Sis geluid in luidsprekers

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Re: Sis geluid in luidsprekers

Postby Ricardo » SunSep23, 2007 2:16:42 PM

*stefan* wrote:ik heb heletijd gesis in de luidsprekers
en reageert op de moter
dus als ik gas geef sis ie harder zeg maar.
hoe kan ik dit oplossen?????

alvast bedankt


Allereerst wat meer info aub. Wat is je "setup"? Heb je alles standaard, d.w.z. radio'tje en 2 speakertjes in je deuren of achterpanelen, of heb je het uitgebouwd met versterkers, hoedenplankspeakers of zoiets?
Een brom/sisgeluid wordt meestal veroorzaakt door slechte bekabeling. Algemeen advies is dan ook goede (dikke) kabels gebruiken met een goede isolatie.

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image
User avatar
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 248
Joined: ThuSep13, 2007 1:56:53 PM
Location: Den Helder

Postby TwoTone » SunSep23, 2007 2:50:03 PM

Zal wel de dynamo zijn, die storing veroorzaakt op de + aansluiting van de radio.

Kan je een filtertje voor kopen, om tussen de + te monteren.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
User avatar
TwoTone
AX Master
AX Master
 
Posts: 1506
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Postby Ricardo » MonSep24, 2007 1:11:49 PM

*stefan* wrote:* sony 4 x45 watt cd speler
* 2 pioneer 150 watt in de deuren (op radio )
* en 2 pioneer 330 watt op hoedenplank met clarion 2 x 140 rms versterker


Ik vermoed dat dat gesis / gebrom uit de speakers komt die aangesloten zijn op je versterker, klopt dat?

Dan is het volgende van belang:
- zorg (zoals al eerder aangegeven) voor kwalitatief goede bekabeling;

- Zorg ervoor dat je signaalkabel (die met de tulp-stekkertjes) via de rechterkant van je auto naar de kofferbak gaat;

- Laat die dikke rode kabel (de +) en het dunne blauwe snoertje (stuurdraad voor inschakelen versterker, ook wel remote genoemd) via de linkerkant naar de kofferbak lopen;

- Creeer een goeie massa in je kofferbak (bijvoorbeeld de slotplaat, waar het slot van je achterklep op aangrijpt, die werkt bij mij ook prima) en sluit daar de massa van je versterker op aan;

- gebruik lekkere dikke speakersnoeren vanaf je versterker naar je hoedeplankspeakers (is goed voor de dynamiek).

Als het goed is, is de brom / sis nadat je hem zo hebt aangesloten weg. Anders zit er inderdaad, zoals door TwoTone ook al aangegeven, een storing in je dynamo. In zo'n geval kun je kiezen voor een ground-loop-isolator, een soort filtertje wat je in je kofferbak kunt plaatsen tussen de tulpjes van je signaaldraad en de versterker. Dit laatste alleen als het echt niet anders kan, want met filtertjes filter je ook een stukje "goed" geluid weg. De dynamiek neemt erdoor af.

Kom je ook naar Nieuwegein de 14e? Dan kunnen we daar altijd even kijken. Mijn setup is trouwens:

- autoradio-cd speler van Kenwood;
- 4 kanaals (4x75Watt) versterker van Caliber
- 2 kanalen hiervan voor mijn Pioneer hoedenplankspeakers (vermoedelijk dezelfde als jij hebt)
- de andere 2 kanalen gebrugd tot 1 mono-kanaal (dus 1x150Watt) voor mijn JL Audio subwooferkist

Aangezien ik nog meer spul heb staan, komt dit er nog bij:
- nog een JL Audio subwooferkist
- nog een 2 kanaals Caliber versterker van 2x120 Watt (die ik natuurlijk voor de sub ga bruggen naar 1x240 Watt
- nog een kastje van Caliber waarvan ik de naam even kwijt ben, dient in ieder geval om alles onderling goed af te regelen.

Succes, en als het niet lukt, laat maar weten, misschien kan ik je nog van tips voorzien.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image
User avatar
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 248
Joined: ThuSep13, 2007 1:56:53 PM
Location: Den Helder

Postby Ricardo » MonSep24, 2007 1:12:10 PM

*stefan* wrote:* sony 4 x45 watt cd speler
* 2 pioneer 150 watt in de deuren (op radio )
* en 2 pioneer 330 watt op hoedenplank met clarion 2 x 140 rms versterker


Ik vermoed dat dat gesis / gebrom uit de speakers komt die aangesloten zijn op je versterker, klopt dat?

Dan is het volgende van belang:
- zorg (zoals al eerder aangegeven) voor kwalitatief goede bekabeling;

- Zorg ervoor dat je signaalkabel (die met de tulp-stekkertjes) via de rechterkant van je auto naar de kofferbak gaat;

- Laat die dikke rode kabel (de +) en het dunne blauwe snoertje (stuurdraad voor inschakelen versterker, ook wel remote genoemd) via de linkerkant naar de kofferbak lopen;

- Creeer een goeie massa in je kofferbak (bijvoorbeeld de slotplaat, waar het slot van je achterklep op aangrijpt, die werkt bij mij ook prima) en sluit daar de massa van je versterker op aan;

- gebruik lekkere dikke speakersnoeren vanaf je versterker naar je hoedeplankspeakers (is goed voor de dynamiek).

Als het goed is, is de brom / sis nadat je hem zo hebt aangesloten weg. Anders zit er inderdaad, zoals door TwoTone ook al aangegeven, een storing in je dynamo. In zo'n geval kun je kiezen voor een ground-loop-isolator, een soort filtertje wat je in je kofferbak kunt plaatsen tussen de tulpjes van je signaaldraad en de versterker. Dit laatste alleen als het echt niet anders kan, want met filtertjes filter je ook een stukje "goed" geluid weg. De dynamiek neemt erdoor af.

Kom je ook naar Nieuwegein de 14e? Dan kunnen we daar altijd even kijken. Mijn setup is trouwens:

- autoradio-cd speler van Kenwood;
- 4 kanaals (4x75Watt) versterker van Caliber
- 2 kanalen hiervan voor mijn Pioneer hoedenplankspeakers (vermoedelijk dezelfde als jij hebt)
- de andere 2 kanalen gebrugd tot 1 mono-kanaal (dus 1x150Watt) voor mijn JL Audio subwooferkist

Aangezien ik nog meer spul heb staan, komt dit er nog bij:
- nog een JL Audio subwooferkist
- nog een 2 kanaals Caliber versterker van 2x120 Watt (die ik natuurlijk voor de sub ga bruggen naar 1x240 Watt
- nog een kastje van Caliber waarvan ik de naam even kwijt ben, dient in ieder geval om alles onderling goed af te regelen.

Succes, en als het niet lukt, laat maar weten, misschien kan ik je nog van tips voorzien.
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image
User avatar
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 248
Joined: ThuSep13, 2007 1:56:53 PM
Location: Den Helder

Postby Ricardo » MonSep24, 2007 4:08:09 PM

*stefan* wrote:ooh oke harstikke bedankt

de bekabeling is dik genoeg lijkt me
alleen ik heb de versterkerkabel remote en die dikke rooie allebij lanks de rechterkant.
maar remote en versterkerkabel zitten aan mekaar (zon blauwe caliber)
dus zal ik die dan lanks de linkerkant moeten leggen???


ik krijg met beetje geluk binnenkort ook subwoofertje
magnat ofzo? met versterker erbij 8)


Dat is waar ook, bij sommige kabelsets zit de remote bij de signaalkabel. Nou gaat er over de remote gelukkig bijna geen stroom, dus die zal de storing ook niet direct veroorzaken. Die dikke rooie kabel moet je echter wel uit de buurt houden van de signaaldraad. Die dikke rooie kabel is trouwens ook makkelijker langs de linkerkant door te voeren. De accu zit immers ook links (van binnenuit de auto gezien natuurlijk ;-)).

Ennuh, magnat subwoofers klinken ook best hoor! Zou ik zeker aanpakken!
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image
User avatar
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 248
Joined: ThuSep13, 2007 1:56:53 PM
Location: Den Helder

Postby DuFF » MonSep24, 2007 5:44:58 PM

Ricardo wrote:
*stefan* wrote:ooh oke harstikke bedankt

de bekabeling is dik genoeg lijkt me
alleen ik heb de versterkerkabel remote en die dikke rooie allebij lanks de rechterkant.
maar remote en versterkerkabel zitten aan mekaar (zon blauwe caliber)
dus zal ik die dan lanks de linkerkant moeten leggen???


ik krijg met beetje geluk binnenkort ook subwoofertje
magnat ofzo? met versterker erbij 8)


Dat is waar ook, bij sommige kabelsets zit de remote bij de signaalkabel. Nou gaat er over de remote gelukkig bijna geen stroom, dus die zal de storing ook niet direct veroorzaken. Die dikke rooie kabel moet je echter wel uit de buurt houden van de signaaldraad. Die dikke rooie kabel is trouwens ook makkelijker langs de linkerkant door te voeren. De accu zit immers ook links (van binnenuit de auto gezien natuurlijk ;-)).

Ennuh, magnat subwoofers klinken ook best hoor! Zou ik zeker aanpakken!


uiteraard ben ik eigenwijs, en heb ik al die kabels langs elkaar lopen, via rechts.. maar ik heb geen storingen, hoe kan dat dan?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Ricardo » MonSep24, 2007 6:37:38 PM

DuFF wrote:
Ricardo wrote:
*stefan* wrote:ooh oke harstikke bedankt

de bekabeling is dik genoeg lijkt me
alleen ik heb de versterkerkabel remote en die dikke rooie allebij lanks de rechterkant.
maar remote en versterkerkabel zitten aan mekaar (zon blauwe caliber)
dus zal ik die dan lanks de linkerkant moeten leggen???


ik krijg met beetje geluk binnenkort ook subwoofertje
magnat ofzo? met versterker erbij 8)


Dat is waar ook, bij sommige kabelsets zit de remote bij de signaalkabel. Nou gaat er over de remote gelukkig bijna geen stroom, dus die zal de storing ook niet direct veroorzaken. Die dikke rooie kabel moet je echter wel uit de buurt houden van de signaaldraad. Die dikke rooie kabel is trouwens ook makkelijker langs de linkerkant door te voeren. De accu zit immers ook links (van binnenuit de auto gezien natuurlijk ;-)).

Ennuh, magnat subwoofers klinken ook best hoor! Zou ik zeker aanpakken!


uiteraard ben ik eigenwijs, en heb ik al die kabels langs elkaar lopen, via rechts.. maar ik heb geen storingen, hoe kan dat dan?


Eigenwijs zijn kan een goeie eigenschap zijn hoor ;)
Maar ik heb ook niet gezegd dat het altijd storing veroorzaakt als ze bij elkaar liggen, maar àls er een storing ontstaat, ligt de oorzaak wel vaak daar. Jij hebt misschien nog wel beter afgeschermde kabels gebruikt of een minder storende dynamo. Hoe dan ook, een vriend van mij heeft in een car-audio zaak gewerkt als "inbouwer" en van hem heb ik geleerd die kabels nooit bij elkaar te leggen. En ik moet toegeven, ik heb ook nog nooit storing gehad :lol: .
En mocht het het probleem niet oplossen, dan liggen alle kabels in ieder geval wel netjes gescheiden en weggewerkt. Heb je toch nog iets gewonnen! :wink:
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image
User avatar
Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 248
Joined: ThuSep13, 2007 1:56:53 PM
Location: Den Helder

Postby Speederdd » MonSep24, 2007 6:41:00 PM

dat signaal en voeding niet samen horen heb ik ook al geervaart. Al geluk was het in de Clio van een vriend. In mijn Ax en daarna in de Xantia heb ik die direct appart gelegd 8) .
User avatar
Speederdd
AX Master
AX Master
 
Posts: 1694
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Postby Gerard Maas » TueSep25, 2007 8:07:09 AM

Bij storingen in de radio,eerst kijken of de buitenkabel van de antenne wel
goed massa maakt en van de - pool van de accu naar de motorkap een
draadje leggen.En uiteraard ook een goede massa aan de radio
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen
User avatar
Gerard Maas
Technische Man
 
Posts: 217
Joined: ThuAug14, 2003 8:28:21 AM
Location: Spijkenisse


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests

cron