Bart_AX_Cristal

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Bart_AX_Cristal

Postby Bart_AX_Cristal » SatJan22, 2011 4:47:01 PM

Hey!
Ik ben nieuw hier!
Mijn naam is Bart, ik woon in Hasselt (BE) ik ben 20 en ik heb momenteel een AX Cristal (5-deurs) uit 1993 met ongeveer 83 700 km op de teller (geloof ik..).
Ik heb al zowat mijn hele leven in dat auto-tje gezeten, het was namelijk mijn moeder haar auto.
Een paar jaar geleden is hij van mijn zus geweest (waar hij erg vanaf heeft gezien : deuken, krassen, gebogen cilinderstangen... :P ) en sinds kort is hij dus van mij.

Ik weet niet wat ik hier nog allemaal zou moeten schrijven, maar ik heb dit forum gevonden via google toen ik op zoek was naar meer info over mijn AX.
Ik was vooral op zoek naar de technische specificaties en naar het vermogen van mijn AX'je (want optrekken daar doet hij niet aan :P ).
En naar wat er nu anders is aan de "speciale uitgave" Cristal.. (Dat het een speciale uitgave is heb ik hier daarnet op het forum gevonden :) .)

Voor de rest ben ik nog op zoek naar goedkope tips en manieren om mijn AX er wat "stoerder"/"gemener" doen uit te zien ;) (veel geld kan ik er niet aan besteden om de redenen dat ik dat niet heb :P , en ik niet weet hoe lang hij nog door de keuring gaat geraken (ben nu al aant duimen voor volgende maand :) ) )

Groetjes!
Bart
Bart_AX_Cristal
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Postby Rio97 » SatJan22, 2011 7:24:42 PM

Welkom hier!

Je bent in ieder geval aan het goede adres om meer over de AX te weten te komen.
Er ontbreken nog wel een paar foto's van de AX in je wie is wie ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Losroyos » SatJan22, 2011 8:35:20 PM

Welkom bij de club, wacht op de foto's. ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Browny » SatJan22, 2011 9:33:30 PM

Welkom bij de club en veel plezier met je ax.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Postby Henk Bats » SatJan22, 2011 9:42:40 PM

Welkom gewenst en veel plezier met je AX, wel snel een paar foto's aan ons laten zien :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Joost » SatJan22, 2011 9:58:24 PM

welkom hier 8)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby vinnyvs » SatJan22, 2011 10:10:03 PM

welkom bij de club. en veilige km toegewenst.
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.
vinnyvs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 284
Joined: WedJun25, 2008 7:11:48 AM
Location: maarssen

Postby raoel » SatJan22, 2011 10:44:40 PM

Welkom! :)

Hoera weer een belg erbij :)


Foto's... ja leuk!


Sneller.. sja, wat is de basis, 1.0 of 1.1? Ander blok erin hangen kan natuurlijk altijd :)

En gemenere look: er zijn 5-deurs skirts beschikbaar, moet je wel geduld hebben en zoeken.. soms staan ze hier te koop. (op het moment even niet).
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Mastenhose » SatJan22, 2011 11:43:24 PM

Welkom hier, en ook ik ben benieuwd naar foto's! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Bart_AX_Cristal » SunJan23, 2011 1:03:32 AM

Amai, zo een warme welkom heb ik nog niet vaak gekregen op fora :)
Gezellige club hier lijkt mij ;)

Ik zal morgen tussen het studeren door wat foto's proberen te maken om hier online te zetten!

raoel wrote:Sneller.. sja, wat is de basis, 1.0 of 1.1? Ander blok erin hangen kan natuurlijk altijd :)


Ik weet eigenlijk niet wat de basis is..
Heb echt geen enkel idee van de technische specificaties en dergelijke van mijn AX, ik weet alleen dat mijn moeder zei dat de AX Cristal indertijd het goedkoopste model was dat er was..
(Dus dat voorspelt al weinig goeds :P )
(Ik gok een 1.0)
Bart_AX_Cristal
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Postby citrofenwick » SunJan23, 2011 10:42:32 AM

welkom! Veel plezier met je ax!

(Hier staat nog een 1.0 cristal in afbraak, moest je iets nodig hebben :))
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Bart_AX_Cristal » SunJan23, 2011 8:25:09 PM

Hier volgen de foto's van mijn AX'je :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

(Ik dacht, ik trek meteen langs alle kanten een foto :P )
Er hangt zoals je ziet momenteel nog een "L" op, maar daar hoop ik over een paar weken voorgoed vanaf te zijn ;)

De blutsen zijn er zoals ik al eerder zei dankzij mijn zus in (auto was in perfecte staat toen ze hem kreeg, en zo als hij nu is kreeg ik hem een jaartje later.. )
Mijn vader heeft toen met de hamer langs binnenuit er wat op gemept om het terug "acceptabel" te maken, maar echt perfect is het nog niet zoals je ziet :P

citrofenwick wrote:
(Hier staat nog een 1.0 cristal in afbraak, moest je iets nodig hebben :))


Ik kan nog wel wat gebruiken ja :P
Maar ik denk dat ik eerst in de buurt eens ga rondkijken voordat ik helemaal naar de kust ga rijden :P (Dat is toch een ferm eindje van hieruit :) )
Maar ik zal het onthouden!
Thanks!

Er moet nog een volledig nieuw rechtervoorlicht in voordat hij naar de keuring gaat (volgende maand).
De kap was ongeveer volledig losgekomen waardoor er water is ingekomen en de reflectoren aan de binnenkant helemaal verdoft zijn.
En het is al te laat om daar zo nog wat aan te doen zei mijn vader, dus moet er een volledige nieuwe lamp in.

En als ik toevallig een linker achterdeur vind in dezelfde kleur dan ga ik die ook vervangen (ben niet van plan met een andere kleur deur rond te rijden of de auto helemaal te herspuiten :P ).

Voor de rest droom ik er ook nog een beetje van om een nieuwe motor te plaatsen (een 1.1 of als het kan nog een betere :) ).
Nadat mijn zus de cilinders oververhit had en de cilinderstangen verbogen waren, zijn deze vervangen (nadat ze in de Citroëngarage zeiden dat er niets meer aan te doen was en de auto voor de schroothoop was :P )
Maar de motor heeft toch een ferme klap gekregen werd er toen gezegd...
(We hadden het thuis over op reis gaan en mijn vader zei "Ik zou met het AXke niet naar Berlijn durven rijden!" en toen zei ik, ach ik wel! :P ,maar blijkbaar gaat de motor het dan sowieso begeven, en ik zou toch graag met wat meer zekerheid wat langere trips kunnen maken :) (en tegen wat extra vermogen zeg ik ook zeker geen nee! :P ))
Bart_AX_Cristal
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Postby citrofenwick » SunJan23, 2011 9:48:56 PM

Voor kleine onderdelen ben je idd beter af in de buurt of nieuw. Koplampen bvb kosten niet zoveel.

Een 1.4-blokje maakt hem wel al een stuk sneller, en dat geeft bij het keuren nog geen problemen 8)

Als je handig bent kan je hem ook direct ombouwen naar injectie zodat je geen handchoke meer hoeft te gebruiken.
(dat heb ik destijds ook gedaan met mijn grijze 5 deurs :))
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Ceristimo » SunJan23, 2011 10:02:30 PM

Welkom bij de AX-club, Bart.

Een vijf-deurs AX. Da's haast nog mooier dan een 3-deurs. Op die deuk na een mooi exemplaar :)

Koplamp kan je, zoals gezegd, het beste nieuw halen.

Kijk maar 'ns hoe zo'n lamp vastzit. Met plastic nokjes, die vastklikken in een paar stangetjes met een bolletje erop. Die plastic nokjes zijn vaak stuk van koplampen op de sloop. In Nederland heb je een gloedjenieuwe imitatiekoplamp voor €25,-. Dat zijn dus ook de kosten niet.

Voor de rest: Keep the carburator alive! Een handchoke is zoveel meer fun dan injectie... 8)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby Bart_AX_Cristal » SunJan23, 2011 10:06:46 PM

Ga ik dan best eens rondsnuffelen op autokerkhoven hier in de buurt?

Ik ben helaas (nog) niet handig met aan auto's sleutelen..
Heb erg weinig praktische kennis van zaken, maar aan enthousiasme ontbreekt het me zeker niet ;)
En met wat hulp van mijn opa (die haalt alles uiteen en bouwde allerlei tuinwerktuigen door stukken kapotte motoren te combineren :P ) of een kennis van de familie krijg ik wel al wat gedaan :)

Maar ombouwen naar injectie is misschien wat te hoog gegrepen :P
(En persoonlijk vind ik dat mijn handchoke nog wel zijn charmes heeft :D )
Bart_AX_Cristal
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Postby Bart_AX_Cristal » SunJan23, 2011 10:09:57 PM

Ceristimo wrote:
Voor de rest: Keep the carburator alive! Een handchoke is zoveel meer fun dan injectie... 8)

Idd, hoe vet is een handchoke!! :P

Ik : "Ik heb nog een choke in mijn auto"
Ander : "Een wat?" :D

Lekker old school en ik hou van het feit dat die auto's nog lekker mechanisch zijn en dat je er zelf nog aan kan beginnen prullen :)
Bart_AX_Cristal
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Postby citrofenwick » SunJan23, 2011 10:11:27 PM

Lekker zo laten dan :D
En hier via de club kan je ook goedkoop aan 2dehands onderdelen geraken. Die kan je dan ophalen/versturen etc, of op een meeting ophalen.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Ceristimo » SunJan23, 2011 10:20:12 PM

*mijmert*

En niets zo leuk als dat gechoke op de vroege ochtend. Choke uit, keertje pompen met het gaspedaal, sleuteltje om, en dan een beetje met 't gas spelen terwijl 't motortje rochelend tot leven komt.

En 't voordeel: je hoeft de auto nooit aan vrienden uit te lenen, want die kunnen 'm toch niet starten.

Plus dat lekkere rauwe geluid, met de lucht gorgelend door de carburateur terwijl je 'm, niet gehinderd door een toerenbegrenzer, naar de 100 trapt in z'n 2....

Mooie tijden...
*schrikt wakker*
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby Bart_AX_Cristal » SunJan23, 2011 10:21:38 PM

citrofenwick wrote:Lekker zo laten dan :D
En hier via de club kan je ook goedkoop aan 2dehands onderdelen geraken. Die kan je dan ophalen/versturen etc, of op een meeting ophalen.


Een ander blok inbouwen zie ik nog wel zitten :)
Maar ik heb er geen idee van hoeveel dat me zou kosten...
Kan je mij zo een schatting geven wat een nieuw (tweedehands) blok mij zou kunnen kosten? (een 1.1 tot een 1.4) (Gewoon dat ik een idee heb ongeveer.)
Ik ga proberen de kosten op mijn ouders of mijn zus te verhalen (gezien het feit dat het mijn zus was die de motor bijna kapotgekregen heeft.. :P
Bart_AX_Cristal
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
Location: Hasselt

Postby Ceristimo » SunJan23, 2011 10:23:16 PM

Rond de €150,- zie je ze hier op de club wel eens voorbij komen.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests

cron