JBL 595T Limited geeft aleen maar bass en geen hoge tonen

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

JBL 595T Limited geeft aleen maar bass en geen hoge tonen

Postby Rock's » ThuNov04, 2010 6:33:30 PM

Ik heb mijn JBL 595T Limited's (grote zware 6x9 speakers) verkocht aan Certisimo.

naar mijn weten heb ik ze in prima staat uit de AX gehaald en een half jaartje op zolder gelegd.
Helaas meld Certisimo dat er een mooie zwaar bassgeluid in de speaker zit maar dat hij geen hoge tonen weergeeft.

:arrow: Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ?

Hij mag ze terug sturen maar zowel ik als hij hebben natuurlijk liever dat ze goed werken, en mogelijk is het iets kleins of een instelling op de HU ... of hebben deze spoeakers toch wel een krachtige HU of versterker nodig)

Kuskus,
Aad
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby PeterM » ThuNov04, 2010 7:40:19 PM

het kan zijn dat er iets mis of los is aan de filtercondensatoren die vast zitten aan de klemmen die richting mid/hoog gaan. het is echter heel vreemd als het beide kanten betreft. Het zijn natuurlijk speakers met aparte klemmen voor bas en mid/hoog, neem aan dat die alle vier aangesloten zijn.

Als alle vier aangesloten zijn denk ik ook aan de instellingen op de headunit of eventuele losse versterker. Alleen bas kan te maken hebben met gebruik van een aparte pre-out van de headunit die specifiek voor bas is ingesteld of een instelling in het menu van de headunit waarbij er alleen bas naar deze speakers gestuurd wordt.

Bij aansluiten van andere speakers in plaats van deze zijn er dan wel hoge tonen te horen?

succes met zoeken.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
User avatar
PeterM
AX Master
AX Master
 
Posts: 1014
Joined: FriOct01, 2004 1:08:57 PM
Location: Drunen

Postby Rock's » ThuNov04, 2010 7:57:28 PM

Naar zeggen geven de originele speakers wel die hoge tonen...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby Joost » ThuNov04, 2010 8:17:01 PM

heeft deze niet meer aansluitstekkers dan 2 en moet er niet van te voren een filter tussen zodat je hoog en laag apart moet aansturen..
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Rock's » ThuNov04, 2010 9:22:13 PM

Joost wrote:heeft deze niet meer aansluitstekkers dan 2 en moet er niet van te voren een filter tussen zodat je hoog en laag apart moet aansturen..


Per speaker heeft hij 2 aansluitingen maar deze zijn gebrugd.
Dit model speaker heeft geen filter zoals een composet.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Postby Ceristimo » ThuNov04, 2010 10:25:56 PM

Zijn inderdaad gebrugd. Heb gecontroleerd of ze er nog tussenzate, en dat zitten ze. Overigens, aansluiten op de HF-aansluitingen resulteert ook in dof geluid.

In combinatie met de originele speakers 'valt het wel mee'. Die genereren dan de hoge tonen, en de bassen en het volume die uit die JBL's komen zijn echt fantastisch.
De eerste minuut viel me ook niet echt op dat de hoge tonen het niet deden, (geluid was een beetje doffig) omdat toen de originele speakers ook nog stonden mee te bleren.
Toen ik alleen de JBL's wilden horen en op de autoradio de balance van Front naar Rear zette viel me op dat ze niks deden...

De autoradio in kwestie heeft een vermogen van 75 Watt en kan de woofers prima aansturen (ik voel de bassen door de autostoelen trillen).
De treble instelling is het ook niet, ook al zet ik die op +10, dan nog geen hoge tonen.

Om in elk geval de autoradio volledig aan te sluiten zal ik de speakers morgen eens rechtstreeks aan mijn Denon versterker in de woonkamer hangen....
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby Terminal » ThuNov04, 2010 10:28:47 PM

Sluit eens de originele speakers aan op waar je nu de JBL speakers hebt :)
Miss dat de uitgang van je radio wel stuk is..
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby IceByte » FriNov05, 2010 7:49:46 PM

Terminal wrote:Sluit eens de originele speakers aan op waar je nu de JBL speakers hebt :)
Miss dat de uitgang van je radio wel stuk is..


Die kan niet zo kapot zijn dat er geen hoge tonen uitgestuurd worden, die doet het wel of doet het niet imo.

Ik heb toendertijd ook een stel speakers gehad waarvan de hoge tonen gewoon naar de haaien waren, die heb ik toen vervangen voor de hoge tonen van een andere set speakers waar de lage tonen waren doorgefikt.
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests