Alexander aka speedy stelt zich voor

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Postby Mastenhose » WedMar16, 2011 11:57:25 PM

Welkom hier en leuke AX, AleX(ander) :)
Mooie voorbeeldfoto ook voor de spoilerpootjes! (Y);)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Rio97 » ThuMar17, 2011 8:30:02 AM

Welkom hier.
Hou de roest in de gaten, anders gaat de AX in een snel tempo nog veel meer gewicht verliezen ;)

speedy wrote:...maar denk gewoon de 70mm aansluiting te hebben, heb zelf nog wel een 76mm filter liggen maar denk niet dat passend te maken is, is een vrij dik konisch filter ook.


76 mm zou zonder problemen moeten passen.
Dat is de maat als je het open filter op de plaats van het originele filterhuis hangt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby speedy » ThuMar17, 2011 6:33:17 PM

Hmm, dat filter fascineert. Kun je het zondag meenemen?

En dan even iets anders. Links achter is een deel van het interieurplastic kaduuk, heeft iemand toevallig dit deel liggen? Want ook in dat geval hou ik me aanbevolen. Op de tweede foto hetzelfde deel rechts, zoals het hoort.

Image

Image


Verder heb ik vanmiddag de speakers gewisseld, de originele Philips speakers zaten er nog in:) Als iemand daar interesse in heeft, geef het even aan, dan neem ik ze zondag mee. Ze zijn die dag extra gratis.


Bij het wisselen van de speakers heb ik meteen even onder de achterruitjes gevoeld, elders op het forum werd me verzekerd dat ze inelke AX roesten en inderdaad, na wat heen en weer wrijven over íets ruws' daar had ik een handje roestig gruis in mn handen. Ook hier maar een keer de boel borstelen en iets in de 'stoproest' sfeer er op smeren.

Image
Last edited by speedy on ThuMar17, 2011 7:41:07 PM, edited 1 time in total.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby AlexanderB » ThuMar17, 2011 6:45:08 PM

filter komt zondag mee hoor, no problem :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby speedy » ThuMar17, 2011 7:43:51 PM

Rio97 wrote:Welkom hier.
Hou de roest in de gaten, anders gaat de AX in een snel tempo nog veel meer gewicht verliezen ;)

speedy wrote:...maar denk gewoon de 70mm aansluiting te hebben, heb zelf nog wel een 76mm filter liggen maar denk niet dat passend te maken is, is een vrij dik konisch filter ook.


76 mm zou zonder problemen moeten passen.
Dat is de maat als je het open filter op de plaats van het originele filterhuis hangt.


Ik heb inderdaad gezien dat dat filter op die plek zou kunnen 'hangen'. Zijn er mensen die dat hebben? Ervaringen?
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby AlexanderB » ThuMar17, 2011 8:11:39 PM

gehad, geeft heel veel geluid.. :P als je dr van houd, prima.. als je 90% snelwegkm's doet, is dat brommende geluid snel irritant..

maargoed, das mijn mening :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Terminal » ThuMar17, 2011 8:29:51 PM

Ligt een beetje aan welk filter je erop drukt. Heb momenteel het zelf ook met een K&N filter. Ben er geen fan van, maakt een iets te sportief geluidje. Zolang je continu gas geeft valt het mee, gas intrappen is een diepe brom.

Wat je zou kunnen doen is er een slang tussen zetten dat scheelt aanzienlijk.
Let wel op, neem een hittebestendige, de mijne vielen de gaten in... :P
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby speedy » ThuMar17, 2011 9:09:06 PM

Ja klopt, ik ben bekend met het geluid. Het geeft verder geen problemen? Want ik denk dat ik het uitlaatgas recirculatiesysteem, of hoe Citroën het moge noemen moet afdoppen. Hoe doet men dat bij de AX?
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby Bossie » ThuMar17, 2011 9:10:35 PM

speedy wrote:Ja klopt, ik ben bekend met het geluid. Het geeft verder geen problemen? Want ik denk dat ik het uitlaatgas recirculatiesysteem, of hoe Citroën het moge noemen moet afdoppen. Hoe doet men dat bij de AX?


Niet, dat zit er niet op ;)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby speedy » ThuMar17, 2011 9:21:13 PM

Bossie wrote:
speedy wrote:Ja klopt, ik ben bekend met het geluid. Het geeft verder geen problemen? Want ik denk dat ik het uitlaatgas recirculatiesysteem, of hoe Citroën het moge noemen moet afdoppen. Hoe doet men dat bij de AX?


Niet, dat zit er niet op ;)


Hmm, zeker weten? Er gaat een zilveren flexibele buis van het uitlaatspruitsuk naar de luchtinlaat..waar is dat dan voor?
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby AlexanderB » ThuMar17, 2011 9:39:26 PM

das om bij koud weer, warme lucht (opgewarmd door hete uitlaat) aan te zuigen, zodat je carb/injectiehuis niet bevriest, en voor zuinigheid (warme lucht bevat minder zuurstof, dus hoeft er minder benzine in, wat de zuinigheid bevorderd maar het vermogen vermindert)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Bossie » ThuMar17, 2011 9:39:27 PM

Kun je 's winters je injectiehuis wat mee opwarmen. Dan heb je minder/geen last van condenserende brandstof in je injectiehuis.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby speedy » ThuMar17, 2011 9:52:19 PM

Ik zit net de HowTo te lezen :)

Vind het wel apart hoor in zo'n klein bakkie. Ik heb gesleuteld aan een circuit Honda met 'slechts' 150pk bij 850kg, daar deden we dat ook. In de garage waar ik sleutelde had ik de minste pk's. Er zaten auto's van 800pk bij :o

Maar goed, vanaf morgen mag ik me, in plaats van 60, op 61 pk verheugen begrijp ik :wink:
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby speedy » FriMar18, 2011 3:25:24 PM

Nou, vandaag weer even bezig geweest met de AX. Eerst met Dasty (geweldig spul) de velgen wat verder schoon gemaakt en me vervolgens gewaagd aan het luchtfilter.

Het filter was goed te doen, hier het resultaat:

Image

Het is gewoon een 76mm filter bevestigd met slangeklem, dat was nog het lastigste gedeelte, door het taps toelopende kunstof schoot hij steeds los, ik heb het opgelost door de slangeklem hoger aan te brengen dan normaal. Tijdens de werkzaamheden even de
+ pool van de accu los, doe ik vaak bij dit soort dingen, als er iets te resetten valt dan is dat al gedaan en je wordt niet ineens verrast met een flinke tik. Eigenlijk moet dat punt waar de warme lucht binnen kwam nog worden afgedopt maar waarmee? Ligt er niet iets in huis dat iedereen heeft dat er leuk op past? Nou ja, komt nog wel.

Ik heb er nog niet mee gereden, maar ben benieuwd, ik ga me laten verrassen :)

Wat me gisteravond opviel; het paneeltje met de bediening van de aanjager en verwarming is niet verlicht, klopt dat?
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby AlexanderB » FriMar18, 2011 4:49:38 PM

nee, daar hoort ook een lampje achter te zitten (dat het heel iets oplicht iig :))

ja, precies zo zat die filter bij mij ook.

en afdoppen.. ik heb 2 cm van die slang laten zitten, en er een parkertje (standaard houtschroef) ingestopt, paste precies. (boven waar je luchtfilter aan zit)

of bedoel je dat hitteschildje afdoppen? neh, lekker laten zitten, ik heb helemaal 0 geen hitteschild en dat werkt ook prima..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Ceristimo » FriMar18, 2011 9:45:46 PM

Ik meende juist dat je altijd de min-pool moet loshalen, omdat je hele chassis de massa is, en je zo de kans op kortsluiting verkleind.

Accu loshalen is éérst massa, dan de plus.

Accu aansluiten, eerst de plus, dán massa.

Toch?...

Houdt er rekening mee dat als de stroom er een paar minuten af is geweest, de ECU van de AX gerest is. Die moet zich eerst weer inregelen om een mooi lopende motor te krijgen.
Inregelen doe je door, nadat je de accu weer hebt aangesloten en de ECU weer stroom krijgt, alle verlichting en stroomverbruikers uit te zetten en vervolgens de motor te starten en een paar minuten stationair te laten lopen. Je kunt het toerental wat omhoog en omlaag horen gaan terwijl hij zich inregelt.
(Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik dat bij mijn AX nog nooit gemerkt heb, en ook wel eens na een reset van de ECU vergeten ben hem een paar minuten stationair in te laten regelen. Heb nooit ook maar enig verschil gemerkt, maar enfin: het wordt wel aangeraden om de ECU zich in te laten regelen als de stroom eraf is geweest...)

En dat paneeltje voor je verwarming moet wel verlicht zijn. Daar heeft Citroën heel genereus wel één heel lampje voor gebruikt. De draaiknop en de cijfers (1,2,3) zijn niet verlicht, maar de twee schuifknoppen wel.

Om erbij te komen trek je die knoppen eraf. Onder de draaiknop zit een torxje. Losschroeven, dan pak je het hele paneetje er zo uit. Erachter zit een heel klein gloeilampje. (bij Type1, maar ga ervan uit dat het bij TypeII hetzelfde is...)
Voor 40 cent heb je bij de Brezan een nieuwe.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby speedy » FriMar18, 2011 11:36:27 PM

Hey Ceristimo!

Goeie tips, zal dat dashboard deel eens loshalen als het zo simpel is als je zegt. Dat kan soms zo'n gedoe zijn maar dit klinkt simpel genoeg. Het stoort me verder niet hoor, vroeg het me gewoon af.

En ik zou de +pool loshalen, maar ok, ieder zn manier. Wanneer je de - loshaalt heb je kans dat wanneer je aan het sleutelen bent je zelf nog als massa dient, ik weet de kans is klein maar ok. Niet zo belangrijk ook verder.
Ik denk dat de AX een zeer eenvoudig type injectie heeft en inregelen zal waarschijnlijk neerkomen op dat de ecu het stationair toerental moet vinden. Ik denk niet dat het veel uitmaakt wat je doet, je zult geen spectaculaire verschillen ondervinden met eerst stationair laten lopen. Er zit volgens mij niet eens een luchtmassameter in het systeem, laat staan inlaatluchttemperatuur, vochtigheid, zuurstofmeter enz :wink:
Leve de eenvoudige techniek :)
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Postby Terminal » FriMar18, 2011 11:46:04 PM

Nou ik zou wel de minpool los halen. Wat Ceristimo boven je zegt klopt. Altijd eerst de minpool los, en dan pas de pluspool los. Als je alleen de + pool los haalt is de kans groter om een schok te krijgen.

Je leunt tegen het chassis aan, je maakt massa en raakt nog wat aan wat toevallig de plus is en je hebt sluiting.

Bij de minpool los moet je toch echt meer je best doen om dat voor elkaar te krijgen :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby AlexanderB » SatMar19, 2011 12:00:35 AM

alleen al, als je de pluspool loshaalt met een steeksleutel, en je raakt de auto met het andere eind, heb je al vuurwerk.. das nog t simpelste voorbeeld, daarom dus eerst - los, dan plus. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby speedy » SatMar19, 2011 12:49:25 AM

Als jullie het zeggen :) Ik beroep me op mijn onderschrift..


In mijn voorbeeld bedoelde ik: je haalt eerst - los, vervolgens leun je tegen de + terwijl je sleutelt...en idem :wink:

Maar ik zal voortaan eerst de - losdraaien, mijn methode is altijd goed gegaan, als het nu verkeerd gaat dan kom ik persoonlijk verhaal halen :wink:
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)
User avatar
speedy
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 59
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests