Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P22

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby grietje » MonDec19, 2011 11:30:01 AM

Punaxio wrote:
Ik snap wat je bedoeld en daar kan ik het op zich wel mee eens zijn maar of 1 jaar zoveel uitmaakt? Voor mijn gevoel niet.
Wat van groot belang is, is de rijopleiding. De weg naar het rijbewijs toe. Dat heeft ontzettend veel invloed op een beginnend bestuurder en daarom is een jaar met een ervaren iemand naast je naar mijn mening een goede oplossing in plaats van na 2 maanden enkele rijinstructie alleen te mogen rijden.

Het is niet 1 jaar. Je mocht eerst op je 18de pas beginnen; de meeste hadden hun rijbewijs met 19 pas. Nu mogen ze met 16 lessen en met 17 afrijden, dat is zoiezo al 2 jaar. Daarnaast had de leeftijd juist omhoog gemoeten, naar 20 ofzo, en dan is het ineens 3 jaar eerder.

En ja die jaren maken heel veel uit. Op 16/17 jaar zijn wij nog pubers en die hebben geen tot weinig verantwoordelijkheidsgevoel. Een goede rijinstructeur maakt alleen de eerste 3 weken ofzo uit; daarna ga je toch 'je eigen weg' zoeken en onthoud je alleen maar een paar dingen. Verkeerde vrienden en te snelle auto's gooien dan snel roet in het eten (of gezien de 'rijbegeleiding van ouders'; niet elke ouder is hier geschikt voor. Bange moeders creëren bange automobilisten etc)

Maja, dat zou nog wel een idee zijn, net als met motoren. De eerste 4 jaar van je rijbewijs geen auto mogen rijden die meer dan zoveel pk's per kilo heeft (op de openbare weg). Dat zou een hoop helpen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby DuFF » MonDec19, 2011 12:58:40 PM

Romy, ik kan je vertellen dat ik aardig debiel op de weg rondreed toen ik 18 was, net me rijbewijs had, en in een Seat Marbella 0.9 reed.
dus, motor of snelle auto maakt geen drol uit, ik snap je punt, maar nee dat werkt niet.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby Losroyos » MonDec19, 2011 3:28:51 PM

De overheid wil juist dat die jongere brokken gaan maken snap je het dan niet.. Scooterrijbewijs gaat omhoog naar minimaal 400 euro.. welke gek gaat nou voor 400 euro zijn scooter rijbewijs halen als die ook een autorijbewijs kan halen en dan nog droog en warm zit ook. Onze politiek wil dit gewoon graag.

En ja je zult straks zien dat somige dit heel serieus nemen en echt normaal rijden. maar ook mensen die vergallen. dat is altijd zo. Waarom de leeftijd verhogen.. wat is het hele nut van rijlessen. het echt rijden leer je toch pas als je alleen in de auto zit. dus verhoog het naar 50 en de mensen die dan hun rijbewijs halen zullen ook brokken maken omdat je dan geen rijinstructeur meer naast je hebt die kan ingrijpen. Welke leeftijd je er ook aan verbind ongelukken zullen altijd blijven.. ik heb in mijn eerste jaar dat ik me rijbewijs heb geen bonnen en geen schades gemaakt. dus jongeren kunnen het wel ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby TvL » SunJan15, 2012 5:15:10 PM

Zo, er is nieuws! Gisteren hebben we 2 AX'jes bekeken. De eerste was een witte Plaisir die er op de foto's erg netjes uitzag. De werkelijkheid was anders, want wat was het een hok zeg :shock: Scheefhangende voorbumper en koplamp, verrotte dorpels, gaten achter de koplampen, wielkasten begonnen ook al aardig mee te doen. De kofferbakbodem was wel weer erg goed. Interieur was nogal uitgewoond. Ook zaten de koplampen behoorlijk los. Verder zat het ding onder het mos enzo, maar goed, dat is het ergste niet. De AX heeft erg veel en lang stilgestaan. Ze startte wel meteen. Echter, nadat we de verlichting hadden gecontroleerd probeerde ik nog eens te starten, maar de AX had er geen zin meer in. Accu lag dus plat. Met startkabels had het nog wel gekund, maar de proefrit hebben we achterwege gelaten. Dit leek ons niet echt een goeie aankoop. Jammer, want wat is zo'n type 1 toch vreselijk leuk, en inmiddels ook behoorlijk zeldzaam. Op de foto's is het niet echt te zien, maar het was gewoon niks. Of misschien ben ik gewoon te kritisch :P

Image

Image

Vervolgens zijn we Hoogeveen in gegaan om wat te drinken. Het plan was om meteen door te fahren naar de nieuwjaarsmeeting van het Citroën-forum. Echt een geweldige meeting trouwens, een aanrader voor iedereen met een beetje Citroën-hart, maar dat terzijde. Een maat van me die mee was gegaan zat intussen wat te zoeken op internet en zei dat er in diezelfde stad een AX 1.4 TZX stond. Klopt, die had ik al gezien, maar het sprak me niet echt aan en de prijs was ook een beetje boven mijn budget. Toch zijn we maar even langs gereden. Dit was wel een veel nettere auto dan de Plaisir! Zag er op het eerste gezicht erg goed uit, en een TZX is lekker luxe (voor AX-begrippen dan :lol: ). Toch was het niet echt geweldig. Roestgaten achter de koplamp en in de kofferbak die dichtgelast waren, maar dat was niet heel netjes gebeurd. Gewoon een plaatje over het gat heen, dus dat rot vrolijk door. Goed, verder was het een net bakkie. Maar ook hier: accu dood. Ook zat de bestuurdersstoel half los, niet echt veilig om een lange rit naar huis mee te maken.

Image

Image

Uiteindelijk zijn we dus zonder AX naar de meeting gegaan. Toch wel jammer, want het was wel leuk geweest om de AX daar meteen te showen :P Maar goed, ik heb geen haast, dus ik blijf lekker verder zoeken. I'll keep you posted :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby pocketmech » SunJan15, 2012 6:36:46 PM

als je't voor de 22ste doet kan je onder mijn toezicht naar de meeting rijden:)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(
User avatar
pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 421
Joined: FriMay15, 2009 6:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby TvL » SunJan15, 2012 6:57:43 PM

Ghehe, laten we dat maar niet doen :P
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby Punaxio » SunJan15, 2012 7:14:04 PM

Lekker in de buurt was je dan.
Ben ook bij die 'TE' wezen kijken. Was inderdaad een hok! Maar volgens mij was het toch echt een TE en geen Plaisir.
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby Henk Bats » SunJan15, 2012 7:17:23 PM

Punaxio wrote:......... Maar volgens mij was het toch echt een TE en geen Plaisir.


Volgens RDW is de ZR-78-XV wel degelijk een Plaisir :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby Ceristimo » SunJan15, 2012 7:20:40 PM

Volgens RDW toch wel degelijk een Plaisir...

Image


EDIT:
Henk was me voor. Iets met spuit 11 en modder geven...
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby TvL » SunJan15, 2012 7:22:02 PM

Idd ja. En ach, het was enigzins op de route naar de nieuwjaarsmeeting in Fryslan :wink: En het is momenteel de enige type 1 die binnen mijn budget te koop staat. Met een type 2 zou ik ook tevreden zijn hoor, maar ph1 is toch wel leuker...
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby Ceristimo » SunJan15, 2012 7:25:24 PM

@TvL
Misschien kan je rond maart/april de mijne wel over nemen... ;) Is ook een Plaisir, maar dan wel de luxe variant met elektrische ramen en vergrendeling, half-leder enzenz... Onlangs zijn beide dorpels gelast, en de bodem vorig jaar, dus is nog redelijk roestvrij ook. Als je voor die tijd nog niks gevonden hebt.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby TvL » SunJan15, 2012 7:29:00 PM

Dat klinkt wel interessant! Ik zal het onthouden :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby Ceristimo » SunJan15, 2012 7:55:21 PM

Is wel in Groningen....Dat mijn Plaisir weg gaat staat al wel vast. Alleen de precieze datum is van nogal wat factoren afhankelijk. Met een beetje mazzel eind februari, waarschijnlijk eind maart/midden april, met een beetje pech pas in mei.

Dan moet 'ie overigens ook weer door de APK, maar het plan is wel om 'm vóór verkoop door de APK te drukken...Dat verkoopt wat makkelijker ;)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby Rio97 » MonJan16, 2012 12:47:23 AM

Op de CX meeting vanmiddag sprak ik je pa.
Ik begreep al dat beide AX'jes van gisteren niet al te best meer waren.

Heeft toch tot vorige week geduurd voor ik er achter kwam dat we concurenten zijn op de Pressé ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby TvL » MonJan16, 2012 5:21:07 PM

Idd, ik hoorde al van m'n vader dat jullie elkaar even gesproken hebben :)

Ceristimo wrote:Is wel in Groningen....Dat mijn Plaisir weg gaat staat al wel vast. Alleen de precieze datum is van nogal wat factoren afhankelijk. Met een beetje mazzel eind februari, waarschijnlijk eind maart/midden april, met een beetje pech pas in mei.

Dan moet 'ie overigens ook weer door de APK, maar het plan is wel om 'm vóór verkoop door de APK te drukken...Dat verkoopt wat makkelijker ;)


Als je hem aan mij verkoopt, hoeft er van mij geen nieuwe APK op, want de AX zal dan een tijdje in de tuin komen te staan. Zolang ze nog maar naar huis te rijden is. Maar dat zien we tzt dan wel :wink:
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (nog geen AX)

Postby Ceristimo » MonJan16, 2012 5:30:59 PM

Oh, dat is 'ie zeker wel. Technisch goed. Rij er iedere dag mee :). Maar dat zien we dan ter zijner tijd wel inderdaad :)
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Spot)

Postby TvL » SunJan22, 2012 9:27:33 PM

Gisteravond zijn we naar een grijze Spot wezen kijken. Stond te koop met de mededeling dat ze er niet goed uitzag maar wel heel betrouwbaar was, en dat ze over een paar dagen naar de sloop zou gaan. Tsja. Wat kan je daarvan verwachten? Niet veel, maar het was in de buurt, dus toch maar even er naartoe gegaan. Op het oog zag de AX er eigenlijk best netjes uit. We hadden een goeie zaklamp meegenomen en dus het een en ander kunnen inspecteren, roest enzo. Die roest was slechts in zeer beperkte mate aanwezig. 1 klein gaatje achter de rechter koplamp, en 1 plekje in de kofferbak. Helemaal toppie! Interieur was erg mooi, erg zacht grijs velours ofzo. In elk geval niet wat er naar mijn weten standaard in een Spot zit. Naast de bekleding viel me nog iets op: Een luxe dashboard, dus met 4 ventilatieroosters en een dashboardkastje! En ik maar denken dat de Spot een kale uitvoering is... Zal wel achteraf ingebouwd zijn. Maargoed, verder hebben we in het donker wel een paar puntjes kunnen ontdekken: Flinke barst in de voorruit (gelukkig niet vertakt, dus geen afkeur), rotte einddemper, kapot stadslichtlampje, lelijke bumpers. Toch was de eerste indruk best goed, en hebben we afgesproken dat we de dag er na nog een keer langs zouden komen, voor een proefritje en om wat beter te kunnen kijken. Een auto in het donker kopen is immers niet zo heel erg slim.

Vandaag zijn we dus na de meeting nog een keer wezen kijken. In het daglicht vallen dan toch wat meer minpuntjes op. Zo zaten er hier en daar wat deuken en was het interieur bizar smerig. Zwijnenstal is eigenlijk nog erg zachtjes uitgedrukt, en ik betwijfel of het nog wel schoon te maken valt. Nou valt er wel een ander interieurtje in te planten, maar het is toch wel zonde van die mooie grijze bekleding. Ach ja, ik had ook geen nieuwe auto verwacht. Ook kwam er toch nog een stukje roest boven water, voor het linker achterlicht. Anyway, tijd voor de proefrit! Ik zat zelf niet achter het stuur, maar toch viel het me alles mee. Motortje klonk in elk geval erg gezond. Versnellingsbak, koppeling, remmen en handrem waren goed volgens m'n vader. De aandrijfassen moeten wel heel snel vervangen worden, want wat een pokkeherrie maakten die dingen. Stuurtje trilde er ook vrolijk op los. Na de aankooptiplijst min of meer afgewerkt te hebben zijn we teruggereden en hebben we de koop gesloten! 8) Omdat er toch wel wat werk aan zit en de sloop er hooguit 100 eurie voor geeft, ging de verkoper akkoord met mijn bod van 200 piek.

Hier alvast een paar snelle plaatjes. Morgen wordt ze opgehaald en volgen er ongetwijfeld betere foto's :D

Image

Image

Image
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Spot)

Postby Punaxio » SunJan22, 2012 9:42:20 PM

Gaaf! Met dashboardkastje en roosters. Dus ook velours bekleding?
Dit is geen Spot maar een Harmonie. Op kenteken gezet als Spot in de tijd, deze bestond toch al dus waarom ook niet.
En vrij nieuw kenteken! Zal me niks verbazen als dit één van de laatst geleverde AX'en is!

Veel plezier ermee!
User avatar
Punaxio
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2040
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Spot)

Postby TvL » SunJan22, 2012 9:53:42 PM

Ah, een Harmonie dus. Dit is dus een buitenlandse uitvoering die ergens nieuw is gekocht en in Nederland op kenteken gezet is? En uit welk land komt deze uitvoering dan? Ben erg benieuwd!

En dankje, veel plezier gaat wel lukken :wink:
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Spot)

Postby Sticky'91 » SunJan22, 2012 9:56:14 PM

heej gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!!, al plannen hoe die gaat worden :)?
User avatar
Sticky'91
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 171
Joined: TueMay31, 2011 6:59:40 PM

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron