Michiel aka Pluim (AXGT '89,AXGTi '90, AXGTI '92, AXGTT '92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Michiel aka Pluim (AXGT '89,AXGTi '90, AXGTI '92, AXGTT '92)

Postby Pluim » TueMay04, 2010 10:08:15 PM

Ik ben Michiel Pluim, geboren in 1988 in Hilversum. Ik woon momenteel in Hierden en studeer werktuigbouwkunde in Zwolle op het Windesheim. Sinds Januari 2007 heb ik mijn rijbewijs en rij nu een jaar in een Citroën AX 1.1i. Elke keer weer genieten achter het stuur :D Helaas staat het autootje door de grote hoeveelheid roest zonder APK op het eigen terrein. Voordat ik mijn rijbewijs had, heb ik in een Arola 40s gereden, ookal was het meer repareren dan rijden :P

Image
Image

Ik heb begin volgend jaar nog het een en ander extreem low budget geprobeerd te beschermen/repareren. Onderandere de motorkap waardoor het citroën embleem mist. Helaas had ik toen nog nooit van Fertan of iets dergelijk gehoord... Waardoor het nu een jaar later het weer even hard roest en afbladderd :P

Het motortje van de AX loopt na 273.144km nog als een zonnetje, start altijd in 1 keer. Ik ben in een jaar ernstig gehecht geraakt aan mijn roest bakkie, jammer dat ze niet nog een jaartje de weg op kan/mag.

UPDATE

Hier is mijn nieuwe monster :D

Zonder wieldoppen (vind ik wel wat hebben :P )
Image
Met wieldoppen
Image
Binnen even netjes gereinigd
Image
Achterbank (hoofdsteunen achter, lijken me geen orginele)
Image
1.4 met carburateur (brillante motor! :D )
Image

Helaas zijn er ook de mindere onderdelen:

binnenkant deur na het verwijderen van de bekleding, want het raam moet omhoog geholpen worden.
Image
Een van de vorige eigenaren had er autostyle pendalen opgezet :? helaas is het orginele gaspendaal niet meer aanwezig, misschien overzetten van m'n 1.1i?
Image
lekt vrij heftig via dit rubber (misschien ook overzetten van de 1.1i?)
Image
1 tot 1,5mm speling op de voorste "stugheidsas" (rubbers voor besteld)
Image
Ook heb ik 2 nieuwe Fuseekogels besteld, aangezien deze er ook matig uitzagen. Er komt ook wat gekraak van de voor wielophanging(beide kanten) wanneer ik de voorkant naar beneden druk...

Al met al een super autootje waar veel werk aan verricht moet worden, maar waar ik hopelijk nog heel wat jaren van kan genieten :D

Even een lijstje gemaakt met wat er allemaal moet gebeuren (deze zal nog wel wat groeien de aankomende dagen)

To do:
- Komt niet goed op temperatuur volgens dashboard meter (misschien thermostaat?)
-Kleppendekselrubber(hoop dat dit de juiste term is) vervangen
-Fuseekogels vervangen
-Mistlichten voor vervangen
-Mistlicht achter werkend maken
-Electrischraam bestuurderskant
-Binnen verlichting gaat niet aan wanneer linkerdeur word geopend.
-Kofferbak verlichting gaat niet aan
-Bevestigingspunten van kofferbakslot repareren
-Gekraak van voorwielophanging verhelpen
-Radio passend maken (helaas is het gat in het dashboard veelste groot gemaakt door een van de vorige eigenaren )
-Kilometerteller maakt een irritant geluid.., verder onderzoeken
-Dashboardverlichting overzetten van de 1.1i
-Achterbumper repareren/vervangen
-Beschermen tegen roest (Veeeeeeeel werk, hier ga ik van de zomer mee bezig)

Al gedaan:
-Motorklepsteun(om hem open te zetten) overzetten van 1.1i
-Hitteschild van 1.1i overgezet

Groeten Pluim
Last edited by Pluim on MonNov11, 2013 1:40:28 PM, edited 7 times in total.
Pluim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: TueApr27, 2010 1:39:27 PM
Location: Hierden

Postby MBa@NL » TueMay04, 2010 10:19:16 PM

WELKOM! 8)

Die is wel rot zeg! Maar wat mij ook gelijk opvalt is de troep in de parafaanbak, kennelijk is de AX sinds dat deze de fabriek uit is komen rollen nooit eens een keer schoongemaakt... echt zonde dit :(

succes met de zoektocht naar een nieuwe AX :)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Pluim » TueMay04, 2010 11:45:28 PM

:lol: dankje,

die parafaanbak zit goed vol ja, hij werd misschien eens in de maand gewassen. Met pekel op de weg wat vaker afgespoten met water. Helaas was de auto al te ver heen toen ik hem in handen kreeg.

Hoop toch dat ik wat langer kan genieten van mijn volgende AX! :)

Pluim
Pluim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: TueApr27, 2010 1:39:27 PM
Location: Hierden

Postby Rio97 » WedMay05, 2010 12:25:24 AM

Welkom hier.

Ahum, achter de achterwielen mist er toch wel wat behoorlijk vierkante decimeters plaatwerk. Zonde inderdaad.
Hopen dat je een mooie en leuke GT kunt bemachtigen!
Succes er mee.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Losroyos » WedMay05, 2010 10:09:03 AM

Welkom, De achterkant van de ax heeft wel zun beste tijd gehad ja, Succes met de zoek tocht naar een GT
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Pluim » ThuMay06, 2010 9:15:38 AM

dank jullie wel,

De ophanging van de achterbumper mist inderdaad volledig, dit was een groot punt voor de APK. Achter de koplampen is het ook aardig uit de hand gelopen. Daarbij lekt ook de uitlaat hier en daar.

Mocht iemand nog intresse hebben in een bijrijders stoel dan mag de persoon in kwestie deze gratis afhalen. Veel meer onderdelen kan ik mij niet echt bedenken die nog de moeite waard zijn. Behalve misschien de motor maar die heeft al wel 270.000+ gelopen en ik heb er helaas niet een onderhoudsboekje bij.

Mijn oog is gevallen op een zilver/grijze GT Carb uit '89 hier op het forum. Hoogstwaarschijnlijk neem ik hem zaterdag mee naar huis. Dan laat ik weer wat horen.

Groeten Pluim
Pluim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: TueApr27, 2010 1:39:27 PM
Location: Hierden

Postby Mastenhose » ThuMay06, 2010 10:56:59 AM

Zozo, aardig krokant, je AX!
Hopelijk is de GT die je op ´t oog hebt er beter aan toe!

In ieder geval:
Welkom hier!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby raoel » ThuMay06, 2010 11:21:59 AM

Pluim wrote:Veel meer onderdelen kan ik mij niet echt bedenken die nog de moeite waard zijn


wissermotor(en), wisserblad? banden, koplampen, bougiekabels? achterlichten, CV als die erop zit, koelslagen (zonder lekkage?)

dat wil nog wel eens wat opleveren, maar blijft 10tjes werk....
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby degene » ThuMay06, 2010 11:43:46 AM

Lambda sonde, motorboom, sensoren, ontsteking, knippers, hoedenplank, accu, injectie, tellerbak, (contact) sloten, koplampafstelnokjes, blower.. om ook maar wat te noemen :)
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby MBa@NL » ThuMay06, 2010 12:48:58 PM

Pluim wrote:Mocht iemand nog intresse hebben in een bijrijders stoel dan mag de persoon in kwestie deze gratis afhalen. Veel meer onderdelen kan ik mij niet echt bedenken die nog de moeite waard zijn. Behalve misschien de motor maar die heeft al wel 270.000+ gelopen en ik heb er helaas niet een onderhoudsboekje bij.


Is het niet handiger als je em volledig kaaltrekt en wat je in 1 of 2 kratjes kwijt kan bewaart? als je het straks weggegooid hebt moet je er weer voor betalen omdat je het voor je eigen AX nodig hebt ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Ceristimo » ThuMay06, 2010 3:11:02 PM

Uit ervaring:
Een AX die aan elkaar hangt van duct-tape rijdt prima. Gewoon geen klein grut in de kofferbak, want dat verlies je onderweg...Het getoeter van mensen die je wijzen op het klapperende achterscherm negeren. En de krik strategisch plaatsen. Gaat zó nog 40.000km mee...
En inderdaad, ik raad je aan om 'm zelf te strippen. Als je alle onderdelen straks kwijt bent, zul je zien dat je hetzelf nodig hebt.
Ahoewel ik opzich wel belang bij de lambda-sonde heb...:wink:
Succes met de GT!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby Pluim » TueMay11, 2010 11:36:57 AM

:lol: bedankt voor de leuke reacties!

Ik heb sinds zaterdag mijn nieuwe (maar toch heel oude) AX GT op het terrein staan!:D Echt super wagentje! Wel heel wat roest en nog meer kleine dingetjes die kraken/piepen/rammelen en veel electrische mankementjes. Maar dat weegt niet op tegen het rijplezier!

Gelukkig is het motortje wel echt heel leuk! :D toch de voornaamste reden dat ik hem gekocht heb. Wel heb ik bij mijn linker voorwiel enkele krakende en soms kloppende geluiden :? :( Hier zal ik nog wel even een wat langer verslagje over schrijven(met wat foto's natuurlijk), want dat wil ik graag verhelpen! Helaas heb ik het aankomende weken nogal druk (ben bezig met mij eerste stage) dus zal het opknappen/beschermen op een laag tempo gaan. Maar na de stage periode heb ik nog een laatste zomervakantie waar ik veel en fanatiek bezig kan :P

Uit ervaring:
Een AX die aan elkaar hangt van duct-tape rijdt prima. Gewoon geen klein grut in de kofferbak, want dat verlies je onderweg...Het getoeter van mensen die je wijzen op het klapperende achterscherm negeren. En de krik strategisch plaatsen. Gaat zó nog 40.000km mee...
En inderdaad, ik raad je aan om 'm zelf te strippen. Als je alle onderdelen straks kwijt bent, zul je zien dat je hetzelf nodig hebt.
Ahoewel ik opzich wel belang bij de lambda-sonde heb...
Succes met de GT!

Hhaha zo is het precies! Ik ben zelf ook al achter dat ik nog heel veel over kan zetten van mijn First naar de GT. Ik heb de motorkapsteun(om hem open te houden) en het hitteschild al overgezet (deze ramelde ernstig:P). Ik zal binnenkort eens een to-do-lijstje maken.

De lambda-sonde kan je zo van me krijgen, aangezien ik die niet heb zitten op de GT met carburateur. Ik weet alleen niet of de sonde helemaal 100% is. Omdat bij de 1.1i de uitlaat was afgebroken net na het deel waar de sensor in geschoeft zit. Deze heb ik vervangen door een onderdeel van een peugeot van de sloop, hier zat de lambda-sonde echter aan de andere kant van de uitlaat. Waardoor ik hem door moest knippen en verlengen. Zo ver ik heb gelezen en gemerkt, maakt het geen verschil. hij is natuurlijk wel netjes gesoldeerd en met krimpkousjes en tape weer beschermd. Hij is funcioneel nog wel goed, maar zeker niet nieuw meer :P

Pluim
Pluim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: TueApr27, 2010 1:39:27 PM
Location: Hierden

Postby Ceristimo » TueMay11, 2010 6:36:59 PM

Nouja, mijn AX loopt niet altijd even regelmatig. Kan heel veel oorzaken hebben (of meerdere dingen) en de lambdasonde is er één van.
Is handig als ik een tweede heb. Kan ik die eens uitproberen.
Je hebt PB :)
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby Pluim » TueMay11, 2010 11:30:56 PM

Altijd handig om onderdelen of vooraad te hebben indd :P

jij hebt ook PB

Pluim
Pluim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: TueApr27, 2010 1:39:27 PM
Location: Hierden

Re: Michiel aka Pluim (AX GT '89, AX 1.1i 1994(zonder APK))

Postby Pluim » SatMay15, 2010 8:48:21 PM

foutje (verkeerde knop quote i.p.v. wijzig :roll: )
Pluim
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 75
Joined: TueApr27, 2010 1:39:27 PM
Location: Hierden

Postby MBa@NL » SatMay15, 2010 10:01:49 PM

Gefeliciteerd met je aanwinst! Een van de laatste GT carbs... dus wees er zuinig op ;)

pedaal kun je zo overzetten idd...

Kenteken is trouwens ook wel leuk... de XD-22-HP is ooit van q01z geweest.

klepdekselpakking zou ik niet overzetten (of het moet net een nieuwe zijn?) maar nieuw kopen... kost geloof ik 11 euro...

Pluim wrote:-Bevestigingspunten van kofferbakslot repareren


Het slot is zeker uitgebroken? kun je met Bison metaal-metaal lijm perfect repareren

Pluim wrote:-Kilometerteller maakt een irritant geluid.., verder onderzoeken


Waarschijnlijk staat 'ie op het punt van vastslaan en afbreken... beste is vervangen.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Losroyos » SunMay16, 2010 1:29:20 AM

Nette GT. Je zo te zien heb je binnekort weer een hele nette GT.

Kleppendeksel paking zou ik zelf ook gewoon ff vervangen, Alles wat pakking heeft kan je beter nieuw doen dan vervangen door een 2dehandsje ;)

Voor de rest, vin dat dash eigenlijk best gaaf.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Joost » SunMay16, 2010 8:10:01 AM

luxe hoor een GT Carb met elektrische ramen :)
Wees er maar zuinig op ze worden toch wel echt zeldzamer in NL.
Het vermogen is echt heerlijk!
en zoals ieders roept strip de first maar voor reserve stukken!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Bossie » SunMay16, 2010 11:47:54 AM

Mooie GT, volgens mij heb ik je vrijdag zien rijden (vanaf de rotonde bij het grote postkantoor naar de Shell aan de Newtonweg) Veel plezier met de auto en welkom hier.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Netheo » SunMay16, 2010 5:41:58 PM

nog een leuke GT, maar klopt het dat de benzinefilter niet is aangesloten??? :?
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 132 guests

cron