Ceristimo - Citroën (s)AX(o)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » SunOct05, 2014 2:48:43 AM

Vannacht is het eerste pak sneeuw gevallen, dus tijd voor de winterbandjes.

Dit is op zomerbandjes:
Image

@Holländer
Met twee wielen tegelijkertijd ;)
Image

Met de winterbanden:
Image

De nieuwe velgjes zien er naar mijn mening nét ietsje stoerder uit. Ik ben er blij mee. De Mazda is klaar voor de winter! :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Jurjenz » SunOct05, 2014 11:34:53 AM

Inderdaad, nét iets beter. Intussen is het weer begonnen met vriezen zo te zien :)
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » MonOct06, 2014 3:28:33 AM

Ja, helaas :(. Overdag momenteel ook net iets beneden het vriespunt, dus dat witte spul blijft nu liggen. Dat betekent dus de komende zes maanden weer glibberen en glijden over de wegen hier, en maar hopen dat er niemand op jou inrijdt...Ik vertrouw mezelf best achter het stuur, 't zijn al die andere idioten waar ik huiverig voor ben als 't glad wordt.... :P

Ik zag vanmiddag alweer de eerste auto op z'n kant naast de snelweg in een greppel liggen, en dit is nog maar 't begin... :twisted:
Image
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Holländer » MonOct06, 2014 4:42:26 PM

Wel serieus weer bij jullie ja! Maar inderdaad met 2 wielen tegelijk. Ideaal zo'n Mazda, zou je een clubje voor op moeten richten :twisted:

Deze velgen staan er zeker goed onder! Hopen dat de auto de winter goed doorkomt, anders blijf je met twee sets velgen zitten :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby citrofenwick » MonOct06, 2014 6:01:51 PM

Ik vind de velgen goed staan :) En heel terecht, die pedalensticker :D
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » MonOct06, 2014 10:11:52 PM

Tsja, die sticker...Ik vind 'm tof.

Heb wel gemerkt dat ik er wat meer bumperklevers door gekregen heb.... Zullen zich wel aangesproken voelen... :roll:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » TueOct21, 2014 11:18:54 AM

Ik ben deze week in Nederland. Kwam afgelopen Zondagochtend aan. En ik heb nog niet een Citroen AX in het wild gezien. Zijn ze de afgelopen twee jaar soms ineens allemaal uitgestorven?...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby AlexanderB » TueOct21, 2014 11:58:51 AM

Grotendeels, zo lijkt het. :(

AX lenen? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » TueOct21, 2014 11:39:38 PM

Vanmiddag reed ik nog even door Groningen heen. Daar stond altijd in elke wijk nog wel ergens een AX. Ik heb d'r niet 1 gezien. Treurig ... :-(

Zou best een AX willen lenen...:-)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Jurjenz » WedOct22, 2014 6:50:48 AM

In Selwerd staan er drie! :D Als je even door de Bottelroosstraat rijdt, hihi

Als je vanavond in Groningen bent en tijd/zin hebt kunnen we wel een ritje maken? Stuur maar even een PM!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Wheelnut » WedOct22, 2014 8:23:08 AM

AX-en zijn de laatste paar jaar schaarser geworden inderdaad. De jongsten zijn zo ongeveer 20 he?
Die worden afgetrapt en weggegooid. Mensen vinden het goedkoop vervoer, meer niet. Jammer...
AX-en op Marktplaats e.d. worden ook steeds duurder.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » WedOct22, 2014 12:54:28 PM

Dat gaat denk ik met alle auto's zo. Ze zijn eerst duur, omdat ze nieuw zijn. Dan worden ze de eerstkomende 10 jaar steeds goedkoper. Nadat ze een jaar of 10-12 zijn worden de exemplaren op Markplaats van steeds mindere kwaliteit. Dan koop je ze meestal met een APK die tot het einde is.
En dan sterven ze uit, en worden ze langzaam steeds duurder.

En dan ineens valt het je op dat ze er niet meer zijn. Jammer. Heb wel een paar Saxo's gezien, maar daar gaat m'n hart niet echt sneller van kloppen.

@Wheelnut
Daar zeg je zo eens wat inderdaad. De jongsten zijn nu ook niet zo jong meer. :(

@Jurjenz
Weet je dat zeker? Ik zou niet zomaar een wildvreemde in mijn bijna-klassieker laten rijden :D
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Jurjenz » WedOct22, 2014 4:08:41 PM

Als je op glibberige sneeuwweggetjes kan rijden moet het Hogeland ook wel goedkomen, haha. Vanavond heb ik tijd, laat maar weten!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » TueOct28, 2014 7:02:16 AM

@Jurjenz
Ik vond het een erg tof aanbod, maar qua tijd is het helaas niet gelukt. Ik ben nu weer terug in North Pole. Ben zondagochtend weer uit Nederland vertrokken. Ben er precies een week geweest.

't Was hier weer even wennen aan de kou (-17 vandaag), maar 't is niet anders. Mazda startte nog steeds, nadat hij een week bedolven onder de sneeuw op de oprit heeft gestaan. Hij startte wel moeizaam (5 slagen, waarvan de eerste drie moeizaam vanwege koude, dikke olie), en liep de eerste tellen wat rauwig. Dit weekend maar eens de bougies vervangen (heb ze al binnen) en kijken of hij daar wat makkelijker van start.

Vind het ook altijd lullig dat hij altijd zo gigantisch hoog in de toeren loopt als het zo koud is. 2300 toeren stationair, met ijs- en ijskoude motor. Lijkt me ook niet gezond, maar hij doet dat zelf dus kan er weinig aan veranderen.

Enfin, morgen weer aan het werk. Het was in elk geval fijn om alle familie en vrienden afgelopen week weer te kunnen zien.

Tot volgend jaar, Nederland!
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby j0achim » TueOct28, 2014 9:16:53 AM

Leuk dat je de AX club trouw blijft, ondanks dat je geen AX meer hebt. Ik lees je berichten altijd met veel plezier! Je mag altijd plaatjes van onze AXen bekijken mocht je ze missen :P
Ik heb geen wie is wie, maar die van mij is te bewonderen op http://www.mxbode.nl/ax/
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » ThuOct30, 2014 5:30:18 PM

Helaas blijft het dus inderdaad bij plaatjes kijken, want heb tijdens de hele week in Nederland niet eentje in het echt gezien... :(

Ennieweetjes:
Toen ik in Nederland was bleek dat mijn JBL T696 autospeakers (die ik destijds van Rio97 had overgenomen) nog bij mijn ouders lagen. Dus die in een koffer gepropt (tesamen met de versterker) en meegenomen terug naar Alaska.

Heb ze gisteren in de Mazda gemonteerd. Was best wat werk, want je moet heel wat plastic panelen verwijderen voordat je bij de luidsprekers bij de achterbank kunt. De JBL's zijn veel hoger dan wat er origineel in lag, dus de plastic panelen die over de speakers komen passen nu niet meer helemaal. Zit een kleine kier nu waar het paneel bij de achterruit aansluit. Kan om ruimte te maken wel een gat uitknippen in de luidspreker roosters die in plastic paneel zitten, maar ik verknip de auto liever niet met het oog op een eventuele verkoop. Met die kier heb ik wel vrede, en op deze manier kan ik altijd nog terug naar de originele speakers.

Ik was er overigens verbaasd over dat de originele speakers achterin nog werkten, aangezien die helemaal verschimmeld bleken te zijn... :oops: Ze zijn schijnbaar een keer vochtig geworden. Ze voelden ook sponzig aan.

Om een lang verhaal kort te maken: De JBL luidsprekers zitten er eindelijk in, maar het geluid valt echt tegen. 't Is helemaal niet zoals ik me dat van 2.5 jaar geleden in de AX nog kon herinneren. De AX was met deze speakers net een concertkamertje op wielen, maar in de Mazda klinkt het allemaal wat gedempt en ze kunnen ook niet erg luid spelen zonder te vervormen. Ik baalde behoorlijk: Anderhalf uur werk, en 't resultaat is weinig beter dan de standaard verschimmelde luidsprekerjes.

Ik verdenk de originele luidsprekerbekabeling, aangezien het echt flinterdunne (!!) draadjes zijn. Voor nu de boel in elk geval maar niet te hard zetten, en van 't weekend de versterker erin hangen.

Moet nog even zien hoe ik alle bekabeling naar de kofferbak krijg, dat wordt nog een leuk project...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby AlexanderB » ThuOct30, 2014 8:48:00 PM

Eh, ze moeten wel netjes aansluiten bij de plaat waar ze ingeschroefd zijn, als ze niet vlak dr in liggen, dan klinken ze inderdaad gaar..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » ThuOct30, 2014 10:35:08 PM

Ze sluiten netjes aan bij de plaat waar ze in geschroefd zitten. Dit is een sedan. Er is dus geen hoedenplank. De speaker openingen zitten in de metalen body van de auto.
Daaroverheen zit dan een plastic plaat (rear deck) zodat het er afgewerkt uitziet. De speakers zitten gewoon netjes in de daarvoor bestemde speaker gaten. Die zijn namelijk 6x9.
Dat achterste plastic dek dat daar dan overheen komt sluit niet helemaal meer naadloos aan, maar dat zou niet uit moeten maken.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby AlexanderB » ThuOct30, 2014 11:14:46 PM

Oh, hmm, dan weet ik 't ook niet.

Wat bij mij trouwens enorm uitmaakte (in een AX dan) is de aarde van de radio vervangen door eentje die niet superdun was. maakt het geluid een stuk beter. Maar speakerdraden zou ook kunnen ja.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriOct31, 2014 1:26:18 AM

Verdomd! Op 't Engelse Mazda forum zei men al dat als je de fabrieksradio vervangt je het beste een aparte aardedraad kunt maken voor je aftermarket stereo. Ik gebruik alle originele bedrading naar mijn radio toe, dus ook de aardedraad.

Zou dat 't kunnen zijn?

Tweede wat ik zat te denken is dat in de AX de speakers in een dikke plastic hoedenplank zaten, en nu hangen ze in stijf metaal. Dat kan de klank wellicht veranderen.

Wil hoe dan ook die losse versterker eraan hangen: Dat ding heb ik ook niet voor niks meegenomen terug hierheen, natuurlijk ;)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests

cron