soooow, dat werd me nog eens even tijd voor een update!
Eerst en vooral, de as is alweer kapot.Tijdens de Rallysprint van de Monteberg brak de as reeds tijdens de 2e kp. Dankzij het versterkte omhulsel bleef ze nog tot de servicezone in 1 deel waardoor het team er een andere as in kon steken en ik de wedstrijd verder kon zetten. De 2e (tikkende!) as hield het vol tot het einde van de wedstrijd. Helaas moest ik kp 2 wel opt gemak afrijden en zat een klassewinst er sowieso niet in. Ik
begon het trouwens beu te geraken dat ik puur door het niet hebben van een 1.6 16v die laatste seconden per kp altijd moet laten liggen. Er werd nochtans soms gevaarlijk op de limiet gereden, maar tmag niet baten. Vanaf kp3 heb ik mij wel een beetje in moeten houden om de as heel te houden. De handrem werd ook niet te veel gehanteerd om geen tijd te laten liggen.
Enkele sfeerfoto's:
We hebben nu ook een caravan om mee te nemen naar de rally's. Erg handig
Goed, de week er op was het TBR-Rally.
Een week tijd om de auto terug in orde te krijgen en een antwoord op de vraag te krijgen waarom de assen telkens breken. Een grondige inspectie bracht aan het licht dat de tunnel een beetje open begon te gaan, dus die heb ik opgelast. Dit kon heel misschien de oorzaak zijn, al betwijfelde ik dit. Een 1cm-langere as werd opnieuw versterkt zoals de vorige keer en ze werd gemonteerd. Ik had het vermoeden dat de SKF-assen 1cm korter waren en mogelijks dus te kort. Ze komen denken we op hun langste en dan breken ze.
De vrijdagavond alles ineen gezet en getest. Alles bleek ok en de voorspelde regen speelde in ons voordeel voor komende zondag.
Zaterdagmorgen deed ik nog een kleine test in de regen om de banden terug een beetje gewoon te worden en na 2km was het alweer gepasseerd. As opnieuw gebroken en forfait moeten geven voor de TBR-Rally.
Het was de eerste keer dat ik mijn ax toen een goeie stamp heb gegeven. Veel plezier hebben we er dit jaar nog niet aan gehad.
De as brak deze keer trouwens aan de homokineet bij het wiel.
Hier hebben we nog geen oplossing voor en desondanks dat ik al een nieuwe as heb zit ze er nog niet in.
Met een door frustratie gevoede honger ging ik stiekem op kapaza kijken voor een andere rallywagen. Het is altijd fun geweest met de AX, maar zowel ik als mijn copiloot wilden eigenlijk iets anders. We hebben nog een Saxo staan met rolkooi die we kunnen opbouwen, maar zoveel verschil qua rijden zit er niet in. Qua onderstel moet mijn AX niet onderdoen, en ik kan er dan evengoed een 16V in steken en er in Group-A mee rijden. Dat wil ik ook niet, want eigenlijk wil ik liever niet met een snellere motor + geboute kooi rijden. En als ik dan toch moet investeren houd ik de AX liever zo en koop ik dan liever iets anders met meer potentieel en een hogere funfactor. Deze gedachte had ook mijn copiloot. Ik kwam een koopje tegen en mijn co-piloot was er ook gelijk voor te vinden. Zodanig zelfs dat hij niet kon wachten tot ik mee kon om eens te gaan kijken. De dag nadien ben ik meegeweest en toen heb ik een overeenkomst getekend.
Zoals sommigen onder jullie wel al weten is DBRacing nu trotse bezitter van een E30 325i uit 1987!
De auto is een nieuw opgebouwde kas die nog geen wedstrijden gereden heeft, maar ook nog wat afwerking nodig heeft.
Heeft nu:
- gelaste kooi
- hydraulische handrem
- korte eindverhouding (4.27)
- platensper 60%
- blussyteem: is met bluskopjes onder motorkap en in cockpit etc
To do in eerste instantie:
- Ramen plastificeren: is verplicht om raam niet te laten versplinteren bij crash (misschien plexi ramen)
- Zorgen dat hij stil valt als ik de batterijschakelaar af zet. Er moet ook nog een externe knop op de motorkap bij komen.
- Grote checkup
- Vloeistoffen verversen. Overal competitie-olie in.
- Intercom installeren
- Carterplaat monteren
- Interieurdetails
- Stukje ontbrekend sierstrip scoren en monteren
- gussets in kruisen kooi
- Meer lawaai
- Stickers
Het rijdt nu iig al heel goed!
Gepland debuut: 15 Augustus, Rally van Staden. Mijn 5e deelname daar en mijn thuisrally, dus das wel mooi. Nu nog leren fatsoenlijk schuiven met een RWD-auto.
En als we niet rijden gebeurt het wel eens dat we een handje toesteken bij een ander team. Leuk om zo toch met autosport bezig te zijn.
Afgelopen TBR-Rally eindigden ze verdienstelijk eerste algemeen.
Ow, en ik heb plaats nodig. Niemand sport of GT injection kopen voor een prikkie?
Ik heb ook nog een 106 te sloop staan.
AX-kopen is verslavend.