Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Melle » MonOct17, 2011 11:40:11 PM

Recentelijk ben ik gestopt als student en een bedrijf gestart, ik bouw sites voor particulieren en het klein- en middenbedrijf. Echter had ik steeds meer moeite klanten in bepaalde gebieden (industriegebieden, etc.) te bereiken en ben ik gaan kijken naar het behalen van een rijbewijs en het aanschaffen van een auto: sinds vandaag ben ik trotse eigenaar van een bordeaux-rode AX!

Eerste ervaring: de AX zit heerlijk en rijdt gemakkelijk! Ik ben erg blij met mijn keuze!

De zoektocht

Op basis van een aantal criteria ben ik op zoek gegaan naar een fijne auto: niet to hoge kosten, sleutelbaar, vijf versnellingen, kan in ieder geval 140km/u rijden (lekker meerijden op snelweg).

Zodoende kwam ik bij een aantal auto's uit: Peugeot 106 (1e of 2e revisie), Polo van voor 2001, Citroën AX.

De Polo heeft een stugge vering en is bovendien relatief duur bij normaal gebruik voor de auto in de klasse. De 106 is breed tweedehands verkrijgbaar, maar trok me niet zo aan. De AX daarentegen leek vrij interessant: beetje alternatief, fijne zachte vering, komt goed mee met verkeer.

Zodoende ben ik gaan kijken voor een model van na 1994 (i.v.m. airbags) in 1.1i uitvoering die optisch nog mooi was en technisch goed.

De AX vergeleken met andere auto's

Hoewel ik mijn rijbewijs pas vier dagen heb, heb ik al een aantal auto's bereden.

Zo heb ik gelest in een Volkswagen Polo Bluemotion (1.1 diesel uit aug 2010): een leuke auto met een zeer onconfortabel afgesteld vering waarmee je moet opletten voor alles wat uitsteekt: drempels, randjes, stoepen. Wat snelheid betreft voelt de Polo iets minder snel dan de AX, maar voelde de koppeling beroerd aan (wellicht versleten koppelingsplaten?) met weinig bereik.

Vervolgens heb ik van een buurmeisje haar auto naar mijn huis mogen rijden: een Suzuki Alto uit 1988 (geloof ik). Deze auto is geheel af (zwabbert over de weg, stuurt niet recht, confortabele topsnelheid is 90km/u). Op alle fronten voelt de AX veel beter aan terwijl hij in gebruik bijna even duur is.

Op weg naar de AX, heb ik een Golf Variant 1.4 (2002) gereden. Vergeleken met de Polo een zeer confortabele auto die zachtgeveerd is. Wat opvalt: de auto is 1354kg zwaar en er veel gas worden bijgegeven om weg te rijden, de AX kun je op de koppeling laten wegrijden.

Mijn AX Spot 1.1i 1995

Ik ben vrij tevreden met mijn AX. De auto heeft slechts twee vorige eigenaren gehad (163.000) die er goed voor hebben gezorgd. De auto is zeer ruim (ik ben 1,70), zit confortabel en biedt veel ruimte voor medepassagiers (helaas geen hoofdsteunen voor achterbanken).

Wel heeft de auto al heel wat steenslag geïncasseerd en is het duidelijk dat een van de vorige eigenaren een vrouw is: de bestuurdersportier zit vol met krassen van vermoedelijk ringen en armbanden (of ze probeerden de sleutel in de portieropener te steken?).

Een ander nadeel van deze en andere kleine lage auto's is dat koplampen van tegenliggers en achterliggers (in de spiegels) je erg gemakkelijk verblinden, iets wat 's nachts rijden vermoeiend maakt.

Ik ben van plan om deze auto in technisch in topconditie te houden omdat het voor de toekomst een leuke tweede auto zou kunnen zijn: i.v.m. belasting en verzekering.

Als mensen geïnteresseerd zijn, kan ik wat foto's maken. ;)

Dingen die opvallen

In de eerste, tweede en derde versnelling lijkt de moter af en toe wat te "bibberen", dit kan ermee te maken hebben dat ik met vrij hoge versnelling rijdt: soms 60 in zijn vijfde. Vooral bij het wegrijden moet je het gas voorzichtig doseren om dit te voorkomen.

De auto zou centrale vergrendeling hebben, helaas is de zender door vorige eigenaren kwijtgeraakt.

Het rechter voorportier (driedeurs) lijkt niet te willen openen met sleutel maar sluit wel met sleutel (waarna centrale vergrendeling voor alle deuren wordt geactiveerd, inclusief rechterportier).

Het slot van de achterklep lijkt niet te willen sluiten en zelfs niet te willen dichtgaan. Dit is een probleem en ik ben op zoek naar een oplossing: desnoods vervangen we het slotmechanisme met een van de schroothoop, maar wellicht dat mensen nog tips hebben?

Ik ben op zoek naar een set tweedehands winterbanden (velgen leuk, maar niet nodig). De winter is rondom Nijmegen en Groesbeek wat heftiger en er zijn veel hellinkjes en heuvels waar ik met winterbanden vast met gemak overheen rijdt.
Melle
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonOct17, 2011 10:08:41 PM
Location: Nijmegen, Nederland

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Losroyos » TueOct18, 2011 12:00:51 AM

Welkom, we kunnen dus weer iemand uit het oosten verwelkomen?

Mooi verslag meteen, Foto's sowieso maken dat is echt het enige dat nu ontbreekt :P
Ik ben zon 1,90 en kan ook in een AX :P ik denk dat ik niet eens de langste ben hier.

Je zou met wat WD40 voor het slot van de achterklep misschien alwel een eind komen. zo ook het slot van de rechterportier. kan zijn dat het allemaal gewoon niet zo lekker loopt.

En een AX met Airbag? daar wil ik dan wel heel graag foto's van zien :D

Laatste opmerking tot nu toe, ik had een polo 1.6 dat zit onder de 1000 kilo ook die kon je niet echt op de koppling laten rijden.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Rio97 » TueOct18, 2011 7:08:02 AM

Welkom hier!
En foto's van je AX is nog wel wat er ontbreekt.

Het "nieuwe rijden" (vroeg schakelen) is voor nieuwe auto's, niet voor de AX. Gewoon eerst snelheid maken.
Elke AX waar ik in gereden heb zit wat tegen sputteren als je rond de 1500 toeren zit te pruttelen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Melle » TueOct18, 2011 2:53:17 PM

Al 230 kilometers gereden! Op heuveltjes is het een groots plezier met de auto te rijden!

De auto kachel werkt erg goed zeg - binnen een minuut was hij lekker warm.

Dan zal ik vanmiddag of morgen eens even wat foto's nemen als het weer droog is. ;)

Hmm, ik was in de veronderstelling dat auto's van na 1994 verplicht een aantal airbags horen te hebben?

Achterklep

Ik lijk het probleem van de achterklep te hebben verholpen. Wanneer je de achterklep dicht doet, blijft deze met een mechanisme in de achterklep in een stangetje aan de binnenkant van de achterbumpje te blijven hangen: vervolgens kun je hem vergrendelen. Bij mij was dit stangetje in het midden naar binnen verbogen. Na voorzichtig terug buigen met een tangetje sloot de achterklep weer.

Zodoende wilde het slot ook weer klikken en staat de auto helemaal vergrendeld: elke dag (bijna) tegen de muur aan parkeren gaat namelijk denk ik ik een keer fout. :)

Ik vraag me af of andere mensen dit ook hebben ondervonden, of is het advies gewoon om de klep rustig te laten zakken?

Over het slot van de bijrijdersdeur zal ik jullie op de hoogte houden.

Rio97 wrote:Het "nieuwe rijden" (vroeg schakelen) is voor nieuwe auto's, niet voor de AX. Gewoon eerst snelheid maken.
Elke AX waar ik in gereden heb zit wat tegen sputteren als je rond de 1500 toeren zit te pruttelen.


Heb het vanochtend nog eens goed bekeken, en hij blijkt het onder de 50 zo nu en dan te doen in hoge versnellingen. Alles daarboven valt wel mee. Op autoweek had iemand trouwens opgemerkt dat je de auto zonder problemen vanuit hoge toeren tweede versnelling in de vijfde kan zetten: het klopt, al merk je wel dat je tegen de grenzen aan zit van wat lekker rijdt. ;)
Melle
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonOct17, 2011 10:08:41 PM
Location: Nijmegen, Nederland

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Losroyos » TueOct18, 2011 3:33:10 PM

Ik rij ook vaak 50 in de 4 (wat bij mij gelijk staat aan de 5) en merk wel dat die lager in toeren wat minder trek kracht heeft maar echt stoten doet ie niet.

in het begin is het even zoeken naar het toerental waarin die lekker loopt maar gaat straks allemaal lekker automatisch. ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Terminal » TueOct18, 2011 4:33:07 PM

50 in de 4 Roy? Bij een koude motor compleet onmogelijk en bij een warme motor erg onpraktisch... maar misschien dat dat het verschil is tussen carb en injectie :P

Zelf rijd ik bij de oude 4bak altijd 50 in de 3 dus.. Bij mijn GT rijd ik nog wel eens 50 in de 5, maar dat is meer luiheid om terug te schakelen als om prettig te rijden.
Ondertoeren maken vind een motor niet prettig en is nog schadelijker als een keer goed door trekken.
Dus van zijn 2 tot 80km/u naar de 5 kan prima mits het blokje lekker warm is :P

Verder veel plezier van je nieuwe auto!
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Melle » TueOct18, 2011 5:27:43 PM

Je kunt zelfs 45 in z'n vijfde rijden, zonder problemen. Dat lijkt boven het stationaire toerental.

Ik zal binnenkort op spritmonitor.de mijn verbruik gaan bijhouden. ;)
Melle
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonOct17, 2011 10:08:41 PM
Location: Nijmegen, Nederland

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Terminal » TueOct18, 2011 5:41:39 PM

Ondertoeren is niet per definitie onder stationair... Tevens is zo laag in toeren rijden ook zeker niet zuiniger, hij zal namelijk meer benzine in moeten spuiten om soepel te blijven lopen. Een soepel draaiende motor is en beter en ook zuiniger, met 1000toeren 45 gaan rijden is dat dus niet.

Laat mij maar een kilometer minder rijden om die liter benzine, rijd ik tenminste wel vlot mee :)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby AlexanderB » ThuOct20, 2011 3:39:16 AM

1.1'tjes, 45-50 rijden in zn 4 is t prettigst, en scheelt niks qua verbruik tov 5, ik heb zelfs van iemand gehoord dat het zuiniger is dan in zn 5.

dan over het slot van de passagiersdeur, waarschijnlijk word het tijd om je deur eens van binnen te bekijken, want dan is het slotje waarschijnlijk met zn armpje uit t beugeltje gevallen, dat is even een klusje (want het interieur-paneel van de deur moet dr af om dr bij te kunnen) maar dan werkt het ook weer, en kost verder niks. of ja, je moet een setje torx sleuteltjes hebben, maar die ga je vast vaker nodig hebben met een ax als je m echt in topstaat wil hebben, want alles zit dr mee vast in t interieur. voor 11 euro haal je n hele geschikte set bij de bouwmarkt. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Ceristimo » ThuOct20, 2011 10:39:06 AM

Terminal wrote:50 in de 4 Roy? Bij een koude motor compleet onmogelijk en bij een warme motor erg onpraktisch... maar misschien dat dat het verschil is tussen carb en injectie :P

Verder veel plezier van je nieuwe auto!


In mijn oude carb deed ik dit, en met de huidige injectie doe ik dit ook hoor...Ik rij soms ook 40 in z'n 4 (4-bak), daarbeneden wil je niet komen.

Qua cruisen gaat dat prima, maar op het moment dat er meer vaart gemaakt moet worden moet je dan wel terugschakelen.

50 in z'n 4 is echter geen enkel probleem. 't Is met koude motor prima mogelijk zonder dat 'ie protesteert en ook met warme motor niet onpraktisch?....
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby AlexanderB » ThuOct20, 2011 12:28:12 PM

en maak t vooral niet te moeilijk, het is eigenlijk heel simpel, als je rijd, en je geeft in 1x gas bij, en de auto protesteert, dan zit je n versnelling te hoog. hoe en wat bij welke snelheden kom je vanzelf achter door dr gewoon lekker mee te rijden :) heb je n toerenteller? zo ja: lekker rond de 2000 blijven in de stad, onder de 1500 vind de motor echt niet lekker..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Melle » ThuOct20, 2011 9:00:16 PM

Op de auto zit geen toerenteller, wel een klok. :)

Wat ik merk is dat de auto niet snel protesteert, als je de snelweg afrijdt merk je in zijn vijfde pas rond de 35km/u dat de moter begint te protesteren. Maar tussen de vierde en vijfde is nauwelijks verschil te voelen wanneer je 50km/u rijdt, je hoeft het gaspedaal alleen maar aan te raken om op snelheid te blijven.

Vanmiddag getankt: 446,3/26,17 = 17,05
dus 1 liter Euro95 op 17,05km. Valt me heel erg mee.

Trouwens het viel me vanmiddag op dat ik een sterretje in de voorruit heb, zou dit graag willen verhelpen. Heeft iemand tips wat de beste manier is om dit te verhelpen?

Voor de liefhebbers:

Image

Image

Typisch is dat de steenslag op de moterkap totaal niet te zien is op beide foto's. Onder bepaalde lichtcondities zijn ze goed te zien als je er dichtbij staat.
Melle
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonOct17, 2011 10:08:41 PM
Location: Nijmegen, Nederland

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Terminal » ThuOct20, 2011 9:17:18 PM

Net wagentje!
Sterretje in de ruit moet je even voor naar autotaalglas ( nee, geen carglass stelletje oplichters en beunen! ) als die WA+ verzekerd is dan is het meestal gratis.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Melle » ThuOct20, 2011 9:33:10 PM

@Terminal,
Ik ben (helaas?) niet WA+ verzekerd, kun je een idee geven van de kosten als je hem bij Autotaalglas naar binnen rijdt?
Melle
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: MonOct17, 2011 10:08:41 PM
Location: Nijmegen, Nederland

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby vtspower » ThuOct20, 2011 9:41:46 PM

nieuwe voorruit is niet zo duur. 80€ zonder demontage van de oude ruit
User avatar
vtspower
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 140
Joined: WedSep01, 2010 9:20:31 PM
Location: Beveren aan de Ijzer

Re: Melle aka Melle (AX Spot 1.1i 1995)

Postby Losroyos » ThuOct20, 2011 10:11:02 PM

Nette auto, mooie kleur en gaaf dat bumpers ook in kleur zijn.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar


Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 98 guests

cron