Antennestekker repareren/vervangen

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Antennestekker repareren/vervangen

Postby DLS » FriJan11, 2008 10:15:46 AM

Bij het zoeken naar een oplossing voor het monteren van teveel spullen in mijn auto, viel het mij op, dat mijn antenne stekker kapot is.. Ja dat kan dus.

Het betreft zon oude stekker, in een hoekvorm. Deze is dus gebroken in de stekker. Het deel waar de radio in gaat is 1 en het deel waar de kabel in gaat is nu 2. Ik moet de kabel a.h.w. over het stuk wat de radio in gaat heen duwen, om contact te maken.

Heeft iemand een idee of een antenne stekker te vervangen / repareren is?

of is het zo vaag, dat ik er een foto van moet maken?
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Postby Glenn@nl » FriJan11, 2008 1:33:22 PM

het is te vaag ja :P k snap er niks van :oops:

maar bij halfords hebben ze trouwens best veel antennemontage onderdeeltjes van caliber (en ws ook wel vervangende delen).
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby Bluedolphin » FriJan11, 2008 3:10:25 PM

Ik weet niet hoe de antenne draar onder aan de antenne vast zit???

als daar de draad met een moertje op de antennevoet vast zit dan kun je vast wel een los stukje draad kopen met aan de ene kant een antennesteker en aan de andere kant een ringklemmetje.
Bluedolphin
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 194
Joined: WedOct24, 2007 10:38:46 PM
Location: Kesteren / Nijkerk

Postby DuFF » FriJan11, 2008 5:27:29 PM

je kunt de aansluiting/plug (ook zo'eentje in een hoek wat jij bedoeld) kopen bij Halfords,

Image

Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby GTi Ruudje » FriJan11, 2008 5:53:38 PM

DuFF wrote:je kunt de aansluiting/plug (ook zo'eentje in een hoek wat jij bedoeld) kopen bij Halfords,

Image

Image


klopt helemaal, en je hebt er ook die je zelf kunt solderen.. het is net als een coax (tv en radio antennekabel) een dunne binnenkabel, een isolerend tussengedeelte en een buitenkabel met mantel.. gewoon beetje kijken met solderen en dan is ie weer als nieuw :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
User avatar
GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 300
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel

Postby Bluedolphin » FriJan11, 2008 6:45:06 PM

Dat is idd ook een hele goede oplossing.

sommige denken een stuk makkelijker dan ik. :oops: :oops:
Bluedolphin
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 194
Joined: WedOct24, 2007 10:38:46 PM
Location: Kesteren / Nijkerk

Postby DLS » SunJan13, 2008 10:55:52 PM

heb een nieuwe stekker gehaadl bij de FBA, incl goede uitleg over het strippen en aanmaken van de nieuwe stekker (coax). topic mag dus gesloten worden :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Postby Glenn@nl » SunJan13, 2008 10:59:48 PM

Mooi!

Ik laat t topic open, wie weet heeft iemand er in de toekomst nog iets aan :)
User avatar
Glenn@nl
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3231
Joined: ThuMay19, 2005 4:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Postby DuFF » TueSep08, 2009 1:05:03 PM

oke ff een oud topic uit het stof halen,
mijn antennestekker in een hoek maakte geen goed contact meer, naar de campingmeeting had ik maar 2 radiozenders, en verder niks, radio uit de slede gehaald, wat gedraaid aan de stekker en hij deed het weer, conclusie, stekker deed het niet goed meer.

nu heb ik een nieuwe antennestekker gehaald en gemonteerd,
deze keer eentje die niet onder een hoek zit,
Image

ik ontvang nu weer alle zenders gewoon ,alleen zit er een ruis overheen, nou dacht ik dat dit aan de speakers kon liggen, maar met een cdtje hoor ik het niet, dus het is echt de radio, ik vermoed dat ik de antennestekker verkeerd heb bevestigd, maar hoe moet het wel :?


ik heb de kabel gestript, de zwarte plastic ring eerst over de kabel geschoven, toen de mantel om de kabel heen gevouwen, daaroverheen het metalen beugeltje geduwt, toen de stekker vastgeschroefd, en de zwarte plastic ring aangedraaid op de stekker.

of, moet ik de mantel helemaal wegsnijden ipv onder het metalen beugeltje te proppen ?

dat braided shielding is toch de massa en moet toch tussen dat metalen beugeltje geduwt worden ?
Image
maar daar heb ik dus van dat gewoven draad, maar ook een soort isolatiefolie, moet ik dat wegsnijden of erbij proppen ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby okke » WedSep09, 2009 9:12:41 AM

De gevlochten mantel kan je terugvouwen over de kabel zelf, zodat deze onder het beugeltje past. De folie kan je er afpeuteren, dat is extra HF bescherming wat de kwaliteit van de kabel ten goede komt maar niet gebruikt wordt in je stekkker. Je isolatie van de binnenader laat je even doorlopen (heb je waarschijnklijk gedaan) en zorg ervoor dat deze binnenader in geen geval in aanraking komt met je buitenmantel/ aarde. Je kan achteraf je kabel testen: de binnenader zit aan het metaal van je antenne vast (schroef 'm er even uit...) en de buitenmantel...aan massa (ground). Als je sluiting hebt, zal je niet of slechte ontvangst hebben (en dus veel ruis).
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).
User avatar
okke
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 137
Joined: TueJun20, 2006 1:45:55 PM
Location: Utrecht


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron