Recentelijk ben ik gestopt als student en een bedrijf gestart, ik bouw sites voor particulieren en het klein- en middenbedrijf. Echter had ik steeds meer moeite klanten in bepaalde gebieden (industriegebieden, etc.) te bereiken en ben ik gaan kijken naar het behalen van een rijbewijs en het aanschaffen van een auto: sinds vandaag ben ik trotse eigenaar van een bordeaux-rode AX!
Eerste ervaring: de AX zit heerlijk en rijdt gemakkelijk! Ik ben erg blij met mijn keuze!
De zoektochtOp basis van een aantal criteria ben ik op zoek gegaan naar een fijne auto: niet to hoge kosten, sleutelbaar, vijf versnellingen, kan in ieder geval 140km/u rijden (lekker meerijden op snelweg).
Zodoende kwam ik bij een aantal auto's uit: Peugeot 106 (1e of 2e revisie), Polo van voor 2001, Citroën AX.
De Polo heeft een stugge vering en is bovendien relatief duur bij normaal gebruik voor de auto in de klasse. De 106 is breed tweedehands verkrijgbaar, maar trok me niet zo aan. De AX daarentegen leek vrij interessant: beetje alternatief, fijne zachte vering, komt goed mee met verkeer.
Zodoende ben ik gaan kijken voor een model van na 1994 (i.v.m. airbags) in 1.1i uitvoering die optisch nog mooi was en technisch goed.
De AX vergeleken met andere auto'sHoewel ik mijn rijbewijs pas vier dagen heb, heb ik al een aantal auto's bereden.
Zo heb ik gelest in een Volkswagen Polo Bluemotion (1.1 diesel uit aug 2010): een leuke auto met een zeer onconfortabel afgesteld vering waarmee je moet opletten voor alles wat uitsteekt: drempels, randjes, stoepen. Wat snelheid betreft voelt de Polo iets minder snel dan de AX, maar voelde de koppeling beroerd aan (wellicht versleten koppelingsplaten?) met weinig bereik.
Vervolgens heb ik van een buurmeisje haar auto naar mijn huis mogen rijden: een Suzuki Alto uit 1988 (geloof ik). Deze auto is geheel af (zwabbert over de weg, stuurt niet recht, confortabele topsnelheid is 90km/u). Op alle fronten voelt de AX veel beter aan terwijl hij in gebruik bijna even duur is.
Op weg naar de AX, heb ik een Golf Variant 1.4 (2002) gereden. Vergeleken met de Polo een zeer confortabele auto die zachtgeveerd is. Wat opvalt: de auto is 1354kg zwaar en er veel gas worden bijgegeven om weg te rijden, de AX kun je op de koppeling laten wegrijden.
Mijn AX Spot 1.1i 1995Ik ben vrij tevreden met mijn AX. De auto heeft slechts twee vorige eigenaren gehad (163.000) die er goed voor hebben gezorgd. De auto is zeer ruim (ik ben 1,70), zit confortabel en biedt veel ruimte voor medepassagiers (helaas geen hoofdsteunen voor achterbanken).
Wel heeft de auto al heel wat steenslag geïncasseerd en is het duidelijk dat een van de vorige eigenaren een vrouw is: de bestuurdersportier zit vol met krassen van vermoedelijk ringen en armbanden (of ze probeerden de sleutel in de portieropener te steken?).
Een ander nadeel van deze en andere kleine lage auto's is dat koplampen van tegenliggers en achterliggers (in de spiegels) je erg gemakkelijk verblinden, iets wat 's nachts rijden vermoeiend maakt.
Ik ben van plan om deze auto in technisch in topconditie te houden omdat het voor de toekomst een leuke tweede auto zou kunnen zijn: i.v.m. belasting en verzekering.
Als mensen geïnteresseerd zijn, kan ik wat foto's maken.
Dingen die opvallenIn de eerste, tweede en derde versnelling lijkt de moter af en toe wat te "bibberen", dit kan ermee te maken hebben dat ik met vrij hoge versnelling rijdt: soms 60 in zijn vijfde. Vooral bij het wegrijden moet je het gas voorzichtig doseren om dit te voorkomen.
De auto zou centrale vergrendeling hebben, helaas is de zender door vorige eigenaren kwijtgeraakt.
Het rechter voorportier (driedeurs) lijkt niet te willen openen met sleutel maar sluit wel met sleutel (waarna centrale vergrendeling voor alle deuren wordt geactiveerd, inclusief rechterportier).
Het slot van de achterklep lijkt niet te willen sluiten en zelfs niet te willen dichtgaan. Dit is een probleem en ik ben op zoek naar een oplossing: desnoods vervangen we het slotmechanisme met een van de schroothoop, maar wellicht dat mensen nog tips hebben?
Ik ben op zoek naar een set tweedehands winterbanden (velgen leuk, maar niet nodig). De winter is rondom Nijmegen en Groesbeek wat heftiger en er zijn veel hellinkjes en heuvels waar ik met winterbanden vast met gemak overheen rijdt.