by JPG-slalom-racing » MonAug18, 2014 7:16:20 PM
Dag Fenwick,
zoals je al weet is het probleem mij ook welbekend.
- Enerzijds: ik hoorde van iemand die ooit met fabrieks AX rally reed, dat het ook voor hun een probleem was en bleef.
- Anderzijds de blauwe AX was op z'n draagarmen breder gezet (1cm), en de (door mij verneukte), geprepareerde cardanconstructie is eigenlijk nooit stukgegaan:
enerzijds een mof van inox gelast, in tegenstelling tot jouw gedraaide mof, heeft inox een veel beter treksterkte. Ook, het was eigenlijk een plaatje die rond de as werd geplooid, en het lassen van de inox zorgt - blijkbaar (?) ook nog voor krimp. Blijkt wel tijdrovend te zijn. puntje lassen, en direct koelen om de rubber en het vet niet te verpesten, en zo opnieuw tot volledig klaar. MAAR: er zat inderdaad een messing ring bij tussen. ongeveer een 6 mm dik.
- ik heb (op dit forum?) ooit wel een uitleg gezien hoe je de lengte van de cardan moet testen. het zou gaan over een aantal mm die je de cardan maximum mag kunnen induwen, in gemonteerde toestand, maar zonder de moer. hoeveel mm, op welke stand, ik zou het even moeten opzoeken.
- ik heb nog ene tip gehad. (maar ook nog niet geverifieerd). Er zouden Cardans zijn van Peugeot 104 en Citroen Visa, die qua lengte ok zijn, maar die zouden een dinges van een groter diameter hebben, en dus per definitie sterker?
- het verkorten van een sterke cardan van een andere wagen zou technisch erg haalbaar moeten zijn (?). een langere nemen, stuk eruit zagen, een passende buis errond, en zorgvuldig lassen.
We zijn hierover nog niet uitgepraat, ik moet immers ook nog een antwoord vinden op dit probleem..