Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Postby Wheelnut » SatOct13, 2012 10:07:36 PM

"gelukkig"? Kwestie van smaak denk ik... Zelf vind ik met zo'n geautomatiseerd ding geen land te bezeilen...
Op een of andere manier schakelen die altijd precies als ik het níet wil, wat ik ook probeer.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Postby grietje » SatOct13, 2012 10:20:45 PM

Wheelnut wrote:"gelukkig"? Kwestie van smaak denk ik... Zelf vind ik met zo'n geautomatiseerd ding geen land te bezeilen...
Op een of andere manier schakelen die altijd precies als ik het níet wil, wat ik ook probeer.

Dat is het voordeel: Ik bepaal wanneer die schakelt ;-) En mocht ik nu echt te druk zijn met andere dingen in de auto, of je zit in de file, gooi je hem in de A ;-) En het is een kwestie van gevoel ;-)

Je kan tenminste gewoon slepen, geen olie koeling nodig, formaat van bak is stuk kleiner, reparaties zijn stuk makkelijker, je zou er ooit nog gewoon een schakelbak van kunnen maken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Postby NextGenAX » SatOct13, 2012 10:42:35 PM

Is de verkoop goed verlopen?!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Postby Wheelnut » SunOct14, 2012 7:35:32 AM

grietje wrote:Dat is het voordeel: Ik bepaal wanneer die schakelt


In de M-stand gaat het beter inderdaad, maar als ik zelf moet gaan zitten schakelen kan ik net zo goed geen automaat kopen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Postby Holländer » SunOct14, 2012 8:53:31 AM

Verkoop is goed verlopen. Voor een iets lager bedrag dan verwacht, maar toch nog €200,- winst :D

zelf schakelen met een automaat heeft ook wel iets, maar dan zou ik ook liever een handbak nemen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Postby Ceristimo » SunOct14, 2012 10:09:30 PM

Wheelnut wrote:
Ceristimo wrote:@Wheelnut
-trekken op in twee als "2" geselecteerd staat: klopt niet. Daarvoor moet je de bak in de winterstand zetten. De bak schakelt dan ook niet verder dan z'n drie.

De "2" stand doet hetzelfde als de "3" stand. Namelijk niet verder schakelen dan de aangegeven versnelling.
Wel is het zo dat modernere automaten met meerdere overbrengingen, of auto's met meer vermogen, standaard in de tweede versnelling optrekken, tenzij de kickdown gebruikt wordt. Maar dat had m'n ouwe barrel met z'n elektronicaloze drietraps achter een 90pk-tjes allemaal niet...
Die trok gewoon op in z'n 1... Spinnende bandjes ging je alleen tegen met een rustige rechtervoet...


Niet altijd waar. Zal per bak verschillen dan. De Silverado trok toch echt op in z'n 2 als dat geselecteerd stond. Stond zelfs in de handleiding. Hoefde je 'm niet voor in een bepaalde stand te zetten.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Postby Holländer » MonOct15, 2012 1:47:52 PM

Ik had de laatste tijd al wat koelproblemen met mijn ax.

Vooral als ik de aanhanger erachter had en ik niet al te hoge toeren maakte wilde het temperatuur lampje wel eens gaan branden. Dan even wat hogere toeren en de kachel op standje 100°C en dan was dat zo weer over.
De laatste tijd echter deed die het ook zonder aanhanger...

Vandaag was het weer zover, en ik was er klaar mee. Dus de ADAC gebeld, die de ANWB stuurde voor een professionele diagnose.

De uitkomst was niet zo fijn: "typisch gevalletje koppakking lek" zegt die vriendelijke man van de ANWB. Hij zei dat een cilinder uitlaatgassen in het koelsysteem perst waardoor er een luchtbel rond het motorblok ontstaat wat natuurlijk niet fijn is voor je koeling. Daardoor ook kwam er veel te veel druk op te staan en gaat alles kapot...
Naar 2 garages gereden voor een CO2 meting in het kvs, maar dat konden ze niet. De 2 onderdelen leveranciers konden deze stripjes ook niet leveren...

De auto rijdt verder prima, hoe kom ik er nu achter of de koppakking inderdaad lek is? weer 150 euro investeren vind ik ook wel ver gaan... en de koppakking verwisselen heb ik al helemáál geen zin in (vorige week nog 1 gedaan bij de Swift!).
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby j0achim » MonOct15, 2012 2:17:12 PM

Motor warm laten lopen en de dop van je radiator af, dan moet je wel je systeem aardig vol gieten met water zodat je de kvs kan zien. Als je het ziet borrelen in je resevoir dan is je koppakking lek.
De uitlaatgassen/lucht komt in je koelsysteem en je ziet dit als luchtbelletjes in je radiator.
Maar als ik zo lees dat de druk opbouwt, kan je er vanuit gaan dat je koppakking lek is. (of een scheur in je blok, maar dat lijkt me heel stug)
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Holländer » MonOct15, 2012 2:40:26 PM

Ik heb de laatste maand(en) wel steeds kvs bijgevuld zonder te ontluchten, terwijl die behoorlijk leeg was. Kan het daar niet aan liggen? dat ik door het vullen gewoon lucht heb ingesloten en niet meer ontlucht heb?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby AlexanderB » MonOct15, 2012 3:01:39 PM

Ja, dat kan zeker (en dat is het grootste probleem denk ik, de AX ontlucht niet fatsoenlijk, en de uitzettende luchtbel/stoombel drukt water eruit)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Holländer » MonOct15, 2012 3:04:27 PM

dan ga ik eerst de auto eens goed onluchten (de vriendelijke man van de ANWB heeft dit maar heel minimaal gedaan) en zal ik als ik kvs moet vullen elke keer ontluchten (ik moet wel eens vullen, er is een klein lek bij het achterste onluchtingspunt).. Dan geloof ik 't eerst wel met die koppakking!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby j0achim » MonOct15, 2012 3:15:11 PM

Dat ligt eraan hoe leeg je systeem was toen je het erbij gooide. Gewoon op peil brengen zou geen kwaat kunnen, is je systeem bijna leeg en je ontlucht niet zou dit het probleem kunnen zijn, maar wat is de reden dat je kvs bij moest vullen. Het is immers een gesloten systeem. Dat je kvs bij moet vullen zou ook te maken kunnen hebben met een lekke koppakking, tenzij je een lekke slang hebt, maar dan moet je meestal vaker bij vullen. Ik ben geen expert (dus ga niet blind op mijn mening af), maar ik vrees toch een koppakking.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Wheelnut » MonOct15, 2012 4:23:51 PM

Die van mij liep twee jaar terug ook warm. Bleek dus zeer weinig kvs meer in te zitten.
Zou dus zeker eerst fatsoenlijk ontluchten, en dan in de gaten houden of de motor nog warm loopt, en hoe snel de kvs verdwijnt.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Holländer » MonOct15, 2012 6:09:21 PM

De kvs verdwijnt altijd langzaam, ook toen ik mijn koppakking 40.000km geleden vervangen heb. DIt komt door een lek op het achterste ontluchtingspunt (met dat "ventiel" dopje). De laatste keer dat ik kvs moest bijvullen was dat behoorlijk veel. Vanochtend zat er ook aangekoekte prut aan mijn radiateurdop...

elke keer als ik nu de kvs dop open hoor je "psssssst" (wegvliegende druk) ook als de motor al helemaal afgekoeld is. Ik vrees dus toch voor mijn koppakking.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Terminal » MonOct15, 2012 9:03:55 PM

Niet eens slim om dat lek te repareren? voor je andere dingen aan gaat pakken?

Een ax kan echt een drama zijn om te ontluchten, zou dan ook eerst proberen om dat goed te proberen, motor laten lopen, en van hoog naar laag alle punten ontluchten, ook die op de radiator! :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Holländer » TueOct16, 2012 6:47:55 AM

Ik ben bang dat er toch meer aan de hand is dan alleen een ingesloten luchtbel. Elke keer als ik 30 km gereden heb zegt die "psssssst" als ik de radiateurdop open. Ook moet er elke keer weer wat water bij.

Ik wil de koppakking toch maar gaan vervangen, al zal dat niet op hele korte termijn zijn. Nu wil ik dit graag in 2 fasen doen. Ik heb het oude blok van Mr. Krabs nog. daar wil ik de kop aftrekken, en deze reviseren (vlakken, nieuwe klepseals, nieuwe nokkenaskeerring). Nu vraag ik me af of een kop die 350.000km gedraaid heeft even goed is als een kop die 150.000km gedraaid heeft. Hoe staat het met het verslijten van de klepstoters enzo? En de nokkenas? en als ik de nokkenas van Spotje in deze kop gooi, is dat beter of verslechtert het dan juist?

Als het allemaal geen probleem is wil ik eerst deze kop helemaal klaar maken, en een andere dag de kop ff snel wisselen zonder dat die nog gevlak moet worden e.d. Groot voordeel is dat ik ondertussen met Spotje door kan rijden terwijl ik de kop van Mr. Krabs al reviseer. Ik zal toch veel op de motor gaan rijden vanaf volgende week, maar af en toe zal ik de auto wel eens nodig hebben, vandaar.

Wat denken jullie?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby NextGenAX » TueOct16, 2012 6:53:25 AM

€200.- is in elk geval een leuk bedrag, kun je mooi in je project stoppen! :-D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!
User avatar
NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 201
Joined: TueJun12, 2012 1:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Holländer » TueOct16, 2012 7:32:43 AM

Ik denk dat die €200.- in het repareren van mijn auto gaat zitten :twisted:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby JBo » TueOct16, 2012 9:42:17 AM

Met die nokkenas gebeurt niet zo heel veel en de klepstoters kun je heel gemakkelijk verwisselen met die van het spotje als je de kop uiteindelijk gaat lichten. Dus ik zou gewoon me lekker storten op de revisie van de kop van Mr Krabs. Kleppen eruit, opnieuw inslijpen en de seals vervangen. Nokkenas keering vervangen en die kop gaat weer een eeuwigheid mee.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500

Postby Holländer » TueOct16, 2012 10:01:17 AM

en als je het inslijpen van de kleppen niet doet?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests

cron