Joop - AX Allure '95, 1.1i

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby JPG-slalom-racing » FriApr11, 2014 12:02:11 PM

joop wrote:(was net bij 2L)


Bij deze bewezen dat dat in orde is,

heb je je schakelmechanisme terug ok gemonteerd?
- staat je versnellingspook nog op dezelfde plaats?
- zit de grote stang naar voor over die grote bol?
- gaat links-rechts met je pook nog goed, met dezelfde verplaatrsing als vroeger (dan moet je het onderste stangetje met het onderste bolletje op je bak verbinden...

en anders - ben ik je helemaal het antwoord schuldig, ...
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » FriApr11, 2014 12:36:59 PM

mijn schakelmechanisme heb ik niet aangezeten, hoefde er niet af om de as te vervangen. Misschien is deze olie net een andere viscositeit dan wat erin zat eerst? Heb het idee dat het langzaam wel beter wordt maar is me echt een raadsel hoe of wat..
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby AlexanderB » FriApr11, 2014 3:12:02 PM

Als de bak een tijdje zonder olie heeft gestaan, dan schakelt ie in het begin echt heel erg slecht, het schakelgevoel komt wel weer terug als je dr ff mee gaat rijden.

Als je de verkeerde viscositeit hebt, dan zal ie ook minder lekker schakelen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » FriApr11, 2014 3:28:04 PM

AlexanderB wrote:Als de bak een tijdje zonder olie heeft gestaan, dan schakelt ie in het begin echt heel erg slecht, het schakelgevoel komt wel weer terug als je dr ff mee gaat rijden.

Er is al meer dan 500km mee gereden, zo lang duurt dat niet toch?
AlexanderB wrote:Als je de verkeerde viscositeit hebt, dan zal ie ook minder lekker schakelen.

johan had precies dezelfde en meer dan een jaar geen problemen gehad.
Enfin we zien wel.. Als 't over een paar weken nog niet weg is zal ik er eens meer werk van maken
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby Willemke » FriApr11, 2014 3:42:55 PM

joop wrote:Foto's van het vervangen vd as. . Wel schakelt mn auto opeens voor geen meter meer, ik moet regelmatig de pook in z'n versnelling rammen
Joop,
Je schreef dat de vervangende as een andere lengte heeft dan de oude. Ook lees ik dat de as bij de bak niet aansluit. Dit hoort volgens mij niet zo. Zou het kunnen dat de homokineet aan de bakzijde van de nieuwe as cq de hele as langer is , waardoor deze spanning zet op de bak en deze naar één kant gedrukt wordt?

Willem
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » SunApr13, 2014 3:16:32 PM

Willemke wrote:Zou het kunnen dat de homokineet aan de bakzijde van de nieuwe as cq de hele as langer is , waardoor deze spanning zet op de bak en deze naar één kant gedrukt wordt?
Willem


Hoi Willem, de nieuwe leek juist ietsje korter dan de oude as. Nou heb ik nog eens goed naar de oude as gekeken en die zat er op dezelfde manier ook niet helemaal in bij de bak. Inmiddels is het probleem een stuk minder geworden, alleen de 1 en de 4 doen nog af en toe moeilijk.
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » SunApr13, 2014 4:08:14 PM

Heel toevallig stond het pak oude vbak olie nog op mn kamer, dat is 75w-90. Na vervangen vd as is er 75w - 80w in gegaan. Ik heb geen idee wat de nummers betekenen, maar kan dit het probleem veroorzaakt hebben? In de haynes staat 75w-80w aangegeven als de juiste olie dus er zit nu in elk geval de juiste in.
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby Willemke » SunApr13, 2014 4:56:25 PM

Dag Joop,
De getallen geven de vloeibaarheid aan. Hoe hoger het getal, des te dikker de olie. Het getal voor de "W" geeft de vloeibaarheid aan bij lage temp. Het verschil tussen 80 en 90 zul je volgens mij niet merken.
Wat populaire uitleg vind je eventueel in onderstaande link.
http://boothobby.nl/index.php/olie
Is het misschien ook niet zo dat je schakelmechanisme in zijn bewegingen belemmert wordt, waardoor hij moeizaam schakelt?
Willem
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » SunApr13, 2014 5:36:58 PM

Het schakelmechanisme werkt verder prima. Ik weet niet goed hoe je dit uitlegt maar ik voel altijd 2 klikjes als ik schakel, maakt niet uit welke versnelling. Die eerste is minimaal en de tweede is zegmaar als hij echt in z'n versnelling schiet. Die laatste klik wilde opeens regelmatig niet meer na het wisselen van de as. Nu is het wel wat beter geworden hoe meer ik ermee rij dus hoop dat het probleem zichzelf verhelpt haha.
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby JPG-slalom-racing » SunApr13, 2014 9:15:20 PM

Die tweede klik had ik ook niet meer toen ik te weinig bakolie had... vandaar iker ook achter vroeg... aangezien het bete enn beter gaat, houden we het op: TE nieuwe olie :-)
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby Laurent » MonApr14, 2014 12:20:19 AM

Zou het kunnen zijn dat je oude assen slijtage erin hadden die de nieuwe niet hebben, waardoor het zooitje weer in elkaar moet slijten.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby Willemke » MonApr14, 2014 9:42:29 AM

Laurent wrote:Zou het kunnen zijn dat je oude assen slijtage erin hadden die de nieuwe niet hebben, waardoor het zooitje weer in elkaar moet slijten.

Ik denk het niet Laurent. De bediening van de bak en de plaats van de aandrijfassen zijn twee los van elkaar staande zaken.
Het schakelmechanisme laat in de bak synchromeshringen en een (achteruit)tandwiel schuiven. De aandrijfassen steken in het differentieel.
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby Willemke » MonApr14, 2014 9:44:07 AM

Laurent wrote:Zou het kunnen zijn dat je oude assen slijtage erin hadden die de nieuwe niet hebben, waardoor het zooitje weer in elkaar moet slijten.

Ik denk het niet Laurent. De bediening van de bak en de plaats van de aandrijfassen zijn twee los van elkaar staande zaken.
Het schakelmechanisme maakt het mogelijk om in de bak synchromeshringen en een (achteruit)tandwiel te verschuiven. De aandrijfassen steken in het differentieel.
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » MonApr21, 2014 11:52:27 AM

Hij schakelt in ieder geval weer ongeveer hetzelfde als eerst! Ik hou het op de olie.
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » SunNov01, 2015 5:21:54 PM

laatste post is alweer veel te lang geleden! Redelijk wat onderhoud gedaan in tussentijd, waaronder achterremmen vervangen n.a.v. APK, een cilinder lekte. Bij de dealer een nieuwe complete set gehaald (kan ik aanraden). Er zijn een paar verschillende modellen cilinders in omloop, je kan onder de auto prima zien welke er onder de jouwe zit. Kijk waar de remleiding erin gaat.

oude onderdelen eraf
Spoiler Tuning:
privé parking :D
Image
Image
ging niet echt anders
Image
Image
verlengde pijp..
Image
handrem zo los mogelijk maken
Image
band er weer op, om trommel eraf te wrikken
Image
tadaa
Image
deze was nog goed, ziet er relatief schoon uit
Image
dit kan nog wel toch?
Image
aan bovenkant die schoenen uit elkaar trekken, dan gaat vanonder de veer er makkelijk uit
Image
tie-wrap om de cilinder zodat de zuigers volgende stap blijven zitten
Image
slang erop, nippel open en vloeistof eruit door op pedaal te staan. Ik maak in de slang 3-4 inkepingen van 1mm met een kniptang, dan pak ik met een waterpomptang 1-2cm van het einde die slang en schuif hem over het nippel. Dan zit hij veel steviger als wanneer je het met de hand probeert. Wel eerst je ringsleutel erop natuurlijk.
Image
voorzichtig de leiding eraf, hier loopt nu als het goed is amper wat uit
Image
Cilinder eraf. liefst regel je deze bouten nieuw voordat je begint.. heb ze hergebruikt maar meer omdat alle garages al dicht waren
Image

Nieuwe onderdelen erop
Spoiler Tuning:
zoek de verschillen :lol:
Image
voor de inbouw even goed schoonmaken! Staat niet op de foto, maar de delen waar je remschoen langs beweegt moet je insmeren met een dun laagje vet. Het zat erbij in mijn kit. Zorg in ieder geval dat het nooit op een remschoen terecht komt!
Image
nieuwe cilinder erin
Image
houder pennen enz zitten nieuw in de set. Die rubber ring in het midden aan de as heb ik ook vervangen, zat ook in de set. Heb de middelste as waar je wiel op steunt met klein beetje kogellagervet ingesmeerd.
Image
Deze zat voor-geassembleerd in de set. Heb de onderste veer eraf gehaald om hem te kunnen monteren. Schoenen zijn schoongemaakt met remreiniger, evenals de trommel.
Image
like this. Vergeet niet je handrem weer aan te sluiten :wink:
Image
palletjes door de juist gaten steken, veer erop, dan 6-kantige moer erop
Image
Wielmoer zat in de set, zou je in ieder geval moeten vervangen. Ik tik hier het borg-stukje erin. Als je geen moment-sleutel hebt, ze moeten echt héél erg vast.
Image
En dan zoals normaal je wiel erop. Doe zelf de bouten altijd handvast en daarna op moment als de auto weer op zijn wielen staat. Daarna remmen ontlucht, ben te ongeduldig geweest en heb de nippels niet eerst met wd-40 ingespoten. Daardoor is nu 1 nippel van 6-kant naar cirkel gegaan :wall In de haynes staat welke volgorde je moet aanhouden. Ik heb zelf 2 rondjes ontluchten gedaan om zeker te weten dat alle lucht eruit is. Vergeet ook niet je handrem af te stellen, staat ook in de haynes. Geloof dat bij tik 4 van de handrem de remschoen tegen de trommel aan moet zitten, maar dan kan het nog wel je wiel bewegen.


dit was de kapotte kant, door alle vloeistof remde dit wiel helemaal niet meer.
Spoiler Tuning:
Image
Image
Image

Ben te lui geweest om het bij te verven, maar als je tijd, ontvetter en verf hebt zou ik het wel aanraden.
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » SunNov01, 2015 5:49:18 PM

En verder nog een nieuwe liefde tegen het lijf gelopen vorige maand :jump:
Image

Heb dit weekend de nokkanskettingspanner vervangen, samen met olie + filter, bougies, luchtfilter en remolie rondom ververst. Toen roest bijgewerkt, alle bouten met kopervet terug gestopt en alles afgemaakt met een wax job.

https://picasaweb.google.com/103067676331755828442/Cbr?authkey=Gv1sRgCNSb-8fduv-iGA
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop - AX Allure '95, 1.1i

Postby joop » SunJun25, 2017 9:06:13 AM

De motorhobby is wat grootser aangepakt dan de auto afgelopen jaar, zo is er nog een voertuig bijgekomen:

Image

Met de CBR is ook een hoop gebeurd, ben hem langzaam voor circuit aan het ombouwen, keertje gevallen, veel onderhoud, het houdt me van de straat..

Nu werd 3 voertuigen van mezelf en nog 1 van mijn vriendin een beetje te gek, besloot om de AX te gaan verkopen. Helaas kwam hij niet door de APK, waardoor hij wat eerder weg moest dan gepland. Gelukkig naar Jelle binnen de AX club en niet naar de sloop :D . Het symbolische laatste ritje :cry:

Image
Image
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests

cron