Ik heb geen AX, ook niet gehad, maar ik heb wel auto's (gehad) die nauw verwant zijn aan de AX... Verder ben ik oprichter van Rallye.NL, waar sommigen hier inmiddels ook actief zijn.
Mijn auto history:
- Opel Corsa 1.5 TD 'Sport' (A->B hok, reed prima) (verkocht)
- Peugeot 106 1.6 Rallye zwart (verkocht)
- Peugeot 106 1.6 Rallye wit (verkocht)
- classic Mini Cooper 1.3i (verkocht)
- Peugeot 205 1.8D (A->B hok) (verkocht)
- Peugeot 205 1.3 Rallye (huidig project)
- Citroën C4 Coupé HDI 110pk (lease)
Dus een Citroën als dagelijks comfortabel vervoer en een Peugeot 205 Rallye als project auto...
Wat meer over de 205: ik heb hem inmiddels ruim een jaar geleden gekocht. Carrosserie was netjes, kilometerstand ook (95k), motorblok liep niet zo netjes maar zag er goed uit, de carbs waren slecht afgesteld en er leken wat kleine problemen te zijn met bougies/verdelerkap enzo. Mooi origineel interieur erbij gekregen alsmede wat andere onderdelen. Er zaten op dat moment 2 kuipjes en 4punts gordels in.
Helaas bleken de motorische problemen achteraf een stuk serieuzer en het project liep daarmee enorme vertraging op...
Een samenvatting van het afgelopen jaar:
- Maart 2008: Auto gekocht
- Juni 2008: Na een paar maanden onderdelen verzamelen en oriënteren de auto naar EH Autoservice in Zierikzee gebracht om technisch in orde te worden gemaakt. Hier was geen haast mee, dus werd er rustig aan gewerkt
- Augustus 2008: Het noodlot slaat toe. Na de Webers opgeknapt te hebben en alles weer in elkaar gezet te hebben, spuit bij de eerste proefritten de olie uit het blok. Conclusie: weinig compressie op 2 cilinders... Onderblok dus niet goed... Besloten om een 1.6 onderblok te gaan gebruiken, via een kennis eentje gevonden die goed zou moeten zijn
- Oktober 2008: wederom opbouw blok rondom het 1.6 onderblok. En wederom een forse tegenslag: het 1.6 onderblok blijkt tegen alle verwachting in ook niet goed te zijn... Besloten om deze keer voor revisie te gaan met nieuwe overmaat zuigers etc.
- Januari 2009: Project ligt even stil, inmiddels wel nieuwe zuigers (Wossner)/zuigerstangen/zuigerveren etc afgeleverd.
- Maart 2009: Blok compleet gereviseerd/gevlakt/gehoned etc en wordt weer in elkaar gezet. Eerste tekenen zijn positief...
- April 2009: In verband met drukte bij carb-specialist ligt het project weer eventjes stil
- Mei 2009: Eindelijk de auto naar de carb specialist (Dynojet/Tovami Goes) en eindelijk een positief resultaat: het blok loopt en goed ook! Zelf de auto van Goes naar Zierikzee gereden, eerste kilometers sinds een jaar tijd (!). Hij loopt uitstekend, trekt erg lekker en klinkt super! Wegligging is een drama vanwege versleten fusees, slechte uitlijning en speling
- Juni 2009: Auto is nu een jaar weg, maar de APK komt in zicht: deze week zijn allerlei nieuwe onderdelen onder de auto gegaan, zoals draagarmen, fusees, schokbrekers, veren, topmounts, rubbers etc.. Als het mee zit, wordt deze week de apk nog afgewerkt en kan hij eindelijk mee naar huis!
- Toekomst: als de auto technisch ok is, gaan we het in- en exterieur aanpakken. Uiterlijk wordt hij redelijk standaard (respray staat voor winter 2009 op de verlanglijst), op velgen en uitlaat na. Interieur wordt voorzien van nieuwe kuipen en 4puntsgordels en uiteindelijk (in een later stadium) een rolkooi.
Nog wat plaatjes voor de fotogeilen: