AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: AlexanderB - AX First 16V - RIP Diesel.

Postby Donderkar » WedAug31, 2016 6:43:15 PM

Pffff jammer! D-riem gebroken misschien?
Heb ook zo'n dieseltje, ligt ook voor de poort van de hel maar probeer hem hog weer tot leven te wekken..
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01
User avatar
Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 257
Joined: MonSep18, 2006 7:52:58 PM
Location: Steenwijk

Re: AlexanderB - AX First 16V - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » WedAug31, 2016 9:08:12 PM

Ik denk inderdaad dat de riem versprongen is, m'n vriendin liet 'm nogal bokken tot ie afsloeg, kan zijn dat de spanrol losgekomen is en de riem versprongen, heb nog geen tijd gehad om de boel open te maken.

"Gelukkig" had ik al een tijdje de intentie (en nu min of meer het budget) om wat anders te kopen, dus misschien is het gewoon tijd. :) Ik ga morgen kijken bij een Renault Mégane op LPG, zou een vergelijkbare kilometer-kostprijs moeten opleveren, maar dan met airco, bijna 2x zo veel trekgewicht, en meer laadruimte, en geen gezever meer met de milieuzones.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX First 16V - RIP Diesel.

Postby Rock's » ThuSep01, 2016 5:51:51 AM

Jammer voor je dat hij dood is, het is in ieder geval wel een duwtje in de rug bij de zoektocht naar wat anders.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: AlexanderB - AX First 16V - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » FriSep02, 2016 10:57:01 PM

Vandaag ff de distributie-kappen losgetrokken, en de oorzaak gevonden, de centrale bout van de krukaspulley was losgetrild, en dat heeft waarschijnlijk een tijdlang zo staan klapperen totdat het stukje spie waar ie nog op zat afbrak, en de pulley dus vrij kon ronddraaien (Waardoor de nokkenas stilstond.)

Heb de boel weer in elkaar gezet, en het blokje loopt, maar maakt een behoorlijk tikkend geluid, dus toch een kromme klep. Ik ga dr niet meer mee rijden, want dan ben ik straks weer ergens ver van huis gestrand als die klep uiteindelijk afbreekt ofzo.
Had half/half gehoopt dat ie nog rijbaar genoeg zou zijn om bij nieuwe auto's te gaan kijken, want per OV was echt een farce, 50 euro aan tickets, en 15 km lopen tussen bushaltes en garagebedrijven verder, en nog geen auto gevonden. Misschien voor de volgende bezichtigingsronde toch maar ff wat huren/lenen..

De eerste waar ik voor ging bleek ondertussen gestript voor onderdelen, en was in tegenstelling tot wat de (bijzonder onvriendelijke) verkoper beweerde overduidelijk *niet* in rijbare staat.

De tweede bleek het garagebedrijf dicht te zijn, staat half/half nog wel als optie open, maar heb eigenlijk geen zin om weer 3 uur daarheen in de trein te zitten, plus de koppakking is stuk (dus vandaar de super lage prijs). Blijkt alleen dat de distri (en daarmee koppakking) op dat blok echt een nachtmerrie is vergeleken met bijvoorbeeld een AX. :/ Kan het op zich wel doen, maar het is geen 2-3 uurtjes werk zoals een AX.

Nu weer verder aan het kijken.
Verder verkopers die niet reageren op email (en geen telefoonnummer).. *zucht*
Eentje dichtbij gevonden, maar met teruggedraaide tellers en cheapo aftermarket wieldoppen, dubbele rode vlag voor slecht onderhoud, die laat ik zeker weten staan.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX First 16V - RIP Diesel.

Postby Rock's » SatSep03, 2016 7:39:54 AM

Ik zou zeggen ... koop even een axje voor en paar honderd eu .... rij daar een maandje mee tot je een vervangfer heb gevonden en verkoop hem dan weer voor een paar honderd eu
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby gigawebs » MonSep05, 2016 1:10:15 PM

Arme diesel, veel sterkte met je "nieuwe" Renault. :)
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby CitroenZetiX » MonSep05, 2016 4:09:28 PM

Heel jammer dat je AX diesel het niet meer doet, maar ik hoop wel dat je een AX weirdo blijft. Hoe is het met het vinden van de kachel die ik van je zou willen kopen. En nog bedankt voor je advies over de benzinefilter. Zelf heb ik ook bij een DIY garage de onderkant van mijn AX getectyleerd. Wat een rotklus. Wel blij met het resultaat. Ik zag laatst nog een AX op LPG 3 te koop voor maar 350 euro. Iets voor jou?
Citroën! What else? Image
User avatar
CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: WedOct19, 2011 7:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » MonSep05, 2016 5:09:16 PM

De 16V blijft de komende paar jaar sowieso nog wel, dus ik blijf sowieso part-time AX rijden. :)

Kachelmotor heb ik helaas nog niet naar kunnen zoeken, ben vooral/alleen bezig geweest om een vervangende auto te regelen. :)

Die AX had ik ook al gezien, net een dag te laat natuurlijk, want toen had ik de Mégane net opgehaald. Zit te denken om 'm alsnog op te halen, al was 't maar omdat ik 't ding makkelijk kan fixen en weer doorverkopen, aan de andere kant, heb al genoeg te doen met de 16V bouwen, diesel slopen en nu de Mégane die ook wat onderhoud en zo nodig heeft.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » WedSep07, 2016 9:34:31 PM

Image
Deze is het uiteindelijk geworden.

Tot nu toe gedaan:
-Stuurwiel vervangen (die dr in zat was echt gaar, en zat zo'n autostyle stuurhoes omheen om 't nog een beetje netjes te maken, maar dat ziet dr alsnog niet uit.)
-Ff onder de motorkap gekeken omdat ie op LPG af en toe afslaat, luchtfilter zat verstopt met troep, een nieuwe is al onderweg, maar ondertussen is het afslaan in ieder geval opgelost.
-Hoofdsteunen van de achterbank vervangen (miste dr 2, setje van 3 matchende gekocht.)
-Deurrubber bestuurderskant vervangen.
-bestelling voor een zooitje onderhoudsmateriaal gedaan.

Todo:
-Luchtfilter
-Distributie, is niet helemaal duidelijk wanneer die nou wel of niet gedaan is, maar voor 200-ish euro all-in heb ik alles gekocht om de boel te vervangen. (riem, waterpomp, rollen, afblankdoppen, rekbout, speciaalgereedschap voor de timing, paar flessen kvs.)
-Olie + filter, zal ook wel niet gedaan zijn.
-Interieurfilter, de ventilatie ruikt naar.. ..dierentuin.. ..wanneer je de auto aanzet. Gelijk de rest van het ventilatiesysteem maar ff schoonmaken voor zover toegankelijk
-FF naar de bestuurdersstoel kijken, voelt alsof de rugleuning beetje scheef staat? Hm.
-Setje velgen en banden.
-Airco laten bijvullen, heb 't idee dat die kouder zou moeten kunnen. Misschien verwacht ik dr teveel van.
-handrem iets losser stellen, heb nu 3 kliks, heb liever 5.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » TueSep13, 2016 3:36:46 PM

Radio geïnstalleerd, maar gaat finaal op tilt. Zo ff verder aan prutsen, denk dat er iets niet helemaal lekker zit met de ISO stekker, misschien andere pin-volgorde of zo..

De bestelde onderdelen zijn ook binnengekomen, maar zijn nog op het postkantoor.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby q01z » TueSep13, 2016 8:58:01 PM

zo, dat is een behoorlijke overstap vanaf een rammelende AX diesel!
veel comfortabele en zuinige kilometers toegewenst, en dat het onderhoud maar een beetje mee mag vallen.

Wat betreft die airco; vullen moet 'regelmatig', dus grote kans dat deze leeg is.. laat hem gelijk even afpersen, dan kan je zien of hij ergens lekt.
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » TueSep13, 2016 10:04:29 PM

Haha, ja, nogal, vooral qua gevoel heel anders, van licht, direct, en ietwat luid naar stil, gevoelloos en een beetje boot-achtige wegligging.

Ik zat (toen ik de diesel kocht) al naar LPG te kijken, maar had toen het geld niet, de hele reden dat ik de GTI wegdeed was omdat die al m'n geld opvrat aan benzine. Ik ging toen van 250+17 naar 90+54 per maand. (brandstof/belasting).

Omdat ik voor m'n werk een hoop gereedschap in de auto heb liggen, was het eigenlijk gewoon nodig om iets groters uit te zoeken. De spullen lagen namelijk tot tegen de achterkant van de stoelen opgestapeld in de AX, nu past alles in de kofferbak (met zeiltje dicht(!)), ik heb weer een bruikbare achterbank.
En bijna 2x zo veel trekgewicht (700-->1300), dus een AX kan op een trailer mee.
En op LPG zou ie per km ongeveer hetzelfde moeten kosten als de AX op diesel.
En ik mag de milieuzones weer in. (Was nogal onpraktisch voor m'n werk, steeds alles overladen in de 16V, die vervolgens ook nog eens kapot werdt gereden door een SUV.)

Ik hoop ook dat het onderhoud meevalt, heb in ieder geval gewoon ff alles gekocht om het ding een grote beurt en een d'riem te geven, en voor de rest alleen als dr wat stuk gaat of verslijt. Ga in ieder geval proberen zo min mogelijk te customisen, want het moet een betrouwbare (en vooral, vervangbare) auto worden/blijven.

De airco werkt nog wel, dus ik ga dr ff vanuit dat ie op zich nog "goed" is, alleen ik heb 't idee dat de koude lucht niet bepaald tot de achterbank rijkt. (Een verkoelend briesje uit de roosters is ontzettend fijn als het buiten >30 graden is, maar ik verwachtte dr meer van..)

Ik begreep inderdaad ook dat het normaal is om een paar % koelmiddel per jaar te verliezen, dat zou inderdaad verklaren waarom ie niet meer zo goed koelt als nieuw, en bijvullen het (luxe-)probleem waarschijnlijk oplost.

Oh, en de radio werkt, de ISO stekker had blijkbaar wat extra draden met signaal waar de radio niet mee kon omgaan. Paar draadjes weggeknipt (Alles behalve voeding, massa en antenne eigenlijk) en nu werkt ie uitstekend. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » ThuSep22, 2016 7:48:41 PM

En dat is bij deze ook echt meteen de laatste keer dat ik een Renault koop. Ding is stuk gegaan (kan gebeuren, blijft en oud barrel) maar wat een kl*tewerk om te repareren, echt alles zit zó onlogisch in elkaar. Status na 6+ uur klussen: bijna halverwege, hopelijk. Volgende wordt weer gewoon een PSA met een TU blokkie. :roll:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby q01z » ThuSep22, 2016 8:32:22 PM

en wat is er dan stuk, vragen we ons af?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby j0achim » ThuSep22, 2016 8:59:00 PM

Vertel vertel! Niet te snel we schrijven mee!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » ThuSep22, 2016 9:34:45 PM

Startmotor heeft een zooitje tanden van het vliegwiel gesloopt, en maakt een hoop herrie (tanden die over elkaar slippen) ipv te starten.

Dusja, vliegwiel, (en gelijk voor de zekerheid ook maar koppeling als het toch los is) + startmotor vervangen. Als ik het door de dealer had moeten laten doen was ie nu ruimschoots economisch total loss geweest en naar de sloop gegaan, gelukkig kan ik het zelf en valt 't ding nog te redden.

Hij liet me afgelopen dinsdag staan op m'n werk, stond (gelukkig) in een (schuine) parkeergarage dus was extreem eenvoudig om de handrem dr af te laten en 't ding gewoon te duw-starten met zwaartekracht, maar de meeste plaatsen waar ik moet zijn zijn zo plat als een dubbeltje, en dan wordt het heel gauw heel vermoeiend.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » FriSep23, 2016 7:05:10 PM

En hij leeeeeeft! Was een behoorlijke rotklus, want de renault zit 1: super-onlogisch in elkaar, en 2: met alle extra's zit ie propvol waardoor je overal moeilijk bij komt. (en 3: veel bouten zaten behoorlijk vast, en de compressor van de DIY garage deed het niet waardoor ik de luchttol niet kon gebruiken, en ik dus lang bezig was om sommige dingen los te krijgen.)

Image

Totale schade: €302 en 3 dagen die ik beter had kunnen besteden.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby j0achim » FriSep23, 2016 7:48:06 PM

Goed bezig! Maar wel jammer, beetje kat in de zak. Ik hoop voor je dat je komende tijd wat meer plezier van de elpugu hebt.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby AlexanderB » FriSep23, 2016 8:03:46 PM

mmm, ja, ik ook. Moet wel nog het een en ander aan onderhoud gebeuren (distributieriem vooral), en dan hoop ik toch zeker weer een paar jaar ongestoord te kunnen autorijden dr mee.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Renault Mégane LPG - RIP Diesel.

Postby Koen88 » SatSep24, 2016 7:23:33 AM

Ze zeggen niet voor niets "Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd". Mijn ervaring met Méganes is niet al te best, vroeg type of laat type om het even. Maar áls ze het doen, zijn ze wel fijn voor lange afstanden en "verplichte kilometers". Verdraaid, het lijkt wel een Alfa in dat opzicht!
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests

cron