Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P22

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Anderhalve AX en meer! P21

Postby Jurjenz » MonMay26, 2014 5:06:39 PM

Goed bezig geweest! Maandje terug heb ik ook de D-riem, spanrol en waterpomp vervangen. Eigenlijk een heel leuk klusje om te doen als je de tijd ervoor neemt :-) Mooi dat de nieuwe banden bevallen, 13 inch zijn die toch? Ik ben nog aan het twijfelen of ik de originele velgen hou of naar 14 inch ga. In geval van de huidige, dan kies ik ook voor Uniroyal. Ben benieuwd naar je foto's!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Anderhalve AX en meer! P21

Postby TvL » MonMay26, 2014 5:36:58 PM

Dankje! Origineel lag er idd 13 inch onder mijn AX, maar ik had al eerder 14 inch eronder gezet :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Anderhalve AX en meer! P21

Postby Bossie » MonMay26, 2014 7:15:14 PM

Top Tjerk, hoef je tenminste niet met die CX op pad de komende dagen ;)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Anderhalve AX en meer! P21

Postby Svaan » TueMay27, 2014 9:18:02 AM

Mooi werkje!

Ben benieuwd naar de plaatjes ;)
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby TvL » WedMay28, 2014 6:40:54 AM

Zo, wij zijn er klaar voor en de AX ook :D

Image

Image

De bandjes:

Image

Saxostoelen:

Image
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby Timo » FriMay30, 2014 10:25:08 PM

Tof! Veel plezier!
Timo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 177
Joined: SunJun09, 2013 7:01:32 PM
Location: Den Haag

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby TvL » MonJun02, 2014 4:06:21 PM

Zaterdagavond laat weer teruggekomen, het was weer geweldig! 8e geworden in de sportklasse en m'n autootje heeft het uitstekend gedaan. Een paar highlights:

- 160 aantikken op een 90-weg in het bos :oops:
- Langs een smal weggetje stoppen, rustig de berm in sturen en door het hoge gras de greppel niet zien... BOEM... Gelukkig weer op eigen kracht eruit kunnen komen.
- Een CX inhalen op een onverharde weg, dacht genoeg ruimte te hebben maar dat was niet zo, voor ik het wist reed ik door hoog gras. Auto stuiterde alle kanten op, kon nog net een boomstam ontwijken :P
- Met flinke snelheid een modderbad nemen en natuurlijk vergeten m'n raam dicht te doen...
- Scheuren op het oude circuit van Reims, heerlijk!

De AX is maar een klein beetje vies geworden:

Image

Image

Image
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby Jurjenz » MonJun02, 2014 7:14:30 PM

Nice! Klinkt als een heel mooi avontuur :D

Uitgerekte modderstrepen - fantastisch :music
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby Laurent92 » MonJun09, 2014 9:26:19 PM

Leuk avontuur zo te lezen :) de foto's zeggen eigenlijk al genoeg :P
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby TvL » ThuJun12, 2014 4:16:32 PM

Dat was het zeker! AX is inmiddels weer helemaal schoon en glimmend :)

Toen ik vanmiddag naar huis wilde gaan begon de auto opeens karakter te vertonen. Piepende V-snaar bij het starten en gasgeven. Meteen de motorkap opengetrokken, om te ontdekken dat een bout van de dynamo in rap tempo aan het lostrillen was :shock: Motortje direct afgezet en de bout weer stevig vastgesjord. Toch erg handig om je gereedschapskist altijd bij je te hebben! Gelukkig gebeurde het op de parkeerplaats van m'n werk en niet 5 minuten later op de snelweg...
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby TvL » SatJul12, 2014 8:27:42 PM

Het wordt weer eens tijd voor een update :) De aanhanger heeft hier en daar nog wat afwerking nodig, maar ik heb helaas nog niet veel tijd gehad om eraan te beunen. Wel een aantal leuke ritten ermee gemaakt, onder andere naar het Youngtimer Event in Ulft. En waar je ook bent, bekijks is gegarandeerd!

Een dingetje wat ik wel heb kunnen (laten) fixen is het rechter voorraamscharnier, dat was helaas vlakbij de ruit gescheurd waardoor die bijna afbrak als ik het raam opendeed. Een huisgenoot heeft het scharnier netjes gelast en vanmiddag heb ik het raam weer gemonteerd :)

Le scharnier:
Image

Gaat weer netjes open:
Image

Nu nog zorgen dat de boel ook netjes dicht kan, elke keer ducttape over de kier tussen het raam en de voorkant plakken is niet echt ideaal :P

Rondom de TZX is verder weinig te melden, het ding scheurt nog steeds prima en heeft nu 168.000 kilometer op de klok. 1 puntje wel: Af en toe, vooral tijdens korte stukjes en alleen maar bij warm en zonnig weer, draait de motor te weinig toeren stationair (zo'n 800 geloof ik) en dan slaat ze ook regelmatig af. Soms moet ik dan na het starten ook gas geven om de auto aan de praat te houden. Waar moet ik dit in zoeken? Ik dacht zelf aan injectiehuis of stappenmotor?

Heb nog wel een aantal foto's van de AX tijdens de Presse, gemaakt door m'n pa:

Tijdens de eerste dag (oftewel de proloog) geen tijdsdruk, dus alle tijd om langs de weg pauzes in te lassen :)
Image

Image

Tanken bij zo'n bizar grote Franse supermarkt:
Image

Image

Image

Op de derde dag bij de start, een paar uur daarna zou de AX nog veeeel viezer worden 8)
Image

Bij het oude circuit van Reims, gaaf om daar eens geweest te zijn!
Image

Uiteraard even zo hard mogelijk langs de tribunes gejakkerd :P
Image

Equipe Bos/Brons:
Image
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX) Le Citron Presse P22

Postby TvL » SatJul26, 2014 1:56:40 PM

TvL wrote:Rondom de TZX is verder weinig te melden, het ding scheurt nog steeds prima en heeft nu 168.000 kilometer op de klok. 1 puntje wel: Af en toe, vooral tijdens korte stukjes en alleen maar bij warm en zonnig weer, draait de motor te weinig toeren stationair (zo'n 800 geloof ik) en dan slaat ze ook regelmatig af. Soms moet ik dan na het starten ook gas geven om de auto aan de praat te houden. Waar moet ik dit in zoeken? Ik dacht zelf aan injectiehuis of stappenmotor?


Niemand?

Vanmiddag voor het ging regenen nog even met de aanhanger bezig geweest. De achterbumpert eraf gehaald zodat ik die van 2 dezelfde, goed bevestigde reflectors kon voorzien.

Hier was ik al bang voor (links is gelukkig in orde)
Image

Resultaat:
Image
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) Update P22

Postby Jurjenz » SatJul26, 2014 2:15:08 PM

Hmm, kan aan verschillende dingen liggen? Benzinefilter, bougies, temperatuursensor, stellen van kleppen, verstopt luchtfilter. Injectiehuis reinigen al geprobeerd?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) Update P22

Postby Holländer » FriAug08, 2014 10:40:20 AM

Leuk dat de aanhanger goed terrecht gekomen is! Mooi om te zien dat die nog gebruikt wordt, en dat die (op die ellendige roest na) nog in orde is. Het lekken van het voorraam is altijd een probleem geweest. Dit omdat het raam wat er voor in zit een achterraam van een ax is. Deze loopt licht gebogen waardoor er een kier ontstaat. Een vlak raam zal wellicht beter zijn (maar dit was zo mooi authentiek AX :) ).
Ik heb me zelf ook altijd verbaasd hoe stevig en stabiel de aanhanger achter de auto hangt. Blij dat dit nog steeds het geval is. Maar het mooiste blijft inderdaad om de gezichten, opgestoken duimen en laggende mensen te zien om je heen als je met de combinatie rijdt! Ik heb me altijd goed vermaakt in de auto met de aanhanger erachter (zelf toch wel 1500km mee gereden).

Veel plezier ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) Update P22

Postby TvL » ThuSep11, 2014 4:59:59 PM

En vanmiddag is de teller van de AX op 170.000 gesprongen! Aangezien ik de auto kocht met precies 160.000 kilometer heb ik er nu dus ook exact 10k mee gereden, in exact 9 maanden :P Ook wel een persoonlijke mijlpaal, want ik heb nog nooit zo lang (kuch) in dezelfde auto rondgetuft. En het bevalt nog steeds goed, de AX doet het altijd en is nog steeds pijlsnel! De auto is er in het afgelopen driekwart jaar alleen maar rapper op geworden, want bij aanschaf was ze behoorlijk luigereden. Na grondig onderhoud en regelmatig het gaspedaal vloeren is dat wel opgelost moet ik zeggen. Laatst heb ik op de Autobahn 171 met de AX gehaald, slechts 2 km/h lager dan de fabriekstop, met 2 personen erin :) Je moet wel tegen elkaar schreeuwen bij die snelheid, maar toch is het leuk! Een ander leuk momentje was het weer AX rijden na anderhalve week vakantie per CX. Hele aparte en gave ervaring om dan weer in zo'n klein scheurijzertje te zitten.

Verder is het gewoon een erg fijne en betrouwbare auto. Ik moet nog steeds de voorruit laten vervangen (ziet er niet uit) en verder zijn er altijd wel wat kleine dingetjes, maar dat hoort bij het AX-rijden natuurlijk. Op naar de volgende 10k dus! Ik moet wel zeggen dat het me ook erg leuk lijkt om weer een grotere auto te hebben, ditmaal een XM of Xantia. Maar het duurt toch nog wel even voordat dat financieel haalbaar is, dus ik blijf voorlopig lekker in de AX rondscheuren, en dat is geen straf 8)

Fotootje van de stand, nou ja, bijna dan. Kon pas 10km later een foto maken...

Image

En de aanhanger? Die staat helaas alweer even in een hoekje. Ik heb de extra ruimte eigenlijk nooit nodig en er zijn de laatste tijd niet veel meetings geweest waarnaar ik het toffe ding kon meenemen. Tijd om eraan te klussen heb ik ook niet veel meer... De kans is groot dat ik aan het einde van het jaar weer ga verhuizen dus daar wil ik de aanhanger nog graag voor gebruiken, daarna gaat die waarschijnlijk de verkoop in.
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P

Postby PapaAX » MonDec07, 2015 9:54:04 PM

leeft deze mooie AX nog??? (zit stiekem op dat mooie TZX interieur te azen.... )
Image
User avatar
PapaAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 71
Joined: MonJan13, 2014 10:17:39 AM
Location: Apeldoorn

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P

Postby Fruit » TueDec08, 2015 5:29:55 AM

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P

Postby TvL » MonDec14, 2015 6:20:14 PM

Is inmiddels verkocht aan een bekend clublid :) Zal binnenkort even een update plaatsen, wordt het hoog tijd voor!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P

Postby Fruit » TueMay03, 2016 5:05:53 PM

Leuk stuk over je zx in de citroexpert!!
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests

cron