Wielkasten, wielkuipen en zijkanten ad voorkant demonteren

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Wielkasten, wielkuipen en zijkanten ad voorkant demonteren

Postby ookgezellig » ThuJan28, 2016 10:57:04 PM

Omdat er tijdens het rijden met regen en door plassen vochtigheid door beide wielkasten naar binnen komt (daar in het rood omcirkeld gebied, bij de overgangsnaad wielkast-zijkant), aan zowel de bestuurder- als de bijrijderskant

Image

heb ik het vermoeden dat er ergens in de wielkasten - achter de zwarte wielkuipen, die er zelf nog goed uitzien - een (roest)lek zit. Ik wil daarom de voorzijkanten rond de wielen dus openmaken om dit te controleren. Mijn vragen zijn daarom

* Moet ik het voorzijpaneel losmaken om de wielkuipen los te kunnen halen, of kan de kuip er ook zo uit ?
* Hoe zitten die wielkuipen vast, ook met bouten?
* Hoe zitten die zijpanelen vast? Ik zie 2 bouten bij de voordeurscharnieren, 2 bouten bovenaan, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er ook nog bouten onder de voorbumper zitten waarmee het zijpaneel vast zit. Moet de voorbumper er dan ook af?
ookgezellig
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 48
Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM

Re: Wielkasten, wielkuipen en zijkanten ad voorkant demonter

Postby AlexanderB » FriJan29, 2016 12:51:46 AM

ookgezellig wrote:* Moet ik het voorzijpaneel losmaken om de wielkuipen los te kunnen halen, of kan de kuip er ook zo uit ?

Die zouden dr zo uit moeten kunnen, het kost wel wat moeite.

ookgezellig wrote:* Hoe zitten die wielkuipen vast, ook met bouten?

over de volledige lengte onder de rand van het spatbord gehaakt,
met 3 soort van 'tabjes' aan de kant van de chassibalk gehaakt,
en onderaan ter hoogte van de dorpel met een plastic schroef. (Die als eerste loshalen zou de rest iets makkelijker moeten maken)

ookgezellig wrote:* Hoe zitten die zijpanelen vast? Ik zie 2 bouten bij de voordeurscharnieren, 2 bouten bovenaan, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er ook nog bouten onder de voorbumper zitten waarmee het zijpaneel vast zit. Moet de voorbumper er dan ook af?

2 bouten bij de schanieren,
3 bouten bovenop (ook die waarmee het paravaan vast zit, zit nog een moer onder die het spatbord vasthoud),
en dan zit ie inderdaad zowel aan de bumper vastgeschroefd als aan de koets (bumpersteun) vastgeschroefd.
Verder zit het knipperlichtje er ook nog in gelikt, het is denk ik makkelijk om die ff los te schroeven (1 moer tussen knipperlicht en koplamp in, koplamp ff dr uit halen..), en evt ook gelijk uit het spatbord te klikken (zit een 'tabje' wat in het spatbord haakt, van buiten in te drukken met een platte schroevendraaier.)

Bumper moet dr inderdaad af, spatbord dr af/op met de bumper op z'n plek is nogal een nare klus.

Maar dat brengt me weer terug op m'n eerste punt, je kan die plastic binnenschermen dr uit halen zonder de spatborden zelf te demonteren. Gewoon die plastic schroef onderaan dr uit draaien, het plastic scherm aan de kant van het spatbord een beetje inknijpen/naar buiten drukken, en dan die 3 tabs aan de chassis-kant van hun plek trekken. Terugmonteren in omgekeerde volgorde.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wielkasten, wielkuipen en zijkanten ad voorkant demonter

Postby ookgezellig » FriJan29, 2016 4:17:28 PM

OK, dank je voor deze uitgebreide handleiding AlexB, daar moet ik zeker mee uit de voeten kunnen. :D

Nu nog wachten op mooi weer of een ritje naar http://www.hobbyhal070.nl/ en dan daar sleutelen
ookgezellig
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 48
Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM

Re: Wielkasten, wielkuipen en zijkanten ad voorkant demonter

Postby AlexanderB » FriJan29, 2016 4:25:07 PM

AlexanderB, AlexB is m'n naamgenoot uit Bussum. :)

Hobbyhal070 is een fijne locatie om te klussen ja.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests

cron