Ceristimo - Citroën (s)AX(o)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » SatNov01, 2014 2:57:01 AM

Ugh, wat ben ik toch een oelewapper. Ik had de JBL's verkeerd om aangesloten, dus de fase was omgedraaid. We zullen maar zeggen dat het komt door de debiele kleuren van de fabrieksbedrading...:D Je mag nu smalend lachen.. :twisted:

Anyway, boel nu correct aangesloten en ....

JEUMIG! Precies zoals mijn AX. Klinkt fantasisch!

Man, dat fase zo'n verschil kan maken... :? Me is happy! :D Dat Rio97 mij die speakers destijds voor een appel en een ei verkocht heeft ben ik ook nog steeds dolbij mee. Als je dit leest: Thanks Rio97! :D
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriFeb06, 2015 8:36:35 AM

Ik leef nog steeds. Het is hier de afgelopen twee weken nu voortdurend steen- en steenkoud. De winter begon vrij zacht, maar we zitten nu al een behoorlijke poos permanent onder de -30 graden. Dat betekent dus weer vierkante banden, knijterharde schokdempers (het voelt alsof je in een zwaar verlaagde auto rijdt), een stijve koppeling, stroef gaspedaal, barsten in de voorruit en nog geen minuut buiten zijn zonder handschoenen.

Enfin...'t wordt vanzelf weer zomer :)

De Mazda doet het nog steeds prima, al verbruikt hij de laatste tijd wel érg veel olie. Nu heeft ie altijd vrij veel verbruikt sinds ik 'm heb (ook alweer bijna 2.5 jaar), maar hij is van 1 liter per ongeveer 1500 kilometer nu naar 1 liter olie per 750 kilometer gegaan. Ik sta dus bij iedere tankbeurt m'n olie bij te vullen. Boven de 4500 toeren blaas ik ook ietwat blauwe rook, maar da's bijna niet te zien, en valt alleen op als je erachter rijdt en erop let. Maarja, hij verbrandt dus zeer zeker wel olie. Merk je tijdens het rijden overigens niks van. Auto loopt erg goed, en toen ik een maand of twee geleden m'n bougies verving zag ik aan de oude nou ook niet veel bijzonders.

Nu was ik laatst bij de auto-handel, en daar zag ik een product genaamd Marvel Mystery Oil. Klinkt nogal als een nep product, en het claimt je motor intern te reinigen en met name vastzittende zuigerveren weer gangbaar te kunnen maken.
't Klonk mij nogal als onzin in de oren, maar na een avondje erop gegoogled te hebben leek er toch wel een behoorlijke kern van waarheid in te zitten.

Enfin, heb dus een liter van dat spul gekocht en een halve liter in de motor gegooid. Mijn motor ziet er van binnen bijzonder smerig uit, vol vastgekoekte olierommel. Lijkt wel een aangebrande koekenpan als je via het gat van de oliedop naar binnen tuurt. Ik hoop dus dat het olieverbruik komt door een vastzittende zuigerring, en dat dit Marvel Mystery spul werkt.

We zullen 't zien... :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Wheelnut » FriFeb06, 2015 6:14:10 PM

Volgens mij dumpen ze dat spul ook in vastgelopen motoren.
Ze halen de kop eraf en gieten de cilinders er mee vol.
Tijdje laten staan en presto! Krukasje draait weer rond.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Bossie » FriFeb06, 2015 6:29:50 PM

Ik hoop voor je dat hij hierdoor niet meer olie gaat gebruiken. Als het vuil rond je zuigerveren door dit middel daar weggaat, kun je nog wel eens wat meer speling krijgen.

Ik zou na niet al te lange tijd ook de olie verversen, zodat alle rommel die los komt door dit middel ook echt uit je motor verdwijnt en niet mee blijft circuleren met je olie.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriFeb06, 2015 7:08:59 PM

@Wheelnut
Ja, had ik ook van gehoord. Een 'piston soak' noemen ze dat hier.

@Bossie
Eerlijk gezegd is dat ook mijn angst. Dat het nog erger gaat worden. En ik weet trouwens ook niet of mijn olieverbruik door een vastzittende zuigerveer komt. Wellicht is het "gewoon" een versleten motor? De Mazda heeft nu 190.000 kilometer gelopen, maar auto's draaien hier ontzettend lang stationair. Als ik bij -40 een uur boodschappen doe, staat de auto een uur buiten stationair te reutelen (iedereen doet dan hier overigens...) dus er is meer slijtage dan bij een auto die bij normale temperaturen 190.000 heeft gedraaid. Starten bij -40 vind 'ie ook niet echt fijn.


Maar enfin, ik zat zelf te denken: Veel erger dan dit kan mijn olieverbruik niet worden zonder dat ik er echt iets aan moet doen. In het ergste geval wordt dat dus of een andere motor of deze (laten) reviseren. Dan kan ik net zo goed dat MMO spul uitproberen en zien waar het schip strandt...

Ga overigens over twee weken de olie vervangen, wil dit spul er ongeveer een 750-1000 kilometer inhebben voor ik er frisse olie inmik.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » ThuFeb19, 2015 6:12:32 AM

Afgelopen week een ouwe Mercedes gekocht. Heb er altijd al 1 gewild, en nu ik van 't werk een vast contract gekregen heb, dacht ik: het is nu of nooit.

't Is een witte W123 300D Turbo. Blauw interieur, 4-traps automaat. Elektrische ramen, elektrisch schuifdak, cruise control (werkt!) en climate control (werkt voor geen meter...:P).

Image
Image
Image

Hij heeft veel problemen. Vacuüm systeem werkt niet goed, dus geen van de sloten doen het. De automaat schakelt veel te laat, want ook vacuüm gestuurd. De motor gaat wel uit als je het contact uitzet, dus een deel van het vacuüm systeem werkt in elk geval nog.

De remmen klinken alsof ze gaar zijn, hij lekt olie, hij zweet diesel bij de injector en in elk geval de as rechtsachter is gaar.

Heb 'm in Anchorage gekocht en afgelopen zondag de 650 kilometer terug naar ons huis gereden. Best een avontuur.

Nu langzaam aan wat onderdelen bestellen en hem in betere staat krijgen. Misschien is dit allemaal wel te moeilijk voor me en ga ik spijt krijgen van deze aankoop, maar vooralsnog is het plan om hier rond mei/juni mee naar m'n werk te gaan.

De Mazda en de Toyota zijn er beide nog, en blijven ook. De ouwe Mercedes is meer een soort hobby-ding. Aan de Mazda en Toyota gaat nooit wat stuk, en je moet toch érgens aan sleutelen?...:)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Holländer » ThuFeb19, 2015 7:02:28 AM

Gefeliciteerd met je vaste contract! En natuurlijk ook met de nieuwste aanwinst. Persoonlijk een practigmodel van de Mercedes, en ook nog met de originele kroonkurk velgen! Hier kub je flink aan sleutelen en hobbieen! Houd ons op de hoogte!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriFeb20, 2015 12:56:19 AM

@Hollander
Thanks! Die kroonkurk velgen vind ik ook erg mooi. En ik heb er in totaal nu 9, want toen ik de kofferbak opende vond ik dit:

Image

Banden zijn compleet verrot, maar die velgen zijn nog best aardig. :)

Auto is wel in slechtere staat dan gedacht, en het feit dat hij de 650 kilometer overleefd heeft is meer geluk dan wijsheid geweest. De motorsteun aan de bestuurderszijde is in elkaar gezakt, waardoor de riem voor de stuurbekrachtiging zich in de bovenste lijn van de oliekoeler heeft gesneden. Als die geknapt was tijdens het rijden dan was de pret snel over geweest.

Een bevestigingsclip van de radiator is geknapt, waardoor de radiator naar achteren is geschoven en door een van de koelleidingen begon te snijden. Als dat was geknapt tijdens het rijden was het iets minder erg dan de oliekoeler, maar had ik alsnog stil gestaan.

Enfin, hoe 't ook zij: de auto staat nu bij mij op de oprit, dus alles ging goed en nu dus langzaam aan eens zien of ik hem rond mei/juni rijdbaar kan krijgen. Dat is wel de planning. Eerste stap: motorsteunen en de lijnen voor de oliekoeler. Dat laatste schijnt echt een rotklus te zijn, dus als me dat lukt heb ik er hopelijk wat meer vertrouwen in dat de rest ook goed komt. :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Holländer » FriFeb20, 2015 6:31:52 PM

Wel weer een echte belevenis auto hoor ik! Wel link met die motorsteun... Hoe staat t trouwens met de beschikbaarheid van onderdelen voor een Benz in Alaska/USA? Als je nou problemen hebt omdat ze iets niet hebben of heel duur is, pm dan ff, dan haal ik t hier (of uit Duitsland) en stuur ik t naar je op. Wel levertijd van 3-6 weken maar dan heb je wel wat! Succes met opknappen, je gaat weer n hoop leren met deze hobb :Dyauto
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Jurjenz » FriFeb20, 2015 7:26:44 PM

Leuke auto!

Dat moet inderdaad een groot avontuur zijn geweest om de auto naar huis te krijgen. Gelukkig dan maar dat je niet stil bent komen te staan.. Ik ben benieuwd naar je nieuwe klusavonturen!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Holländer » FriFeb20, 2015 9:05:44 PM

Wel weer een echte belevenis auto hoor ik! Wel link met die motorsteun... Hoe staat t trouwens met de beschikbaarheid van onderdelen voor een Benz in Alaska/USA? Als je nou problemen hebt omdat ze iets niet hebben of heel duur is, pm dan ff, dan haal ik t hier (of uit Duitsland) en stuur ik t naar je op. Wel levertijd van 3-6 weken maar dan heb je wel wat! Succes met opknappen, je ga weer n hoop leren met deze hobbyauto :D
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » SatFeb21, 2015 1:42:23 AM

Qua onderdelen valt de prijs me best mee, zolang je niet genuine Mercedes Benz onderdelen hebt. Maar van Billstein ofzo, is best betaalbaar.

Die motorsteun is een bekend probleem met de W123's schijnbaar. Wist ik ook niet, maar een rondje Googlen leerde al snel dat iedere W123 daar vroeg of laat last van krijgt. Het probleem ontstaat wanneer je het niet doorhebt, en de riem voor de stuurbekrachtiging door de olieleiding snijdt. Als je op de snelweg rijdt op het moment dat de olielijn knapt, dan ben je in een paar seconden al je motorolie kwijt, en de kans dat je daar zonder motorschade vanaf komt is vrij klein,

Gelukkig had ik het nog net op tijd door...:)

Ga deze zaterdag onderdelen bestellen voor de eerste kluswerkzaamheden. De planning is het eerste weekend in maart stevig aan de slag te gaan en 'm in elk geval zover krijgen dat ik de straat uit kan rijden zonder bang te zijn dat de olieleiding knapt.

Als dat klaar is zijn we er nog lang niet, maar ik heb nog steeds goede hoop dit ding in mei veilig rijdbaar te krijgen. Dan zijn er nog steeds een miljoenmiljard problemen, maar zolang hij maar veilig optrekt en remt, dan zijn we al een heel eind. Dat interieur en de problemen met de climate control kunnen worden opgelost terwijl hij rijdt :). 'k Heb er zin an, zullen zien hoe 't gaat...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » MonJun01, 2015 8:48:53 PM

Ik leef nog steeds. De W123 overigens ook.

In de afgelopen maanden amper kunnen rijden in dat ding, maar wel veel broodnodig onderhoud gedaan.

Ik heb de motorsteunen en de transmissie steun vervangen. De oliekoelerleidingen zijn vervangen (wat een boutklus, drie dagen over gedaan. Je moet er de motor voor opkrikken en dat voelt niet fijn) en ik moest dat overigens twee keer doen, omdat de eerste leiding die ik kocht een fabricage fout had en direct alweer lekte. Da's nu opgelost.
Uiteraard olie gewisseld met een nieuw oliefilter. Nog nooit zo'n raar filter gezien. Die zit bij een W123 in een oliefilterhuis. Bijna net zoals een luchtfilter. Raar. Je opent het oliefilterhuis en trekt aan een hendel het oude filter eruit, en propt de nieuwe erin.
Verder de cardanas van transmissie naar differentieel los gehad en cardanas lager vervangen icnlusief de rubberen ophanging en de flex discs aan beide kanten. Is een soort rubberen hockey-puck ding. De cardanas zit dus niet direct aan de transmissie en het diff. vast, er zit zo'n flex disc tussen om de klappen en vibratie op te vangen. Dat kostte me ook een week. Ik ben blijkbaar niet de meest handige en snelle sleutelaar... :P

De oliekoeler zit weer vast (clipje met schroefje is 40 piek!...:| ) en de radiator zit ook weer vast. Ook de rotte radiator leidingen vervangen, de thermostaat en pakking vervangen en het koelsysteem doorgespoeld en koelwater vervangen.

Alle brakke aluminium zekeringen vervangen voor de juiste koperen en de radio weer aan de praat gekregen. Nog steeds geen antenne trouwens, maar dat komt later wel.

Ook transmissie afgesteld zodat 'ie beter schakelt. Ik dacht dat het volledig op vacuum was, maar na '82 doet ie dat met een kabel. Vacuum is voor hoe "hard" hij schakelt, en de kabel (bowden cable noemen ze dat hier) is voor "wanneer". kabel iets losser gezet en ze schakelt nu goed en m'n deursloten doen het weer half. Als de motor heeft gelopen doen de sloten het een paar minuten. Daarna lekt alle vacuum weg en kan ik alleen nog de bestuurdersdeur open krijgen. Da's leuk als ik passagiers heb, die moeten wachten tot de motor 15 seconden gelopen heeft voordat hun deuren van't slot gaan. Ik mis de deurknopjes die je omhoog trekt namelijk, dus kan de deuren niet manueel openen. Moet nog even van die knopjes bestellen, maar enfin...Zoveel te doen.

Oh, vervolgens pleurde de uitlaat er pardoes onderuit, dus tsja...Die moest ook weer vast (zit 'ie nu weer) eeeeen...we kunnen dieselen!

Nu nog een miljardmiljoen andere dingen, maar enfin... Dat krijg je altijd met die ouwe zooi. t' Is net een AX, zeg maar! ;) 't Is nooit klaar.

Hoog op de prioriteitenlijst is duct-tape rond het brakke open dak, want toen ik gisteren door de wasstraat ging kreeg ik water in m'n nek. Verder nieuw transmissie filter en vloeistof, nieuw filter en vloeistof voor de stuurbekrachtiging, nieuwe remblokken en nieuwe remvloeistof, nieuwe as links achter, differentieel olie vervangen, en en en en..... :lol:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Wheelnut » TueJun02, 2015 4:10:47 PM

Luchtfilter in een oliefilterhuis? Een oliebadfilter bedoel je? (hier staat het ergens tussen)
Ja, da's zeer oud. Ze zijn eigenlijk voor zware motoren in tractoren en dergelijken.
Een US-versie Mercedes diesel dus blijkbaar ook.

Komt niet meer voor vanwege milieudingesen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby AlexanderB » TueJun02, 2015 4:52:43 PM

Nee, wat hij bedoelt is dat de oliefilter net als de luchtfilter een losse filter in een filterhuis is, ipv een schroef-filter die met z'n eigen blikje dr omheen komt..

Dat hebben sommige andere auto's ook, zelfs bij citroën/peugeot.
Image
Bijvoorbeeld deze, van de 16V die in de 206/306/etc.. zit.

Zal wel goedkoper zijn in onderhoud ofzo..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Wheelnut » TueJun02, 2015 6:22:54 PM

Oh, buh! Ik lees weer verkeerd.
Ik dacht dat hij het over de luchtfilter had...

Dat type filter heb ik ook in zat auto's vervangen.
Stomme ikke weer...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Rio97 » TueJun02, 2015 8:37:58 PM

Ook weer even bij gelezen.
Je hebt weer een aardig hobbyproject er bij gekocht :lol:
Hoe warm is het er inmiddels? Bij -5 loopt zeker al iedereen in zijn korte broek rond.

Succes er mee!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » MonJun15, 2015 4:31:07 AM

Haha, nee het is hier nu erg lekker. De zomers zijn in Alaska erg fijn. Gewoon Nederlandse temperaturen, minus de luchtvochtigheid en regen. Vandaag graadje of 26. En 24-uur per dag zonlicht hè, da's ook wel fijn :). Je moet ervan genieten zolang 't duurt, want die vreselijke winter komt er alweer aan....
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » ThuJan21, 2021 10:50:24 AM

nou....5,5 jaar later. Ik leef nog steeds.

Ik ben weer (tijdelijk) terug in Groningen, samen met de rest van 't gezinnetje. Soms lopen de dingen wat anders dan verwacht. De Mazda Protege is verkocht en rijdt vermoedelijk nog wel rond, en de Mercedes is eigenlijk een sneu verhaal; die wilde niemand hebben toen ik hem (noodgedwongen) moest verkopen. Dus uiteindelijk in 2018 de motor (OM617 turbo-diesel) en beide sets kroonkurkvelgen verkocht , en de rest van het chassis(van achteren érg krokant) en het volledige interieur naar de sloop. Ik heb er wel 3.5 jaar in rond gereden, véééél aan gesleuteld. Maar met de roest hield het gewoon een keertje op en ik kom 'm moeilijk naar Nederland importeren. Jammer.

Maargoed, nu weer terug in Nederland dus. Sinds 2019. Als primaire auto een gezinsbak van Amerikaans merk in stationuitvoering. 13-in-een-dozijn, dus totaal niet interessant.
Maar nu moest er onlangs een tweede auto bijkomen. Nou, je raad het al: ik óveral zoeken naar een AX. Maar..... Die zijn - net als dit forum - helaas compleet uitgestorven. Mijn droom om ooit weer een Franse supermini te berijden viel haast in duigen.

Maar toen...

Toen kwam ik het jongere broertje van de AX tegen. We hebben nu een (s)AX(o). Als je je ogen half dichtknijpt en er van 10 meter afstand naar kijkt is het nét een AX:
Image

Helemaal hard! Geen roest. Geen koplampventilatie. Geen zachte dorpels. Een functionele kofferbak waar klein grut niet via de bodem eruit kan vallen. Vier nieuwe banden. Nieuwe uitlaat. 1.4 motor. 75 PK is op zo'n klein chassis eigenlijk best dikke lol. Gekocht voor drie knikkers en een half pakje kauwgum.

Dit is het Ulta-SuperDeluxe Premium Executive model, met stuurbekrachtiging, elektrieke ramen én centrale deurvergrendeling. 't Is eigenlijk net een Mercedes. :D

Dus, het circeltje is weer rond: Ceristimo beunt in Groningen weer aan een Citroën. Na Bruin-Witje, Mirla, en Die-Andere hebben we Weer-Een-Andere. Wie had dat ooit gedacht...
Last edited by Ceristimo on ThuJan21, 2021 3:22:59 PM, edited 2 times in total.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Citroën (s)AX(o)

Postby AlexanderB » ThuJan21, 2021 2:49:06 PM

Welkom terug! :)

AX'en zijn inderdaad zeldzaam aan het worden, helaas. Heb zelf ook een 309 omdat ik geen fatsoenlijke AX kon vinden toen.

Saxo ziet er zeker netjes uit :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests

cron