Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Jurjen GTI '91

Postby Jurjenz » SunSep02, 2012 5:37:58 PM

Hoi!
Ik ben Jurjen en heb een zwarte AX GTI uit '91 met 140.000 op de teller, gedoopt tot 'Sofie'. Dit is intussen mijn derde AX. De vorige twee, Humprey de Rode en Heidi de Witte, zijn helaas op de sloop beland. De eerste vanwege een aanrijding en de tweede door een gescheurde koppakking. De moeite vanwege het ophalen (gestrand nabij Joure) en de reparatiekosten wogen niet meer op tegen de opbrengsten. Ik heb het geluk een eigen werkplaats te hebben naast de IKEA in Groningen. Dit is de voormalige busgarage van Arriva en wordt nu verhuurd voor autohobbyisten. Hier heb ik Sofie kunnen restaureren.

Sofie
Image
Image
Image

Humprey de Rode
Wat een fijne auto was dit. Hiermee is mijn sleutelhobby begonnen!
Image
Image

Link


Heidi de Witte
DR-SF-77 gekocht als rebound auto, het is nooit wat geworden. Gesloopt in november 2014.
Image

Werkplaats
Image

Als je een keer wil komen sleutelen in Groningen (meerdere dagen & onderdak geen probleem) let me know! Koffie staat altijd klaar! :D
Last edited by Jurjenz on SatDec06, 2014 10:52:06 PM, edited 67 times in total.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Jurjen Zuijdendorp AX 1.1i First Impression E2 '94

Postby Losroyos » SunSep02, 2012 5:50:01 PM

het laatste lid uit groningen eindigde in Alaska... :lol:

iig welkom bij de club, Sleutelen komt vanzelf. maar je hebt iig een goeie leuke auto gekocht.

Gefeliciteerd met je aanwinst en veel veilig kilometers toegewenst.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jurjen Zuijdendorp AX 1.1i First Impression E2 '94

Postby AlexanderB » SunSep02, 2012 6:08:39 PM

Als je accu binnen notime weer leeg is wordt het tijd om te klussen, dan laad ie namelijk niet goed.. (en dat is meestal vanwege versleten koolborstels in de dynamo, n klusje van €10 ofzo) maargoed, kan ook zijn dat je perongeluk de radio aan gelaten had of wat dan ook, ik weet t ook niet..

Veel plezier ermee vooral, AX'jes zijn toffe wagentjes. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen Zuijdendorp AX 1.1i First Impression E2 '94

Postby Jurjenz » SunDec30, 2012 4:51:56 PM

Goed, natte automatten zijn volgens mij niet de bedoeling.. :) Beide kanten (bestuurders&bijrijders) zijn vochtig. Om er beter te kunnen kijken heb ik de stoelen eruit gehaald. De bijrijderskant was snel duidelijk: roest. Duidelijk dacht ik zo.
Image
Bijschuren en anti-roest erop gespoten. Goed laten intrekken en vervolgens droog deppen.
Image
Vervolgens heb ik een aluminium plaatje gebogen om over de inham te plaatsen. Ik heb twee componenten epoxy hars gebruikt om de boel te lijmen en te dichten. Het ziet er niet heel netjes afgewerkt uit, maar je ziet er uiteindelijk toch niets meer van.
Image
Vervolgens de deurrubbers weer op zijn plaats gelegd, blijkt dat ik opeens tekort kom? Interessant...
Image
Ik moet nog even verzinnen hoe ik de rubbers op elkaar kan laten aansluiten. Ik hoop in ieder geval dat de waterproblemen aan de bijrijderskant nu zijn opgelost!

Op naar de bestuurderskant:
Je ziet direct dat dit niet goed is..
Image
Image

Helaas werd het donker dus kon ik niet verder. Ik ben er nog niet achter waar het 'lek' zit. (bijrijderskant was overduidelijk..)

Ik wil isolatiematten graag vervangen, waar kan ik deze halen? Hornbach o.i.d?

Dit is de badkuip waar het allemaal om draait :music
Image
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby Holländer » SunDec30, 2012 6:00:44 PM

welkom bij de club!

zo te zien komt het water niet vanaf de zijkant maar vanaf het midden van de auto. Dit kan duiden op een lekke kachelradiator. Ruikt het water zoetig?
heb je geen koelproblemen met de ax?

een koelvloeistof geur is erg duidelijk te herkennen, dat kan haast niet missen.

Als het wel echt water is.. dan zou het wellicht het zelfde kunnen zijn als aan de andere kant, of misschien een lekkend deurrubber (bovenaan dan waarschijnlijk).

succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby Wheelnut » SunDec30, 2012 6:01:53 PM

Hm... Je brengt me op ideeën. Die van mij is ook zo'n vochtbak...
Beslaan jouw ramen ook zo gigantisch als het nat is buiten?
Zo erg dat je in de winter de BINNENKANT van je voorruit ijsvrij moet maken?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby AlexanderB » SunDec30, 2012 6:04:37 PM

Kan trouwens heel goed dat het water bij de klapraampjes achter naar binnen komt, naar voren loopt, en in de voetenbak blijft staan, alle AX'jes met klapraampjes die ik tot nu toe heb gehad deden dat.. Roestgaten zijn niet de oorzaak van water binnen, maar het gevolg..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby Wheelnut » SunDec30, 2012 6:07:20 PM

Ah... Ik zal volgend jaar eens controleren of m'n tapijt nat is...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby Jurjenz » MonDec31, 2012 12:36:58 PM

Vandaag weer even verder gegaan met het verhelpen van de lekkage. Ik heb nog niet de lekkage ontdekt aan de bestuurders kant. Ik vermoed dat het aan de 'voorzijde' (bij de pedalen) naar binnen druppelt. Dit moet ik nog even beter bekijken.

Ik heb een brandende vraag, waar kan ik zo'n 'isolatiekleed' vandaan halen?
Hornbach: niks
Garage 1: niks
Autosloperij 1: niks (wilde mij trouwens niet eens een hoedenplankhoudertje verkopen, alleen i.c.m. een hele hoedenplankset, pfffffffffffff)
Autosoperij 2: niks

Wie o wie? :)
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby Fruit » MonDec31, 2012 7:52:36 PM

http://shop.merford.nl/particulier_nede ... at-vm.html

Heb je daar niks aan? En anders misschien iets van isolatie bij de bouwmarkt?
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby Holländer » MonDec31, 2012 8:19:15 PM

das wel vrij prijzig! 1x1.5mtr voor ruim 50 euro...
ziet er wel een stuk beter uit dan de knuffelvulling die nu onder de vloermat van de ax ligt ;-)

Wellicht kan de Citroën dealer je hiermee verder helpen, maar waarschijnlijk ook voor de hoofdprijs (al wil dit wel eens verrassen). Even navragen kan natuurlijk nooit kwaad!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby AlexanderB » MonDec31, 2012 8:30:38 PM

Wut.. Je kan ook gewoon van dat vloermattenschuim-op-rol voor laminaatvloeren nemen he.. Kan je gewoon kopen bij de bouwmarkt of Ikea op rol.. Moet je wel iets meer dan 1 laagje van 1.5mm gebruiken, maar dan nog.. :)

Grootste probleem is dat zo'n isolatiemat het water dr onder houd en niet waterdoorlatend is.. dan gaat je bodem roesten..
Met de originele mat, die water heel lang vasthoud, heb je overigens vrijwel hetzelfde probleem als je de auto niet goed droog houd..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94

Postby Jurjenz » TueJan01, 2013 5:52:38 PM

Gisteren kwam ik in de Lidl 'schildersvlies' tegen voor 4 euro per rol. Dit lijkt sprekend op dat spul in de AX. :D Ik zal wel een aantal lagen moeten gebruiken.
Image

Vandaag ben ik verder gegaan naar het zoeken van het lek. Ik heb de linker zijpaneel eraf gehaald (helaas de kap van de richtingaanwijzer gesloopt, wat een broos materiaal!), wat zat er een hoop troep/modder/takjes achter! Na dit te hebben schoongemaakt nog steeds geen lek/gat. Vervolgens verder gezocht en ik vermoed dat ik het heb gevonden. In de bodemplaat zitten rubberen afdichtingen (geen idee waarom..) en degene onder de pedalen voelde erg broos en vochtig aan. Helaas was het al bijna donker dus ik zal er een andere keer naar moeten kijken.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - lekkage water

Postby Jurjenz » FriJan04, 2013 1:34:52 PM

Nou, vandaag verder op zoek gegaan naar het lek aan de bestuurderskant. Van binnen uit kan ik niks vinden helaas. De rubber afdichting in de bodemplaat onder de pedalen lijkt bij nader inspectie ook nog prima.
Image
Waar zijn trouwens die twee bouten voor? Ik durf niet om het isolatiemateriaal te verwijderen. Dit spul is erg broos en scheurt al als ik ernaar kijk. :(

Misschien dat het volgende de oorzaak kan zijn? Op de onderstaande foto zit een rubberen dop: hoort deze dicht of open te zijn? De dop is namelijk open. Ik weet nog dat ik afgelopen zomer een kilo zand en andere troep uit de opening heb gehaald (beide zijden).
Image

Naar de tip van Alexander ook even de achterraampjes gecontroleerd. Aan de linkerzijde een druppeltje water!:
Image
Isolatiemat was goed nat en vocht op de speaker is ook zeker niet de bedoeling..
Image
Oei:
Image
Lijkt toch mee te vallen vanaf de buitenzijde. :)
Image

Ik heb de afdichting onder de rubbers op dezelfde manier gedicht als bij de bijrijderskant. Ik hoop dat dit nu droog blijft. Ik me alleen niet voorstellen dat dit de oorzaak is van al het water bij de pedalen. Dan had de schade veel erger moeten zijn onder het zijraampje? Helaas ging het regenen dus moest ik mijn werkzaamheden staken. Ik ga morgen de auto is opkrikken en er onder kijken - wie weet wat dit teweeg brengt?

Als iemand antwoord weet op de rubber 'afdichtingen'? - let me know! Dit zou een hoop verklaren.. :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - lekkage water

Postby Jurjenz » FriJan04, 2013 1:43:26 PM

O ja, hoe controleer ik of de kachelradiator lek is?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - lekkage water

Postby Holländer » FriJan04, 2013 2:08:55 PM

De rubber doppen heb ik geen antwoord op. De 2 bouten die je daar onder je pedalen ziet is van je draagarm. Zo zit de achterste steun van je draagarm vast.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - lekkage water

Postby Laurent » FriJan04, 2013 2:41:44 PM

Jurjenz wrote:Image
Waar zijn trouwens die twee bouten voor? Ik durf niet om het isolatiemateriaal te verwijderen. Dit spul is erg broos en scheurt al als ik ernaar kijk. :(
Klinkt bekend. Bouten zijn van je draagarmen. Ik heb van het voorjaar beide draagarmen vervangen en derhalve aan beide kanten het zooitje open gehad. Uiteindelijk een stuk ducktape gepakt, daar de stukjes rubber op gepuzzeld en die er weer overheen gelegd, want ook mijne waren snel aan gort.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - lekkage water

Postby Holländer » FriJan04, 2013 3:50:37 PM

Die zelfde rubbers heb ik ook eens moeten weghalen omdat ik bij de draagarm moest. Deze rubbers vallen inderdaad van ellende uit elkaar. Ik heb er echter niets overheen gedaan, en nooit lekkage gehad in die auto. Lijkt me haast niet dat 't daar vandaan kan komen...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - lekkage water

Postby AlexanderB » FriJan04, 2013 4:49:35 PM

Water komt vrijwel altijd van boven..

Jurjenz wrote:Image

Oei, dat ziet er niet lekker uit, daar zit heel veel roest die bij elkaar gehouden word door de verf..

Ik zie het water in je speakerbak, en zeg, smeer de rubbers van je klapraampjes in met vaseline, dan lekken ze niet meer..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - lekkage water

Postby Jurjenz » FriJan04, 2013 5:07:57 PM

Ik hoop dat ik nu eindelijk het lek heb gevonden..

Onder de rode circel kwam ik tijdens het schoonmaken veel smurrie en modder tegen, dus niet alleen water.
Image
De rubbers van de deur waren nog prima net als de randen. Hier kan het dus niet vandaan komen. Wat blijkt? De kabels worden bijeengehouden door een kabelbinder die van buiten naar binnen vast zit d.m.v een plastic plug. In eerste instantie had ik dit over het hoofd gezien omdat dit nauwelijk zichtbaar was van buiten af. Aan de binnenzijde zat de kabelbinder behoorlijk losjes. Buiten ontbrak een rubberen afdichting. Na dit eruit gesloopt te hebben hou je een mooi gat over:
Image
Vanaf de buitenzijde:
Image
Image
Ik heb het gat gevuld d.m.v een bout-dik rubber /carrosserie /dik rubber-moer. Hier kan geen geen water meer door!
Ik heb dit tevens gedaan voor nog een kabelbinder gat. Ik hoop dat het nu over is. Helaas maar een manier om erachter te komen... :lol:
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests

cron