Nou, de zomer is alweer bijna voorbij. Tijd voor een update
.
Mijn ouders en mijn tweelingbroer zijn hier langsgeweest in Alaska. Die weten nu dus waar ik woon en hoe het er hier uitziet. Fantastische tijd gehad. Helaas komt aan alles een eind, dus zij moesten na drie weken weer terug, en ik weer terug aan het werk.
De remmen doen het nog steeds perfect. Wel zijn die goedkope Ebay klauwen als een idioot aan het roesten. Het is oppervlakte roest, dus ik maak me er totaal niet druk om, maar lelijk lijkt het wel.
Voor de rest rijdt de Mazda nog steeds erg fijn. Begin na twee jaar toch wel wat gehecht te raken aan het karretje.
Heb voor mijn verjaardag van Candice een mooi cadeau gekregen: Een nieuwe autoradio! Met Bluetooth, USB, AUX ingang en telefoon functie. Ook heeft 'ie ondersteuning voor Pandora, dus kan nu de hele dag internet radio luisteren in de auto.
Hier is dus dat brakke fabrieksding:
Totaal geen enkele basondersteuning. Ik vond het geluid altijd al erg schraal, maar toen ook de CD-speler raar begon te doen en de autoradio soms uitviel als de auto een poos in de zon had gestaan was ik er wel klaar mee.
Enfin, dat ouwe ding eruit halen was nog een heel verhaal. Na driekwartier met schroevendraaiers lopen klooien heb ik 't opgegeven en de officiële verwijdertools gekocht.
Eindelijk dus dat ouwe snertding eruit!
Ik had ondertussen alvast een omzetstekker die op de fabrieksbedrading past aan de autoradio gesoldeerd, zodat ik de nieuwe radio zo op de fabrieksstekker kon prikken. Op die manier kan ik tijdens eventuele verkoop ook de fabrieksradio er zo weer inzetten, omdat dat nu allemaal nog origineel is. Wel zo netjes. Ook een
dashkit voor de 2001 Protege gekocht, omdat de fabrieksradio geen standaard maat is (groter dan DDIN) en een nieuwe radio dus niet één op één past.
De kleuren zijn volledig zelf in te stellen, dus het oranje van de radioknoppen komt nu mooi overéén met de instrumentenverlichting van de auto zelf. Het ziet er dus helemaal niet té
aftermarket uit.
Display staat op wit, omdat een oranje display in de zon lastig te lezen is.
En wat een geluid zeg! De fabrieks speakers klinken nu gewoon ineens écht goed! Heerlijk diepe, maar niet te boemerige bas. En als je 't (te) hard aanzet gaan de spiegels in de deuren zichtbaar trillen. Had echt niet verwacht dat het geluid er ZO ontzettend van zou verbeteren.
Wellicht heeft mijn auto ook wel nieuwere speakers, aangezien er in de kofferbak een hele hoop audio bedrading ligt, dus er in 't verleden een eigenaar is geweest die met het geluid heeft lopen klooien.
Hoe dan ook, ik ben er ontzettend blij mee!
Vond voor de microfoon van de radio (voor de telefoonfunctie) nog een mooie aansluitplek bij een ongebruikte schakelaar:
Staat imho een stuk beter dan de microfoon aan de zonneklep te hangen. Het stukje draad op de foto is ook het enige zichtbare draad. Het snoer loopt via een spleetje tussen twee dashboard panelen achter de stuurkolom naar de middenconsole achterin de radio.
To do lijstje wat ik rond oktober/november allemaal nog hoop klaar te hebben:
1) Nieuwe versnellingsbak olie. Hij schakelt af en toe wat stroef nu. Lees ik het boekje door, moet volgens de handleiding elke 30.000km de bakolie vervangen worden. Tsja, ik heb er zelf al 30.000 in gereden, en ook al heb ik de volledige onderhoudshistorie bij de auto: een beurt aan de versnellingsbak zit er niet bij. Dit kon dus nog wel eens de fabrieksolie zijn...Oops
2) Thermostaat vervangen. Mijn verwarming doet het nog steeds niet goed (blaast warm, maar niet heet), en een paar dagen geleden bij het afdalen van een steile berg en voortdurend op de motor remmen (ongeveer 2.5 kilometer zonder 't gaspedaal aan te raken) koelde m'n motor volledig af. Geeft volgens mij wel aan dat de thermostaat dus niet goed is en open blijft staan.
3) Oliebeurtje en filter + luchtfilter + interieur filter
4) Nieuwe schokdempers achter. Die beginnen nu wel steeds slapper te worden... Dat roep ik ook al twee jaar, maar enfin...Dit keer écht.
5) Dummy sensor in de uitlaat óf een manier vinden de huidige sensor voor de gek te houden... Ben het
check engine lampje nu wel beu aan het worden. Mijn voorste katalysator is namelijk kassiewijle, vandaar dat het lampje brandt. Hier is geen APK keuring, dus die katalysator laat ik voor wat het is, maar wil dat lampje nu na twee jaar wel eens uit hebben...
Voor de rest doet de Mazda het nog uitstekend!
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!