Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Laurent '91 AX K-way 1.0 & '91 AX 1.4D & AX GT 1.4 Update P9

Postby Laurent92 » FriOct05, 2012 3:34:49 PM

Hallo, ik ben Laurent, 20 jaar en woon in België. Ik lees hier toch al een tijdje rond op dit forum en vond het tijd om mij even voor te stellen :)

Na lang zoeken naar een goeie auto om mee te beginnen rijden ben ik dus bij een AX uitgekomen:
Image
Had in de 103.000km op de teller toen ik ze kocht.
Image
Speciaal met mijn pa en nonkel naar Limburg gereden om ze op te halen :D ik heb familie in Limburg, dus dat maakte het ook iets gemakkelijker.

Echt een leuk autootje om mee te rijden :D maar moet wel nog aan sommige dingen wennen. ik heb ze ondertussen al 1 maand en omdat ik nog niet alleen mag rijden staat ze meestal 3-4 dagen aan een stuk stil, starten gaat dan wat moeilijker, bijvoorbeeld als ik de choke ietsje te snel indruk valt ze meestal stil.
En als ik wil vertrekken in 1ste versnelling aarzelt ze eerst en halverwege het gaspedaal ingedrukt schiet ze in schokken vooruit :?: alleen bij koude motor, eens ze is opgewarmd is het verdwenen. Maar kan ook aan mij liggen, verder rijdt ze zeer vlot en trekt ze goed ... :)

Mvg, Laurent
Last edited by Laurent92 on SunFeb02, 2014 11:49:15 PM, edited 18 times in total.
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent » FriOct05, 2012 4:19:40 PM

Hoi naamgenoot! Welkom hier! :)
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby citrofenwick » FriOct05, 2012 5:25:04 PM

Dag Laurent. Welkom hier!

Afgelopen toevallig nog zo'n kway gespot aan een politiecontrole. Je ziet ze niet vaak meer. Leuke uitvoering!
Is het originele vestje er nog bij?
Dat choken vond ik destijds bij mn eerste 1.1 carb ook niet zo leuk. Later zelfs omgebouwd naar injectie daarom.


Uit nieuwsgierigheid. Welke regio?
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent92 » FriOct05, 2012 7:28:28 PM

West-Vlaanderen, Veldegem :wink: het originele vestje zat er niet meer bij :? heb ook al gedacht de mijne om te bouwen naar injectie, maar dat lijkt me niet zo gemakkelijk denk ik?
Ik heb 1jaar en 7 maanden bij een Citroën verdeler gewerkt met leercontract, als carrossier. Van automechaniek ken ik wel een en ander maar zou mezelf nog niet vertrouwen om de carb er al van te halen enzo ... :wink:

Laurent wrote:Hoi naamgenoot! Welkom hier! :)

Thx :)

Wat er ondertussen al veranderd is:
*openluchtfilter
*koude lucht geleider naar openluchtfilter

Heb ik nog geen foto's van, merk toch wel een klein beetje verschil in het optrekken, en bij hogere toeren hoor je ze nu een beetje "brommen" :)

Wat ik nog van plan ben:
*iets met de uitlaat
*een radio (laten) installeren (en misschien de kleine woofers vervangen door betere?? indien nodig)
*wassen en wat polieren
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Ceristimo » FriOct05, 2012 7:52:50 PM

Juist het choken is een fantastische ervaring! Ik miste dat erg toen ik overging naar een AX met (waardeloze en storingsgevoelige) injectie... :P

's Ochtends vroeg in de kou, twee keer het gaspedaal tot op de bodem indrukken, choke maximaal uit, en ze liep in één keer. Tijdens het rijden druk je dan langzaam de choke terug. Als je zeg maar voor een stoplicht staat en de motor loopt vrij hoog stationair, dan kan je de choke ietsje terug drukken. Na een minuut of 5 is de motor doorgaans warm genoeg om zonder choke te lopen.

Warme motor starten is een eitje, want je hebt dan vaak geen choke nodig.

Het leukste zelf vond ik altijd als de motor lauw was. Als je zeg maar naar de winkel was gereden en boodschappen had gedaan. Dan moest 'ie gestart met de choke half uit, en moest je voorzichtig met het gaspedaal "voelen" om 'm te starten.
Zo leuk! :D

@Laurent92
Coole AX! Een Type 1, met 1.0 liter carburateur. Wees er trots op! Je ziet ze namelijk nooit meer.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent92 » FriOct05, 2012 8:51:33 PM

Thx, het is eigenlijk precies de AX die ik zocht, een witte type 1 :)
wat mij nu ook opvalt is dat je een AX over het algemeen al niet zo veel meer ziet rijden.
twee keer het gaspedaal tot op de bodem indrukken

Voor je ze start?

Nu ik ben in ieder geval zeer blij met mijn AX :) wat ik ook nog van plan ben is de voor- en achterbumper laten herspuiten, en sinds mijn rechter dimlicht het heeft begeven zou ik de lampjes vervangen door van die gele lampjes. Voor de rest wil ik ze gewoon origineel houden.
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby citrofenwick » SatOct06, 2012 3:05:44 AM

Laurent92 wrote:West-Vlaanderen, Veldegem :wink: het originele vestje zat er niet meer bij :? heb ook al gedacht de mijne om te bouwen naar injectie, maar dat lijkt me niet zo gemakkelijk denk ik?
Ik heb 1jaar en 7 maanden bij een Citroën verdeler gewerkt met leercontract, als carrossier. Van automechaniek ken ik wel een en ander maar zou mezelf nog niet vertrouwen om de carb er al van te halen enzo ... :wink:

Laurent wrote:Hoi naamgenoot! Welkom hier! :)

Thx :)

Wat er ondertussen al veranderd is:
*openluchtfilter
*koude lucht geleider naar openluchtfilter

Heb ik nog geen foto's van, merk toch wel een klein beetje verschil in het optrekken, en bij hogere toeren hoor je ze nu een beetje "brommen" :)

Wat ik nog van plan ben:
*iets met de uitlaat
*een radio (laten) installeren (en misschien de kleine woofers vervangen door betere?? indien nodig)
*wassen en wat polieren

Het is vooral veel werk :P
Hier staat meer:
viewtopic.php?f=9&t=15502&start=100

De motor hoeft er normaal niet uit hoor. Je benzineleidingen zou je moeten veranderen omdat een type 1 carb geen retourslang heeft. En makkelijkst ook dat je een andere benzinetank neemt.

Als je eens een type 1 onderdeel niet vindt, ik woon niet zover van u vandaan.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Netheo » SatOct06, 2012 7:16:16 AM

eerste en vooral welkome hier, weer een belg bij :D .
leuke ax en leuke uitvoering.

wat ik me afvroeg, bij het monteren van je open luchtfilter, heb je dan je carb opnieuw af gesteld? want anders krijgt de motor waarschijnlijk iets te veel lucht nu en loop ie daardoor ook minder goed. Ik heb zelf ook een open luchtfilter op men GT staan en na het afstellen ging ie toch een stukje vlotter, vooral koud ging gemakkelijker rijden en met warme motor ging ie veel beter in hoge toeren. is maar een kwestie van een viergastester in de uitlaat steken en vijzen aan de carb :)
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby jb » SatOct06, 2012 2:21:26 PM

welkom hier

leuk te zien dat er nog een kway in west vlaanderen rondrijd
mijn 1st ax was een kway , heb er heel goeie herineringen
zal je veel plezier aan hebben

mvg
User avatar
jb
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 806
Joined: ThuApr09, 2009 2:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Fruit » SatOct06, 2012 2:30:05 PM

Leuke auto!! Hoop dat je er nog lang mee mag rijden. Mog je nog hulp nodig hebben met je audio dan moet je maar een schreeuw geven. Zou het lekker zelf doen stelt weinig voor !
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent92 » SatOct06, 2012 9:05:48 PM

Thx :)
Netheo wrote:eerste en vooral welkome hier, weer een belg bij :D .
leuke AX en leuke uitvoering.

wat ik me afvroeg, bij het monteren van je open luchtfilter, heb je dan je carb opnieuw af gesteld? want anders krijgt de motor waarschijnlijk iets te veel lucht nu en loop ie daardoor ook minder goed. Ik heb zelf ook een open luchtfilter op men GT staan en na het afstellen ging ie toch een stukje vlotter, vooral koud ging gemakkelijker rijden en met warme motor ging ie veel beter in hoge toeren. is maar een kwestie van een viergastester in de uitlaat steken en vijzen aan de carb :)

Oei, de carb heb ik nog niet afgesteld, maar had me ergens wel afgevraagd of het nodig was maar na een kort testritje ging ik er van uit dat het goed was.
Ik weet niet of het iets uitmaakt maar de open luchtfilter die er nu op zit is gewoon zo'n universele, rond de €10, ben wel van plan in de toekomst een K&N te plaatsen :wink:
Kan ik op het forum een soort handleiding of meer info terug vinden over hoe ik de carb kan herafstellen? Heb dit nog nooit eerder gedaan met een auto.

Het is vooral veel werk :P
Hier staat meer:
viewtopic.php?f=9&t=15502&start=100

De motor hoeft er normaal niet uit hoor. Je benzineleidingen zou je moeten veranderen omdat een type 1 carb geen retourslang heeft. En makkelijkst ook dat je een andere benzinetank neemt.

Bedankt voor de info, inderdaad een eindje werk zo te horen :P

welkom hier

leuk te zien dat er nog een kway in west vlaanderen rondrijd
mijn 1st AX was een kway , heb er heel goeie herineringen
zal je veel plezier aan hebben

mvg

Thx :wink:
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent92 » SunOct07, 2012 9:56:52 PM

Laurent92 wrote:Thx :)
Netheo wrote:eerste en vooral welkome hier, weer een belg bij :D .
leuke AX en leuke uitvoering.

wat ik me afvroeg, bij het monteren van je open luchtfilter, heb je dan je carb opnieuw af gesteld? want anders krijgt de motor waarschijnlijk iets te veel lucht nu en loop ie daardoor ook minder goed. Ik heb zelf ook een open luchtfilter op men GT staan en na het afstellen ging ie toch een stukje vlotter, vooral koud ging gemakkelijker rijden en met warme motor ging ie veel beter in hoge toeren. is maar een kwestie van een viergastester in de uitlaat steken en vijzen aan de carb :)

Oei, de carb heb ik nog niet afgesteld, maar had me ergens wel afgevraagd of het nodig was maar na een kort testritje ging ik er van uit dat het goed was.
Ik weet niet of het iets uitmaakt maar de open luchtfilter die er nu op zit is gewoon zo'n universele, rond de €10, ben wel van plan in de toekomst een K&N te plaatsen :wink:
Kan ik op het forum een soort handleiding of meer info terug vinden over hoe ik de carb kan herafstellen? Heb dit nog nooit eerder gedaan met een auto.

Ik heb hier een tijdje rondgezocht in verschillende rubrieken (technische F.A.Q., algemene F.A.Q., HOW TO en Technisch/Technical, ook via de search-functie) maar heb raar genoeg niet veel info teruggevonden over hoe ik de carb kan afstellen :?:
Daarna wat gezocht op Google, volgens wat ik gelezen heb MOET de carb dus herafgesteld worden na het plaatsen van een open luchtfilter omdat ze anders te arm loopt.
En als ik dus voor de AX zou staan met de motorkap geopend zou schuin- rechts onderaan de carburateur een vijs zitten om ze af te stellen.
Is het ook zo hoe meer je de vijs naar buiten draait hoe rijker ze loopt?
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Holländer » MonOct08, 2012 3:05:32 PM

Welkom bij de club! je hebt inderdaad een leuke en zeldzame ax gevonden! succes met de modificaties en het afstellen van de carburateur (waar ik je helaas niet meer kan helpen)!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Losroyos » MonOct08, 2012 4:32:47 PM

Welkom, En de auto ziet er nog geod ut voor de leeftijd.

Hoop dat je er veel plezier mee hebt :D
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby TvL » MonOct08, 2012 9:59:59 PM

Welkom Laurent, erg leuk zo'n type 1 met carburateur! 8)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent92 » TueOct09, 2012 10:01:36 PM

Bedankt voor de leuke reacties :)

Ik heb ondertussen ook een nieuw stuk uitlaat voor de AX, dat van het spruitstuk tot aan de einddemper.
De boutjes zijn nu aan het weken in kruip olie.
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby AlexanderB » TueOct09, 2012 11:20:48 PM

Als er 1 ding niet vastgerot zit, zijn het de uitlaatmoeren en bouten bij het spruitstuk.. Ziet dr lastig uit, al die roest, maar vast zit het echt niet. :) Hebben een vrij laag aanhaalmoment van (uit mn hoofd) 27 nm, oftewel net-iets-meer-dan-handvast, ik heb dr in ieder geval bij een aantal verschillende AX'en die los moeten maken, en dat ging altijd zeer eenvoudig. Maargoed, kruipolie helpt altijd, en baat het niet, dan schaad het niet. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent92 » WedOct10, 2012 10:05:06 PM

AlexanderB wrote:Als er 1 ding niet vastgerot zit, zijn het de uitlaatmoeren en bouten bij het spruitstuk.. Ziet dr lastig uit, al die roest, maar vast zit het echt niet. :) Hebben een vrij laag aanhaalmoment van (uit mn hoofd) 27 nm, oftewel net-iets-meer-dan-handvast, ik heb dr in ieder geval bij een aantal verschillende AX'en die los moeten maken, en dat ging altijd zeer eenvoudig. Maargoed, kruipolie helpt altijd, en baat het niet, dan schaad het niet. :)

Ze waren idd niet rot, maar had toch een stukje buis nodig om ze te lossen. En de nieuwe lijn zit er dus op :)
Hier wat foto's:
Image

Image

Image

Image
Nieuwe pakking:
Image

Image
Nieuwe klem:
Image
Voorlopig terug de originele demper er op:
Image

En nog een paar foto's die ik zondag heb gemaakt, het interrieur:
Image
Een deukje net boven het achterwiel die ik zo graag weer effen zou willen zonder de stickers te beschadigen, lijkt me wel riskant. Deuk was er al in voor ik ze had gekocht:
Image

Image
Onder de motorkap:
Image

Dus na het installeren van de nieuwe lijn heb ik ze nog eens gestart (na 6 dagen stil staan), ging weer een beetje moeilijk ...
Bij het choken klonk ze ineens zwaarder en toen ik het gaspedaal intrapte begon ze te schreeuwen, dus ik dacht meteen dat de einddemper niet goed gemonteerd was ... en dat was ook zo. Toen ik de klem terug had los gemaakt merkte ik dat de draad van de bouten beschadigd waren (te ver aangespannen dus), die ga ik dus moeten vervangen.

Waar ik me wel zorgen om maak is als ik het gaspedaal bijna volledig intrap bij koude motor, ze altijd aarzelt, vandaag sloeg ze net niet af.
Het is zoals deze situatie:
MBa@NL wrote:Motor loopt stationair netjes, trekt goed door maar hoe je het gas ook opbouwt het duurt even voor hij wat doet en dat gebeurt dan met een klap

Betreft: AX alle monopoint/carburateur(?) modellen.

Diagnose: Voetpakking gasklephuis gescheurd/weg. Hierdoor kan er geen vacuuüm opgebouwd worden wat na een korte periode alsnog ukt (met verlies) en geeftdan alsnog gas.

Oplossing: Vervangen voetpakking.

Werkwijze:
Voor het vervangen van de voetpakking verwijder je eerst de luchtfilterbehuizing tot aan het ontstekingshuis/carburateur.
Maak eerste de vacuuüm slang(en), brandstofleiding(en), stekker(s) en gaskabel (en bij een carb de choke kabel) los.
Bij de monopoint injectiehuizen kun je met een torx 30, 2 of 4, bouten losdraaien welke in het inlaatspruitstuk vastzitten.
Verwijder nu het injectiehuis/carburateur en het gasklephuis.
Verwijder de oude voetpakking, schraap eventueel met een hobbymesje overtollige pakking weg.
Plaats nu een nieuwe pakking (deze kan zelf gesneden worden van een melkkarton of tekenpapier en anders te koop bij een dealer/onderdelenboer).
Bouw nu alles terug in omgekeerde volgorde van het demonteren.
_________________

Maar dan alleen bij koude motor, eens ze opgewarmd is, is het verdwenen.
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby AlexanderB » WedOct10, 2012 10:12:18 PM

Aha.. maargoed, ze gingen dr af, en dat was de bedoeling toch.. :)

Dat kan ook zijn omdat ie niet goed afgesteld is dus, dan krijgt ie ook minder brandstof binnen tov de lucht, met die nieuwe filter. maar een nieuw pakkingkje knippen uit een melkpak is zo gebeurd.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent AX K-way 1.0 1991

Postby Laurent92 » WedOct10, 2012 10:31:56 PM

Dat ga ik dus eens moeten proberen met dat melkkarton, het zou me zeker niet verbazen dat die pakking versleten is. Ze is van '91 en heeft op dit moment in de 104 000 kms, dus volgens mij heeft ze waarschijnlijk veel stilgestaan.
AlexanderB wrote:Aha.. maargoed, ze gingen dr af, en dat was de bedoeling toch.. :)

Inderdaad :)
Laurent92
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 176
Joined: TueSep11, 2012 11:40:20 AM
Location: Veldegem

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests