navigatie aansluiten....

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

navigatie aansluiten....

Postby roberTAX » WedOct03, 2007 10:03:53 PM

hallo allemaal,

ik heb een leuke navigatie op de kop getikt, nou vraag ik me 2 dingen af. hoop dat iemand mij daar mee kan helpen.

ik moet namelijk een kabel op het snelheidsignaal (pulsgever?) aansluiten en een kabel op de achteruit van mijn versnellingsbak volgens mij.

mijn vraag is..........

waar zitten deze 2 aansluitpunten precies? weet iemand dat?

thanx
Robert
roberTAX
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: WedSep05, 2007 5:13:11 PM

Postby MBa@NL » WedOct03, 2007 10:07:42 PM

kun je meer info geven over dit systeem?

want het enigste kabeltje wat ik me kan indenken is naar je 12V sigarettenplug (o.i.d. waar je de 12V aftapt)

achteruit en snelheid wordt neem ik aan gewoon gedetecteerd met de GPS, althans zo doet die van mij dat...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby DLS » WedOct03, 2007 10:12:06 PM

Mja misshien is het wel een 'dure'. Dan misschien met camera ofzo.. mja ik ben wel benieuwd naar de specs..

Ik heb een PDA met tomtom die idd alleen maar een sigarettenaansteker benodigd heeft...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Postby roberTAX » WedOct03, 2007 10:21:40 PM

nee dit is een inbouw navigatie...
type: VDO-DAYTON MS5000 (ja ik weet tis een oud model)

hier is op pagina 2 een soort aansluitschema http://www.vdodayton.com/sycomax/uis/media/files/4085_DS-VDODayton-MS5000-092001-GB.pdfklik
roberTAX
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: WedSep05, 2007 5:13:11 PM

Postby Glenn@nl » WedOct03, 2007 10:39:45 PM

Waarschijnlijk doet 'ie t ook wel zonder die kabels!

(die achteruitsensor zit iig op de versnellingsbak geschroeft (aan de bovenkant, kan je zo zien zitten. Snelheidspuls is er niet bij AX'en)
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Bossie » ThuOct04, 2007 8:25:05 AM

Het snelheidssignaal heb je wel nodig, alleen zit die niet in een AX. Hiervoor dien je een sensor tussen je kmteller kabel te zetten. Ik weet alleen niet wat hiervoor verkrijgbaar is voor de AX.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby roberTAX » ThuOct04, 2007 8:32:48 AM

Bossie wrote:Het snelheidssignaal heb je wel nodig, alleen zit die niet in een AX. Hiervoor dien je een sensor tussen je kmteller kabel te zetten. Ik weet alleen niet wat hiervoor verkrijgbaar is voor de AX.


zal dat dit zijn: klik-klik
roberTAX
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: WedSep05, 2007 5:13:11 PM

Postby Bossie » ThuOct04, 2007 10:32:37 AM

roberTAX wrote:
Bossie wrote:Het snelheidssignaal heb je wel nodig, alleen zit die niet in een AX. Hiervoor dien je een sensor tussen je kmteller kabel te zetten. Ik weet alleen niet wat hiervoor verkrijgbaar is voor de AX.


zal dat dit zijn: klik-klik


Ja, dat is zo'n pulsgever.

Ze zijn ook echt noodzakelijk voor dit type. Heb zelf een Philips Carin systeem gehad wat practisch hetzelfde is. Dit systeem blijft z'n plaats bepalen met behulp van de snelheid en de richting. De snelheid wordt bepaald aan de hand van de snelheidspuls en de richting door middel van een gyroscoop die er in zit. Het GPS signaal wordt gebruikt om de positie af en toe te ijken. Dit systeem blijft in tunnels dus ook gewoon werken (mits je auto rijdt, op de trein in de kanaaltunnel is natuurlijk een ander verhaal ;) ).

Je zou nog wat verder kunnen zoeken of je een goedkopere universele pulsgever kunt vinden, al is dit type natuurlijk wel makkelijk te monteren.

Overigens heb ik de achteruitsignalering van het systeem nooit aangesloten. Het enige wat er dan gebeurt is dat als je achteruit rijdt, het systeem denkt dat je vooruit rijdt. Maar na een stukje rijden corrigeert het systeem je positie weer.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby MNM(tm) » ThuOct04, 2007 3:40:03 PM

Bossie wrote:Ze zijn ook echt noodzakelijk voor dit type. Heb zelf een Philips Carin systeem gehad wat practisch hetzelfde is. Dit systeem blijft z'n plaats bepalen met behulp van de snelheid en de richting. De snelheid wordt bepaald aan de hand van de snelheidspuls en de richting door middel van een gyroscoop die er in zit. Het GPS signaal wordt gebruikt om de positie af en toe te ijken. Dit systeem blijft in tunnels dus ook gewoon werken (mits je auto rijdt, op de trein in de kanaaltunnel is natuurlijk een ander verhaal ;) ).

Jah, en daarmee vind ik het hele systeem ZWAAR IRRITANT!!!
Vanmiddag nog met 't pontje bij Hekelingen overgestoken.
Dat stukje met de pont ziet dat stomme ding dus niet en vervolgens duurt 't ruim 2 minuten (:!:) voordat dat klote-ding eindelijk eens door heeft dat ik NIET in het water aan 't rijden ben. :evil:
(Pioneer Navigatie trouwens)

Overigens zijn er wel degelijk een (zeer klein) aantal AX-en die wel degelijk van een snelheidssensor zijn voorzien.
Als ik het goeD heb, heeft de airco-GT van CitroCin zo'n sensor.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Postby Glenn@nl » ThuOct04, 2007 4:16:22 PM

En wellicht die electronique ook :lol:
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby DLS » ThuOct04, 2007 4:17:06 PM

roberTAX wrote:
Bossie wrote:Het snelheidssignaal heb je wel nodig, alleen zit die niet in een AX. Hiervoor dien je een sensor tussen je kmteller kabel te zetten. Ik weet alleen niet wat hiervoor verkrijgbaar is voor de AX.


zal dat dit zijn: klik-klik

gelukkig een goedkoop dingetje of niet dan???





pfff 115 euro... arg.. dan liever een PDA:P
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Postby roberTAX » ThuOct04, 2007 7:17:13 PM

ja t is wel weer wat duurder als pda, maar aan de andere kant, wel een stuk nauwkeuriger. en voor het projectje wat ik in mijn hoofd had, heb ik echt zo een soort systeem nodig, en geen pda, want daar werkt het niet mee.

ik wil namelijk hetzelfde maken als wat mercedes heeft. dus onder de kilometer teller nog een klein extra display waar 3 dingen op worden weergegeven: de straatnaam waar je op rijd, de straatnaam waar je op moet, en de een pijl voor links of rechts of rotonde of whatever....


dus vandaar dat ik zo een systeem wil ipv pda/tomtom/garmin/etcetera.
roberTAX
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: WedSep05, 2007 5:13:11 PM

Postby DLS » FriOct05, 2007 12:19:21 AM

pff das wel vet om te maken ja.. Zeer benieuwd wat dat word..:D
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Postby TTF » FriOct05, 2007 9:14:01 AM

wat ook een optie is, om een dubeldin te maken in je ax.. en dan een standaart navigatie uit een volkswagen, ford, enz te paken.. zo;n mfd systeem..

voor meer info moet je ff google

en over die snelheids sensor, ik ben ook wel eens axjes tegen gekomen met een analoge km teller maar toch nog een electrische stekker op de pulsgever in de vbak
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby Speederdd » TueOct09, 2007 5:35:29 PM

ik vind niets voor een ax : http://www.nmis.nl/index.php?f=246

:? :?
User avatar
Speederdd
AX Master
AX Master
 
Posts: 1694
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron