Ceristimo - Citroën (s)AX(o)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby j0achim » MonJan27, 2014 11:36:22 PM

En zo koud is het niet eens op het moment! Maar wel schrikken denk ik?
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » TueJan28, 2014 2:19:27 AM

Het ongelukje was met de Camry, en ik rij daar eigenlijk nooit in. Candice was alleen in de auto toen het gebeurde. Voor haar inderdaad wel even schrikken.
Ze reed traag genoeg dat ze alle tijd had om eens rustig te bedenken wat ze zou gaan doen toen de auto in een slip raakte. De Camry de sneeuwbank in sturen was precies haar bedoeling, want ze had verwacht dat dat een zachte landing zou zijn.
Maar, omdat het hier de afgelopen dagen wonder boven wonder boven het vriespunt is geweest, is de sneeuw gaan smelten. Toen ging het weer vriezen, en die sneeuwbanken langs de kant van de weg zijn daardoor knijterhard geworden.

Dus inplaats van zacht in de sneeuw te landen ploegde ze 'm door een harde ijsbank. Vandaar dus wat schade, maar het lijkt allemaal erg mee te vallen. Die deuk in de bumper was er makkelijk weer uit te krijgen. Dat was de dikste mazzel, want ik verwachtte een nieuwe bumper te moeten kopen. Met die paar krasjes die er nu nog opzitten valt wel te leven.

Dat de ruitenwissertank lek is viel dan weer tegen, want daar kwam ik pas gisteravond achter, maar enfin...een nieuwe kost vier tientjes, dus dat valt ook weer mee.

En als ik straks de splash guard er weer onder moet monteren heb ik een goeie reden om twee van die oprij dingen te kopen -want een auto van 1600KG zet ik liever niet op mijn bescheiden krikje :roll: - dus ik hou er nog wat extra gereedschap aan over ook.

All is well that ends well.

P.S. Nadat ze dat ongelukje had kwam ze niet op het idee om mij even te bellen. We hadden bij een restaurantje afgesproken voor lunch omdat ze de hele dag weg was, en toen ik op de parkeerplaats stond te wachten hoorde ik de Camry van een afstand al aan komen doordat die splash guard over de grond schraapte. Dat tesamen met de deuk, en de gril die foetsie was gaf wel even een "eeeh?" momentje, toen ze 'm relaxt "ssschhhhhrrrrrrrrrgggggrrrrrr" het parkeervak in reed.

Vrouwen... :lol:
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » SunMar23, 2014 3:26:57 AM

En toen was de andere kant van de Toyota aan de beurt...*zucht*. Ondertussen heb ik nog nooit een kras of deuk in de Mazda gereden. De deuk rechtsachter in de Mazda was niet mijn schuld.

Image

Blijkt Candice toch een stuk handiger met auto's dan gedacht. Toen ik thuis kwam van 't werk had ze de bumper er zelf al afgehaald en uitgedeukt.
Image

Ik heb slechts een klein beetje geholpen met het er weer opzetten van de bumper. Zij deed het meeste. En, klaar: ziet er bijna niks meer van:

Image

Mazzel dat ik de nieuwe ruitenwissersproeitank er nog niet opgezet heb, anders was de nieuwe weer stuk geweest, want die zit precies op die plek achter de bumper...:P
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby JPG-slalom-racing » SunMar23, 2014 8:58:44 AM

Nou dat heeft Candice dus goed gedaan hoor, knap!!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Losroyos » SunMar23, 2014 2:18:24 PM

Zozo, Handig vrouwtje, vele zouden de deuk laten zitten of wachten tot man lief het doet.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » MonMar24, 2014 5:16:42 PM

Ik vond het zelf ook erg knap!

De truuc met plastic is het goed heet te stoken met een verfafbrander (of twee haarfohns als je niets anders hebt :P), en als 't plastic dan zacht wordt, druk je de deuk er vrij makkelijk uit. :)

Een fohn is ook verdraaid gemakkelijk voor 't verwijderen van stickers. 8)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriApr18, 2014 9:08:49 PM

Auto-gerelateerd vraagje (helaas niet AX-gerelateerd):

Ik was de remmen aan het vervangen van de Mazda. Schijven en blokken en drie remklauwen. De klauw linksvoor bleef hangen, de klauw linkachter lekte iets remvloeistof en de klauw rechtsachter is katsverrot en roestig, en ik wil gewoon goede remmen. Dus drie nieuwe klauwen :). De klauw rechtsvoor is al een keer eerder vervangen, en was nog goed. :P

Nu heb ik iets doms gedaan. Ik had de remklauwen er al afgehaald, maar heb nog maar twee van de drie nieuwe klauwen binnen. Die nieuwe twee heb ik gemonteerd, maar de derde klauw mist nog. Ik heb de auto gewoon zo weggezet in de garage, en je kunt wel raden wat er nu gebeurt is (stom!); alle remvloeistof is weggelopen.

Nu staat de hoofdremcilinder dus droog.

Heeft iemand dat hier wel eens meegemaakt, en zo ja: wat deed je om alle lucht uit het systeem te krijgen? Gewoon op de normale manier alle klauwen ontluchten, te beginnen bij rechtsachter? RA, LA, RV en dan LV? Of moet de hoofdremcilinder ook ontlucht worden? Dat laatste hoop ik te voorkomen, ik haal daar liever de remleidingen niet los, maarja, als 't moet...:(
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Willemke » FriApr18, 2014 9:38:57 PM

Een remsysteem zonder ABS kun je op de normale manier via de nippels op de remklauwen ontluchten. De hoofdremcilinder wordt dan automatisch mee ontlucht omdat de vloeistof vanaf het reservoir eerst de hoofdremcilinder moet passeren voordat de remklauwen bereikt worden.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriApr18, 2014 10:21:49 PM

Jep, denk het wel. De Mazda heeft geen ABS. :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriMay09, 2014 5:58:31 AM

De Mazda is weer klaar. Of nouja, sinds vorige week.

Ik had helemaal geen tijd ermee bezig te zijn, dus hij heeft anderhalve week in de garage gestaan zonder remmen. Wat begon als alleen het vervangen van remblokjes werd uiteindelijk remmen, schijven en drie remklauwen.

Tsja, die remklauwen waren wellicht niet helemaal nodig, maar ze kosten via Ebay niet zoveel. Ik had één remklauw die eigenlijk altijd al wat stroef liep en met de nieuwe remblokken ontzettend aanliep (zat geen roest op de cilinder, en ik had de glijpennen en alles in de remmenvet gezet). Was er snel flauw van, dus heb die vervangen.
De rem linksachter lekte iets remvloeistof. Ik heb nooit merkbaar remvloeistof verloren, maar er zaten een paar druppels remvloeistof om het rubber rond de remcilinder. En de rem rechts achter (die het overigens prima leek te doen) zat volledig vastgerot op 1 van de glijpennen. Kreeg hem er met geen mogelijkheid van af, en nadat ik er met de rubberen hamer op begon te meppen begon die pen intern los te draaien, dus zat er speling op de klauw.

Enfin, het goede nieuws is dan nu wel dat ik eigenlijk gloednieuwe remmen heb. Ook alle remvloeistof vervangen (zat er toch ook al minimaal 2.5 jaar in) dus voorlopig geen gezeur met de remmen meer.

Zo´n remklauw op de Mada is trouwens maar ´half´. De andere helft (zonder cilinder) noemt men hier de bracket (bevestiging) en wordt apart verkocht.

Image
Cilinder terugdrukken met een klem en het oude remblokje. De Mazda heeft per klauw maar 1 cilinder.

Image
Een reserve krik is handig voor die bouten die zelfs met een hamer niet los te krijgen zijn... Wel uitkijken dat je de auto niet van de assteunen krikt (al zal ´t gereedschap eerder breken, denk ik)

Image
De boel ontluchten. Is zo´n goedkoop ontluchtingssetje een stuk fijner werken dan met een aquariumslangetje en een leeg jampotje... :D

Dat ontluchten kostte me trouwens bijna een uur, omdat ik met m´n domme kop de auto zonder klauw had weggezet en vrijwel alle remvloeistof eruit gelopen was. Had eerst totaal geen tegendruk op het pedaal, dus een vriend in de auto laten pompen (rem pedaal slechts tot halverwege indrukken om de hoofdremcilinder niet te mollen) en de ontluchtingsnippel opengedraaid en met m´n vinger afgedekt op de momenten dat m´n vriend het rempedaal weer omhoog trok.
Was toch zeker wel 20 keer pompen voordat er ook maar een drupje remvloeistof uit de nippel kwam. Dat is een vervelend gevoel, want dan denk je de hele tijd dat er dus iets ontzettend mis is. Toen nog even doorgepompt tot er een mooie straal uitspoot, en toen ontlucht. Viel dus allemaal weer mee gelukkig, alleen duurt het allemaal zo lang en ik vind ontluchten tenenkrommend saai :P
Nu na grofweg 250 kilometer gereden te hebben beginnen de remmen zeer goed te werken. Net nadat alles vervangen was grepen ze niet zo direct aan, maar dat schijnt normaal te zijn met nieuwe remmen (volgens Google :P)

Van´t weekend beide auto´s voorzien van de nieuwe ´zomer´olie (iets dikkere, 10w30 voor de Mazda, 5W20 voor de Toyota), dus we kunnen er hopelijk weer een poosje tegenaan.

Nu nog voor beide auto´s een nieuwe voorruit. De Toyota heeft inmiddels 6 scheuren in de voorruit en de Mazda heeft er twee (en 6 diepe putten, en 22(!) sterren)...
Een auto doet het best redelijk in de kou, maar glas kan er dus niet zo goed tegen... :P



Wat het weer betreft: Het is hier nu langzaam zomer aan het worden. Alle sneeuw is gesmolten, en overdag zitten we rond de 8/10 graden. Vorig weekend was het 22 graden! ´s Nachts koelt het nog wel af, maar niet meer tot onder het vriespunt. Ziet er dus goed uit.

Eindelijk! :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » TueAug19, 2014 7:54:56 AM

Nou, de zomer is alweer bijna voorbij. Tijd voor een update :).

Mijn ouders en mijn tweelingbroer zijn hier langsgeweest in Alaska. Die weten nu dus waar ik woon en hoe het er hier uitziet. Fantastische tijd gehad. Helaas komt aan alles een eind, dus zij moesten na drie weken weer terug, en ik weer terug aan het werk.

De remmen doen het nog steeds perfect. Wel zijn die goedkope Ebay klauwen als een idioot aan het roesten. Het is oppervlakte roest, dus ik maak me er totaal niet druk om, maar lelijk lijkt het wel.

Voor de rest rijdt de Mazda nog steeds erg fijn. Begin na twee jaar toch wel wat gehecht te raken aan het karretje.

Heb voor mijn verjaardag van Candice een mooi cadeau gekregen: Een nieuwe autoradio! Met Bluetooth, USB, AUX ingang en telefoon functie. Ook heeft 'ie ondersteuning voor Pandora, dus kan nu de hele dag internet radio luisteren in de auto.

Hier is dus dat brakke fabrieksding:
Image

Totaal geen enkele basondersteuning. Ik vond het geluid altijd al erg schraal, maar toen ook de CD-speler raar begon te doen en de autoradio soms uitviel als de auto een poos in de zon had gestaan was ik er wel klaar mee.

Enfin, dat ouwe ding eruit halen was nog een heel verhaal. Na driekwartier met schroevendraaiers lopen klooien heb ik 't opgegeven en de officiële verwijdertools gekocht.
Image

Eindelijk dus dat ouwe snertding eruit!

Ik had ondertussen alvast een omzetstekker die op de fabrieksbedrading past aan de autoradio gesoldeerd, zodat ik de nieuwe radio zo op de fabrieksstekker kon prikken. Op die manier kan ik tijdens eventuele verkoop ook de fabrieksradio er zo weer inzetten, omdat dat nu allemaal nog origineel is. Wel zo netjes. Ook een dashkit voor de 2001 Protege gekocht, omdat de fabrieksradio geen standaard maat is (groter dan DDIN) en een nieuwe radio dus niet één op één past.

Image

De kleuren zijn volledig zelf in te stellen, dus het oranje van de radioknoppen komt nu mooi overéén met de instrumentenverlichting van de auto zelf. Het ziet er dus helemaal niet té aftermarket uit. :) Display staat op wit, omdat een oranje display in de zon lastig te lezen is.

En wat een geluid zeg! De fabrieks speakers klinken nu gewoon ineens écht goed! Heerlijk diepe, maar niet te boemerige bas. En als je 't (te) hard aanzet gaan de spiegels in de deuren zichtbaar trillen. Had echt niet verwacht dat het geluid er ZO ontzettend van zou verbeteren.
Wellicht heeft mijn auto ook wel nieuwere speakers, aangezien er in de kofferbak een hele hoop audio bedrading ligt, dus er in 't verleden een eigenaar is geweest die met het geluid heeft lopen klooien.
Hoe dan ook, ik ben er ontzettend blij mee!

Vond voor de microfoon van de radio (voor de telefoonfunctie) nog een mooie aansluitplek bij een ongebruikte schakelaar:
Image

Staat imho een stuk beter dan de microfoon aan de zonneklep te hangen. Het stukje draad op de foto is ook het enige zichtbare draad. Het snoer loopt via een spleetje tussen twee dashboard panelen achter de stuurkolom naar de middenconsole achterin de radio.

To do lijstje wat ik rond oktober/november allemaal nog hoop klaar te hebben:

1) Nieuwe versnellingsbak olie. Hij schakelt af en toe wat stroef nu. Lees ik het boekje door, moet volgens de handleiding elke 30.000km de bakolie vervangen worden. Tsja, ik heb er zelf al 30.000 in gereden, en ook al heb ik de volledige onderhoudshistorie bij de auto: een beurt aan de versnellingsbak zit er niet bij. Dit kon dus nog wel eens de fabrieksolie zijn...Oops
2) Thermostaat vervangen. Mijn verwarming doet het nog steeds niet goed (blaast warm, maar niet heet), en een paar dagen geleden bij het afdalen van een steile berg en voortdurend op de motor remmen (ongeveer 2.5 kilometer zonder 't gaspedaal aan te raken) koelde m'n motor volledig af. Geeft volgens mij wel aan dat de thermostaat dus niet goed is en open blijft staan.
3) Oliebeurtje en filter + luchtfilter + interieur filter
4) Nieuwe schokdempers achter. Die beginnen nu wel steeds slapper te worden... Dat roep ik ook al twee jaar, maar enfin...Dit keer écht. :D
5) Dummy sensor in de uitlaat óf een manier vinden de huidige sensor voor de gek te houden... Ben het check engine lampje nu wel beu aan het worden. Mijn voorste katalysator is namelijk kassiewijle, vandaar dat het lampje brandt. Hier is geen APK keuring, dus die katalysator laat ik voor wat het is, maar wil dat lampje nu na twee jaar wel eens uit hebben...

Voor de rest doet de Mazda het nog uitstekend!
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Jurjenz » TueAug19, 2014 5:20:03 PM

Wat een heerlijk gevoel moet dat geven zo met de nieuwe installatie! :D Ze hebben het toch weer goed bedacht dat je er apart een verwijderingsset voor moet aanschaffen, grrr.
Wat betreft het roesten van de klauwen kun je oplossen door ze goed te ontroesten/schoonmaken en vervolgens met blanke lak te behandelen. Zit er net dat beetje extra beschermlaag op.
Is het voor het motorstoringslampje niet een idee om gewoon het lampje weg te halen? Lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Jammer dat we elkaar in Groningen nooit zijn tegengekomen.. Mijn AX tijdperk was toen nog niet begonnen.. 8)
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » TueAug19, 2014 6:04:34 PM

Klauwen ontroesten/schoonmaken/opschuren en in de blanke lak zetten had ik ook al aan zitten denken. Zou het mooist zijn om ze er dan even helemaal af te halen. Moet je de boel wel weer ontluchten.

Ik kijk het nog even aan denk ik, en als de roest echt nog lelijker begint te worden is dat een idee. :)

Motorstoringslampje eruit halen doe ik liever niet. Dan heb je helemaal nooit meer een indicatie als er iets mis is. Toen ik een bobine stuk had ging 'ie mooi knipperen zodat ik wist dat 1 van de cilinders niet goed vuurde. Zonder dat knipperende lampje had ik dat nooit geweten, want de auto liep nog prima.

Het gaat me overigens ook niet zozeer om het lampje zelf, maar om het feit dat de auto nu dus steeds in open loop modus rijdt.

Je schijnt een spark plug non fouler te kunnen krijgen bij iedere auto-zaak hier die zo op de plek van de sensor past. Als je dan de sensor uit de uitlaat schroeft, een gat door de non fouler boort, en de sensor daarin schroeft, en dan dat hele apparaat terug in de uitlaat schroeft, dan zou het storingslampje uit moeten gaan. Omdat de sensor dan verder van de uitlaatstroom verwijderd is denkt de ECU dat de lucht schoner is en de katalysator het nog doet.

Eindresultaat zou er zo uitzien dan:
Image

Projectje voor een vrije zaterdag ergens in de nabije toekomst. :)

Trouwens inderdaad jammer dat je nog niet bij de club zat toen ik in Groningen woonde. Ik vond de AX-club altijd erg fijn, maar heb zelden iemand van de club in het echt ontmoet, omdat vrijwel iedereen in het midden of zuiden van het land schijnt te wonen... :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby AlexanderB » TueAug19, 2014 8:12:33 PM

Die non-foulers zijn al voorzien van een klein gaatje als het goed is?

Oh, en open loop? Ik neem aan dat de motor de voorste lambda wel gewoon gebruikt, maar alleen een CEL geeft omdat er iets mis is met het emissie-systeem, daarvoor zou ie niet in open loop moeten blijven.. Mja, geen idee. :)

Remklauwen verven, ik heb 't zelf gedaan met ijzermenie, ging prima. Alleen ff schoonmaken (van remstof en/of losse roest) en dan kan 't dr zo overheen.. Gebruik het spul eigenlijk overal als grondverf op blank ijzer, gaat echt top. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » WedAug20, 2014 4:45:09 AM

Dat gat in de non fouler schijnt alleen niet groot genoeg te zijn, vandaar dus even uitboren.

Van wat ik op internet heb gelezen loopt 'ie in open loop als de achterste o2 sensor onverwachte waardes leest. Enfin, hoe het ook zij: dat lampje moet gewoon uit.

Bedankt voor de tips aangaande het verven van de remklauwen :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » ThuSep18, 2014 11:00:03 PM

Zaterdag even licht klussen. Olie vervangen, nieuwe thermostaat erin, koelvloeistof vervangen en de versnellingsbakolie vervangen.

Heb voor de versnellingsbak Red Line MT-90 gekocht. Schijnen deze Mazda's heel fijn van te gaan schakelen. We zullen 't zien. 't Was niet goedkoop.

Ik zit er over na te denken om, nadat ik de thermostaat verwijderd heb, een tuinslang aan de radiator koelslang te hangen en de boel eens schoon te blazen. Dat is vorig jaar al eens door een autobedrijf gedaan, maar ik vraag me af of je de kachelradiator wel kunt bereiken als de thermostaat gesloten is. Ik denk 't niet, dus vraag me nu af hoeveel zit het heeft gehad wat die lui vorig jaar gedaan hebben.

Enfin, eens zien hoeveel prut ik er met de tuinslang uit kan krijgen. Wie weet heb ik deze winter dan eindelijk eens een goeie kachel! :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » SunSep21, 2014 10:03:55 AM

Geen foto's gemaakt, maar wat werk aan de Mazda verricht.

Heb de olie ververst, lucthfiltertje vervangen, de versnellingsbakolie vervangen voor Red Line MT-90 (schakelt gelijkt een stuk beter, bijvullen was wel een kutklus aangezien het bijvulgat naar schuin naar beneden wijst) al het koelwater afgetapt, thermostaat vervangen, en met een 60/40 mengsel (goed tot -55c) weer bijgevuld.
Auto ontlucht zichzelf als je 'm een poos stationair laat reutelen met de radiator dop eraf, dus da's fijn. Niet van dat geouwehoer als je met een AX hebt.

Al met al toch wel 2.5 uur aan verspild. Enfin, of de kachel het nu beter gaat doen moet nog blijken als het echt weer goed koud wordt.

Olie van de Toyota ook vervangen. We kunnen dus weer even qua onderhoud.

Volgende maand remschijven en blokken vóór voor de Toyota en nieuwe bougies voor de Mazda.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » SatSep27, 2014 7:42:05 AM

Een van de vele irritaties hier met de omschakeling tussen de winter en de zomer is het wisselen van je banden. Als ik dat bij de dealer laat doendan ben je de auto een hele dag kwijt ('s ochtends brengen, 's avonds weer halen) en het duurt sowieso een lange tijd voordat ze je pas in kunnen plannen.
Bij een ander bekend bandenbedrijf proberen ze me iedere keer nieuwe banden aan te smeren, en bij een derde bandenbedrijf hier hebben ze een stel junkies in dienst die iedere keer iets weten te verprutsen. Ze zijn me nu al twee keer een naafkapje van de velg kwijt geraakt (hoe kan je dat nou NIET MERKEN!?), ze zijn 1 keer vergeten om het ventiel goed te monteren waardoor ik een uur later met een platte band stond, en toen ik deze lente door hun de zomerbanden liet monteren hadden ze de Mazda verkeerd op de lift gezet, waardoor ik nu dus een deuk aan de onderzijde in de rechterdorpel heb. Zij beweren dat de deuk er al in zat. Nou, dat zat 'ie echt niet...

Oftwel, ik ben er spuugzat van, en omdat je hier in the-middle-of-nowhere woont heb je ook niet echt veel keus qua auto-bedrijf. Nou realiseer ik me dat dit niet de eerste keer is dat ik wat negatief klink over de auto-bedrijven hier, maar het gros zijn echt een stel incompetente prutsers die weten dat er niet te veel concurrentie is.

Het enige fijne bedrijf hier is eigenlijk de Mazda dealer. Die heeft vrij gunstige prijzen en een serieus goeie service, maar je moet altijd twee weken wachten voordat je er terecht kunt.

Enfin, om een lang verhaal dan kort te maken:
Gisteren bij totaal toeval zag ik ineens iemand die een setje Mazda Protege velgen op Craigslist had staan. Voor een prikkie. Gelijk op gereageerd en vanavond opgehaald.

Velgjes komen van een 2003 Protege. Zijn een ietsje ander model. Iets andere vorm en lichter van kleur, maar vergelijkbaar met wat er nu onder ligt. Dezelfde maat. De banden die erop zitten zijn tot op de draad versleten, maar dat geeft niet: ik ga hier morgen de winterbanden op laten zetten (door dezelfde prutsers die m'n dorpel hebben gedeukt, maar zolang ze niet aan de auto komen vind ik het prima), en dan kan ik zelf vanaf nu de bandjes wisselen.

Fijn! Laat die winter nu maar komen :)

Image
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Holländer » TueSep30, 2014 2:57:31 PM

Kijk, dat zijn leuke 2e hands aanbiedingen. En bij de Mazda zal banden wisselen niet zo snel gaan als bij de ax (gezien voor en achter tegelijk opgekrikt wordt) maar een stuk sneller en met minder schade dan bij de prutsers daar! Je mag toch verwachten dat er overal normale garages zitten, maar dat valt dus tegen. Aan de temperatuur in je onderschrift is het ook weer nodig om de winterbanden te monteren?
Succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Postby Ceristimo » FriOct03, 2014 11:01:35 PM

De Mazda heeft een special krikpunt precies in het midden onder het motorblok. Een metalen balk met een kogel waar de kop van een vloer krik precies in past. Achter precies in het midden onder de kofferbak heeft 'ie nog zo'n krikpunt voor een vloer krik.

Dus je kunt heel makkelijk de volledige voorzijde of achterzijde met beide wieltjes de lucht in krijgen.

Vanavond krijgen we volgens de berichten 2 cm sneeuw, en morgen komt er nog 4 bovenop, dus...Tja...Morgen dus de winterbandjes er maar op :(
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests

cron