Moderators: Drake, webmasters
Michiellll wrote:Mijn probleem ligt meer bij opties van zo'n ding en 't merk.
Natuurlijk is 't ook handig te weten waar zo'n ding te kopen
Michiellll wrote:Het gaat mij dus niet om boem boem
Michiellll wrote:Dit is misschien heel nederlands, maar die kenwood is dus het goedkoopst
Het is een mono-blok wat helemaal niet uitmaakt want dat scheelt werk en ik cross 'm gewoon op waar de andere speakers beginnen tenzij 't mooier is als je 'm wat lager crossed ofzo, maar daar kom ik dan wel achter.
Ik weet niet wat de kwaliteit van dat ding is, maar aangezien die hier word aangeraden zal het geen slecht apparaat zijn, toch?
(Ik wacht sowieso af welk merk etc... het is. Dus dan moet ik wachten tot m'n broer terug is van lowlands)
Michiellll wrote:Als je alle speakers erop zet om ze te cossen moet je zeker ook alle bekabeling opnieuw leggen?
2Black wrote:120Hz is voor een echte subwoofer erg hoog hoor.
Mijn woonkamer sub gaat niet eens zo hoog... die kan ik bijregelen van zo'n 75 tot 110 HZ. Maar als ik die boven de 100Hz laat uitkomen gaat hij zich overduidelijk teveel bezighouden met zaken waar die niets mee te maken heeft.
Dan krijg je dus al laag fretloos basgitaar geluid of lage orgelregisters door de sub en dat is niet helemaal de bedoeling.
Het grote voordeel van een subwoofer in de auto is dat je de relatief kleine deur/hoedenplank speakers kunt ontlasten m.b.t. het laagste laag, daardoor krijg je in de 'gewone' muziekfrequenties minder vervorming in de trillingen van de speaker.
Een sub op 120Hz is niet meer 'discreet', oftewel je kunt duidelijk horen waar het laag vandaan komt, ook omdat het duidelijk bepaalde instrumenten gaat weergeven. Bij een echte subwoofer is het juist de bedoeling dat er gewoon laag 'is' zonder dat je duidelijk hoort waarvandaan, het maakt min of meer geen deel uit van het stereobeeld want het is overal.
In de praktijk is het bereiken van dat 'discrete' laag erg moeilijk, vooral in de beperkte ruimte die een auto biedt. Leuk zijn daarom de inmiddels ook beschikbare subwoofers die rechtstreeks aan de carrosserie van de auto worden vastgemaakt en zo de trilling aan het metaal meegeven, op die manier wordt de hele auto tot trillingskast en heb je relatief minder vermogen nodig voor een signaal dat specifiek bedoeld is voor dat 'overal om je heen sub-laag', discreet dus.
Maar ja, nu verzink ik natuurlijk in een theoretisch verhaal (en doe ik al te vaak) dat niet noodzakelijkerwijze reëel is omdat het ook heel erg samenhangt met persoonlijke voorkeur.
Voor zover ik weet is de laagste muzieknoot die op natuurlijke wijze (dus niet electronisch) wordt voortgebracht een toon van 17Hz die door een of ander pijporgel ergens op de wereld kan worden gemaakt. Er bestaan slechts een klein aantal luidsprekers die die diepte aankunnen, en de vraag is of 'een' luisteraar het kan horen. Met hoge noten gaat hetzelfde op, je wordt geboren met een bereik tot ca. 14kHz maar vanaf je 12e jaar is het duidelijk aan het dalen. Ook daar heb je dus de vraag of er wel een gemiddelde is.
Klassieke muziek bevat veel laag, en ook veel hoog, maar is in ieder geval voorzien van een enorm spectrum aan frequenties. Van pauken, orgels, contrabassen, bas-clarinetten enzovoorts voor het laag via cello, diverse houten blaasinstrumenten en dergelijke voor het midden tot de piccolo en triangel voor hoog. Jazz gaat vaak ook heel ver in z'n frequentie bereik door contrabassen, piano, gitaar, trompet, klarinet en percussie terwijl veel 'pop'muziek zich vaak in een aantal deelgebieden bevindt. En elk mens neemt die geluiden anders waar.
Luidsprekers zijn een technische hel... iedere luidspreker is anders, ieder oor is anders, iedere ruimte ook en dan heb je het nog niet eens over de muziek of over hoe al die signalen in een speaker terechtkomen....
(zie je wel... ik ga voor lettertekens en niet perse voor hoeveelheid posts)
Return to I.C.E [In Car Entertainment]
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests