De ISO-stekker: lomp of .. ???

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Postby Browny » WedJul30, 2008 9:52:36 AM

Altijd meten, als al die kabels zo zijn afgeknipt kan je ook niet met zekerheid van de juiste kleuren uitgaan.
Multimetertjes zijn er al vanaf een paar euro bij de praxis e.d.
Wel een simpel ding, maar voldoende om te kijken wat plus en min is.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby chieltje » WedJul30, 2008 7:33:35 PM

altijd handig een multi meter
want METEN IS WETEN :wink:
User avatar
chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 279
Joined: ThuJul26, 2007 9:18:25 PM
Location: zoetermeer

Postby pcrodent » WedJul30, 2008 8:31:27 PM

Handige dingen hoor die ISO-stekkers, maar ik kan me ook wel gedeeltelijk achter duffje scharen, want de ISO's die standaard in m'n AX zaten daar zat geen aansluiting op voor speakers achter. Heb ik alsnog een andere erop moeten maken... (dat niemand dat nog had opgemerkt in die 3 pagina's trouwens... of heb ik er overheen gelezen?)
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby chieltje » WedJul30, 2008 9:16:03 PM

Als je de desbetreffende kabelschoentjes er voor hebt valt dat allemaal best wel mee.
Een beetje goe auto zaak heeft ze liggen :)
User avatar
chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 279
Joined: ThuJul26, 2007 9:18:25 PM
Location: zoetermeer

Postby eracoon » FriAug01, 2008 6:18:17 PM

dank je voor de reacties.
Om eerlijk te zijn kan ik niet met een multimeter omgaan.
Heb wel 1 maar ben een noob op dat gebied.

Heb het volgende gedaan tot nu toe.
Heb de gele kabel verbonden met de gele kabel van de iso.
Is volgens mij de batterij +12V.
de grijze kabel is een raadsel. Ik ging ervan uit dat het de aarding zou zijn dus heb ik het zo aangesloten. zodra ik de iso in de radio stak heb ik helaas de zekering verknald van mijn radio.
zou de grijze de contact zijn? zoja is er gaan aarding in de buurt aanwezig.
AArding is op zich geen probleem dan . ik verbind wel een kabel aan het koetswerk en naar de radio. Maar ik wil eigelijk niet verder experimenteren. dadelijk is mijn radio stuk.

Iemand nog een idee?
Mischien kan iemand met een type 1 effe kijken bij hem.
Of kan iemand mij een andere tip geven.

thanks
eracoon
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: TueJul22, 2008 5:13:06 PM

Postby grietje » FriAug01, 2008 6:52:18 PM

leren meten!

zonder te meten mol je geheid iets (te beginnen met je zekering)

meten is ECHT simpel. Je verbind het zwarte pinnetje met dat wat je denkt/hoopt dat aarde is (als metaal metaal maar raakt, dat is een verbinding) en rood met wat je denkt waar stroom vandaan komt.

Dan draai je de knop van je multimeter naar 20v o.i.d (meestal 4/5 slagen naar links)

Zie je iets wat in de buurt komt van 12 -> goede draadjes!
zie je iets wat in de buurt komt van -12 -> + en - (aarde en stroom) verkeerd om!

zie je iets wat in de buurt komt van 0 -> of je auto staat niet op contact, draadje is stuk of de zekering van je auto is door, of je hebt de verkeerde draadjes....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby grietje » FriAug01, 2008 6:55:15 PM

pcrodent wrote:Handige dingen hoor die ISO-stekkers, maar ik kan me ook wel gedeeltelijk achter duffje scharen, want de ISO's die standaard in m'n AX zaten daar zat geen aansluiting op voor speakers achter. Heb ik alsnog een andere erop moeten maken... (dat niemand dat nog had opgemerkt in die 3 pagina's trouwens... of heb ik er overheen gelezen?)


*schaam*

Ik knip die ISO stekkers er ook altijd uit, bij nieuwe radio knip ik het eraf en prop ik het in een kroonsteentje....... vind ik makkelijker.... mn auto's hebben tot nu toe ook geen iso stekkers en ik sluit mijn radio te simpel aan omdat ik ook graag muziek luister zonder mn auto op contact....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby raoel » FriAug01, 2008 10:37:34 PM

ik doe ook altijd veel met kroonsteentjes, daarna een stukje tape eromheen, voor de isolatie.. en als het weer los moet.. wat een gedoe!

en soms wil ik ze dan weer los, en als ik ze met een slap rukje los trek denk ik ook "oh, niet echt stevig"

wel eens gehoord dat kroonsteentjes not-done zijn, klopt dat?
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Browny » SatAug02, 2008 11:02:06 AM

Ipv kroonsteentjes kan je beter andere connector-tjes gebruiken die wat beter isoleren.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby Djoeri » SatAug02, 2008 12:41:14 PM

Kroonsteentjes, connector's??? :shock: Dat is toch echt amateuristisch. Tenminste dat is mijn mening. Er is niets simpeler dan een ISO stekker. het is plug en play. Bij mijn ax was ook alles met kroonsteentjes ik heb het er meteen uitgehaald en een ISO stekker gemonteerd en ja bedrading voor je speakers achterin, lees hoedenplank of ergens anders, zitten er niet op maar dat zal wel zo horen. Die heb ik zelf getrokken, heb alle speakerdraden meteen maar vervangen die dunne draadjes stellen ook niet erg veel voor.
Als monteur bij een dealer had ik er al een bloedhekel aan vooral als er nog van alles bij aangeknoopt zat, voornamelijk carkits. wat een zooi was dat af en toe. :(

@Grietje: Dat heb ik Eracoon ook al verteld dat ie moet meten wat wat is en ik denk meerdere. dat scheelt zeker een kapotte zekering, radio of erger.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby grietje » SatAug02, 2008 1:43:20 PM

Djoeri wrote:Kroonsteentjes, connector's??? :shock: Dat is toch echt amateuristisch.


Tja, maar het werkt wel. ISO stekker is vast mooi, maar ik vind t onhandig. Mijn radio's hebben allemaal andere stekkers en mijn AXen weer allemaal andere :S alles doorknippen en 1 kroonsteentje is een stuk sneller en goedkoper ;)
En ik prefereer kroonsteentjes boven die stomme knijpverbindingen want die blijven dus echt nooit zitten, kroonsteentjes kan ik aardig strak vastsnoeren, dat het niet bij elke drempel loslaat. En ze isoleren goed genoeg, mits je goed stript en er dus geen koper buiten het kroonsteentje zit.

En solderen is leuk, maar dan kan niet bij iets wat je ook wel loswil halen, dan moet je elke keer gaan knippen. Bij radio voor mij dus not-done.

@Grietje: Dat heb ik Eracoon ook al verteld dat ie moet meten wat wat is en ik denk meerdere. dat scheelt zeker een kapotte zekering, radio of erger.


Dat zal best, maar aangezien hij nog steeds roept dat ie niet kan meten is het of niet duidelijk genoeg uitgelegd of hij is echt eigenwijs. Maar dan kan een 2de, 3de of 4de keer alsnog geen kwaad:D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Bas_S » SatAug02, 2008 2:54:15 PM

grietje wrote:
Djoeri wrote:Kroonsteentjes, connector's??? :shock: Dat is toch echt amateuristisch.


Tja, maar het werkt wel. ISO stekker is vast mooi, maar ik vind t onhandig. Mijn radio's hebben allemaal andere stekkers en mijn AXen weer allemaal andere :S alles doorknippen en 1 kroonsteentje is een stuk sneller en goedkoper ;)
En ik prefereer kroonsteentjes boven die stomme knijpverbindingen want die blijven dus echt nooit zitten, kroonsteentjes kan ik aardig strak vastsnoeren, dat het niet bij elke drempel loslaat. En ze isoleren goed genoeg, mits je goed stript en er dus geen koper buiten het kroonsteentje zit.
Een iso stekker is juist handig, kun je iedere radio die je wilt erop aansluiten, zoals je zelf al aangeeft hebben ze anders allemaal andere stekkers.
Als er een ISO inzit, niks meer aan doen.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Postby Browny » SatAug02, 2008 5:14:27 PM

Prachtige discussies hier, allemaal verschillende voorkeuren. Mijn mening blijft ook dat ISO perfect werkt. En als er nog geen aansluiting voor meer dan 2 speakers in de iso-stekker van de auto zitten kan je die er zo bij prikken.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby chieltje » SatAug02, 2008 5:55:25 PM

Inderdaad de iso stekkers zijn prima.
En als je radio een andere aansluitng hebt kun je zo bij bv halfords verloopstekkers halen voor je radio. :D
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image
User avatar
chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 279
Joined: ThuJul26, 2007 9:18:25 PM
Location: zoetermeer

Previous

Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests