Moderator: webmasters
j0achim wrote:Wel beloven dat je voortaan een volle jerrycan bij je hebt
citrofenwick wrote:- Mooi dat je de stuurbekrachtiging goed werkend hebt gekregen! Heb je de caster ook al aangepast?
citrofenwick wrote: Die stuurkolom vastzetten is idd nog een kloteklusje. Was ik vergeten. Hier zit het denk ik trouwens ook maar met 2 bouten vast...
citrofenwick wrote:- Houd ons zeker op de hoogte over hoe je die BE-conversie juist uitvoert. Ook met die assen enzo. Ben daar wel benieuwd naar. (ben stiekem aan het dromen van een bx 4x4 versnellingsbak)
citrofenwick wrote:- En ik denk dat je met nylon moertjes niet veel verder komt. Volgens mij smelt dat er uit waardoor je het voordeel kwijt bent. Mijn ervaring; als het vast genoeg zit hoort het niet los te komen. Denoods 2 moertjes tegen elkaar spannen?
AlexanderB wrote:Renault was stuk, de plastic brandstofleiding was geknapt, en zo broos/krokant dat repareren met een stukje rubber leiding onmiddelijk een nieuwe lekkage naast de reparatie opleverde. Uiteindelijk bijna een meter slang dr in en nu lijkt 't weer te werken, maar de benzine spoot dr echt met liters tegelijk uit, vreemd genoeg, zonder dat de motor te weinig druk had om te starten. Voor 't zelfde geld had de auto zo in de fik gegaan als ik 't niet doorhad.
-----
En het was niet de aandrijfas, maar de wiellager links-voor die finaal aan gort was en een raar geluid maakte bij nullast. Kwam ik achter toen de AX ineens ook een lekke band had linksvoor en ik dacht een reserve-auto te hebben toen m'n Renault stuk was. Achja, wat ik al zei, BE conversie tijd! En gelijk aanpakken wat ik nog meer tegenkom.
Op de sloop geweest en naar BE bakken gekeken. Conclusies:
-ik heb geen dop 34.
-er zijn 3 of 4 koppelingsmechanismes (3 verschillende kabelsystemen, of hydraulisch, maar alleen de BE4 bakken die op TU blokken passen zijn relevant en de hydraulische daarvan zijn met 2 onderdeeltjes om te bouwen naar kabel..)
-Schakelmechanisme zou redelijk eenvoudig pas te maken moeten zijn. Anders kan ik altijd nog een kabelshifter inbouwen, is allemaal bolt-on spul.
-(op een paar uitzonderingen na) gebruiken de modellen die zowel met een MA als een BE bak geleverd zijn altijd dezelfde naven die met BE assen passen. Er zijn dus assen met een MA binnenkant, en een BE buitenkant, helaas zviw niet andersom.
Vandaag besteld voor de BE conversie:
-koppelingskabel Peugeot 106 (2150 Q6), is langer, dus heeft zat lengte om bij de koppelingshevel voorop de bak te komen. Mogelijk dat 2150 Q5 ook/beter werkt, dat gaan we uitvinden.
-wielnaven van een willekeurige XU gemotoriseerde auto. Ik zie bij de onderdelenboer geen verschil tussen modellen, alles van de 205 tot wat er nu in de showroom staat lijkt dezelfde naven te gebruiken.
-wiellagers (AX GTI) dit keer van een beter merk.
-druklager, die van de bak miste.
Van de sloop gehaald:
-beugeltje voor de koppelingskabel. Miste ook van de bak.
-lichtgewicht krukaspulley. Paar nummers
0515 S1 --> 146mm, 5 ribben, origineel 16V en loodzwaar.
0515 N0 --> 146mm, 6 ribben, behoorlijk lichter. (mocht ik ooit riem grip te kort komen, als ik iets met een supercharger oid ga doen.)
0515 ?? --> 146mm 5 ribben, zelfde als 0515 N0 maar dan 1 rib smaller. Kwam 'm tegen op een 106, maar zie 'm niet terug in de servicebox.
0515 L2 --> 128mm, 5 ribben. Licht en klein. Riem moet 1 maatje korter. Deze gaat dr nu op bij mij.
Nu alleen nog een setje assen uitzoeken.
2 baksteunen bouwen.
schakelmechanisme werkend maken.
Return to Wie is wie/You and your car
Users browsing this forum: No registered users and 47 guests