Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)

Postby Pgoddijn » FriJan16, 2009 4:05:33 AM

Hoi allemaal!

Mijn naam is Peter, 25 jaar oud, woonachtig in Bussum en alweer een tijdje eigenaar van een AX (en bij tijd en wijlen nog een paar :roll:).

De reden hiervoor is heel simpel: Ik had een Renault Clio 1.9 Diesel uit '92, maar tijdens een ritje bij Eindhoven vrolijk achter in een Volvo gegleden (altijd leuk; oude auto zonder slimme elektronica vs. een splinternieuwe met o.a. Brake Assist :P ).

Tijdens het wachten op de takelwagen ben ik maar rustig op m'n telefoon gaan internetten, zoekende naar een tijdelijk auto'tje totdat ik m'n Clio weer op de weg zou hebben.

Na een half uurtje had ik mijn huidige AX'je dus voor €300 gespot en ben de volgende ochtend maar meteen gaan kijken. Daar aangekomen bleek het dat de advertentiefoto's enigszins waren aangepast met behulp van Photoshop, dus ben ik even rustig gaan kijken.

Interieur: redelijk
Stoelen netjes, op een paar hele kleine slijtpuntjes na.
Enkele lichtjes kapot, maar dat had ik bij de Clio ook zelf opgelost.
Stuurbehuizing achter het stuur zat los (bevestiging binnenin gebroken, moet deze omhoog duwen om de sleutel in het contact te doen).
Ruitenwisserstand 2 (max) laat de ruitenwisser direct stoppen met bewegen (kortsluiting?).
Versnellingspook heeft vrij veel speling.
Versnellingspookknop zat omgedraaid.
Hoedenplank ophanging linksachter gebroken (kunststof).

Daarna maar de motorkap opengedaan:
Twee doorgerotte plekken, maar niets wat epoxy niet kan oplossen.
Rechter koplamp zat los (zelf even vastgemaakt met kabelbinders).
Linker koplamp zit een onopvallende barst in, ook zit er een klein beetje vocht in.

Voor de rest zag het er wel redelijk uit. Starten deed het ook meteen, alleen direct na het starten een soort geluid alsof de riem aanloopt, maar dat is direct weer weg (geluid blijft maar voor een fractie van een seconde).

Motor liep wel redelijk regelmatig, maar toen was deze nog koud. Heen en weer gereden naar het postkantoor en geen problemen. Wel overduidelijk dat de remmen krom waren, trillen als een gek!

Na de overdracht van de auto een vriend uit z'n werk geplukt om de auto waarmee ik was gekomen naar huis te laten rijden. Onderweg op de snelweg kreeg ik problemen. Stotteren als een gek, dus zoveel mogelijk in de hogere toeren blijven om dit probleem te omzeilen. In de stad werd het allemaal een stukje lastiger. Afslaan voor het stoplicht, nauwelijks willen wegtrekken en boze blikken vanuit auto's achter mij :oops: .

Eenmaal bij die vriend aangekomen heb ik eerst 10 minuten moeten wachten totdat hij klaar was met lachen... Hij had al vrij vroeg een goede baan en daardoor een 2 liter Honda Accord onder z'n kont, welke ook niet langzaam is.

Als eerste naar m'n werk (autohobbyclub). Was alleen niemand aanwezig, dus maar weer op weg naar huis. Onderweg viel het vermogen volledig weg: Motor oververhit! 20 minuten op de vluchtstrook laten afkoelen om daarna rustig naar een tankstation m'n koelvloeistof-pijl op te krikken.

Eenmaal thuis direct onder de motorkap gaan kijken. Met 105.000 km op de teller bleek het dat de vorige (1ste) eigenaar hooguit twee keer zoveel aan benzine had betaald als aan wegenbelasting :P , kortom, niet veel mee gereden dus.

Volgende dag even langs een Citroën-garage uit de buurt. Bleek dat de sensor van de ventilator kapot was, dus de oorzaak voor het oververhitten was wel duidelijk. Nieuwe sensor besteld en ondertussen vrolijk op weg met een paperclip :wink: .

Direct daarna nieuwe bougies gekocht, evenals een bougiesleutel (Had er nog geen dankzij de diesel), nieuw lichtje voor de achterruitverwarming.
De bougies hielpen niet bijzonder, maar toch een beetje. Ook direct het Haynes AX Handboek aangeschaft, heeft me altijd goed bijgestaan bij de Clio.
Na enig onderzoek toch maar even voor €10 wat bougiekabels gekocht (voorlopig voor test). Als resultaat loopt de motor nu vrijwel normaal.


Al met al een goed begin als het gaat om mijn ervaring met de AX, maar ik vrees toch dat mijn Clio moet vertrekken en dat de AX blijft. Dit heeft te maken met de mogelijkheden van de AX (voornamelijk motorisch en technisch), maar ook vanwege de wegenbelasting en de hoeveelheid kilometers die ik momenteel dagelijks afleg (ca. 30 km, op een paar uitzonderingen na) en voor het aantal kilometers dat ik op een liter haal hoef ik het eigenlijk ook niet te laten.



Een lijstje van dingen die ik eraan wil doen:
Nieuwe bougiekabels.

Polijsten...

Als het effect heeft, geluidsabsorberende schuimplaten in de auto verwerken (iemand die hiermee ervaring heeft?)

Achterruitwisser inbouwen.

Koppakking en klepdekselpakking.

Distributieriem (kan mooi met de koppakking mee, nietwaar?).

Roestplekken achterruitjes aanpakken (mee bezig geweest, polyester, van de week schuren en verfje regelen).

Remklauwen vervangen.


Al gebeurd:
Toerenteller op het dashboard gemonteerd, weer verwijdert (overbodig).

Dashboard eruit gehaald, nieuwe ingezet met toerenteller en temperatuurmeter.

Ruitenwisseraansturing vervangen met voorbereiding voor interval en achterruitwisser. Motor komt binnenkort

Nieuwe remblokken erin (alleen rechts, links paste op het nippertje niet (klauw maar eens controleren?)

Open luchtfilter gemonteerd, weer gedemonteerd ivm vorige uitlaat. Inmiddels weer gemonteerd, voornamelijk ivm toegankelijkheid (en stiekum ook wel het geluid :roll: )

Nieuwe remschijven (gegroeft en geboord), werken heerlijk!

Nieuwe koplampen.

Achter remvoering vervangen.

Einddemper en middenpijp vervangen.

Koppeling vervangen (garage) en kabel zelf (lees: Joost :-P ).

Achterklep recht inhangen en ruitrand verwijderd.

AX-Club Sticker geplaatst!!!

V-snaar

Interieur Furio geplaatst.


***
Inmiddels is dit verhaal ernstig verouderd, maar ik laat het maar staan voordat er gaten in het verhaal vallen...


Groetjes,

Peter
Last edited by Pgoddijn on ThuJul14, 2011 7:45:03 PM, edited 19 times in total.
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Henk Bats » FriJan16, 2009 8:27:19 AM

Peter van harte welkom bij deze, al zeg ik het zelf de leukste club van de BeNeLux.

Morgen hebben wij onze jaarlijkse Nieuwjaars / Frikandellenmeeting is een mooie gelegenheid om veel mensen te leren kennen en mogelijk veel vragen te kunnen stellen over je AX.

KLIK HIER om het topic van de meeting te bekijken.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby grietje » FriJan16, 2009 9:51:10 AM

Peter, klinkt goed, al fanatiek bezig!!!

Ennuh, footos!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby raoel » FriJan16, 2009 11:39:19 AM

welkom, foto's :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Pgoddijn » FriJan16, 2009 12:59:06 PM

Heh, ik mis hier en daar nog (heel wat) kennis, maar met een beetje inzicht moet het toch wel redelijk lukken allemaal.

Ik zal even kijken of ik morgen langs kan komen. Inmiddels haalt de AX die afstand wel weer ;)

Foto's zullen later komen. Heb momenteel alleen een camera in m'n telefoon maar die maakt de meest belabberde foto's die je je kunt bedenken...


Heb nog wel een bouwlamp met statief liggen, misschien komt die van pas dan?
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Joost » FriJan16, 2009 3:23:43 PM

welkom bij de club,
zo te lezen een avontuur gekocht en beleefd.
Maar het moet goed komen/rijden!
Veel plezier
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Rio97 » FriJan16, 2009 7:16:24 PM

Welkom hier.
En veel (sleutel)plezier met de AX, maar dat gaat wel goedkomen als ik dat zo lees.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Mastenhose » FriJan16, 2009 7:21:24 PM

Welkom!
Mooi dat je de AX alweer zo ver hebt dat ie in ieder geval wil blijven lopen!

Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby blijhoofd » FriJan16, 2009 7:42:55 PM

Welkom klinkt als een leuk projectje!

Foto's ! :D
User avatar
blijhoofd
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 82
Joined: ThuOct02, 2008 9:49:21 PM
Location: ede

Postby Pgoddijn » FriJan16, 2009 7:55:13 PM

Dank voor de reacties allemaal, en bij deze ook maar meteen foto's:

Image

Image

Image

Image

Enkele roestplekken langs het linker achterraam.
Image

Image

Image

Zweet, even vaststellen of dit door de koppakking komt(?).
Image

Goed kijken, zit een gaatje, andere kant heeft exact hetzelfde.
Image

Kijken bij de schroefpunten van de lamp (kabelbinders :P ).
Image

Niet het beste plaatje, maar er zit geen windvertrager (hoe heten die dingen?) meer in.
Image

Image

Linker ophanging afgebroken. Iemand heeft al eens geprobeerd te lijmen...
Image

Even wezen kijken waar ik evt. mijn toerenteller op moet aansluiten. Nog geen zekerheid.
Image

Pookknop zat ondersteboven, moet nog even opgeschoond worden.
Image

Nieuwe toerenteller. Deze wil ik bovenop in de linkerhoek plaatsen.
Image


Aangezien ik morgen toch naar het zuiden ga kan er natuurlijk rustig gekeken worden. Ik ben benieuwd hoe deze bak er volgend jaar uitziet ;-) (als het maar niet met kreukels te maken heeft!)
Last edited by Pgoddijn on FriFeb19, 2010 4:07:55 PM, edited 1 time in total.
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby blijhoofd » FriJan16, 2009 8:12:04 PM

Mooie ax, mooie kleur ook!

Dat zweten kom inderdaad door je koppakking loopt daar een olie kanaal ik heb van precies hetzelfde euvel last, maar t gaat hier al een paar maanden goed dus zou er gewoon mee door knorren!

Gaten heb ik ook op exact de zelfde plek schijnt een ax kwaaltje te zijn ik heb er gewoon wat hamerite over geverft.

Koplampen heb ik ook vorige eigenaar heeft dat opgelost door er een beugeltje aan de koplamp te maken en deze dan vast te tyrappe.in de goede hoogte.

Wind vertrager zit er volgens mij standaard al niet in
User avatar
blijhoofd
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 82
Joined: ThuOct02, 2008 9:49:21 PM
Location: ede

Postby Pgoddijn » FriJan16, 2009 8:21:32 PM

Koppakking was ik al een beetje bang voor, maar die gaat dan wel een keer vervangen worden. Koplamp zit nu ook vast met een ty rapje.

Windvertrager (openklapbeveiliging) zit wel aan de bijrijderskant. Is niet lastig om zelf te maken. Heb nog wel wat materiaal liggen.

Kleurtje ziet er mooi uit, maar dat komt vooral door de belichting. De verf is een beetje vaal geworden in de jaren, schijnt vaker voor te komen bij de AX.
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby CitroCin » FriJan16, 2009 8:24:56 PM

Leuk wagentje!
Wel een lelijke roestplek achter bij het raam, die zou even aangepakt moeten worden!

Maar veel plezier met je AX!!!
:D
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Postby B_iks » FriJan16, 2009 10:03:43 PM

Ik zie olie op het bovenste kapje van de distributieriem, lijkt me eerder te komen van een lekkende klepdekselpakking, even goed kijken. De koppakking zit tussen cilinderkop en onderblok, je ziet het randje net onder het uitlaatspruitstuk. Een beetje olie naar buiten zweten daar doen de meeste ax-blokjes wel of ze gaan het doen, zolang de koppakking niet doorslaat vrolijk verder rijden.
Verder is sleutelen goed te leren met een Ax, succes!
User avatar
B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 462
Joined: SunMay20, 2007 7:43:08 PM
Location: Heesch

Postby chieltje » FriJan16, 2009 10:38:31 PM

welkom nog bij de club,veel sleutel plezier aan je ax :)
Werken is heerlijk,laat voldoende over voor je collega's

Image
User avatar
chieltje
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 279
Joined: ThuJul26, 2007 9:18:25 PM
Location: zoetermeer

Postby MBa@NL » SatJan17, 2009 12:28:31 AM

B_iks wrote:Ik zie olie op het bovenste kapje van de distributieriem, lijkt me eerder te komen van een lekkende klepdekselpakking, even goed kijken. De koppakking zit tussen cilinderkop en onderblok, je ziet het randje net onder het uitlaatspruitstuk. Een beetje olie naar buiten zweten daar doen de meeste AX-blokjes wel of ze gaan het doen, zolang de koppakking niet doorslaat vrolijk verder rijden.


Uit ervaring kan ik zo goed als bevestigen dat je klepdeksel pakking over is... je kan het ook zien aan de scheuren. bij mijn AX leek in eerste instantie ook de koppakking eraan te zijn maar met het vervangen van de klepdekselpakking en alles goed schoongemaakt te hebben geen olie meer gezien! of je moet de pech hebben dat ze er allebij aan zijn...

B_iks wrote:Verder is sleutelen goed te leren met een AX, succes!


Een ook dit kan ik uit ervaring bevestigen 8)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Rio97 » SatJan17, 2009 1:13:26 AM

Jij bent morgen ook op de frikadellenmeeting?
Help morgen even herinneren, ik heb speciaal anti-roest spul mee voor holle ruimtes. Kunnen we wel even de binnenkant van de roest bij het zijruitje behandelen.
Voor de andere roestplekjes zou ik geen hamerite nemen maar een echte roestomvormer. Met hamerite wil het nog wel 's onder de verf door blijven roesten...
Goedkope adresjes voor nieuwe koplampen zijn winparts.nl en altaparts.nl
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Pgoddijn » FriJan23, 2009 4:18:55 PM

Zo, tijd voor een kleine update...

Op de frikandellenmeeting is er het een en ander aan gebeurd. Rio heeft de halve achterkant eruit gehaald en is bezig geweest met z'n roestomvormer. Ondertussen hield iemand ineens het glas van mijn linker koplamp in z'n handen, dus die is maar weer vastgelijmd.

Het instrumentenpaneel is eruit geweest, lampje van het dimlicht vervangen (had nog niet eens door dat die kapot was :-P ), gezocht naar een voorbereiding voor een toerenteller, maar deze was niet aanwezig. Dan maar een snoertje trekken, echter niet kunnen aansluiten omdat niet bekend was aan welke aansluiting deze moest in de ECU.
Kilometerkabel weer ingezet, werkt inmiddels weer ok, geen trillende wijzerplaat :-) .
Ruitenwisserhendel vervangen door een nieuwe (eentje met voorbereiding voor een achterruitenwisser en interval), bijzonder blij mee, nu nog een kabeltje trekken en een extra relais aansluiting maken.
Achterklep had redelijk wat speling als hij dicht was, dus deze is er maar wat strakker ingezet. Hierbij zijn we er wel achter gekomen dat de klep niet helemaal lekker in de scharnieren hangt, of dat de scharnieren krom zijn. Een ander keertje maar de klep eruit halen, kan er meteen worden gecontroleerd of de scharnieren krom zijn en rechtgebogen worden.
Stuur moest er bij het demonteren van het instrumentenpaneel toch uit, dus deze kon weer mooi recht worden gezet, want hij stond enigzins scheef. Nog niet perfect, maar uitlijnen zal over niet al teveel tijd gaan gebeuren, dus is dat ook weer mooi. Ook meteen andere stuurkappen erop gezet, want de oude waren kapot.
Ook de hoedeplankophanging links is vervangen, superblij mee, aangezien de oude een ontzettend vervelende trilling veroorzaakte. Ook nog even wat andere delen vastgezet met wat schroefjes die gewoon miste :-P .

Later op de avond ben ik nog even onder de auto gekropen om met WD-40 de overbrengscharnieren van de koppeling in te spuiten. Vervolgens gaat de pook weer heerlijk soepel heen en weer, alleen kon ik dit (las ik later pas op het forum) beter doen met siliconenspray, aangezien dit langer blijft zitten. Maar voorlopig gaat het nog prima!

Ik zal nog wel iets vergeten zijn, sowiezo was de dag redelijk overweldigend :-) .

In de loop van deze week heb ik mezelf de wiring diagrams leren lezen uit de Haynes, dus heb de toerenteller inmiddels kunnen aansluiten :-D . Alleen had ik er geen behuizing omheen, dus zat de boel tijdelijk vast met ducttape :-P . Inmiddels een behuizing gekocht via de Conrad (zelfde afmetingen als Equus) en hij staat prachtig in het hoekje (Foto's volgen natuurlijk ;-) ). Als ik tijd heb en een camera (en mooi weer natuurlijk) zal ik even de moeite doen om de boel weer even open te leggen zodat ik foto's kan maken voor een manual voor het aansluiten van een toerenteller in een injectiemodel :-) .

Heb remblokjes aangeschaft, evenals een zooi gereedschap. Voorlopig ben ik eigenlijk wel in m'n vrije uurtjes in de AX te vinden, of tenminste in de buurt :-) . Ik moet alleen nog even aan een paar eigenschappen wennen, en iets anders schakelen, aangezien ik een diesel gewend was, welke ook met 5 versnellingen en enkel een toerenbereik tot zo'n 5000 toeren (gokje, correct?)

De Clio gaat nog worden opgelapt, maar de AX blijft, gegarandeerd!

Binnen niet al teveel tijd kan er weer een update verwacht worden :-)
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby raoel » FriJan23, 2009 5:08:08 PM

zozo, heel goed bezig! :) wat een lijst!
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby blijhoofd » FriJan23, 2009 7:46:13 PM

Goed bezig geweest, hoe heb je dat met die toerenteller precies gedaan. Lijkt me ook wel wat in m'n AX
User avatar
blijhoofd
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 82
Joined: ThuOct02, 2008 9:49:21 PM
Location: ede

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests