isoblok, antennekabel weggeknipt en nu???

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

isoblok, antennekabel weggeknipt en nu???

Postby kaatje1981 » MonOct04, 2010 9:53:30 AM

lieve en veelal behulpzame mannen van het forum :wink:

tijdje terug AX 1.1i first gekocht maar die had nogal last van lekkage, vandaar dat ik ff gewacht heb met het inbouwen van mn radio (sony xplod blue tooth).

Nu dat ik er dan toch mee aan de slag ging bleek dat de vorige eigenaar het blokje (volgens mij is dat isoblok, maar kan het mis hebben) en de kop van de antennekabel (denk ik, iig die dikke losse draad) rigoreus heeft weggeknipt!!

Ik heb aan de autoradio al een verloopblokjeImagevoor de citroen zitten maar de kleuren komen niet overeen met wat er uit de auto komt aan stekkerkleuren (de auto heeft onder andere geen rode of blauwe draad), ook staat er op de stekkers vanuit de auto geen tekst en geen wattage aangegeven....

WAT NU?????

groetjes kaatje
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!
kaatje1981
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 8:28:05 PM
Location: amsterdam

Postby pcrodent » MonOct04, 2010 1:55:00 PM

Antennekabel krijg je soms gewoon een stekkertje voor bij je radio, anders moet je die ook wel los kunnen kopen bij een elektronicawinkel.

De andere draden zijn lastiger. Zitten er kroonsteentjes aan? Dan weet je tenminste welke bij elkaar horen... Anders eerst meten welke draden plus en geschakeld plus zijn (neem als massa een massapunt op de carrosserie, niet wat-je-denkt-dat-de-massadraad-van-de-radio-is): meet je altijd ~12V dan is het plus, meet je 0V met contact uit en ~12V met contact aan dan is het geschakeld plus.
(plus, geschakeld plus en massa moeten aan het ene iso-blokje, de speakers aan het andere)

Van de draden naar je speakers kun je uitzoeken welke welke is met een ohmmeter, dito voor je massadraad. Rond de 0 ohm (of in elk geval geen kilo- of mega-ohms) tussen de uiteinden van een draad betekent dat ze verbonden zijn, veel weerstand: niet verbonden. Om je ohmmeter niet te slopen is het wel het beste om je accu even los te halen voor je dat gaat doen, gewoon voor de zekerheid.

Als je eenmaal weet welke draad waarvoor is is het aansluiten van een nieuw ISO-blokje een eitje... :)

(en er zitten hier vast electronici die me op allerlei fouten of onzorgvuldigheden betrappen hier, maar volgens mij werkt het zo ook :))

Succes!
Kijk uit, een Cactussssss
User avatar
pcrodent
Moderator
Moderator
 
Posts: 5117
Joined: SatJun26, 2004 4:53:29 PM

Postby Djoeri » TueOct05, 2010 6:23:04 AM

Misschien dat je hier wat aan hebt? Voor het aansluiten van mijn eigen radio ging dit prima. Meet het wel even voor de zekerheid, het kan net iets anders zitten dan bij mij.





Heb hier trouwens voor de mensen die een radio willen inbouwen een overzicht van de bedrading (Uit mijn eigen AX type 2 uit 1995)
Als je een nieuwe radio wil inbouwen heb je isostekkers nodig om deze aan te kunnen sluiten kun je bij de meeste autozaken wel halen.

-Voedende gedeelte-
Grijs met rood geblokte streep erop = geschakelde + vanaf contact (15+)
Grijs draad = massa (31-)
Groen = verlichting ( 58 ) Deze altijd ff doormeten zodat je geen fout kan maken met de groene bedrading voor je speakers.
Wit = Constante + van accu (30+)

-Speakers-
Groen= massa speaker
Bruin= plus speaker
Deze bedrading kun je het beste ff doormeten mbv een multimeter er zit op de meeste een functie om diodes door te meten, als je dan de pennen op deze stand zet begint de multimeter te piepen, haal je speakers los (3-deurs achter de voorstoelen/5-deurs bij de voorportieren of waar je ze hebt geplaatst) meet tussen de bedrading achter je radio en tussen een van je speakerdraden totdat je de juiste bedrading gevonden hebt. Dit heeft mij veel zoeken bespaard.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Re: isoblok, antennekabel weggeknipt en nu???

Postby emiel.de.piraat » SatJun04, 2011 3:27:54 PM

(Y)

Ook bij onze AX is de boel gewoon weggeknipt/getrokken.

Deze tip is voor ons dus ook heel handig :D
emiel.de.piraat
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: WedJun01, 2011 6:06:03 PM

Re: isoblok, antennekabel weggeknipt en nu???

Postby Djoeri » SatJun04, 2011 5:29:15 PM

Nog een kleine tip: Als je je speakers aansluit, kijk even in je handleiding van je radio welke uitgang wat is (l+r/v+a), ik had dit niet gedaan en bij mij was v+a omgewisseld en zelfs l+r :lol:. Kwam ik pas achter bij het afstellen van mijn speakers.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron