Vanmiddag hebben we het AX'je even uitgelaten. Ik wist nog wel een leuk, verlaten plekje waar ik zelf achter het stuur kon kruipen en waar ook nog wat leuke plaatjes gemaakt konden worden. Eenmaal aangekomen zijn pa en ik meteen van plaats verwisseld en mocht ik m'n gang gaan. En wat is het een héérlijk gevoel om zelf achter het stuur van je eigen wagentje te zitten! Het viel me op hoe makkelijk zo'n AX te besturen is. Erg soepele bediening, lekker pittig motortje en wat rijdt het toch ontzettend leuk. Heerlijk direct, lichtvoetig en wendbaar, echt een wereld van verschil met die nogal afstandelijke V60 waar ik rijlessen in heb. En ik weet nu ook dat je stuurbekrachtiging echt nergens voor nodig hebt, je merkt er bijna niks van. Dit is nog écht autorijden, ik weet nu wel wat het AX-gevoel is! Kon het ook niet laten om een paar keer volgas te gaan. En d'r zit best wel gang in moet ik zeggen Even wat foto's die m'n vader gemaakt heeft toen ik achter het stuur zat:
Daarna de AX even goed neergezet voor nog wat foto's:
En dat was voorlopig ook de laatste rit die deze AX gemaakt heeft. Ze zal nu namelijk geschorst en wel in de tuin komen te staan, tot ik er de weg mee op mag. Maar in de tussentijd gaat er wel lekker aan gesleuteld worden
Leuk, leuk Tjerk! Je kan ook wel zien dat je gevoel hebt voor fotos maken. En oja, vergeet niet zo nu en dan eens wat te verrollen zodat alles soepel blijft. Accuspanning op peil houden, banden verdraaien (doorzakvlakken) Ach, zo'n vaart zal het niet lopen. De Volvo hier (oldtimer) heeft 7 maanden stilgestaan (echt stilgestaan, niet gedraaid, niets), een keer contact om, even sputteren, nog een keer en gewoon als een zonnetje lopen, maar dat is natuurlijk wel Zweeds, een AX is Frans en blijft Frans.
Leuke foto's alweer!. Ook erg leuk in combinatie met het 'franse' plaatwerk. Daar mag men inderdaad best trots op zijn ja! Iets wat nogal eens vergeten wordt haha. Ik heb sinds een half jaar ook zo'n gedeukt voorscherm en ben tot op heden te lui geweest om het te laten fixen en de kosten te verhalen. Succes met het klussen en namens mijzelf nog een hartelijk welkom
@ Laurent: Gaat lukken hoor! @ Degene: Het heeft inderdaad wel z'n charme, zo'n deukenbakkie Lekker gebruikt, hou ik wel van. Misschien laat ik het maar zo, al die schade netjes laten herstellen is ook niet gratis. Maar dat zien we wel. @ Losroyos: De einddemper, die is aardig verrot.
Mijn AX heeft van 't zomer drie maanden stilgestaan, en daardoor zaten de remklauwen vast, en was de accu dood (die was dan om te beginnen sowieso al niet 100% meer)...
Dus eh, zou 'm af en toe wel even een blokkie om laten gaan...
Verder coole foto's!
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
En vergeet niet bij een AX-achterlicht: niet gewoon naar achteren trekken, maar ook naar buiten toe duwen. Anders krijg je 'm erg moeilijk los en kan je wat afbreken .
Monteren in omgekeerde volgorde
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
Ziet er bekend uit, dat stuur en die tellerbak. Zo zit het in de Volcane ook. En pas met je achterlichten op. Ik heb een paar weken terug mijn linkerachterlicht eruit gehad, voorzichtig aan de buitenkant trekken aan de binnenkant tussen de gordel door tegen het haakje drukken en zo kwam het eruit.
Omdat de achterlichten vaak langs op dezelfde plek blijven zitten, kleeft het rubber ervan vast aan de carrosserie. Als je je achterlicht los hebt, kun je het plaatwerk dat erachter zit ff poetsen en 't rubber lekker dik met vaseline insmeren voordat je 't achterlicht terugmonteert, dat scheelt je in de toekomst bij bijv. het wisselen van een lampje een hoop geklooi! Zoals al gezegd: boutjes los, linkerachterlicht (bestuurderszijde) naar links duwen als je achter de auto staat (rechter naar rechts), en dan zou je 'm naar achteren moeten kunnen halen. Het achterlicht haakt met een haakje door een plaatje heen. Voordeel is dat je unit die je demonteert al beschadigd is, dus als daar wat mee gebeurt is 't jammer maar helaas, en heb je nog een nieuwe liggen!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning