Welk punt voor massa versterker

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Welk punt voor massa versterker

Postby Mastenhose » FriDec26, 2008 12:59:16 PM

Waar hebben jullie de massa voor de versterker in de kofferbak aan de carrosserie bevestigd?

Gisteren lekker aan 't klooien geweest, maar de boel wil nog niet draaien en ik vermoed dat dat komt door een slechte massa. Ik had net namelijk (na aan m'n massa geklooid te hebben) een tijdje spanning op de condensator, dus 't leek de goede kant op te gaan, maar nu heb ik weer ff nix.... Zal ook m'n massapunt ff schoonmaken, wil ook nog weleens helpen.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Rio97 » FriDec26, 2008 1:10:43 PM

Bij mijn AX hadden we daar het middensteuntje van de deelbare achterbank voor gebruikt. Boutje los, aardedraadje omheen gewikkeld en weer vastgedraait.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Mastenhose » FriDec26, 2008 1:15:52 PM

Misschien moet ik die kant maar eens op gaan denken. Er zit sowieso een aansluiting voor zo´n middensteuntje, anders pak ik die gewoon als massapunt! Tnx voor de tip!
Enige nadeel, nu moet m´n kist er weer uit, en die weegt maar 40kg... :roll:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

je moet er wel wat voor ...

Postby MrBBQ » FriDec26, 2008 5:25:52 PM

Mastenhose wrote:Misschien moet ik die kant maar eens op gaan denken. Er zit sowieso een aansluiting voor zo´n middensteuntje, anders pak ik die gewoon als massapunt! Tnx voor de tip!
Enige nadeel, nu moet m´n kist er weer uit, en die weegt maar 40kg... :roll:


Ja je moet er wel wat voor over hebben.
Gewoon een gaatje in je bodem maken, goed schuren tot dat je het staal ziet, boutje moertje en ringetje er door heen en vast maken, daarna weer spuiten ! dit is wel het beste !


Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....
User avatar
MrBBQ
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2418
Joined: WedAug16, 2006 7:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort

Re: je moet er wel wat voor ...

Postby Mastenhose » FriDec26, 2008 9:16:58 PM

mr dean wrote:
Mastenhose wrote:Misschien moet ik die kant maar eens op gaan denken. Er zit sowieso een aansluiting voor zo´n middensteuntje, anders pak ik die gewoon als massapunt! Tnx voor de tip!
Enige nadeel, nu moet m´n kist er weer uit, en die weegt maar 40kg... :roll:


Ja je moet er wel wat voor over hebben.
Gewoon een gaatje in je bodem maken, goed schuren tot dat je het staal ziet, boutje moertje en ringetje er door heen en vast maken, daarna weer spuiten ! dit is wel het beste !


Gr Mr Dean 8)


Voor het middensteuntje zitten er toch al kroonmoeren voorbereid? Die zitten als ik 't me goed herinner onder rubberen dopjes onder de achterbank, vond 't wel een goed idee van Rogier om 't daar te doen, maar inderdaad, mocht ik daar geen (goed) massapunt vinden, dan is een gaatje boren altijd nog een optie, hoewel ik daar persoonlijk tegen ben, gaatjes boren etc. voor een audio-install... Gebruik liever gewoon de gaten die er van oorsprong al zitten! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Joost » FriDec26, 2008 9:17:48 PM

nee geen gaatje boren. pak dan de gordelbout die is mooi kaal en dik.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Rio97 » SatDec27, 2008 1:31:29 AM

Nou, dat was niet mijn idee. Tip was van q01z of Duff.
Afgelopen waggel vroeg ik wie er zin hadden om wat audio in mijn AX in te bouwen en een kwartier later hadden die AX-hooligans al het hele interieur eruit geschroefd :lol:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby 2Black » SatDec27, 2008 2:01:43 PM

Rio97 wrote:Nou, dat was niet mijn idee. Tip was van q01z of Duff.
Afgelopen waggel vroeg ik wie er zin hadden om wat audio in mijn AX in te bouwen en een kwartier later hadden die AX-hooligans al het hele interieur eruit geschroefd :lol:


Je overdrijft Rogier! Dat duurde minstens 20 minuten!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby Mastenhose » SunDec28, 2008 2:31:06 PM

Hmmzz....Massapunt verlegd naar achterbanksteun. Is de spanning volgens de display op de condensator zo´n 10.58V. Wanneer ik dan de radio inschakel, gaat de display van de condensator uit en begint de verlichting van de subwooferkast zwak te branden en geeft 't geen geluid.

M´n spanningsmeter gaf op de + van de condensator 12.64V, hetzelfde voltage als op de + van de accu...

Zou m´n condensator ´EXIT´ zijn?
Kan het natuurlijk proberen zonder de condensator ertussen. Als blijkt dat het dan wel draait, moet ik een nieuwe condensator kopen! :)
Kan dat schade aanrichten, als ik dat voor een korte periode laat draaien zonder condensator?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Mastenhose » TueDec30, 2008 1:14:05 AM

Niemand die me kan adviseren? :(
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby 2Black » TueDec30, 2008 12:31:00 PM

Condensator is niet echt nodig.
Er rijden (tien)duizenden subs en versterkers rond zonder zo'n ding.
Het nut ervan hangt vooral af van de combinatie piekspanning en het volume dat je draait en onder normale omstandigheden is een sub nogal overbemeten voor wat'ie moet doen.
Veel belangrijker is een goede zekering van je pluskabel naar je versterker toe, zodat je zekering klapt als 'ie moet klappen... blijft je versterker tenminste heel.

Lijkt er echter wel op dat je een spanningsprobleem hebt natuurlijk, of een massaprobleem.
Kun je die massa niet gewoon rechtstreeks terug naar je accu doen?
En heb je je sub al aangesloten zonder de condensator? Doet die het dan wel?

Qua massa is een AX sowieso niet al te ruim bemeten....
In Nigel heb ik nu gewoon de massa van de accu verviervoudigd.... zitten 4 forse draden naar het chassis. Moet zeggen dat de gevolgen van die verzwaring duidelijk merkbaar zijn in m'n stroomvoorziening!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby Mastenhose » TueDec30, 2008 12:58:14 PM

2Black wrote:En heb je je sub al aangesloten zonder de condensator? Doet die het dan wel?


Dat staat voor morgen op de planning (als ik 't niet te druk heb met m'n babypijltjes en astronauten natuurlijk ;)), als ie 't dan wel doet weet ik namelijk waar het probleem zit!
Vind 't wel een prettiger idee dat er wel een condensator tussenzit eerlijk gezegd, maar eerst wil ik weten waar ik moet zoeken!
Rare is dat de condensator op de display een andere spanning aangeeft dan dat er op de plus van de condensator staat...:S

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Joost » TueDec30, 2008 8:13:26 PM

Mastenhose wrote:Vind 't wel een prettiger idee dat er wel een condensator tussenzit eerlijk gezegd,

[s]wat een onzin.[/s] beetje vreemde reden:
De condensator is in deze bedoeld om spanningsvallen bij extreem hoge bas op te vangen.
Dus wanneer de versterker snel vermogen moet leveren kan de condensator hiervoor zorgen. Een accu kan hier moeite mee hebben.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Mastenhose » TueDec30, 2008 8:44:10 PM

Joost wrote:
Mastenhose wrote:Vind 't wel een prettiger idee dat er wel een condensator tussenzit eerlijk gezegd,

[s]wat een onzin.[/s] beetje vreemde reden:
De condensator is in deze bedoeld om spanningsvallen bij extreem hoge bas op te vangen.
Dus wanneer de versterker snel vermogen moet leveren kan de condensator hiervoor zorgen. Een accu kan hier moeite mee hebben.


Ik weet waar de condensator voor dient, maar ik begrijp je reactie niet helemaal Joost!
EDIT: Op 't moment dat ik m'n condensator ertussenuit trek, dan doet m'n verlichting hetzelfde als in Joost z'n plaatje in z'n onderschrift...
Daarom wil ik de condensator er graag tussenhouden, om de accu te sparen.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby 2Black » WedDec31, 2008 12:09:58 PM

Dat je verlichting dan ineens raar doet kan natuurlijk ook het gevolg zijn van hetzelfde slechte massa probleem.
Je massa vanaf de accu verzwaren is in elke AX een goed idee.
Trouwens, dat knipperen van de lampen, is dat bij stationair of bij bijvoorbeeld 3000tpm continu?

Het is natuurlijk niet zo dat je met een versterker-probleem ineens alle andere electra-verbruikers moet vergeten. Heel veel (oudere)auto's verbruiken stationair meer stroom dan de dynamo op dat moment levert.
Combinatie van laag toerental, half-gare dynamo, slechte spanningregelaar, zwakke accu, slechte massa.... het telt allemaal mee.


Daarom wil ik de condensator er graag tussenhouden, om de accu te sparen.


Dat moet dan zijn om de versterker te sparen, want die vraagt om de piekspanning en krijgt'm niet.
En ik ben het met Joost eens, in principe moet een condensator niet nodig zijn. Is enkel een extra garantie voor de leverbaarheid van piekspanningen die slechts in extreme omstandigheden voorkomen. En dat gaat dan nog alleen maar op als de condensator net zo zwaar is als het maximale vermogen van je versterker gedurende een bepaalde tijd.
Last edited by 2Black on WedDec31, 2008 12:18:50 PM, edited 2 times in total.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby TTF » WedDec31, 2008 12:13:40 PM

heb je het massa kabeltje ook wel eens bekeken wat van de accu naar de ax loopt?

dat is echt een mini kabeltje :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby carpehunter » ThuJan01, 2009 5:16:51 AM

Mijn versterkers en condensator liggen bij mij aan de rechterkant van de kofferruimte en ik neem mijn massa van het bovenste gordelpunt rechtsachter. Gordelbout lossen, lak wegschuren, kabeloogje op de bout en terug vastdraaien. Aan de batterij heb ik ook een bijkomende massakabel naar het koetswerk geplaatst. Gewoon terug hetzelde, kabeltje met zelfde dikte, twee oogjes en wat opschuren.
Nog nooit massaproblemen gehad.
carpehunter
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 42
Joined: SatFeb28, 2004 1:30:26 PM

Postby Mastenhose » SunJan04, 2009 5:42:37 PM

Probleem is opgelost. Heb vanaf de condensator een extra massakabel getrokken, heb dus een dubbele massakabel vanaf de condensator (1 naar de 'achterbank', 1 naar het achterklepslot).
Spul draait nu probleemloos met de condensator ertussen!

Bedankt voor de hulp!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron