Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby Drake » SunAug17, 2014 7:06:20 PM

Eventueel zouden de assen van een xsara of 306 aangepast kunnen worden voor gebruik in de ax, die zijn sowieso veel dikker en de homokineet zelf is velen malen sterker. De assen zelf zouden dan ingekort moeten worden en de naven van de xsara of 306 in de ax veerpoten. Dit zou ik zelf doen mocht ik ooit richting een turbo gaan op de 16v.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby denny » SunAug17, 2014 9:48:37 PM

Toch een redelijk uniek probleem.
Ik ken auto s met veel meer vermogen die dit probleem niet kennen.
De bak gaat vaak veel e eerder.
Hoe vaak breken de Saxo en 106en assen van bevriende teams?

originele citroen assen?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » MonAug18, 2014 11:50:41 AM

Bedankt voor het meedenken.

Ik weet nu redelijk zeker waarom ze breken en dit is me bevestigd geweest door mensen met veel ervaring die in de service een kijkje kwamen nemen toen ik bezig was aan die as.
Het probleem is dat als ze volledig uitveren, ze over hun maximale lengte komen en daardoor breken. Het kruis en het ding waar het kruis in scharniert waren deze keer nog heel en je kon goed zien hoe het gebeurd was.

Nu kan dit 2 oorzaken hebben:
- de saxo vts poten + dieselnaven doen de ax iets breder staan waardoor de assen te kort zijn? (5mm is genoeg)
Niemand hier heeft er ooit problemen mee gehad, maar de meeste mensen hier leggen de ax laag en stug en gaan er op circuit en op strak asfalt mee rijden. Ik rijd er ook onverhard mee en snijd er bochten diep mee af. Iets dat de meesten onder jullie in NL niet doen. Het breekt meestal in deze gevallen.

- de koets is niet meer 100% recht? Als dit het geval is, is het MAXIMAAL een aantal mm. En dat is zeker het geval bij meerdere axen van de club zonder het te beseffen.

Het kan ook een combinatie van de 2 zijn.

Veel bevriende teams met dit probleem ken ik niet, maar ik sprak wel al een aantal preparateurs over dit probleem en het is niet geheel onbekend. Als ik het zo hoor wordt er wel vaker voor de oplossing 'ring tussen naaf en as' gekozen. Ik moet eigenlijk eens de AX opkrikken vooraan en de asmoeren verwijderen en kijken hoeveel speling de as nog heeft bij maximaal uitveren. Als dit ongeveer niets is moet ik denk ik niet veel verder meer zoeken. Je moet eens een losse as die op zn langst is onder een hoek proberen te doen draaien. Dat gaat niet (goed).
Dat de as een beetje uit de bak kan komen om het op te vangen gaat ook niet, want als je gas geeft zijn de assen in de bak opgespannen.

Meestal heb ik met SKF-assen gereden, maar die breken ook en zijn volgens specificatie iets korter. Daarom heb ik nu met gewone assen gereden links. In mijn oemGTI zitten ook zulke assen en die breken niet. En daar rijd ik soms ook hard mee door.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 87' SPORT, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby JPG-slalom-racing » MonAug18, 2014 7:16:20 PM

Dag Fenwick,
zoals je al weet is het probleem mij ook welbekend.

- Enerzijds: ik hoorde van iemand die ooit met fabrieks AX rally reed, dat het ook voor hun een probleem was en bleef.
- Anderzijds de blauwe AX was op z'n draagarmen breder gezet (1cm), en de (door mij verneukte), geprepareerde cardanconstructie is eigenlijk nooit stukgegaan:
enerzijds een mof van inox gelast, in tegenstelling tot jouw gedraaide mof, heeft inox een veel beter treksterkte. Ook, het was eigenlijk een plaatje die rond de as werd geplooid, en het lassen van de inox zorgt - blijkbaar (?) ook nog voor krimp. Blijkt wel tijdrovend te zijn. puntje lassen, en direct koelen om de rubber en het vet niet te verpesten, en zo opnieuw tot volledig klaar. MAAR: er zat inderdaad een messing ring bij tussen. ongeveer een 6 mm dik.
- ik heb (op dit forum?) ooit wel een uitleg gezien hoe je de lengte van de cardan moet testen. het zou gaan over een aantal mm die je de cardan maximum mag kunnen induwen, in gemonteerde toestand, maar zonder de moer. hoeveel mm, op welke stand, ik zou het even moeten opzoeken.
- ik heb nog ene tip gehad. (maar ook nog niet geverifieerd). Er zouden Cardans zijn van Peugeot 104 en Citroen Visa, die qua lengte ok zijn, maar die zouden een dinges van een groter diameter hebben, en dus per definitie sterker?
- het verkorten van een sterke cardan van een andere wagen zou technisch erg haalbaar moeten zijn (?). een langere nemen, stuk eruit zagen, een passende buis errond, en zorgvuldig lassen.

