ax 1, 2 & 3 staan op pagina 1
vanaf pagina 3 lees je meer over ax no. 4 (spotje)
vanaf pagina 5 lees je meer over ax no. 5 en wel op LPG (Mr Krabs)vanaf pagina 16 lees je hoe Mr. Krabs (na een tragisch ongeluk
) is omgebouwd tot ax aanhanger
vanaf pagina 30 lees je meer over ax no. 6, ditmaal een 1.5 Diesel
vanaf pagina 32 lees je meer over ax no. 7.
Ik ben nieuw hier, en daarom leek het me leuk mij even voor te stellen. Ik heb een rijk verleden met ax'jes, helaas niet een erg vrolijk verleden. Dit is het verhaal:
net voor de zomervakantie in 2007 koop ik mijn eerste auto. een witte Ax 1.1 uit 1988. Een erg leuk auto'tje. lichtmetalen vegjes, dakraam, leren bekleding (!!!) en een achterspoilertje waren aanwezig. 125.000 op de teller, dus die zou nog wel even mee moeten gaan.
de ellende begon bij de APK toen hij op 8 punten werd afgekeurd
kleine dingen, maar de achterremmen werden ook afgekeurd. Hier moest ik nieuwe remcylinders voor halen, en nieuwe schoenen. Na een weekje stevig klussen kon ik er dan eindelijk (legaal
) mee op de weg.
Helaas duurde dit niet lang...
na 3 weken reed ik op de A7 tussen Heerenveen en Groningen, en er stond een lange file. De gene voor mij remde iets te laat. Een zware auto, met abs, mijn ax natuurlijk zonder... (en mss een beetje te weinig volgafstand
) leverde dit restultaat op. De auto was niet meer te redden. (de renault scenic waar ik tegenaan gereden was, was ook total-loss met €9000,- schade
)
Ik gaf de ax'jes echter niet op, en reed 200km om een andere ax uit 1989 aan de andere kant van het land te kopen. Dit bakje zag er niet uit, maar koste dan ook maar €175,-
in een kleine week heb ik alle onderdelen (velgjes, stoelen+bank, spoiler, achterklep, deuren, dashboard) overgezet, en de auto was weer als nieuw. met nog maar 100.000 km op de teller!
Ook deze auto moest nog gekeurd worden, met bijna het zelfde verhaal. Alleen had ik nu nog een sloop ax staan die door de keuring was gekomen
daar heb ik bijna alle onderdelen van overgezet die werden afgekeurd, en zo kon ik vrolijk de weg weer op.
Totdat... ik 2 weken later hard moest remmen om een auto van rechts voorrang te verlenen. Ik stond optijd stil, de bestel auto achter mij niet...
€2500,- schade aan mijn ax. maar niet mijn fout! dus heb ik €550,- uitgekeerd gekregen van de verzekering MET behoud van mijn AX
(de dagwaarde werd vastgelegt op €750,-!) De achterbak heb ik hard handig weer wat uitgedeukt en ik ben er vrolijk verder mee gereden.
Hierna ben ik voor stage een half jaar naar Berlijn geweest, daarvoor heb ik een iets veiligere en luxere auto gekocht, een Saab 9000 2.3ltr injectie dubbel nokkenasser met 150PK:D hier rijd ik nog steeds in, maar mijn liefde voor de ax'jes gaat nooit meer over
(in Duitsland had ik een collega met een ax diesel. Hij reed na een paar dagen al tegen een hert aan. hert liep gewoon verder, auto zwaar in de kreukels! ik heb hem geholpen dit op de knappen, was leuk werk. Die diesel klinkt echt als een trekker als die nog koud is!
)
Mijn ax werd doorgeschoven naar een stageloper toen ik weg was. Deze had net zijn rijbewijs, en was absoluut geen held op de weg. Het verbaasde dan ook niemand dat de auto na een paar maand in de sloot lag...
Dit weekend ben ik bezig geweest het weer te herstellen. De startmotor was kapot gegaan (erg raar trouwens) dus daar zit nu een motor van een Peugeot 309 in. verder waren de lampen kapot, en was de bumper wat verbogen. ondanks de kerstdagen en vakantie heb ik toch een sloperij gevonden die open was. Hier stond een ax'je dat ik een paar maand terug nog onderdelen van mijn eerste ax heb verkocht!!! hier heb ik de lampen uitgehaald, en die zitten nu weer fijn in mijn auto
hier nog wat foto's van mijn interieur.
de stoelen kunnen ondertussen wel een poetsbeurt gebruiken, maar daarmee wacht ik totdat het niet meer zo super koud is!