Ab aka Status Quo Ax GT injection 1990

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Ab aka Status Quo Ax GT injection 1990

Postby statusquo » TueDec13, 2011 3:22:38 AM

Hey,

Mijn naam is dus Ab net 24 en woon in Dokkum (Friesland).
Ik ben begonnen met een Bx GTi toen ik net mijn rijbewijs had helaas was die auto technisch een ramp en kocht ik als 2e auto een Ax 1.4Trs.

Helaas moest ik die door omstandigheden na 3 maand alweer moest verkopen. Deze is toen naar Grietje hier op het forum gegaan, en die heeft de auto toen weer gemaakt zoals de auto hoorde te zijn. Helaas is die auto er nu niet meer.

Na de ax nog een Bx GTi gekocht wat me wel beviel alleen ging het dak roesten en heb ik die ook verkocht voor het te ver gerot was. Toen heb ik nog een zx 1.9i volcane gehad waar ik 70dkm in heb gereden in 1 jaar, ivm die kilometerstand maar besloten een Bx Tzd Turbo te kopen.
Zo gezegt zo gedaan, ik had de bx een week en toen brak de nokkenas, na een week prutsen had ik de auto weer op de weg. Na een jaar vond ik een goedkope tzd turbo dus die ook gekocht om voor onderdelen te bewaren.
Maar de als sloper gekochte bx was beter dan de huidige dus die mocht ook weer gaan.

De laatste Bx was deze:
Image
Deze auto heb ik in 1 jaar van 320.000km naar de 480.000 gereden.

Tot zover de geschiedenis van mijn auto's :P

Nu dus over mijn huidige auto, ik zag deze (KLIK!) Ax GT injection ph1 van 1990. Deze stond ook hier op het forum maar die kan ik ff nie vinde :D

Ik kwam bij de auto kijken en er zat zoals vermeld door de verkoper geen tapijt in en de paravanbak was afgetaped ivm roestgat/lekkage. Na een proefrit geconstateerd dat er nog wel veel werk aan de auto zat.
Ondanks dat heb ik de auto toch maar meegenomen, tjah ik wou graag weer een Ax en wel een ph1 ivm ik dat dashboard gewoon mooi vind :D en de auto optisch nog wel mooi was voor een auto van die leeftijd natuurlijk.
Minpunt was ook dat de auto geen apk had.

De volgende dag direct een voorkeuring gedaan om te zien wat dr aan de ax moest gebeuren.
Op het eerste gezicht leek het mee te vallen:
- Rotte remleidingen van voor naar achteren
- Remverschil voor en te weinig remkracht achter
- Co was veel te hoog
- Fussee kogel L.V
- Lichtbeeld klopte helemaal niet
- Mistlampen voor deden niks
- Toeter deed niks
- Ruitensproeiertank was lek.
- Roest achter linker koplamp.

De volgende dag direct begonnen met het demonteren van vele onderdelen om de roestgaten te kunnen lassen/aan te pakken.
De kleine roestgaatjes achter de koplampen zoals de verkoper zei werden grote gaten, net zoals die in de bodem. kofferbak r.a en de stukjes plaatwerk/spatbord achter de achterlichten waren ook verrot zodat er water op de achtergordels kwam als je door een plas reed of in de regen.

Na 3 middagen slijpen schuren en lassen alles in de roestomvormer gezet en met de kwast de plekken in gesmeerd met van dat bitumen ondercoating vermengt met een beetje afgewerkte olie zodat het kleverig blijft.
Ook de wielkasten voor en achter gedaan. en de bodem ingesmeerd ivm daar zowat geen coating oid meer op zat.

Toen begonnen de remleidingen te schuren, voor begonnen en netjes schoongemaakt tot achter aan toe, natuurlijk de laatste 6cm remleiding begon deze te lekken. Ik heb zelf geen gereedschap om remleidingen te vervangen door koperleiding dus dat moest ik dan maar laten doen.
De remklauwen voor zaten de glijbussen zo vast dat je er zelfs met een grote hamer geen beweging in kreeg.
Gelukkig had de sloop nog 1 zo een setje liggen.
Omdat 1 remschijf krom was ook maar direct remschijven vervangen.
Ja hoor 4x de verkeerde meekregen en na 3 weken eindelijk de goeie kunnen krijgen.
Mistlampen eruitgeschroeft en weg gedonderd, ze vielen uitelkaar zo verrot waren ze.
Toen werd het weer van zomers naar herfst en heb ik dus de fussee en remleiding maar laten doen.

Het co is opgelost door het injectiehuis schoon te maken en de stekkers van groene aanslag te ontdoen.
Ook een andere hoe noem je dat ding waar de verdelerkap op zit... erop gezet omdat de vacuumvooronsteking lek was, ontsteking afgesteld en toen liep de auto ook een stuk beter.

Dus ik op vrijdag naar de apk, nee afmelden lukt niet meer doen we maandag.
de maandag erop had ik dus een nieuwe apk. 3 weken later krijg ik post.. 100 euro boete ivm geen apk datum constatering... die vrijdag dat de apk boer geen tijd meer had :evil:

Maar oke dat mocht de pret niet drukken en ik heb de auto maar eens een poetsbeurtje gegeven (nog ff met de mistlampen er los in voor de foto) :

Image

Nu na 3 maand en 3500km plezier van de auto te hebben gehad dacht een bestuurder van een redelijk nieuwe mercedes dat die nog net voor me langs kon. Ik remde nog maar het hagelde en kon niet meer verhelpen dat ik met zo een 30-40km/h in zijn zijkant terhoogste van de achterbumper knalde.
De Mercedes had vrij weinig zichtbare schade maar de ax ziet er nu dus zo uit:

Image

De merc kwam ook nog eens vanuit een in/uitrit van een parkeergarage/bedrijven terrein en had haaientanden dus hij moest wachten, maar beweerd nu wel dat het mijn schuld is, hij gaf zijn gegevens en ging er vandoor want hij had haast.. gelukkig kwam toen de meneer weg was nog een getuige aan wandelen toen ik mijn ax wat aan het verbuigen was zodat de linker deur open kon en het spul niet meer aanliep zodat ik naar huis kon rijden.
( dit is het schade verhaal dus in grote lijnen.. )

Volgens mijn verzekering is de dagwaarde rond de 1500 euro, maar garage zegt dat ik al rond de 1800 schade zit.
Het zal wel moeilijk worden mijn gelijk te halen, gelukkig kwam de getuige nog!

Ik zal dus binnenkort wel onderdelen nodig hebben om de ax weer op te lappen...

beetje lang verhaal geworden geloof ik, :lol:
Ax GT Injection 1990.
User avatar
statusquo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: TueApr10, 2007 11:37:04 PM
Location: Dokkum

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby grietje » TueDec13, 2011 9:46:49 AM

Hey Ab, dat is lang geleden.

Kan me nog wel herinneren dat je boos op mij was omdat ik de TRS plat reed ;-)

Jammer van die GT, hopelijk krijg je hem snel weer goed.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby Holländer » TueDec13, 2011 9:54:33 AM

Zo, das een heel verhaal geworden inderdaad. Gelukkig kun je zelf een hoop met auto's, en heb je ook een goede smaak ;-)

veel succes met de GT weer opknappen! hoe staat het met 't subframe? goed verbogen of valt t mee? een Benz geeft ook niet zo hard mee hea ;-)

veel succes ermee, en hou ons op de hoogte (met foto's!)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby Losroyos » TueDec13, 2011 12:31:46 PM

Lelijke schade, Deze PH1 moet zoiezo terug de weg op. we kenne niet nog een missen die naar de sloop gaat.

Maar welkom. en succes met het herstel.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby gigawebs » TueDec13, 2011 3:22:48 PM

Balen van de schade! Hopelijk krijg je wat vergoedt en verschijnt deze GT weer snel op weg.
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby Joost » TueDec13, 2011 8:43:15 PM

welkom back. leuke taxatie ondanks de schade
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby wilfred » WedDec14, 2011 10:14:40 AM

Prachtig voorsteltopic alleen jammer van het laatste nieuws daarin zeg. De schade ziet er wel heel vervelend uit. Succes met de afhandeling.
User avatar
wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 225
Joined: SunMar28, 2004 9:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby TvL » WedDec14, 2011 12:20:49 PM

Wat zonde van de GT :( Succes met opknappen.
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Ab aka Status Quo AX GT injection 1990

Postby statusquo » WedDec14, 2011 11:21:17 PM

grietje wrote:Hey Ab, dat is lang geleden.

Kan me nog wel herinneren dat je boos op mij was omdat ik de TRS plat reed ;-)

Jammer van die GT, hopelijk krijg je hem snel weer goed.


Boos boos... viel mee :P t was alleen zonde mr je kon dr oook niks aan doen haha.

over de schade:
subframe en chassis zijn allemaal nog recht auto rijdt ook gewoon nog rechtuit. Het voorfront en wat plaatwerk.. de deur wou niet meer open omdat het voorscherm zo is verbogen.

Misschien dat iemand hier nog plaatwerk in kleur heeft liggen? dan is de ax ook zomaar weer klaar!
Ax GT Injection 1990.
User avatar
statusquo
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 44
Joined: TueApr10, 2007 11:37:04 PM
Location: Dokkum


Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests

cron