JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )

Postby citrofenwick » MonNov26, 2012 10:10:39 PM

Ik heb nog maar zelden een kraantje gebruikt eigenlijk. Werkt altijd prima zonder.
Gewoon de motor bijna helemaal losmaken.
Karretje onder de motor zetten en de ax tot plat op de grond laten zaken. (tot het blok op het karretje staat)
Dan de motorsteunen losmaken en de ax opnieuw omhoog krikken.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )

Postby JPG-slalom-racing » SunDec16, 2012 9:11:47 AM

We vinden weer eens tijd o een aantal uurtjes aan de AXjes te sleutelen... Straks verslag!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: update (etje :-) )

Postby JPG-slalom-racing » SunDec16, 2012 4:32:46 PM

Hoie, weer eens een paar uurtjes tijd gevonden om te sleutelen:

hier zijn enkele (erreg) wazige fototjes:

de nieuwe is bijna klaar voor z'n nieuwe hartje:
Image

het oude hartje (iemand?)
Image

hier werd het leuk: de donorwagen op een europalet met wieltjes, enkel was de gewichtsverdeling een paar kilotjes verkeerd: en hop ging'ie met z'n poep een meter in de lucht :-) batterijtje eruit, en in de koffer, en klaar;..
Image

heb het frontje er af geslepen, zo kan ik er beter aan:
Image

hier staat de donor op z'n "nieuwe wieltjes" :-)

Image
Last edited by JPG-slalom-racing on MonJun17, 2013 5:38:42 PM, edited 1 time in total.
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5

Postby JPG-slalom-racing » FriDec21, 2012 3:33:14 PM

Weer een paar uurtjes verder:
de volledige voorophanging er onderuit gehaald, hieronder het resultaat:

Image

Wat zie je, een draagarmbrug, stabilisatirstangen, en verlaagde GTI ophanging (waarom zijn de veren roze?)
Alles ging zeer goed los, en ziet er best in goede staat uit. Remblokjes zijn ver, die zoek ik nog te vervangen..

Toch enkele vraagjes voor de alwetende techneuten op dit forum:

De remklauwen zijn van het merk Girling. zijn dit dan originele GTI klauwen? (schijven zijn 247 mm)

De stabilisatorstangen moeten ook worden overgebouwd op de Spot. Ik denk dat er inderdaad gaatjes zijn voorgeboord (om op de koets te plaatsen), maar er zit geen schroefdraad in. Alle tips zijn welkom! (moet ik zitten peuteren in die gaatjes waar je de draagaren in het interieur lost?)

Hoe demonteer je de handremkabels? Ik zoek de achteras in z'n geheel onder de wagen uit te halen, heb de remtrommel afgehaald, en de kabel aldaar losgemaakt, maar als je het regelsysteem wil lossen, 'frot' die kabel op... heb nu dus een kant redelijk verknoeid (de schroefdraad-bus die op de ankerplaat zit is losgekomen) , en hoop dat ik de kabels van de spot ga kunnen gebruiken, maar dan moet ik wel de goede manier te pakken krijgen, natuurlijk...

de bouten van de achterophanging, zit de moer op kant interieur, of op de onderzijde? (ik zie beide mogelijkheden op de wagen :-)

een sensor in de cilinderkop (K2A motor), recht onder de ontsteking, wat doet deze?

het motortje zweet ook erg, ik merk het klassieke lek o de hoek aan de distributie, maar ook de behuizing van de bak staat erg vuil. Wat lijkt het meest logisch: een lek op de pakking aan de kant van de bak, of zou het een lek op de oliekoeler-voorziening (aan de oliefilter) zijn?


Nog een fototje: zo zoek ik m'n besturing een stuk directer te maken, gewoon (?) een gaatje erbij, zo zou ik naar 2 à 2,2 omwentelingen kunnen... tips?

Image

nog heel veel werk, maar nu kunnen we bijna beginnen opbouwen...
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5

Postby citrofenwick » FriDec21, 2012 3:50:59 PM

Echte cupveren zijn origineel roze.
GTI-klauwen zijn idd girling klauwen
Volgens mij zijn de gaatjes aanwezig en voorgeboord met schroefdraad. Kijk nog eens goed :)
http://i76.servimg.com/u/f76/14/26/64/87/wp_00027.jpg

Handremkabels los je best door eerst met de stelmoeren de spanning zoveelmogelijk weg te nemen. Je moet de kabel tegenhouden met een sleuteltje/tang. Dan kan je ze onder de handremhendel losmaken. Ze zitten daar aan een soort van haakje. Het is een beetje prutsen, maar normaal is het niet zo moeilijk. Beetje WD40 kan helpen.

Bouten achterophanging: moeren zitten binnenin. Je moet zowel binnenin als buitenaf een sleutel opzetten.

Die sensor in de cilinderkop is voor het rode templampje en het tempmetertje. Hij heeft 2 pinnetjes.

Het olielek is 9/10 kansen van de krukaskeerring aan de motor achter het vliegwiel. Bekend olielekpuntje. Zeker vervangen.

En kan je geen stuurhuisverkorter gebruiken ipv te boren? Vergeet niet dat dit gat conisch is.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5

Postby AlexanderB » FriDec21, 2012 4:08:05 PM

JPG-slalom-racing wrote:Weer een paar uurtjes verder:
de volledige voorophanging er onderuit gehaald, hieronder het resultaat: [/img]

Wat zie je, een draagarmbrug, stabilisatirstangen, en verlaagde GTI ophanging (waarom zijn de veren roze?)

De stabilisatorstang is in ieder geval van het GT type, niet GTI. op de foto kan ik nie goed zien of de poten wel of niet het beugeltjes van een GTI stang ook hebben, anders zijn het "gewoon" viergaats poten met cup veren en dempers..

Roze veren zullen stuggere, verlagende veren zijn..

Alles ging zeer goed los, en ziet er best in goede staat uit. Remblokjes zijn ver, die zoek ik nog te vervangen..

Toch enkele vraagjes voor de alwetende techneuten op dit forum:

De remklauwen zijn van het merk Girling. zijn dit dan originele GTI klauwen? (schijven zijn 247 mm)

Dat zullen inderdaad originele Citroën klauwen zijn, maar er zijn verschillende types, maak een foto en we kunnen er meer over vertellen.. :)
citrofenwick wrote:GTI-klauwen zijn idd girling klauwen

Maar niet alle girling klauwen zijn GTI klauwen.. Ik heb hier 205GTI6 klauwen, ook girling, ook 247mm schijven, maar compleet anders van opbouw en blokjes..


De stabilisatorstangen moeten ook worden overgebouwd op de Spot. Ik denk dat er inderdaad gaatjes zijn voorgeboord (om op de koets te plaatsen), maar er zit geen schroefdraad in. Alle tips zijn welkom! (moet ik zitten peuteren in die gaatjes waar je de draagaren in het interieur lost?)

Eh, geen idee, dacht dat daar standaard schroefdraad in zat..?

Hoe demonteer je de handremkabels?

Met een platte schroevendraaier van het heveltje vooraan bij de handrem af wippen.

(de schroefdraad-bus die op de ankerplaat zit is losgekomen)

Die heeft nooit vast gezeten, die word door de trekkracht in de kabel op zn plek gedrukt. Zit ook geen schroefdraad in, maar is gewoon een verlengbusje, waar die plastic moer die op de schroefdraad van de kabel zit, op draait/steunt.

de bouten van de achterophanging, zit de moer op kant interieur, of op de onderzijde? (ik zie beide mogelijkheden op de wagen :-)

Moer in de wagen, bout van onder omhoog.. (Zo zitten ze origineel..)
Die grote ringen horen en passen er ook maar op 1 manier op (tegen de brede kant van het rubber aan)

een sensor in de cilinderkop (K2A motor), recht onder de ontsteking, wat doet deze?

Midden in de zijkant van de kop, onder de verdelerkap? Dat is de temperatuursensor voor het rode lampe en het metertje op het dashboard.

het motortje zweet ook erg, ik merk het klassieke lek o de hoek aan de distributie, maar ook de behuizing van de bak staat erg vuil. Wat lijkt het meest logisch: een lek op de pakking aan de kant van de bak, of zou het een lek op de oliekoeler-voorziening (aan de oliefilter) zijn?

Mijn ervaring met verdelerkappen is dat het de rubber O-ring is tussen het verdelerkaphuis en de kop, daar waar je de instelling voor de ontsteking kan verdraaien..

Nog een fototje: zo zoek ik m'n besturing een stuk directer te maken, gewoon (?) een gaatje erbij, zo zou ik naar 2 à 2,2 omwentelingen kunnen... tips?

het heeft voor en nadelen, je gaat niet sneller "van lock naar lock", maar de wielen sturen scherper in voor dezelfde stuuruitslag. Voor auto's met achterwielaandrijving is deze modificatie in de autosport veelgebruikt (alleen meestal door afzagen en terug vastlassen, zodat t conische gat (thnx Fenwick) behouden blijft), maar je zou wel eens in de problemen kunnen komen met de aandrijfassen bij een voorwielaandrijver, tenzij je het stuurhuis zelf ook weer aanpast om te zorgen dat de uiteindelijke stuurhoek die de wielen maken hetzelfde blijft als origineel.. (en verder opletten dat je niet met de stuurstangen de koets raakt bij full-lock + inveren of uitveren).. Kortom, een stuurhuisverkorter is minder werk en minder risico.. (Wat Fenwick ook zegt dus, zie dat we n hoop dezelfde antwoorden hebben.. :))
Last edited by AlexanderB on FriDec21, 2012 4:14:57 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5

Postby JPG-slalom-racing » FriDec21, 2012 4:13:43 PM

citrofenwick wrote:Echte cupveren zijn origineel roze.
GTI-klauwen zijn idd girling klauwen

Dank je voor je reactie!, ok, dan wordt het eenvoudig om de juiste remblokken te bestellen..

Volgens mij zijn de gaatjes aanwezig en voorgeboord met schroefdraad. Kijk nog eens goed :)

heb zitten peuteren in die gaatjes... geen draad gevoeld... mmm, dat wordt weer prutswerk

Handremkabels los je best door eerst met de stelmoeren de spanning zoveelmogelijk weg te nemen. Je moet de kabel tegenhouden met een sleuteltje/tang. Dan kan je ze onder de handremhendel losmaken. Ze zitten daar aan een soort van haakje. Het is een beetje prutsen, maar normaal is het niet zo moeilijk. Beetje WD40 kan helpen.

ok, langs de andere kant beginnen dus...

Die sensor in de cilinderkop is voor het rode templampje en het tempmetertje. Hij heeft 2 pinnetjes.

tiens ik zag maar een kabeltje, misschien een pinnetje afgebroken dan, thx

Het olielek is 9/10 kansen van de krukaskeerring aan de motor achter het vliegwiel. Bekend olielekpuntje. Zeker vervangen.

ok, doe ik

En kan je geen stuurhuisverkorter gebruiken ipv te boren? Vergeet niet dat dit gat conisch is.

stuurhuisverkorter is geen optie. Sowieso is de stuurstang van een AX erg kort, en met de stuurstang met servo van een Opel Corsa, die is al een stuk langer. Als ik dat moet aanpassen, moet ik al assen laten draaien, en de hele boel afbreken...
Ik durf het nog, dat boren, nog even een aantal nachtjes over slapen, hoe ik het aanpak..
Nogmaals bedankt voor je reactie!!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5

Postby JPG-slalom-racing » FriDec21, 2012 4:26:42 PM

AlexanderB wrote:Dat zullen inderdaad originele Citroën klauwen zijn, maar er zijn verschillende types, maak een foto en we kunnen er meer over vertellen.. :)
citrofenwick wrote:GTI-klauwen zijn idd girling klauwen

Maar niet alle girling klauwen zijn GTI klauwen.. Ik heb hier 205GTI6 klauwen, ook girling, ook 247mm schijven, maar compleet anders van opbouw en blokjes..

ok, uitbouwen, en goed naar de tekeningen kijken, dus..

Die heeft nooit vast gezeten, die word door de trekkracht in de kabel op zn plek gedrukt. Zit ook geen schroefdraad in, maar is gewoon een verlengbusje, waar die plastic moer die op de schroefdraad van de kabel zit, op draait/steunt.

ok, dat is alvast goed niews...

Mijn ervaring met verdelerkappen is dat het de rubber O-ring is tussen het verdelerkaphuis en de kop, daar waar je de instelling voor de ontsteking kan verdraaien..

oh my, ik ga nog wel een en ander moeten vervangen, dus..

het heeft voor en nadelen, je gaat niet sneller "van lock naar lock", maar de wielen sturen scherper in voor dezelfde stuuruitslag. Voor auto's met achterwielaandrijving is deze modificatie in de autosport veelgebruikt (alleen meestal door afzagen en terug vastlassen, zodat t conische gat (thnx Fenwick) behouden blijft), maar je zou wel eens in de problemen kunnen komen met de aandrijfassen bij een voorwielaandrijver, tenzij je het stuurhuis zelf ook weer aanpast om te zorgen dat de uiteindelijke stuurhoek die de wielen maken hetzelfde blijft als origineel.. (en verder opletten dat je niet met de stuurstangen de koets raakt bij full-lock + inveren of uitveren)

inderdaad, ik moet ergens een "stop" inbouwen, denk dit aan het stuurhuis te doen, waar de stangen vertrekken. Daar is plaats om een beugel te maken. ivm het gat: dat is een stuk gietijzer, zou ik dat kunnen oplassen? Ik durfde eerst niet, vandaar het alternatief om een gat te boren. (over het conisch boren, daar heb ik nog geen idee van) :-) Bedankt voor je reactie!!!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121216 p5

Postby AlexanderB » FriDec21, 2012 4:28:49 PM

JPG-slalom-racing wrote:tiens ik zag maar een kabeltje, misschien een pinnetje afgebroken dan, thx

Soms heeft de sensor en/of de kabelboom alleen maar het draadje/aansluiting voor het rode lampje.. (maar had er origineel wel beide op moeten zitten)

[edit:] het lasssen van gietijzer is inderdaad een redelijk lastig klusje, dus als het niet hoeft, niet doen..
Ik zou zelf toch proberen om die servo van de corsa pas te maken, desnoods maak je zelf/laat je een ander een verkorte as dr voor maken.. (/weet niet precies hoe die corsa servo in elkaar zit..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121221 p5 +vragen!

Postby citrofenwick » FriDec21, 2012 4:43:31 PM

gietijzer kan je als ik me niet vergis lassen met speciale elektrodes (bagetten dat ze zeggen)

Als je dat zou kunnen kan je een stukje uit de stuurarm halen.

Met een foto kunnen we inderdaad meer zekerheid geven over de klauwen.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: JPG-slalom-racing: nieuwe fototjes 20121221 p5 +vragen!

Postby JPG-slalom-racing » SunDec23, 2012 3:04:41 PM

Weeral fotojes: eerste is de achteras. man wat is dat ding zwaar.:

Image

Ik heb ok de wielkastjes uitgesneden. Niet in volgorde van de werkzaamheden, maar ik wilde eens iets anders doen:

Image

Ook heb ik aan de stuurklok aan het werken geweest. Jullie weten, met die andere stuurstang van een Corsa, het stuur kwam wel heel ver naar achteren. (+18cm !) Dus: de 'klok' waar het stuur op gemonteerd is, heeft een kreukelzone. Heb ik dus gedemonteerd, en met de bankschroef wat korter gemaakt. Werkt wonderwel. Heb nu 2,5 cm gewonnen, en dat doet hemel en aarde. Ik heb nog wat ruimte (1,5 tot 2,5cm) om de oefening nog is te doen, ik denk dat het zelfs voldoende gaat zijn... jeuj!!!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby AlexanderB » SunDec23, 2012 3:47:06 PM

Moet je alleen niet crashen, want dan heb je geen kreukelzone..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby JPG-slalom-racing » SunDec23, 2012 4:45:05 PM

AlexanderB wrote:Moet je alleen niet crashen, want dan heb je geen kreukelzone..


Crashen? doen we niet aan mee :-)
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby JPG-slalom-racing » FriJan04, 2013 12:25:54 PM

Stickertjes aan't maken voor op de slalom ax:

Image

Enfin, stickertjes: afprinten op gewoon papier, lamineren, dubbelakkende tape erachter.
Ik heb er nog andere gemaakt (de klassieke Citroen Sport afbeeldinge) Ze dienen om gaatjes als van de zijpinkertjes, antenne, e.d. af te dichten :-)
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby q01z » FriJan04, 2013 12:35:36 PM

(ik kan echte stickers maken he ;) op elk gewenst formaat..)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby AlexanderB » FriJan04, 2013 4:53:51 PM

als je toch lamineert, je kan ook zelfklevend lamineerfolie kopen, die zegmaar.. je gelamineerde ding dus ook gelijk in een sticker verandert.. :) (kwam ik gisteren achter, toen ik idd ook ff snel-snel-snel watervaste stickers moest hebben)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby JPG-slalom-racing » FriJan04, 2013 9:26:02 PM

AlexanderB wrote:als je toch lamineert, je kan ook zelfklevend lamineerfolie kopen, die zegmaar.. je gelamineerde ding dus ook gelijk in een sticker verandert.. :) (kwam ik gisteren achter, toen ik idd ook ff snel-snel-snel watervaste stickers moest hebben)

zelfklevende lamineerfolie? Ik wist niet dat dat bestond, Ik ga er gelijk achter zoeken, en bedankt voor de tip!
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby AlexanderB » FriJan04, 2013 9:49:15 PM

Ik wist t ook niet, ik was gisteren op zoek naar laserprintbare stickervellen, en toen kwam ik in plaats daarvan, die soort tegen in een combo-pack met allemaal verschillende soorten lamineerfolie..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby JPG-slalom-racing » WedJan09, 2013 6:06:05 PM

Is er verschil tussen phase I en II GT(i-I) bumpers ?
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer nieuwe fototjes 20121223 p5

Postby AlexanderB » WedJan09, 2013 8:51:57 PM

Daar zit geen verschil tussen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests