Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Wheelnut » WedOct28, 2015 7:31:25 PM

Klopt de snelheidsaanduiding dan nog wel?
Voor een AX wellicht wel, maar er zit toch Renault-spul onder?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » ThuOct29, 2015 9:10:46 PM

Bedanjt voor de tip, hanrem gad ik nog niet eens aan gedacht. Achteras komt niet van een sloperij dus die moet ik los ergens opsnorren dan.

Qua snelheidsafwijking komt het wel goed. Een Clio 2 heeft sowieso iets grotere wielen dan er onder zat dus er zal waarschijnlijk al wat aangepast zijn. Snelheid op de teller was exact gelijk aan GPS. Nu met de 185/55R14 banden dus weer terug naar ietsjes afwijking, maar dat hebben ze fabrieksaf normaal ook dus geen probleem.
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » SatDec12, 2015 6:08:59 PM

De ax maakt even geen kilometers ivm waterlekkage. Staat nu even binnen. Vermoed lekkage langs achterste klapramen en misschien de achterlichten. De kofferruimte staat steeds vol met water, en ook bij mijn voeten werd het aardig zompig.

Afgelopen week een slechte schijven achteras opgehaald. Met de remdelen ga ik de trommelachteras van de ax ombouwen naar schijven. Binnenkort nog eens naar de sloop(beetje low budget houden)om een setje 266mm remmen te halen voor de voorkant. Ook hopelijk een 406 HRC om het pedaal wat beter aan te laten voelen.
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » SatDec12, 2015 8:55:24 PM

Welke handremkabels zou ik nodig hebben voor de schijvenas onder AX? Hoorde dat die can een 106 niet passen. Klopt dat?
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby AlexanderB » SatDec12, 2015 9:11:39 PM

eeuh, nou..

Ze passen wel *maar* dan heb je ook de bijbehorende handremhendel van een 106/saxo nodig, en je moet 2 stukjes (rvs) verwarmingspijp gebruiken als opvulbusjes, of de beugel losslijpen van de vloer en verder naar achter weer vastlassen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » MonDec14, 2015 9:20:03 PM

Maar eens kijken welke van die 2 het gaat worden dan. Zaterdag naar de sloop om nog wat dingetjes te halen.

Vanmiddag de donoras uit elkaar gehaald, wonderbaarlijk genoeg kwamen alle bouten (uiteindelijk) los en er is niks afgebroken. Ook de astappen zijn er mooi uit gekomen. Er moeten alleen nieuwe lagers/naven voor komen. En de schijven en blokken doe ik ook meteen nieuw.
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby AlexanderB » MonDec14, 2015 9:42:02 PM

Pijpjes is de simpelste oplossing, en is door meerdere mensen zo toegepast. :) Voor die andere moet het halve interieur dr uit, anders heb je straks brand onder de mat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » ThuDec24, 2015 4:18:55 PM

2 ritjes sloop:

Vorige week 406 remklauwen & houders gehaald, 406 23mm hoofdremcilinder en saxo vts handremhevel. Helaas bleken de 406 remmen niet te passen(had ik kunnen weten). Dus vandaag nog een ritje sloop gedaan, remklauwhouders van een 306 meegenomen. De 406 klauwen passen daar ook op en met 57mm zuigers ipv 54mm zuigers nog een mooie combi ook. Nu schijven bestellen en binnenkort remmen wisselen :jump:

Twijfel alleen nog of ik de originele remdrukregelaar voor de schijvenachteras ga gebruiken of een instelbare wilwood. Een lastafhankelijke is niet echt nodig, veel gewicht ga ik toch niet achterin gooien. En dan is het mooi af te stellen.

Alleen de maximale begrenzing is wat minder, daar maak kik me wel een beetje zorgen over. Al gaat dat misschien wel goed als ik voorop ferodo blokken zet en achterop standaard blokjes.
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » ThuDec24, 2015 6:50:48 PM

Onderdelen besteld:

Schijven V
Schijven A
Blokken V
Blokken A
Wielnaven/lagers A
Handremkabels A
Oranje knippers V
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby citrofenwick » FriDec25, 2015 4:10:02 PM

normaalgezien kan je een lastafhankelijke ook modificeren om instelbaar te zijn. En er zijn regelaars die genoeg kunnen reduceren hoor. Die met een handvat van wilwood denk ik, maar vraag me het exacte type niet.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4001
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Speederdd » SatDec26, 2015 4:55:57 PM

Met verschillende blokken voor en achter blijft je met het probleem van te veel remkracht achter.

Mijn setup was: 205 GTI voor (Girling) en achter een saxo/106 as met trommels en het was perfect, en sinds het (down ?)upgrade naar een as met schivjen (met een lastafhankelijk remdrukregelaar) is het echt een probleem geworden.

Drake had en lastafhankelijke gemodificeert om instelbaar te zijn. Spijtig genoeg heb ik met zijn kort uitleg nooit eraan durven beginnen. Hebt jij(Fenwick) of heeft iemand meer uitleg ?
User avatar
Speederdd
AX Master
AX Master
 
Posts: 1694
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » SatDec26, 2015 10:42:51 PM

Schijven achter die ik ook meer voor de looks (oog wil ook wat)

Ik wilde een instelbare wilwood begrenzer gebruiken maar die schijnen minder ver te kunnen begrenzen dan de originele. De originele lastafhankelijke die ik erbij heb ziet er niet al te best meer uit dus nu mooi alle opties bekijken.
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » SatDec26, 2015 10:45:35 PM

Ik ben wel van mening dat als er voorop betere remblokken zitten dan achter dat wel weer wat verschil kan maken, als de achteras relatief minder goed remt bij dezelfde remdruk is de kans op eerder blokkeren van de achteras ook kleiner.
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bossie » SunDec27, 2015 11:10:40 AM

Ik dacht dat de Wilwood remdrukregelaars maar tot 57% reductie kunnen regelen, zowel de versie met draaiknop als de versie met handeltje en dit is te weinig. Chris heeft van de lastafhankelijke regelaar een vaste regelaar gemaakt. Hij heeft (als ik het goed begrijp) de arm die de stand/hoogte van de achteras omzet naar de reductie eraf gehaald en vervangen door 2 bouten. Doormiddel van deze 2 bouten stelt hij de druk in.

Drake wrote:... Hij was eerst die dag afgekeurd ivm te weinig remdruk achter (wat totaal geen probleem is met rijden maar voor de apk gelden andere eisen).

Ik had er al eerder problemen mee en dus maar een oplossing verzonnen in de vorm van lastafhankelijke verdeler die aangepast was met een vaste reductie en nu omgebouwd naar een zelf instelbare (de twee bouten bepalen hoever de twee plunjers naar boven kunnen en dus de mate van druk).

Image


Je kunt natuurlijk ook naar andere remdrukregelaars kijken.

Deze bv. http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p5025_Traploos_regelbare_remdrukregelaar_-_HH260222.html. Hier staat echter niet bij tot hoever deze terug kan regelen, maar is wel een stukje leuker geprijsd dan een Wilwood.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bossie » SunDec27, 2015 11:10:44 AM

Ik dacht dat de Wilwood remdrukregelaars maar tot 57% reductie kunnen regelen, zowel de versie met draaiknop als de versie met handeltje en dit is te weinig. Chris heeft van de lastafhankelijke regelaar een vaste regelaar gemaakt. Hij heeft (als ik het goed begrijp) de arm die de stand/hoogte van de achteras omzet naar de reductie eraf gehaald en vervangen door 2 bouten. Doormiddel van deze 2 bouten stelt hij de druk in.

Drake wrote:... Hij was eerst die dag afgekeurd ivm te weinig remdruk achter (wat totaal geen probleem is met rijden maar voor de apk gelden andere eisen).

Ik had er al eerder problemen mee en dus maar een oplossing verzonnen in de vorm van lastafhankelijke verdeler die aangepast was met een vaste reductie en nu omgebouwd naar een zelf instelbare (de twee bouten bepalen hoever de twee plunjers naar boven kunnen en dus de mate van druk).

Image


Je kunt natuurlijk ook naar andere remdrukregelaars kijken.

Deze bv. http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p5025_Traploos_regelbare_remdrukregelaar_-_HH260222.html. Hier staat echter niet bij tot hoever deze terug kan regelen, maar is wel een stukje leuker geprijsd dan een Wilwood.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » SatJan09, 2016 6:23:53 PM

Achteras ombouwen is voor nu even van de baan. Maar wel:

Vanochtend de achteras iets hoger gezet omdat ie' naar mijn mening wat te laag stond. Nu wat mooier in verhouding. Gisteren ook oranje knippers gemonteerd aan de voorkant en de 23mm 406 hoofdremcilinder gemonteerd.

Andere velgjes, Ronal Postert(Ronal Turbo gemaakt voor de tuner Postert)

Nog even op zoek naar geschikte remslangen voor de nieuwe voorremmen, dan kunnen die er ook op.


Image20160109_132055 by Bram Vaandering, on Flickr
Image20160109_132104 by Bram Vaandering, on Flickr
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Rock's » SatJan09, 2016 7:57:23 PM

Als wielenfetischist kan ik je bij deze een dikke duim geven ...

Hebben de wielen een Ford ET waarde ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7383
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel


Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Bram91 » SunJan10, 2016 11:21:33 AM

:D

Nee het is zelfs geen Ford ET, ze zitten zonder spacers. Oorspronkelijk voor porsche, ET 10 waarvan 2 afgedraaid naar ET15. ET20 was mooier geweest maar dan worden ze wel erg dun..inmiddels achter bijna zo ver dat er niks meer aan loopt. Voor loopt alles al perfect vrij.

Ik zag dat mijn schokdempers achter instelbaar zijn qua demping dus misschien wat harder zetten om het laatste beetje er uit te halen.
User avatar
Bram91
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: SatMay21, 2011 9:52:53 PM
Location: Leusden

Re: Bram -- AX GT 1990 & AX "1.1 Spot" 2.0 16V

Postby Browny » SunJan10, 2016 12:58:57 PM

Mooi setje hoor!
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron