Zoals sommige van jullie weten was ik al een tijdje bezig om een Citroën AX op LPG te laten rijden (zie topic LPG
HIER)
De hoge investeringskosten hebben mij altijd tegengehouden. Gister zag ik een AX uit '93 op internet staan, met een LPG installatie! Helaas geen G3 maar toch de moeite waard om even naar te gaan kijken.
Gister dus met mijn vriendin (het zou haar auto worden) wezen kijken, en de auto meegenomen. Dit voor slechts €150,-!
Eerst maar eens wat foto's hea, want daar zijn we gek op bij de ax club
Dit is dus de ax op LPG. De auto heeft wel super veel km's gereden: Driehonderddrieenveertigduizendachthonderdzeventien! (343.817!) De vorige eigenaar heeft er 100km per dag in gereden, voor een jaar lang, en niet eens olie bijgevuld... Dus het blokje is aan wat liefde toe. Wij gaan er waarschijnlijk zo'n 2000km in de maand mee rijden, hopelijk gaan we het blokje "oprijden" tot een half miljoen. Lukt dat niet (en die kans is nogal aanwezig) dan zal er een ander blokje inkomen.
Dit is het LPG tankje, gaat 36ltr in (ivm de 80% vulling v/d tank) De auto rijd op gas 1:14 maar er zit een 4-bak onder! (Ik had geen idee dat er in 1993 nog 4-bakken gemonteerd werden!)
Onder de kap ziet het er zo uit.
En de reserveonderdelen die ik er bij heb gekregen:
ook is de APK net verlopen, dus het lijstje met dingen die gedaan moeten worden is al fors:
-Aandrijfassen L+R vervangen (zitten er al bij)
-
dashboardverlichting + klokje vervangen (zit er ook al bij)-kachelradiator vervangen-V-snaar vervangen-nieuwe antenne (zit niks op)-2 nieuwe banden (is al geregeld)-stukje lassen aan dorpel (NIET aan bermkant!)
-koplampen vervangen(zit vocht in)-ander contactslot (deze schakelt niet goed meer)-remlicht passagierskant repareren-kenteken verlichting maken-raammechanisme voor (bestuurderskant)-nieuwe thermostaat-5-bak monteren (daar gaat die vast wel zuiniger van rijden)-nieuwe versnellingsbak olie-ruitenspoeier maken (doet niks)-nieuwe motorolie+filter-nieuwe KVS-gat achter achterlicht lassen-nieuw binnenwerk RAlamp-nieuwe kabelboom
-blanke lak bijwerken op motorkap (begint af te bladderen)
-
kleppen stellen (ratelt nogal, en vorige eigenaar heeft dit nooit gedaan)-stationair laten draaien op gas (slaat nu steeds af)-en natuurlijk een APK met alles wat daar bij komt kijkendus weer genoeg werk te doen, maar dan hebben we wel een AX op LPG!
ik hou jullie op de hoogte!
Omdat we nu 2 axjes hebben werdt het tijd voor namen, dat communiceert wat makkelijker. De licht groene ax heet bij deze spotje (geen nadere uitleg nodig denk ik
) de ax op LPG heet nu Mr. Krabs, dit omdat die zo heerlijk zuinig is
* over spotje, ik zal inderdaad eens kijken naar een andere demper. Ga binnenkort misschien toch naar een sloop ax in mijn kleur voor wat onderdelen, neem dan ook meteen de demper mee (mits in goede staat
)