Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Holländer Daihatsu Charade1.3 16V MPI, AXhanger, YamahaX

Postby Rob GT » MonJan28, 2013 7:47:51 PM

Holländer wrote:@ Rob GT
Ik heb mijn motorrijbewijs nog niet zo lang, maar probeer zo veel mogelijk te rijden. De XS is zeker wel cool, vooral als eerste motor. Hij is echter niet snel (de Kawasaki ZZR 250 van mijn vriendin is ongeveer even snel :? ) dus wil ik iets meer motorachtigs. Wel een goede motor om op te leren rijden.

ik ga ook meer naar een racer kijken, een Kwasaki zzr (600-750-900) of een Suzuki, of een Yamaha of een Honda.
Moet nog even kijken wat er op i-net staat.


Beetje snelheid is ind wel lekker ja!
Ben zelf begonnen met een KZ400 uit "76. Heel leuk ding, maar met amper 25 geen strepentrekker. Ook weinig op gereden trouwens...

Ben zelf niet zo van de hoge toeren, dus een racer is niet zo mijn ding. Een ZZR 600 gaat bijvoorbeeld pas hard boven 10.000 vind ik.

Holländer wrote:Heb al gekeken, voor minder dan 1000 euro heb je wel een c35 of c25 (in iedergeval in Frankrijk)


Heb je dan wel een goede?
Je bespaart trouwens ook flink op de verzekeringskosten met een camper.
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: Holländer Daihatsu Charade 1.3 16V MPI, YamahaXS500

Postby Holländer » MonJan28, 2013 8:48:20 PM

Rob GT wrote:Heb je dan wel een goede?


alles is relatief natuurlijk. Ik heb dan geen camper waar ik zonder aan te klussen 10 jaar mee kan rijden, maar dat wil ik ook niet. Ben weer een beetje op zoek naar een nieuw project zegmaar. Voor onder de 1000 euro heb je of een goede camper waarvan de motor kapot is (kop kapot, koppaking lek, of hele blok moet gereviseerd worden) of je hebt een motorisch goede camper die van roest bijna uitelkaar valt.

Wat me is opgevallen is dat campers gewoon heel duur zijn (ook niet zo gek met een nieuwprijs van rond de €60.000,-)
Ik heb ook al even naar lege bestelbusjes gekeken, om er dan zelf een camper van te maken, maar denk dat daar nog meer bij komt kijken dat ik wil (omkeuren enzo) Ik zal nog ff rondkijken wat ik doe.

Ik heb nu ongeveer 4000km gereden op de motor, en het is weer tijd voor iets anders. De Kawasaki ZZR 250 van mijn vriendin loopt 11.000RPM als je 130 rijd... was wel ff schrikken de eerste keer! Maar dat wil ik ook eens proberen. Is het niks, dan kopen we weer iets anders :-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer Daihatsu Charade 1.3 16V MPI, YamahaXS500

Postby j0achim » TueJan29, 2013 9:53:16 AM

Een Renault Trafic, is op zich ook wel leuk. Zijn vaak als gekeurd als camer, dus daar hoef je zelf niks meer aan te doen, alleen nog maar naar je eigen zin maken. Deze staan als camper best vaak te koop, ook voor leuke bedragen. klik
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Holländer Daihatsu Charade 1.3 16V MPI, YamahaXS500

Postby j0achim » TueJan29, 2013 10:01:29 AM

Ik heb even verder gezocht voor je: klik dit is wel een leuk ding!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Holländer Daihatsu Charade 1.3 16V MPI, YamahaXS500

Postby Holländer » TueJan29, 2013 1:08:14 PM

Das inderdaad best wel een leuk ding!

zit alleen nog geen trekhaak onder (voor de aanhanger met de motoren) en hij is leeg van binnen... moet er dus zelf nog een interieur in knutselen. Best leuk, maar dat kost ook weer geld.
Daarnaast is deze camper een beetje te groot om elke dag mee naar het werk te rijden als ik niet op de motor ga.
verbruik van zo'n camper is ongeveer 1:10 (diesel) maar dat heb je bij ongeveer elke camper uit die jaartallen (of nog veeeel hoger!)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer Daihatsu Charade 1.3 16V MPI, YamahaXS500

Postby Holländer » TueJan29, 2013 8:42:00 PM

Dan kan ik natuurlijk ook deze uit Frankrijk halen.

KLIK

ook diesel, ook oud (wegenbelasting vrij) maar de helft van 't geld, en er zit al een interieur in (het zij beplakt met stickers)
Last edited by Holländer on FriAug08, 2014 10:53:28 AM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer Daihatsu Charade 1.3 16V MPI, YamahaXS500

Postby j0achim » WedJan30, 2013 9:55:52 AM

Dan kan je met de trein heen, en gelijk op vakantie met je camper. Het is goedkoper dan een tent. En veel toffer dan een tent.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Holländer Daewoo lanos LPG-G3, BMW K100LT

Postby Holländer » FriAug08, 2014 10:59:36 AM

Achteraf maar goed dat er geen camper is gekomen, want die zou nu dus niet meer wegenbelasting vrij zijn!
Ik heb nog wel een paar maanden een oldtimer gehad (en de laatste maanden wegenbelastingvrij rijden met een auto van 32 jaar oud meegepakt). Een Volkswagen Passat 1.6 diesel (zonder turbo). Fabrieks af 52pk, waarvan nu een aantal paarden in coma lagen. Wel was de kop net gereviseerd, waardoor de auto met gemak 1:20 reed! Zelf op vakantie naar Spanje, helemaal volgeladen en een trailer met 2 motoren erachter had die maar 1 liter diesel nodig om 16km verder te komen!

Verder rij ik tegenwoordig een Daewoo Lanos 1.5 LPG-G3 met 233.000km. Niet echt vergelijkbaar met een AX! Snel last van je rug door slechte stoelen, en over het algemeen een slechte kwaliteit. Hij is uit 2000, en op LPG-G3 met een verbruik van 1:11 is het wél goedkoop rijden. De auto staat in de verkoop, dus als er iemand belangstelling heeft...

Na mijn Kawasaki heb ik nog een Suzuki GSX400f gereden, met veel problemen. Tegenwoorig rij ik op een BWM K100LT met veel plezier. Ik zal binnenkort wat foto's toevoegen, daar houden wij van bij de club.
Last edited by Holländer on TueOct21, 2014 6:24:28 PM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer Daewoo lanos LPG-G3, BMW K100LT

Postby j0achim » FriAug08, 2014 2:28:35 PM

Kijk eindelijk een echte motor! Ik rij zelf een K75RT echt een super motor. 1 cilinder minder dan jij, maar oerdegelijk.
Mijn vorige motor was ook een k75rt, heel veel plezier mee gehad.
Image
Echter ben ik over het hoofd gezien op een dijk door een auto van links. Toen was hij zo:
Image
Dus vorig jaar weer een andere gekocht en daar heb ik ook al nodige schik mee gehad:
Image

Het leuke van de motor is dat je alles nog zelf kan doen. Zo heb ik er een heuze Iphone navigatie houder op gemaakt, met usb oplader. Ook zijn er geregeld leuke zaken op internet te vinden voor deze motor. Ik heb een set tour koffers, city koffers en een topkoffer, met alle binnentassen. Het meeste (op motor en stuur onderdelen na) kan je uitwisselen tussen de k100 en k75.
Ik moet wel bekennen dat ik op het moment aan het sparen ben van voor een r1200gsa, maar de K gaat nooit weg!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Holländer Daewoo lanos LPG-G3, BMW K100LT

Postby Ceristimo » TueAug12, 2014 11:09:49 PM

Hey Hollander, je bent er nog steeds! Fijn :)

Daewoo Lanos is inderdaad een pleurisbak met de uitstraling en het karakter van een stuk witgoed. Een van mijn broers heeft ook eens zo'n ding gehad. Wel jaren in gereden trouwens. Was een donkerblauwe, uit 2000. Is toevallig vorig jaar op de sloop beland vanwege totaal doorgerot.

Slechte stoelen, vage schakelbak en een stuur dat met elastiek aan de voorwielen vastzat. Zelden zo'n vaag sturende auto meegemaakt.

Hij startte wel altijd, dat wel...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer Daewoo lanos LPG-G3, BMW K100LT

Postby Holländer » WedAug13, 2014 7:09:04 PM

@J0achim: de K75 schijnt inderdaad ook een fijne motor te zijn. Die zou zelfs iets rustiger rijden door de balabsas. Omdat de K100 4 cilinders heeft dacht BMW dat deen balansas niet nodig was. Die van mij wil daardpor nogal eens trillen! Ik bezit ook een set touring koffers en topkoffer. Da's handig, want ik ga er in september mee op vakantie naar zuid-Frankrijk.

@Ceristimo: uiteraard ben ik er nog. Na aandachtig de post: 'toekomst ax club - open discussie' gelezen te hebben ben ik vol schaamte weer eens een update gaan typen. De Daewoo is inderdaad niet veel meer dan een stuk witgoed. Een hopeloze auto op alle fronten. De enige reden dat ik er nog in rij, is dat die zo lekker goedkoop is door het rijden op LPG. meestal kost een liter me net onder de €0,70, waar de Lanos 11km op wil rijden. Dat met maar €10,- per maand meer WB is dat goed te doen! Maar hij zal binnenkort toch ppaatsmaken voor wat anders denk ik. Ben deze nu echt wel zat!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer Daewoo lanos LPG-G3, BMW K100LT

Postby Ceristimo » FriAug15, 2014 12:43:26 AM

Oh man, die post had ik helemaal gemist. 'Toekomst AX-club". Ik heb me dat de laatste anderhalf jaar ook wel afgevraagd. Ik zit zelf overigens nog zeker enkele keren per week op het forum om dingen door te lezen. Vind het erg leuk op de hoogte te blijven van het lief-en-leed van de AX-rijders.

Ook al is het alweer 2 en een half jaar (Jeej, wat gaat de tijd snel!!) geleden dat ik helaas van de AX af moest, het kriebelt nog steeds om in een AX te rijden. Dat kan helaas niet meer, maar ik mag er nog graag over lezen.

Ik kan zelf ook wel blijven posten over die Mazda, maar dat kan iedereen hier aan z'n derriere oxideren. Snap ik best, trouwens. :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer Daewoo lanos LPG-G3, BMW K100LT

Postby Holländer » FriAug15, 2014 9:38:14 AM

@ceristimo: ik weet niet of je het topic 'toekomst AX-Club' al hebt gelezen, maar ik denk dat jouw topic juist een goed vporbeeld is om de toekomst van de club veilig te stellen. Juist omdat je gewoon blijft posten zonder ax. En zeker met alle dingen die in alaska zo anders zijn wordt jouw topic altijd goed gelezen. Dus: blijf vooral posten! Voor mij was het overigens een bewuste keuze om van de ax af te stappen. Na 5 axjes wilde ik eens wat anderd. Het kriebelt wel eens als dr in t verkoop topic 1 te koop staat voor n appel en n ei...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer Daewoo lanos LPG-G3, BMW K100LT

Postby Ceristimo » MonAug18, 2014 6:05:27 PM

Weet je: Toen ik Die-Andere kocht, zei ik altijd: Dit wordt de laatste AX! In elk geval de laatste Type 1 AX....Als het leven anders was gelopen, ik niet vertrokken was, maar hier in Nederland bijvoorbeeld per ongeluk met Die-Andere op iemand anders was gebotst zodat ze in de kreukels zou hebben gelegen.....Dan had ik weer een vierde AX gekocht.

Verdorie man. Weet je wat raar (en wellicht ook wel ietwat debiel?) is? Dat ik af en toe droom (letterlijk) dat ik nog in Die-Andere scheur. Met d'r mooie half-lederen (en comfortabele) sport stoeltjes. De witte velgjes eronder. Rechter raampje open (want de linker deed het niet) radio op volume 11 en lekker broezen deur 't Grunninger platteland. Over de kinderkopjes, met d'r rammelende dashboard...

Heb ik heimwee? Nee, niet echt.
Zou ik de tijd soms eens voor een dag terug willen spoelen naar 5 jaar geleden, toen ik m'n eerste AX kocht en voor 't eerst eens ervoer wat "vrijheid" betekent? Ja!

Nou weet ik ook wel dat ik van de AX nogal een geromantiseerd beeld in m'n hoofd heb...Dat hou je toch als het je eerste (en tweede, en derde) auto is geweest. De werkelijkheid was dat er ook wel iedere maand weer 'ns wat stuk aan was. Ernstig was het vaak nooit, maar er was altijd een to-do list met die ouwe AX'en.

Maar toch he....Een witte, Type 1 AX. Als die in de VS zouden bestaan, had ik er allang weer eentje op de oprit gehad. Al riep ik na de derde witte Type 1, dat er nooit een vierde komen zou. :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (BMW K100LT)

Postby Holländer » SatJan03, 2015 8:28:42 AM

Hoog tijd voor een update. De Deawoo Lanos is al een ruime maand de deur uit. Deze moest in december voor de apk en daar had ik geen zin meer in. Na bijna 25.000km was ik die auto zat. Daarom verkocht, en alles (woon- werkverkeer 100km/dag) op de motor gedaan.
Image

Hier zijn we afgelopen vakantie ook op naar Zuid-Frankrijk gereden. Mijn vriendin wel op haar eigen motor (Honda NTV650).
Image

Voor de Deawoo heb ik sinds mijn laatste ax ook nog een aantal auto's gehad:
Een Daihatsu Charade, 1.3 16v. Grappige auto, en goed werkpaard.
Image

Ik heb nog een aantal maanden gebruik kunnen maken van de oldtimer regeling, waardoor ik wegenbelasting vrij met een VW Passat (1.6 diesel) kon rijden. Een fantastische auto waarmee we ook nog op vakantie zijn geweest. Boktraag, (fabrieks af maar 51pk) waarbij we met 55km/h de berg op gingen, maar super zuinig (1:20).
Image
Image

Daarna kwam de Deawoo Lanos.
Image

Nu het winterse weer toch echt is aangebroken wordt het hoog tijd voor een auto, gezien de motor slecht met sneeuw om kan gaan :wink: . Daarom McDean eens een PM gestuurd, en maandag neem ik zijn AX diesel over. Hier zal wel het één en ander aan moeten gebeuren, maar zo hoort dat bij een auto. Op zich is de auto zo goed te rijden, dus kan ik er mee naar mijn werk komen. Op mooie dagen ga ik op de motor en kan ik aan de AX sleutelen.

Binnenkort dus meer nieuws over AX no. 6, voor het eerst een diesel.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (BMW K100LT)

Postby JBo » SatJan03, 2015 12:50:08 PM

Leuke update! Ik vind de passat het leukst van het stel. Wat was de topsnelheid van dat ding?

AX diesel zal waarschijnlijk net iets sneller zijn.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Holländer (BMW K100LT)

Postby Holländer » SatJan03, 2015 3:35:05 PM

De Passat was inderdaad een leuke auto! 135km/h was wel de topsnelheid. Zat wel veel werk in. De bedrading was half doorgebrand en er zaten veel dingen die niet goed waren. Veel aan gesleuteld, veel plezier mee gehad!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (BMW K100LT)

Postby Donderkar » SatJan03, 2015 5:58:42 PM

Holländer wrote:AX no. 6, voor het eerst een diesel.

:D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Holländer » MonJan05, 2015 9:14:43 PM

Vandaag was het zo ver, ik heb de AX 1.5Diesel uit 1996 overgenomen van MrDean.
Direct mee terug naar huis gereden om er wat meer gevoel mee te krijgen. Dit is zonder twijfel de meest zweverige ax qua wegligging tot nu toe! De banden oppompen scheelde wel iets, zat ook maar 1.8 & 1.6 Bar in.
Verder is de kachelradiateur duidelijk lek. Je ruikt het, de ramen zijn vettig/vochtig en er ligt een plasje kvs op de bijrijdersmat. Deze dus binnenkort vervangen.
De aandrijfas Links is ook hard aan vervanging toe. De ruitenwissermotor die erbij zat zal ik er ook inzetten, zal de ruitenwisser goed doen. Als ik toch bezig ben zal ik de ruitenwisser ook weer aan de bestuurderskant laten stoppen, zoals ik bij Spotje ook heb gedaan. Ditmaal wil ik echter wel proberen om de ruitenwisser arm roodgloeiend te maken, en de knik die erin zit de andere kant op te verbuigen. Zal een beetje smeden worden denk ik. Vraag me af hoe dat gaat, volgens mij is het namelijk geen gewoon staal.
Image
Nu heb ik alvast alle ramen van binnen schoongemaakt, dit geeft heel wat beter zicht! Zeker gezien ik tegenwoordig in het donker naar mijn werk ga, en met schemer terug kom.

De stabilisatorstang rammelt erg, hier zal ik ook eens naar kijken. Verder zijn er nog wat kleine dingen als dashboard lampjes, heb ik nieuwe gloeibougies besteld, is de sproeier van het achterruit stuk, etc. Kleine dingen dus. Voorlopig heb ik in ieder geval nog APK (tot juli 2015) dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. Voor die tijd wel het gat in de dorpel links even dichtlassen.

Vanavond direct volgetankt, kunnen we even zien hoe zuinig die rijdt :D

Binnenkort foto's. Het zal wel een aantal dagen duren voordat de onderdelen binnen zijn, dus waarschijnlijk zaterdag op zijn vroegst een update.
Last edited by Holländer on MonJan12, 2015 4:47:51 PM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (AX Spot 1.5D, BMW K100LT)

Postby Donderkar » MonJan05, 2015 10:39:35 PM

Beetje achterstallig onderhoud wegwerken en dan kan je daar jaren mee vooruit. :D
Heb de mijne al dik 8 jaar en relatief weinig onderhoud en heel veel rijplezier
In het begin zal het wennen zijn want de dieseltjes zijn wel heeeeel traag :twisted:
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests

cron