Linda (lindap89) oud: AX 1.1 TGE, nieuw: Suzuki Ignis 1.3

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby Losroyos » SatJul27, 2013 7:41:37 PM

Ziet er netjes uit die tekening, ga ik misschien ook maar is proberen :P
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » FriAug02, 2013 7:00:58 PM

Het is weer een tijdje geleden dat de olie ververst is, wil m ook graag eventjes nakijken.
Heeft een van jullie een brug beschikbaar of kan mogelijk ook een handje bij steken?
Wil het verversen sowieso zelf eens proberen, injectiehuis kan ik ook wel schoonmaken en de rest zien we wel.
Bij voorbaat dank!
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby Ceristimo » SatAug03, 2013 1:37:25 AM

De AX staat hoog genoeg op de pootjes dat je voor olie verversen eigenlijk niks nodig hebt. Je kunt het gewoon op straat doen.

Het oliefilter zit aan de onderkant aan de voorkant bij het blok. Is heel duidelijk zichtbaar. Olieplug aan de onderkant van het carter kan je ook heel makkelijk bij.

Ik gebruikte zelf altijd zo'n 5 liter-ding waar je bijvoorbeeld ruitenwisservloeistof in koopt als een opvangbak. Als je met een schaar de zijkant eruit knipt, en m op z'n kant legt heb je een perfecte bak.

Schuif 'm onder de olieplug van 't carter. Draai de plug met een dop 24 los. Na een paar slagen zal de olie eruit beginnen te lopen. Draai die dop met de hand gewoon verder los en zorg ervoor dat je 't ringetje ook niet kwijt raakt.

Nadat de olie eruit gelopen is schuif je de bank naar de voorkant van de motor waar het oliefilter zit. Als het goed is kan je het oliefilter met de hand gewoon losdraaien. Als hij echt muur- en muurvast zit kan je met een hamer een grote platte schroevendraaier of een priem door het oliefilter slaan, zodat je er extra kracht op kunt uitoefenen.

Zo deed ik dat:
Image

Oliefilter losdraaien (er kan nog wat olie uitkomen) en zorgt ervoor dat de rubberen ring niet nog aan het oliecarter geplakt zit. Even goed kijken en voelen.

Dan het nieuwe oliefilter erop. Smeer een klein beetje schone motorolie op de ring van het nieuwe oliefilter, waar hij tegen je blok aan komt. Dit, zodat hij bij een volgende oliebeurt weer makkelijk los draait. Draai het oliefilter hand vast.

Olieplug onderaan het carter weer vastdraaien, bovenin de nieuwe olie erin mikken en gáán met die banaan.

Oude olie overgieten in en andere jerrycan voor ruitenwisservloeistof of een leeg olievat en bij de gemeentedienst inleveren.

P.S. Bewaar al die 5-liter dingen waar je motorolie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof in koopt, want die dingen zijn ontzettend handig om te hebben... :)

Succes!
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby Jurjenz » SatAug03, 2013 8:27:11 AM

Ceristimo wrote: Je kunt het gewoon op straat doen.


Yup, maar het liefst wel een beetje uit het zicht. :wink: Politie kan vanuit milieuoverwegingen er een bekeuring voor uitschrijven. Nooit verkeerd om de gemeentelijke APV even na te lezen (je staat versteld wat er zoal niet mag in de openbare ruimte :))

Als je de motor vijf minuutjes laat warmlopen is de olie vloeibaarder, en komt er makkelijker uitstromen.

Dit stukje gereedschap is ook verrekte handig voor het losdraaien van het filter :)
Image

Succes!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby Wheelnut » SatAug03, 2013 12:42:05 PM

Klopt! Ikzelf geef de voorkeur aan zo'n stuk gereedschap boven zo'n doppenset die je op een ratel zet, of eenzelfde soort sleutel, maar dan met een ketting ipv een metalen band.
Je kan er ook het filter mee vast zetten, maar dit hoort dus NIET. Je loopt dan de kans dat je het rubber van het oliefilter kapot draait, met lekkage tot gevolg.
En de volgende kan met geen mogelijkheid het filter meer los krijgen, en moet dan schroevendraaiers door het filter gaan slaan enzo...

Oh, maar zorg er wel voor dat je de kleine maat voor personenauto's hebt, en niet de grote variant die alleen op vrachtwagens past...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby AlexanderB » SatAug03, 2013 2:53:37 PM

Jurjenz wrote:Als je de motor vijf minuutjes laat warmlopen is de olie vloeibaarder, en komt er makkelijker uitstromen.


De enige fout die je niet moet maken is om eerst de auto maximaal heet te rijden op de snelweg en dan gelijk de olie dr uit te willen laten, dan verbrand je je handen.. :( Don't overdo it.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby Wheelnut » SatAug03, 2013 3:18:48 PM

Plus dat alle olie dan door de motor verspreidt is.
Duurt het nog een eeuwigheid voordat alles er uit gelopen is...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby AlexanderB » SatAug03, 2013 3:41:39 PM

Valt wel mee, warm is de olie juist dun, hetgeen aan de oppervlaktes blijft kleven doet dat ook wel als het koud is, dat is het grote verschil tussen motorolie en eeuh.. andere vloeibare dingen zoals water.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » SunAug04, 2013 12:26:30 PM

Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee!
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » MonJan06, 2014 4:04:06 PM

Olie en oliefilter (eindelijk) gehaald.
Olie: 10W40
Twijfel alleen wel of ik t goeie oliefilter heb... Het is een hele andere (was naar Brezan gegaan maar wist ik veel dat die zo duur zijn!)
Een Mann filter, W712/8. GEen idee of hij uitwisselbaar is met Purflux (dat zit er nu op)...

Wie heeft hier meer verstand van? tnx :)!
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby AlexanderB » MonJan06, 2014 4:14:59 PM

Is gewoon uitwisselbaar, alleen een ander merk. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » WedJan08, 2014 5:42:38 PM

Ah mooizo :) Tnx voor de tips allemaal :)!

Ga nu eindelijk tijd maken (als t een beetje droog wil worden morgen al en anders zondag). Heb er zin in!

Hoop daarna binnenkort écht weer eens op een meeting langs te komen en hopelijk ook weer op Citromobile dit jaar; heb het (jullie) wel gemist!

En gezien jullie dol zijn op fotootjes: uit december

Image
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » MonJan27, 2014 10:44:51 AM

De AX is weer gemaakt. Olie ververst en dynamo vervangen, ga m vanmiddag ophalen.
Waarschijnlijk is de oude stuk gegaan doordat de krukaskeerring wat olie lekt...
Heeft een van jullie hier ervaring mee en zo ja, wat kan ik hier het beste aan doen? want wil niet nogmaals hetzelfde meemaken...
Vrees dus dat de oude dynamo niet meer gemaakt kan worden, maar de liefhebber mag altijd proberen of er een nog werkend onderdeel uit halen ;).
Overigens zweet het injectiehuis ook al een tijdje wat olie. Zal deze ook binnenkort weer eens schoonmaken.
Alle tips zijn welkom :)!

(overigens kostte de reparatie niet zoveel -35 euro- en kon gelijk op de brug staan; scheelt mij weer kosten voor het huren van een brug en afvoeren van de olie dus kon t daarom niet laten ;) )
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby AlexanderB » MonJan27, 2014 12:32:24 PM

Als ie vol olie zit gaat een dynamo stuk ja. Je kan 'm laten reviseren, dat kost meestal redelijk wat geld, voor een vergelijkbaar bedrag koop je vaak al een complete dynamo die al gereviseerd/remanifactured is.. (Bölk bij Mister-Auto bijvoorbeeld)..

Wellicht dat iemand het ding uit elkaar kan halen en kijken wat er loos aan is, misschien is het simpel op te lossen nog, zonder complete revisie.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby Laurent » MonJan27, 2014 3:03:46 PM

Ik heb voor 1 of 2 tientjes op de sloop een Valeo dynamo gehaald en vond het wel goed zo. Ding draait inmiddels al 2 jaar probleemloos mee in de wagen. Aan het olie lekken is niet veel anders te doen dan het vervangen van je krukaskeerring... An sich, als het de distributiekant is, valt de hoeveelheid werk nog wel mee, je moet alleen goed je kop erbij houden en weten wat je doet, als je het zooitje verkeert terugplaatst draait je hele motor in elkaar. En even oppassen met die beschermflens van je krukaskeerring, die is redelijk kwetsbaar. Ik kreeg hem er heel uit en weer terug in, maar dat is niet iedereen gegeven. Maargoed, je distributie moet los, dus moet je dynamoriem los en je dynamo van spanning af, je distributiekappen moeten eraf, je zult een nieuwe distributieriem moeten halen, sommige zeggen ook de rest, andere zeggen van niet, ik heb alleen een nieuwe riem gehaald. Het andere was bij mij 30k oud en pas het tweede set. Originele set heeft het 140k uitgehouden, dus dat geloof ik wel.
Kwa kosten zal het wel meevallen, mits je het zelf doet. 20 euro voor die keerring en 50 euro voor een goede D riem, 30 euro voor een eventuele spanrol en waterpomp, verneuk je die spacer dan ben je nog eens 20 euro daarvoor kwijt. Scheelt nogal met in de garage doen.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » MonJan27, 2014 6:13:00 PM

Okee, ikzelf ben daar niet handig genoeg in; houd het liever bij fietsen onderhouden :)
Zal het zeker eens overwegen als iemand het voor mij wil doen, zeker gezien ik zo zuinig en trots ben op m'n AX :)
Het moet wel van onder komen, want daar lekt ie meer dan boven... Helaas!!!
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby leeuwax » ThuJan30, 2014 8:25:52 AM

ja met distributie-onderdelen moet je geen tientjes besparen en risico lopen
leeuwax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 3
Joined: TueJan28, 2014 4:21:43 PM

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » SatFeb01, 2014 5:49:46 PM

Oeps, ook bij deze dynamo problemen. Blij dat ik pas 7 km van m'n ouders af strandde op een carpoolplaats.
ANWB gebeld. Probleem: koolborstels/spanningsregelaar. Want laadt dus niet op omdat ie geen contact maakt. Accu opgeladen, naar plaats van bestemming gereden en nu hangt de accu weer aan de lader.

Wie o wie heeft een nieuw spanningsregelaartje? Dan zet ik deze gewoon in m'n oude/originele dynamo en doet die het weer (of in de dynamo die er nu in zit). En het zou helemaal fijn zijn als het morgen al kon, zodat ik zondagavond of maandagochtend alweer terug kan rijden naar Wageningen :) (scheelt me 2 uur reistijd vergeleken bij treinen...)
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby lindap89 » FriMay08, 2015 6:48:56 PM

Update:

Nieuwe spanningsregelaar in de originele dynamo laten zetten. Problemen opgelost :)

Nieuwe uitlaat; oude brak voor de einddemper af toen ik vlakbij huis was.
Even later, toen de oude uitlaat ophang rubbers het ineens begaven (even niet aan gedacht om ook nieuwe rubbers te bestellen) zelf op straat nieuwe rubbertjes opgehangen.

Enn... Verse APK! 8)

Één opmerking: roest in de wielbakken achter. Maar dat is niet zo gek na 22 jaar. En daar is ook wat aan te doen!

Op naar de 25 jaar ;)
Weer op zoek naar Citroën
lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 290
Joined: FriMay01, 2009 4:21:32 PM
Location: Rhenen

Re: Linda (lindap89) Citroën AX 1.1 TGE E2 1993 (ofwel "Sunn

Postby Henk Bats » FriMay08, 2015 9:06:29 PM

Linda, gefeliciteerd met je verse APK.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests