Speakers op de plek van flessenhouders

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Speakers op de plek van flessenhouders

Postby NickySchelfaut » MonDec27, 2010 1:45:12 PM

Zoals zo velen ben ook ik van plan om in mijn aanstaande AX, de flessenhouders om te bouwen tot speakerhouders.

Mdf, speakerdoek, speakers,kabel, het ligt allemaal al klaar.

Nu rest er alleen 1 vraag, hoe ga ik dat mdf paneeltje vastschroeven?

Je kan toch geen ''schroef'' in het plaatwerk van een auto schroeven (dat zag ik hier in een topic), Daar zul je dan toch een speednut oid voor nodig hebben.

Vroeg me af hoe jullie dat aanpakten



en ik ga ook maar eens een wie is wie aanmaken zometeen:)
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Postby AlexanderB » MonDec27, 2010 4:06:23 PM

je kan wel gewoon schroeven in het plastic deurplaneel.. niet aan het metaal vastschroeven, dat is onhandig. :P
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Losroyos » MonDec27, 2010 5:20:37 PM

Mij mij zat het ook gewoon met schroeven vast ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby v.andriessen » MonDec27, 2010 5:39:30 PM

Je kan de orginele bevestigingsplekken gebruiken. Maar dan iets grotere schroeven gebruiken zodat ze lekker strak zitten.
Image
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby Mastenhose » TueDec28, 2010 2:37:35 AM

Ik had mijn paneeltjes met boutjes/moertjes bevestigd, maar ook dan nog wel wat last van rammeltjes...
Persoonlijk zou ik 't paneeltje vast proberen te zetten op de vier hoeken van het paneeltje dat je gaat zagen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby IceByte » TueDec28, 2010 10:38:44 AM

Ik had op de achterkant van mijn paneeltje een drietal blokjes gemaakt die strak tegen de binnenkant van de flessehouder kwamen, en dan van de achterkant uit een aantal schroefjes er doorheen gedraaid. Zo zat het paneeltje goed vast, en had ik geen schroeven in het zicht

Image
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby v.andriessen » TueDec28, 2010 11:15:15 AM

Image
Image

zo kan het ook nog... maar dat heeft wel iets meer voeten in de aarde dan een paneeltje maken...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby citrofenwick » TueDec28, 2010 2:56:20 PM

die oplossing vind ik nog steeds erg netjes! kan hier geen howto van gemaakt worden? ,;)
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby NickySchelfaut » FriDec31, 2010 8:13:13 PM

hmm als ik het goed begrijp laten jullie dus gewoon de oude flessenhouders zitten en schroeven daarop een paneeltje (dmv blokjes e.d)

Ik had hier op het forum iemand gezien die zegmaar de flessenhouders er uit had, en dan op het ijzer waar de flassenhouder tegenaanzit schroeven had gemaakt.

Maar ik dacht bij mezelf, door een gaatje in een plaat van een paar mm dik kan je toch niet fatsoenlijk een schroef vastzetten?

Of heb je speciale schroeven om iets vast te ''schroeven'' op ijzer (kennis van me had het over zelftappende schroeven oid)


voor de flessenhouders maakt het nu niet meer uit want ik weet nu ongeveer wel hoe ik het ga aanpakken. Maar ik zit nog wel met de vraag van:

Ik snap dat je in hout zo een schroef kan draaien maar zijn er ook schroeven waarmee je iets op plaatwerk vast kan schroeven (dus geen boutje en moertje)
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Postby AlexanderB » FriDec31, 2010 10:02:25 PM

houtschroeven werken ook "redelijk" goed op metaal (officieel moet je net andere hebben, maar als je eerst een klein gaatje boort, werkt een houtschroef ook) :) (zelftappers voor metaal hebben en soort boorbitje-punt met daarachter dezelfde schroefdraad als een houtschroef..)
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby NickySchelfaut » SatFeb12, 2011 4:06:04 PM

ben ook van plan het zoals van andriessen te doen.

is dit te doen voor een beginner?

je zal dat paneel los moeten maken en de kabels doorvoeren?
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Postby v.andriessen » SatFeb12, 2011 5:02:58 PM

NickySchelfaut wrote:hmm als ik het goed begrijp laten jullie dus gewoon de oude flessenhouders zitten en schroeven daarop een paneeltje (dmv blokjes e.d)

Ik had hier op het forum iemand gezien die zegmaar de flessenhouders er uit had, en dan op het ijzer waar de flassenhouder tegenaanzit schroeven had gemaakt.

Maar ik dacht bij mezelf, door een gaatje in een plaat van een paar mm dik kan je toch niet fatsoenlijk een schroef vastzetten?

Of heb je speciale schroeven om iets vast te ''schroeven'' op ijzer (kennis van me had het over zelftappende schroeven oid)


voor de flessenhouders maakt het nu niet meer uit want ik weet nu ongeveer wel hoe ik het ga aanpakken. Maar ik zit nog wel met de vraag van:

Ik snap dat je in hout zo een schroef kan draaien maar zijn er ook schroeven waarmee je iets op plaatwerk vast kan schroeven (dus geen boutje en moertje)


ten eerste zijn er 3 verschillende soorten deuren.
De 'kale' deur', de 'kale' deur met fles houder en de luxe deur met fleshouder.
De kale deur is van een 5 deurs en daar zit al een plek in voor een speaker.
De kale deur met fleshouder is het makkelijkst. De fleshouder kan er n.l. uitgehaald worden en daar een plaatje voor gemaakt worden.
De luxe deur is dus het lastigst, want daar kan je n.l. niets van af halen.
Behalve dan hoe ik het heb. Dan moet je het deurpaneel eraf halen en daar een vervangend stuk voor maken, van 5mm mdf o.i.d. want dat hardboard is niet echt heel handig.
Als je een gat hebt gemaakt voor je speaker in je nieuwe deurpaneel, kan je pas de plaats aftekenen op je deur waar je dus staal moet gaan weg knippen. Want anders gaat het echt niet passen. Ik heb er zelfs een extra ring onder gezet en de bouten van de motors van de elektrische ramen verlengd om genoeg ruimte te maken. Je kan natuurlijk ook kleinere speakers plaatsen die wat minder diep zijn...
Maar voor een beginner.... zou ik er niet aan beginnen. Ik heb ook hulp gehad van een zeer ervaren team!! Citrosin en Citrosan....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Postby NickySchelfaut » SatFeb12, 2011 6:08:52 PM

ik begin het te begrijpen, ik had niet begrepen dat je nog een stuk van de deur zelf weg moest gaan knippen. Dacht dat het gewoon helemaal hol was erachter.


ik heb volgens mij gewoon een kale deur met losse houder. Dan maar een mdf plaatje hoewel ik jouw manier mooier vind!
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Postby IceByte » SatFeb12, 2011 9:18:07 PM

v.andriessen wrote:ten eerste zijn er 3 verschillende soorten deuren.
De 'kale' deur', de 'kale' deur met fles houder en de luxe deur met fleshouder.
De kale deur is van een 5 deurs en daar zit al een plek in voor een speaker.
De kale deur met fleshouder is het makkelijkst. De fleshouder kan er n.l. uitgehaald worden en daar een plaatje voor gemaakt worden.
De luxe deur is dus het lastigst, want daar kan je n.l. niets van af halen.
Behalve dan hoe ik het heb. Dan moet je het deurpaneel eraf halen en daar een vervangend stuk voor maken, van 5mm mdf o.i.d. want dat hardboard is niet echt heel handig.
Als je een gat hebt gemaakt voor je speaker in je nieuwe deurpaneel, kan je pas de plaats aftekenen op je deur waar je dus staal moet gaan weg knippen. Want anders gaat het echt niet passen. Ik heb er zelfs een extra ring onder gezet en de bouten van de motors van de elektrische ramen verlengd om genoeg ruimte te maken. Je kan natuurlijk ook kleinere speakers plaatsen die wat minder diep zijn...
Maar voor een beginner.... zou ik er niet aan beginnen. Ik heb ook hulp gehad van een zeer ervaren team!! Citrosin en Citrosan....


Mijn oplossing kan ook, gewoon een plaatje over de bestaande luxe flessenhouder en die dmv een aantal blokjes vanaf de achterkant vastzetten. Is ook later nagenoeg weer bijna onzichtbaar te verwijderen, alleen een paar schroefgaatjes in de flessenhouder
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby v.andriessen » SunFeb13, 2011 1:57:51 AM

NickySchelfaut wrote:ik begin het te begrijpen, ik had niet begrepen dat je nog een stuk van de deur zelf weg moest gaan knippen. Dacht dat het gewoon helemaal hol was erachter.


ik heb volgens mij gewoon een kale deur met losse houder. Dan maar een mdf plaatje hoewel ik jouw manier mooier vind!


Met een afgesloten ruimte achter de speaker krijg je wel mooier geluid... en dat is dan weer het nadeel van hoe ik het heb... de hele deur is nu de klankkast en dat werkt niet echt lekker.
Misschien kan ik nog een klankkast achtig iets maken... een stuk plastic over een mal leggen en dan in de oven laten smelten...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Re: Speakers op de plek van flessenhouders

Postby 2Black » SunApr17, 2011 12:27:47 AM

Ik heb ooit gewoon stukken MDF exact op de maat van de flessenhouder gemaakt en die vastgeslagen zonder enige verdere bevestiging. Was dus echt op maat.
Daar 10cm speakers in, met een basreflex gat (en buis) erin. Flessenhoeder werd daarmee de resonantiekast. Werkte uitstekend.
Natuurlijk zijn die 10cm speakers niet geschikt voor superhoog volume. Maar wel voor goed geluid.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Speakers op de plek van flessenhouders

Postby NickySchelfaut » ThuMay26, 2011 12:00:25 AM

Vandaag een MDF plaatje gemaakt (zie foto's binnenkort in mijn wie=wie Echter vraag ik me af wat ik het best kan doen met de plastic bak achter de flessenhouder? eruit halen of laten zitten ben namelijk bang dat deze mee gaat trillen??
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: Speakers op de plek van flessenhouders

Postby v.andriessen » ThuMay26, 2011 12:42:10 PM

NickySchelfaut wrote:Vandaag een MDF plaatje gemaakt (zie foto's binnenkort in mijn wie=wie Echter vraag ik me af wat ik het best kan doen met de plastic bak achter de flessenhouder? eruit halen of laten zitten ben namelijk bang dat deze mee gaat trillen??



laten zitten, maar wel vol plakken met tape zodat ie dikker wordt. Dan trilt niet meer mee. Ik zou gaffer tape gebruiken oid...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Re: Speakers op de plek van flessenhouders

Postby NickySchelfaut » ThuMay26, 2011 3:37:20 PM

hmm oke, ja was van plan om met van dat piramide schuim de binnenkant van de deur vol te stoppen, maar kan dit ook aan dat plastic vastmaken, wat is btw de reden dat je die het best kan laten zitten?

Klankkast is dan maar klein toch?
User avatar
NickySchelfaut
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 178
Joined: MonDec27, 2010 1:42:10 PM

Re: Speakers op de plek van flessenhouders

Postby v.andriessen » ThuMay26, 2011 5:59:19 PM

NickySchelfaut wrote:hmm oke, ja was van plan om met van dat piramide schuim de binnenkant van de deur vol te stoppen, maar kan dit ook aan dat plastic vastmaken, wat is btw de reden dat je die het best kan laten zitten?

Klankkast is dan maar klein toch?



Anders wordt je hele deur de klankkast en dat werkt niet... trust me.... :(
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
User avatar
v.andriessen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2364
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam

Next

Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests