Emiel aka Emiel.de.piraat (ax 1.0 uit `93)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Emiel aka Emiel.de.piraat (ax 1.0 uit `93)

Postby Ceristimo » FriJun10, 2011 1:17:03 PM

Ah joh, neem 'm mee voor 100/150 euro. Da's een mooi prijsje voor een AX' je met deze kwalen. ;)

Aandrijfassen en homokineten zijn 1 geheel bij 'n AX. Zolang het nog niet teveel rammelt kan je er prima mee rijden. Rammelende homokineten kunnen heel oud worden. Mochten ze toch echt helemaal katsverrot zijn: Nieuw zijn die assen best aan de prijs (iets van 100 per kant geloof ik). Tweedehands via de sloop ofzo kan je ze wel scoren, maar dan weet je ook niet wat je hebt.
Met een beetje sleutelervaring is zo'n as in anderhalf uur te wisselen. Voor beide dus een zaterdagmiddagje.

Wiellagers heb ik geen verstand van, maar volgens mij is dat de enige vervelende grap.

Koppakking linksvoor (officieel rechtsvoor natuurlijk, als je het vanaf een zitten positie in de auto bekijkt)? Je bedoeld dat hij daar wat olie verliest? Aan de kant van de dynamo? Dat gaan alle AX' en op den duur doen. Gewoon lekker doortuffen, oliepijl beetje in de gaten houden, maar die paar druppels die hij tijdens een ritje verliest zullen je ook de kop niet kosten. Tuurlijk, er bestaat een risico dat het op den duur naar binnen doorslaat, maar...Nouja, voor 100 euro kan je die gok best wagen, nietwaar? ;)

Linkerachterlichten doen 'raar' bedoeld hij waarschijnlijk dat ze meeknipperen met je knipperlicht. AX kwaaltje, zit hem in het massakabeltje van het (rechter)achterlicht, en is heel makkelijk op te lossen.

Dat stotteren kan best wegkomen bij het injectiehuis. Die een keer goed schoonmaken (staat een how-to voor hier op het forum, en 't is supersimpel, want zelfs ik kan het...) zou al veel kunnen schelen.
Alternatief kan het de gaskleppotentiometer zijn (dan kan inderdaad je storingslampje wel eens gaan branden), maar ook dat is heel simpel op te lossen.
Je moet maar zo denken: Wat verwacht je van een boodschappenwagentje van bijna 20 jaar oud? Die mag best wat gebreken hebben hier en daar.

En als je toch niet met deze AX door wilt gaan:
Waarom niet een andere?...;)
Last edited by Ceristimo on FriJun10, 2011 1:37:30 PM, edited 1 time in total.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Emiel aka Emiel.de.piraat (ax 1.0 uit `93)

Postby MBa@NL » FriJun10, 2011 1:34:44 PM

emiel.de.piraat wrote:aandrijfassen/homokineten en wiellagers, koppakking lekt linksvoor,de bedrading is niet goed (achterlichten doen heel "raar") en er is iets met het motormanagement. :dontknow:


Hoe handig ben je zelf? Ik zie hier namelijk niet echt veel spannends als ik heel eerlijk ben...

aandrijfassen/homokineten: Kan hij eventueel oud mee worden, reken bij zelf vervangen op een €200,- (assen, bakolie, keerringen)
wiellagers: Twee andere veerpoten met goede lagers hoeven je ook niet de kop te kosten...
koppakking: Voor een €100,- â €150,- heb je alle spullen en kun je gelijk het hele blok weer bijna in nieuwstaat brengen. Overigens, als hij alleen naar buiten lekt is het een kwestie van je dynamo in de gaten houden en geregeld schoonmaken en zo nu en dan olie bijvullen. Als hij naar binnen lekket (tussen olie en koelwater is het een ander verhaal)
Bedrading: Op de sloop een massakabeltje gaan halen zoals op het linker achterlicht zit ook rechts monteren en je bent van alle problemen verlost.
motormanagement: Keertje de ECU resetten is meestal al genoeg. Of de gaskleppotentiometer is overleden, dat is nog wel voorhanden op de sloop.

Op de foto zie ik namelijk een AX in een erg nette staat en lijkt hij het mij waard alleen dus je dus wel een weekend (of 2) er voor uit moeten trekken om te gaan sleutelen en dat hoeft bij een AX helemaal niet moeilijk te zijn als de wil er is kom je een heel eind. Het is jammer dat je zo'n eind uit de buurt woont anders had ik je best op weg willen helpen maar misschien is er een ander lid in de buurt die je wil helpen?
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Emiel aka Emiel.de.piraat (ax 1.0 uit `93)

Postby Terminal » FriJun10, 2011 2:12:43 PM

Assen wisselen is te doen in een 45minuten, injectiehuis schoonmaken of vervangen ( 25euro ongeveer voor een andere)
En even je achterlicht een nieuwe massa geven zijn allemaal hele kleine dingen die niet de hoofdprijs kosten om te repareren.

Koppakking die lekt bij de dynamo kan die heel oud mee worden nog :) Doen ze allemaal wel naar een x aantal km, niks om je zorgen over te maken.
Komen diverse clubleden uit Enschede, en er zijn er nog wel meer die uit de buurt komen.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Emiel aka Emiel.de.piraat (ax 1.0 uit `93)

Postby emiel.de.piraat » FriJun10, 2011 3:50:06 PM

(Y)

Aloha,

bedankt allemaal voor de aangeboden hulp e.d.!

De verkoper heeft de AX teruggenomen en Andrea het aankoopbedrag teruggegeven.
Zelf ben ik niet zo`n (auto)sleutelaar en voor het bedrag van de aankoop en de reparatie staan er redelijk wat auto`s te koop.
emiel.de.piraat
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: WedJun01, 2011 6:06:03 PM

Re: Emiel aka Emiel.de.piraat (ax 1.0 uit `93)

Postby AlexanderB » FriJun10, 2011 10:23:05 PM

pfff, dat zijn allemaal standaard ax kwaaltjes, en de meeste dr van zijn simpel te verhelpen of niet ernstig.

- aandrijfassen --> tikken soms, niet heel ernstig, pas als het echt irritant begint te worden, koop je voor 50 euro n setje 'nieuwe' 2ehands assen. wiellagers idem, die kosten ook niet zoveel (€35/stuk, nieuw), als die al de oorzaak zijn. enige is dat je dan iemand moet kennen met 2 rechterhanden, of de garage voor 1 a 2 uur moet betalen.
- koppakking van 95% van de axjes lekt daar, lekker laten
- bedrading niet goed --> aardpunt opschuren, 2 minuten werk.
- motormanagement --> wat dan?

maargoed, als t n andere gaat worden, veel plezier met uitkiezen dan :)

[edit:] ow, lol, er was al een 2e pagina :) met bovenstaande dus, niks bijzonders, niks engs, als je m helemaal gefixed wil hebben kost het je (of iemand anders) n middag en 100-150 euro aan materiaal, maar om m nou maar gelijk af te schrijven is zonde :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Emiel aka Emiel.de.piraat (ax 1.0 uit `93)

Postby emiel.de.piraat » SatJun11, 2011 12:13:21 PM

:salute:

Nogmaals iedereen bedankt voor alle positieve respons!

We hadden de AX ook aangeschaft omdat die relatief goedkoop rijdbaar te houden is.

De verkoper wilde ons echter niet tegemoet komen en het was ook het besluit van de verkoper om de auto terug te nemen.

Groetjes,

Emiel & Andrea
emiel.de.piraat
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: WedJun01, 2011 6:06:03 PM

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests