Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » TueJan06, 2015 7:06:17 AM

Ik moet zeggen dat t me juist meevalt hoe traag die is! Ik heb ook wel de 1.5d, dat scheelt wellicht iets. Hij klinkt 's ochtends wel echt als n tractor! Super cool!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » MonJan12, 2015 4:43:26 PM

na 500km gereden te hebben voor het eerst getankt om uit te kunnen rekenen hoe zuinig de auto loopt (leeg was die nog lang niet, ging maar 27 ltr in :D ). Verbruik: 1 op 22.4 8) :lol:
Dat is nog eens fijn rijden. Deze AX komt qua verbruik en WB ongeveer gelijk uit met MrKrabs (de LPG G2 AX die later tot aanhanger is omgebouwd). Deze heeft gelukkig wel minder problemen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » TueJan13, 2015 6:34:36 PM

Onderdelen voor de beurt zijn binnen
Image
Na het werk direct even met de AX bezig geweest. Eerst de gloeibougies vervangen, gemakkelijk klusje. Daarna het meegeleverde ruitenwissermechanisme even ingebouwd en de oude eruit gegooid. Hier zal écht veel speling op! Ook meteen maar een nieuwe ruitenwisser gemonteerd, oude was niet alles meer. De olie-lekkage begint me wel een beetje te irriteren.... :roll: Overal waar je geweest bent zie je de olievlekken. Waar het vandaan komt is moeilijk te zijn, het hele blok, zowel voor als achter zwemt namelijk in de olie....
Ik denk binnenkort eens naar de wasstraat en met de verwarmde (60°C) hogedruk het blok eens schoonspuiten. Daarna oppoetsen met heel veel poetsdoeken, en dan goed in de gaten houden waar de olie het eerst verschijnt.
Last edited by Holländer on SunJan25, 2015 11:49:01 AM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby AlexanderB » TueJan13, 2015 8:01:57 PM

Er zijn wat standaard-plekken waar die gaat lekken, en let op: het kan ook nog eens diesel zijn.
-Koppakking standaard hoekje (moeilijk/niet te zien op diesel, beugel van het injectiesysteem zit dr voor.)
-Krukaskeerringen of nokkenaskeerring.
En behalve de standaardplekken:
-Tussen de vacuümpomp en kop
-Tussen thermostaathuis en kop
-Klepdekselplakking. Helemaal leuk als 1 (of meer) van die 10 boutjes het schroefdraad van gestript is. (Ik heb er een reparatieset voor, mocht dat het geval zijn..)
-Diesel: uit de brandstofpomp, meerdere mogelijkheden.
-Uit het thermostaathuis/brandstoffilter, specifiek de O-ringen van de diesel-thermostaat gaan lekken en dan loopt het dr aan de achterkant uit. (Minder waarschijnlijk, want dan start ie ook heel slecht.)
-De brandstofretour met z'n slangetjes vanaf de injectoren.
Enzovoort..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » TueJan13, 2015 8:30:37 PM

Hoe kun je het verschil zien tussen olie en diesel op het blok dan? Het is wel echt vettig en zwart, maar ze noemen diesel ook niet voor niets dieselolie natuurlijk. En door het vuil wordt alles zwart wat plakkerig is. Starten doet die goed, dus daar zal het niet in zitten. Ik heb het kleppendeksel er al af gehad, alle boutjes gelukkig nog goed. Het kleppendeksel ziet er niet beschadigd uit. Wat me wel opviel toen ik de kop schoonmaakte (het afdrukvlak van de kleppendekselpakking) is dat precies op de plek waar de pakking afdrukt een soort aanslag/roest zit. Het roest niet, want het is aluminium, maar je ziet dat het metaal verweerd is. Alsof staal heeft geroest en je het daarna gestraald heb. Niet heel diep, maar wel zichtbaar. Hoe kun je zien of je kleppendekselpakking nog goed is? Deze zag er stevig uit en was niet beschadigd.