We zijn hierover nog niet uitgepraat, ik moet immers ook nog een antwoord vinden op dit probleem..
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » WedAug27, 2014 11:49:08 AM

Extra uitleg over hoe je die lengte kan testen is zeker welkom! Ben er nog niet aan begonnen. Heb tijd.
Een andere cardan inkorten is volgens mij enkel een goed idee als je hem laat uitbalanceren. Dat wordt bij cardans voor vrachtwagens ook zo gedaan.

En hier nog een verslagje van de rally van staden van het andere team waar ik actief bij ben:
https://www.youtube.com/watch?v=Ltu219hRy6c&app=desktop
Na 25 sec kom ik in beeld.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby JPG-slalom-racing » WedAug27, 2014 8:33:30 PM

Ik zoek en zoek, 't komt wel boven ('t was een franstalig forum), hier wat comments:

"C'est peut-être pas ça du tout, mais j'avais également des problèmes de cardan à chaque course, c'était les silent blocs moteur qui étaient morts, le moteur se baladait et les cardans cassaient. Jette y un coup d'oeil, on sait jamais."

"j'ais trouver la panne, qui venais des silenblocs, en fait aucun n'était bon, trop de jeux partout, tout bougé meme avec des nouveaus supports moteur soudé."

"regarde si ta le meme jeu a ta transmision droite et a la gauche sinon recentre ton moteur."

"rajoute une rondelle d'au moins 5mm de longueur de chaque coté de tes cardans (entre la tete coté roue et la jambe de force) ca sert a rattrape l'ouverture du au travail de la caisse...enfin c'est une solution, ca fait deux ans que chui sur une AX et aps un cardans casser."

"pour mesurer si ton cardan est assez long ta roue enlevé tu souleve avec un cric sous le triangle jusqu a se que la caisse se souleve comme sa le pivot est a son point zéro on va dire tu enleve l écrou de cardan et tu mesure le jeu entre enfoncé a fond dans la boite et en appui complet sur le moyeu déja sa donnera une idée"

"essaie, juste pour voir, de rentrer un cardan de 106 XSi, qui ont la tulipe plus longue de 5 ou 6mm. si ca rentre au bout et que ca ferme ton joint spy de boite, c'est que t'as un axe de diff en 14."

"t appel quoi par bridé (tes support moteur) y a pas 50 solutions a ton probleme
soit tes supports sont trop rigide et le cardan apprécie pas (pas persuade) soit ta caisse c est légèrement ouverte (80%) sur dans le 1er cas pas de soucis le 2eme sa sent déjà moins bon "

"Pour eviter de casser de cardan c'est tout les support en rigide et pas un mixe des 2
Pour ton cas verifie l'alignement des cardan"

...ik blijf zoeken...
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby JPG-slalom-racing » WedAug27, 2014 8:51:24 PM

wat zouden aluminium of teflon silentblocs voor de motor opleveren?
Ps: leuk verslag!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby AlexanderB » ThuAug28, 2014 12:48:44 AM

In ieder geval een hoop herrie.

Eigen ervaring: gebroken motorsteun na een flinke oeps, motorblok lag met de steun los op de koets, maakte beste bak herrie. Ik dacht in eerste instantie dat ik de uitlaat kapot had gereden op een drempel, maar het bleek de motorsteun te zijn die losgekomen was van "dat ding" (die silentblock waar aan 2 kanten een schroefdraad uit komt), de moer heb ik nooit meer teruggevonden. (en de carterpan had een flinke deuk, :X )

Of het qua prestaties iets toevoegt boven (harde) polyurethaan bussen weet ik niet, ben ik ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk. :)
Voor de koets zal het niet zo best zijn qua trillingen enzo, maargoed, het is een raceauto, dus dan hoeft 't niet nog 20 jaar heel te blijven..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby Rob GT » ThuAug28, 2014 8:55:49 PM

Leuk zo'n E30!

Staat ook nog altijd op mijn lijstje!
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » FriAug29, 2014 11:41:11 AM

Dankje Rob! Stond bij mij ook al enkele jaren op mn lijstje :)
(ben trouwens allesbehalve een bmw-fanboy, maar dit vind ik gewoon een leuke auto!)

Bedankt voor het lijstje, Joost! Wat die motorsteunen betreft. Ik heb afgelopen winter inderdaad de achterste motorsteun -die een polyester bus was- terug vervangen door een originele omdat hij kapot aan het gaan was, dus dat kan het inderdaad ook zijn. Maar dat had ik al van iemand anders ook nog gehoord en stond ook op het lijstje om terug te vervangen. Deze keer wordt het een alu-bus. Deze kan beter tegen de hitte van de uitlaat die er vlak naast zit.

Ik vraag me trouwens af waarom xsi assen 6mm langer zouden zijn. Ik vraag me écht af of 4gaats poten van 106/Saxo niet nét dat ietsje breder zijn! Dat moet ik zeker nog eens opmeten.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » SatNov22, 2014 11:29:10 AM

Hallo!

Ja, hoor. Bolk koppelingen gaan dus niet lang mee. Tis alweer stuk!
Image

Ondertussen zit er een nieuwe LUK in. Die schijnen/lijken toch sterk te zijn, en waarschijnlijk sterker dan Valeo.
Image

Na 2.5u waren we klaar met de klus. Scheelt veel met een brug :)

Jammer dat we dit moesten doen, want 3 weken er voor had de bak er ook nog uitgeweest voor wat werkzaamheden. Toen schakelde de bak de laatste tijd net iets stroever, maar het was me nog niet opgevallen dat de koppeling dit veroorzaakte, want het stoorde nog niet echt. Toen de auto begon af en toe vooruit te springen met de koppeling ingedrukt vond ik het NIET meer oké.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby jk » SatNov22, 2014 12:07:33 PM

Bemerk je verschil tussen de diverse fabrikaten voor wat betreft het aangrijpen van de koppeling?
Dus voor wat betreft het gedrag van de diafragmaveer in de drukgroep.
Zit daarin verschil?

Verder heb ik bij diverse auto's ondervonden dat het lijkt alsof de koppelingsplaat stroef beweegt over de as, waardoor abrupt en moeilijk doseerbaar aangrijpen ontstaat. Kan ook met het ontwerp van de diafragmaveer te maken hebben natuurlijk.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » TueNov25, 2014 12:42:16 PM

De Bölk greep eigenlijk nog vrij kort. Iets korter dan de LUK. Een Valeo grijpt naar mijn mening het zachtst aan. Die Valeo's slijten bij sportief gebruik vrij snel vind ik. Hopelijk houdt de LUK het langer vol.

Het stroef lopen van de plaat over de as kan je deels voorkomen door er vet aan te doen. Dat scheelt een pak en het is goed voor de levensduur van de plaat en butee-lager.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby Jurjenz » TueNov25, 2014 6:32:04 PM

citrofenwick wrote:Het stroef lopen van de plaat over de as kan je deels voorkomen door er vet aan te doen. Dat scheelt een pak en het is goed voor de levensduur van de plaat en butee-lager.


Kun je op tekening weergeven wat je bedoelt? Ik snap het niet 8)
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby AlexanderB » TueNov25, 2014 9:24:56 PM

De "spline" waar de versnellingsbak-as in de koppelingspaat gaat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » WedNov26, 2014 8:06:06 PM

AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » ThuFeb26, 2015 5:36:00 PM

We zijn terug aan het klussen gegaan!

Vorige zomer had ik de BMW bij een bevriende BMW-garagist gezet om er aan te werken. Ideaal qua infrastructuur en om aan onderdelen te geraken. Echter, het is een half uur rijden, en na een avond werken kon ik niet altijd de auto op de brug laten staan. Daarom heb ik vorige week de auto teruggehaald en ben ik er in mijn eigen schuur aan begonnen. Ondertussen heb ik de achteras verwijderd om wat dingetjes te vernieuwen en controleren.

foto's:
Image
Image

Gezellig klussen met nog andere axclubleden. De pimp (zie eerste pagina's wieiswie) krijgt ook nog eens een projectje geserveerd. Hij loopt reeds terug en momenteel wordt een 4gaats onderstel klaargemaakt voor montage.
Image

achteras verwijderen:
Image

Toch tamelijk wat werk hoor als je het nog nooit gedaan hebt!

Image

Vanavond de as verder demonteren!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby q01z » FriFeb27, 2015 4:57:43 PM

dat weegt vast ook het nodige...
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » TueMar31, 2015 8:59:32 PM

Volgens mij is het nog eens tijd voor een update!

De achteras is inmiddels gereviseerd en zit er (uiteraard) terug onder!
Image

Image

Image

Image

En hier een filmpje van Stuart die achter me reed: https://www.youtube.com/watch?v=FSfrlFPeXHs

Het was mijn eerste RWD-ervaring. Naarmate de dag vorderde ging het wel beter :)

(sorry aan de mensen die ik heb gehinderd door het spinnen. Al was dat bijlange niet altijd ik die reed.)

Binnenkort meer foto's!
(bedankt Hester en Jan voor de foto's)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, 2 1.1 TRE's, E30 325i)

Postby citrofenwick » ThuApr02, 2015 11:42:56 AM

En de foto's!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests