Moon discs

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Moon discs

Postby Holländer » FriMar15, 2013 1:03:34 PM

Heeft iemand ervaring met moon discs wieldoppen? (voor de mensen die niet weten wat dit is het plaatje hieronder)

Image

Ik zit er aan te denken om ze zelf te maken (14" was op Ebay nog bijna €100.- voor een set van 4)
Om 't makkelijk te houden wil ik ze gewoon recht hebben, dus niet in zo'n punt die je ook vaak ziet, zie hieronder
Image

Graag wil ik weten hoe je ze kunt bevestigen. Dit is namelijk nogal tricky. Eigenlijk wil je ze helemaal glad houden, dus geen bouten erdoor.
maar je wilt niet dat je ze bij de eerste bocht verliest. Ik heb er al aan zitten denken om ze op een bestaande wieldop te bevestigen, maar deze staan vaak al ver van de velg af:
Image

op internet heb ik al gezien dat sommige mensen stukjes staal aan de binnenkant van de velg lassen:
Image

Dit werkt prima, maar je zult dan altijd moon discs moeten houden, en het is erg lastig om ze zo goed te plaatsen dat je velg nog goed uitgebalanceerd is. Opnieuw uit laten balanceren kost ook weer onnodig geld.
Misschien gewoon 3 gaatjes boren aan de binnenkant van de velg, en aan de achterkant een moertje op een boutje draaien? (of zit je remgebeuren dan in de weg?

Iemand ideeën of ervaringen?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Moon discs

Postby Kasper » FriMar15, 2013 3:37:32 PM

Is het niet een idee om wat oogjes aan de achterkant van de moondisc te maken, en dan aan de velg vast te maken met tyraps?

En dan de tyraps door de originele gaten van de velg heen, dan hoef je de velg ook niet aan te passen.
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story so don't let someone else write the book." -Moog
User avatar
Kasper
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: ThuOct27, 2011 7:05:28 PM
Location: Arnhem

Re: Moon discs

Postby q01z » FriMar15, 2013 3:46:56 PM

niet om het idee af te kraken, maar wel even uit oogpunt der veiligheid;

als je dit van metaal maakt, zijn ze waarschijnlijk redelijk dun (anders zwaar), op het moment dat deze bij 120km/h los zouden komen gaan ze met als ik het zo inschat waarschijnlijk met gemak door de eerste 10cm van alles wat ze probeert tegen te houden (beton/vangrail/boom, maar ook een auto, voorruit, mens, fietser)
tiewraps zou ik tot een 20km/h nog wel aandurven, maar bij hogere snelheden vrees ik dat het bij ondeugdelijke bevestiging een enorm dodelijk projectiel zal worden!

je eigen optie vind ik om die reden het beste, om ze op een manier vast te bouten aan je velg, wellicht een bout vastlassen op de moondisk, zodat de bout echt vastzit aan de moondisk en dan deze vastzetten aan de velg.
Hou er verder rekening mee dat je de moondisks zo dicht mogelijk tegen de rand vast moet zetten, de rotatiekracht bij hoge snelheid is enorm, hoe verder de bout dan van het hart van de schijf vandaan zit, hoe meer kracht deze kan opvangen.


succes!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Moon discs

Postby Holländer » FriMar15, 2013 3:53:25 PM

Opzich helemaal geen gek idee!
Het is dan wel even een gepriegel om de tywraps vast te krijgen, maar je haalt ze er toch niet regelmatig af (totdat je een lekke band krijgt :wink: )

Denk je dat je hem zo ook recht op je velg krijgt? ziet er een beetje jammerlijk uit als het heel erg slingert...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Moon discs

Postby Bossie » FriMar15, 2013 5:42:27 PM

Ik denk dat je het beste gewoon een setje op eBay kunt bestellen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Moon discs

Postby AlexanderB » FriMar15, 2013 5:44:41 PM

Ik kwam op internet het verhaal tegen van iemand die ze gemaakt heeft van cheape pizza-bakplaten? :) Hoe hij ze heeft vastgezet moet zal ik ff moeten opzoeken, maar volgens mij had ie t mechanisme van andere wieldoppen afgehaald en aangepast..

[edit:] Deze bijvoorbeeld. :) nou ben ik zelf geen fan van dingen lijmen, omdat je niet kan checken hoe goed het echt vast zit, maar dit is maar n idee.. :) kwam er ook tegen die ze gewoon aan de velgen had vastgeschroefd, of aan een naafkapje, etc.. :) zolang het maar goed vast zit, zegmaar ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Moon discs

Postby raoel » SatMar16, 2013 9:37:19 AM

*moeten* ze van metaal zijn? Misschien kun je ze van plastic maken en ze dan op een of andere manier een metallic look geven (plakplastic? :-) ). Dat maakt het probleem "deugdelijke bevestiging" al een stuk makkelijker.
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: Moon discs

Postby motomotie » SatMar16, 2013 10:36:36 AM

Image

op de ami zijn ze door de vorige eigenaar opgezet, en die heeft er meer dan een tonnetje mee gereden. (momenteel is de diva in ruste.)
Last edited by motomotie on SatMar16, 2013 10:38:16 AM, edited 2 times in total.
Gek op alles met een motor en roest...
motomotie
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: SunSep09, 2012 10:39:38 AM
Location: hengelooooo

Re: Moon discs

Postby Holländer » SatMar16, 2013 7:39:06 PM

@ Raoel:
Iets op staal laten lijken is lastiger dan met staal werken. Bovendien kun je op staal gemakkelijk een dingetje lassen, wat je aan de buitenkant niet ziet. Met plastic is dat er lastig... Daarom lijkt staal mij een beter oplossing.

@ Motomotie:
Goed voorbeeld! heb je er misschien meer informatie over? heeft die ze zelf gemaakt, van welk materiaal, hoe, hoe zijn ze bevestigd, enz. enz.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Moon discs

Postby motomotie » SatMar16, 2013 10:57:42 PM

zijn orginele moondisc's, klikken er op, en zijn van rvs geloof ik....
http://youtu.be/eU5GquB184U

als je hier goed kijkt, kun je ze zelf maken. ;-)
Gek op alles met een motor en roest...
motomotie
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: SunSep09, 2012 10:39:38 AM
Location: hengelooooo

Re: Moon discs

Postby Holländer » SunMar17, 2013 12:10:01 PM

@ q01z:
Sorry, had je post niet gelezen. Ik denk inderdaad dat je er rekening mee moet houden dat de moon discs geen projectielen worden. 10cm door beton zal wellicht meevallen, maar dat het grote verwondingen kan aanrichten geloof ik zo.

je zegt dat de bouten zo ver mogelijk naar buiten moeten staan. Toch zie je ook vaak wieldoppen die maar met 1 centrale bout vastzitten. Een willekeurig voorbeeld:
Image

Deze heeft wel wat kleinere wieldoppen, en zo worden geleid door de velg, maar toch. Heeft de centrifugaal kracht juist niet meer vat op de bouten als ze uit het centrum zitten?

@Motomotie:
Als ik zulke mooie apparaten had staan in mijn schuurtje zou ik natuurlijk niet vragen hoe ik dit 't beste kan maken! Maar zo'n feest is het niet. :(
Ik zal nog even verder kijken en zien of ik iets kan bedenken/iets tegenkom om het goed te bevestigen. Misschien ook wel gewoon eens iets testen met karton/hardboard/hout.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Moon discs

Postby Browny » ThuJun13, 2013 5:21:59 PM

Vergeet niet dat de remmen hierdoor wel eens flink warm kunnen worden. Dit zou je wellicht kunnen oplossen met flexibele universele luchtslang.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Moon discs

Postby Holländer » WedJan28, 2015 7:40:40 PM

Ben ik aan het googelen, kom ik een ax tegen met moondiscs! Staat 'm nog niet slecht ook!
Image

Edit: Het blijkt hier om een conceptcar van Citroën te gaan, de AX ECO (uit 1986!). De moondiscs waren één van de punten waardoor die zuiniger zou moeten lopen (hij zou 100MPG moeten halen, 2,8l/100km = 1:35,7). Hier zat dan wel de 1.4Diesel motor in, die fabrieks af al 1:25 loopt.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests

cron