Viel me vandaag voor het eerst ook op dat het gas wel eens blijft hangen. Niet het pedaal, deze gaat gewoon omhoog. Dit heb ik bij mijn Passat ook gehad, nooit iets aan gedaan. Kan dit hiermee te maken hebben? En waardoor wordt dit veroorzaakt?

Het motorblok is ook aan zowel aan de voorkant als aan de achterkant nat. Het vuil zit tot bovenaan het kleppendeksel (niet erop, alleen het verticale vlak zegmaar).
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby AlexanderB » TueJan13, 2015 9:02:56 PM

Holländer wrote:Het is wel echt vettig en zwart, maar ze noemen diesel ook niet voor niets dieselolie natuurlijk. En door het vuil wordt alles zwart wat plakkerig is.

Klopt. En om het nog erger te maken, als je uitlaat lekt, dan krijg je echt een behoorlijk grotere hoeveelheid van dat mooie zwarte stof (roet) overal plakken.

Holländer wrote:Hoe kun je het verschil zien tussen olie en diesel op het blok dan?

Bijna niet dus, je kan (1) kijken waar het vandaan komt en (2) het verschilt (heel subtiel) van geur. (Lang niet zo sterk van geur als bakolie, maar het heeft wel een eigen geur.)

Holländer wrote:Starten doet die goed, dus daar zal het niet in zitten.

Dan is het gedeelte tussen de tank en de pomp aan de aanvoerzijde in ieder geval gewoon goed. (Geen luchtbellen.)

Holländer wrote:Ik heb het kleppendeksel er al af gehad, alle boutjes gelukkig nog goed. Het kleppendeksel ziet er niet beschadigd uit. Wat me wel opviel toen ik de kop schoonmaakte (het afdrukvlak van de kleppendekselpakking) is dat precies op de plek waar de pakking afdrukt een soort aanslag/roest zit. Het roest niet, want het is aluminium, maar je ziet dat het metaal verweerd is. Alsof staal heeft geroest en je het daarna gestraald heb.

Hmm, die ken ik niet. Mijn motor heeft op dat passingsvlak gewoon mooi glimmend aluminium. Misschien dat ie daar dan toch lekt door 't ruwe oppervlak?

Holländer wrote:Niet heel diep, maar wel zichtbaar. Hoe kun je zien of je kleppendekselpakking nog goed is? Deze zag er stevig uit en was niet beschadigd.

Ja, dat is 't wel zo'n beetje. Vergeet niet dat er trouwens 4 dotjes vloeibaar pakking aangebracht moeten worden (precies in die scherpe hoekjes bij de nokkenas-keerring en idem aan de andere kant bij de vacuümpomp). Mischien die ook ff vervangen/plaatsen indien niet aanwezig? :)

Holländer wrote:Viel me vandaag voor het eerst ook op dat het gas wel eens blijft hangen. Niet het pedaal, deze gaat gewoon omhoog. Dit heb ik bij mijn Passat ook gehad, nooit iets aan gedaan. Kan dit hiermee te maken hebben? En waardoor wordt dit veroorzaakt?

Als het pedaal wel gewoon goed (helemaal!) teruggaat, kan het zijn dat de brandstofpomp een verkeerde instelling heeft ergens. Maar ik vermoed eerder dat het pedaal dan niet 100% omhoog komt, zet anders de gaskabel eens 1 tandje losser op dat verstelding? :)

Holländer wrote:Het motorblok is ook aan zowel aan de voorkant als aan de achterkant nat. Het vuil zit tot bovenaan het kleppendeksel (niet erop, alleen het verticale vlak zegmaar).

Waarschijnlijk lekke uitlaat (-pakkingen) dan ook nog, in combinatie met olie-lekkage(s)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » WedJan14, 2015 5:48:10 PM

Damn wat zitten oude ax stoelen slecht! De rugleuning hangt helemaal door waardoor je altijd als een oude ingezakte man in de auto zit. Ik was de last van mijn rug zat, dus eerst eens een soort herniaplank in de voorstoelen gemonteerd.
Image

Wellicht niet de netste oplossing (al zie je er niks van) maar het helpt wel!

Verder heb ik na het schoonmaken van het kleppendeksel eens opgelet waar de olie nu vandaan komt. Dit trof ik vandaag aan:
Image
Image

(een gedeelte van) De olie komt dus in ieder geval uit het kleppendeksel. AlexanderB, is dit één van de hoeken die je met vloeibare pakking moet dichtten? Tussen de kop en de pakking dan? Gezien het verweerde metaal zit ik er aan te denken om overal maar een dun laagje vloeibare pakking tussen te doen. Kwaad kan het toch niet, wellicht helpt het wel!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby AlexanderB » WedJan14, 2015 7:31:56 PM

ik bedoelde eigenlijk het hoekje waar de nokkenas door de kop ligt, daar gaat de pakking van de klepdeksel haaks de hoek om (van de kop naar de nokkenas-lager), daar moet een dotje kit in de hoek.

Maar gewoon rondom kan op zich weinig kwaad, zolang het maar niet in de motor terecht komt, dus wel een beetje met beleid aanbrengen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Donderkar » ThuJan15, 2015 9:25:23 AM

Tegen de rugklachten kan je er stoelen van een 106 inzetten, die passen probleemloos.
Heb ik ook gedaan na een tip hier op het forum. Een hele wereld van verschil met de standaard First-stoelen die er oorspronkelijk in zaten :D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » ThuJan15, 2015 1:51:14 PM

Bedankt voor de tip, dat ga ik zeker proberen. De plank die ik erin heb gezet geeft namelijk op een andere plek in mijn rug weer last...
Moet ik nog op een bepaald type 106 letten (die zijn ook in verschillende luxe uitvoeringen met verschillende stoelen geleverd neem ik aan?)?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Donderkar » SatJan17, 2015 5:50:46 PM

Oei, geen idee :oops:
Ik heb er standaard 106-stoelen inzitten, uit een sloopauto. Die zitten al stukken beter dan de standaard AX-stoelen.
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Bossie » SatJan17, 2015 6:05:31 PM

Je kunt er ook een lekker verwarmd interieur inzetten

http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=28115
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » TueJan20, 2015 11:35:54 AM

Ik ben mijn kachelradiateur aan het vervangen, maar kan slechts één ontluchtingspunt vinden (dat ventieldopje op de slang naar de kachelradiateur). Ik neem aan dat er meer punten zijn? Zit er ergens onder het luchtfilter iets op het thermostaathuis ofzo? Ik heb al gezocht, maar kan 'm niet vinden.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby AlexanderB » TueJan20, 2015 12:47:27 PM

Diesel is (vrijwel) geheel zelfontluchtend. :) Alleen dat ene dopje bij de kachelradiateur moet je ff 2 tellen open draaien zodat de lucht daar ook uit kan, en dat was 't dan. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » FriJan23, 2015 5:28:07 PM

Maandagavond (in de vrieskou) dus begonnen met het vervangen van mijn kachelradiateur. Zou een klusje van 1.5h moeten zijn, maar dat viel tegen. Ik had uiteraard een radiateur met losse pijpjes, en de radiateur zat er zo in. Maar die pijpjes is altijd zo'n gedoe! Met het eerste pijpje drukte ik direct de O-ring stuk. Ik had wel een andere, maar deze was iets dikker. Wel geprobeerd alles goed te krijgen, maar hij bleef lekken. Uiteindelijk met nieuwe o-ringen van mijn werk alles gemonteerd, en hij werkt weer! Moet zeggen dat die wel minder warme geeft dan de vorige. Wat ook opviel is dat je niet kon zien dat de oude lek was, terwijl er toch echt een KVS geur in de auto hing en de ramen vettig werden. Het is nu in ieder geval opgelost. Nu nog wachten tot het iets minder vriest, zodat we de olie en het oliefilter kunnen vervangen. Daarna zijn de aandrijfas(sen) en de schokbrekers aan de beurt.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » SunJan25, 2015 8:18:03 AM

Gister nieuwe motorolie & oliefilter gemonteerd. De oude olie die eruit kwam was pikzwart! Dat was dus geen overbodige luxe. Onder de auto is alles één grote zwarte oliebende. De druppels hangen onderaan het blok en de versnellingsbak. Toch binnenkort maar eens kijken of ik dit kan oplossen of in ieder geval kan verminderen. Ik laat op elke parkeerplaats waar ik kom een zwarte "handtekening" achter :oops:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby JBo » SunJan25, 2015 9:12:16 AM

Je hebt de auto van Pietje Bell zo te horen, met die zwarte handafdruk die je achter laat. Het zou wel mooi zijn om daar iets aan te doen, hopelijk is het een pakking of keerring waar je nog een beetje bij kunt komen.

Wat voor typrtype kachelradiateur heb je erin gezet? Ik had er een van winparts, ook met losse pijpjes, maar daarbij was het onmogelijk om de het achterste boutje van die buizenklem vast te zetten. Dus die zit nu nog steeds met een, werkt ook. Ben benieuwd.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » SunJan25, 2015 11:47:24 AM

Dat zwarte klemmetje wat om de twee buisjes zit met het boutje in het midden heb ik helemaal weggelaten. Er is maar weinig ruimte, en ik zie het nut van dat klemmetje ook niet echt. De vorige keer dat ik een kachelradiator heb vervangen (bij Mr. Krabs, de ax op LPG) heb ik dat klemmetje ook niet gebruikt. Ik had inderdaad ook de kachelradiator van Winparts, de vorige keer ook. Ik heb al gezien dat via het kleppendekselrubber de motor iets olie lekt. Deze wil ik binnenkort met vloeibare pakking goed afdichten. Maar ik kan met niet voorstellen dat alle olie daar vandaan komt. We gaan het zien!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » SatMar14, 2015 6:28:26 PM

Zo, ik had de nieuwe onderdelen (schokbrekers voor en aandrijfassen links en rechts) al 2 weken binnen, maar nog geen tijd gehad om ze te monteren. Vandaag was het dan zover. Qua weer niet zo denderend als gister, maar toch goed te doen.

Eerst de wieltjes van de vloer
Image

Toen de veerpoot eruit en met zelfgemaakte veerspanners de spanning van de veer gehaald
Image

Ik had alleen geen diepe ringsleutel in maat 18 (ik had helemaal geen sleutel van 18mm) dus moest ik inventief zijn. Omdat de schokbrekers toch vervangen zouden worden zou het niet uitmaken als de stang zou beschadigen. Daarom hier de grootste tang opgezet die ik heb, en goed op spanning gebracht met een touw (en een waterpomptang op de grote tang). Aan de andere kant een pijpsleutel (die heb ik toevallig omdat bougies van motoren vaak diep zitten en 18mm zijn) en daarop een dop met ratel.
Image

Rechts ging dit super, was zo los. Links was een heel ander verhaal, na een uur kloten heb ik eerst de ring van de veerpoot losgemaakt zodat ik de hele schokbreker eruit kon pakken. Daarna de schokbreker los in een machineklem, en die met een hamer zo vast mogelijk dicht geslagen. Dát werkte wel :lol:
Image

Vast was gelukkig geen probleem (want dan kon ik de stang niet meer met een tang vastpakken) omdat er geen torx maar inbus in de schokbreker zat. Ik had een klein rateldopje in de juiste maat, met 2 verlengstukjes die allemaal door de pijpsleutel pasten :)
Image

Alles weer vastgezet, en na 6 uur (met een half uur pauze) was de auto weer gereed :P
Nu hopen dat de de Bolk aandrijfassen een beetje goed zijn!
In de wegligging merk ik enorm dat er nieuwe schokbrekers in zijn gekomen. De schokbrekers waren ook zeiknat en doordrekt van de olie, compleet lek dus. De linkerkant had zelfs nauwelijks weerstand meer als je deze indrukte. De auto helt nu veel minder over in de bochten, rijdt een stuk plezieriger!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Fruit » SatMar14, 2015 6:54:37 PM

Goed werk zeg ik!! Maaruh volgende keer mag jeje broek aanhouden.
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests

cron