JSP - AX 1.4 GTI-5[APK 1.21] - 10E ''pino'' [APK 5.22] - 1.0

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby ax_cx » ThuDec11, 2014 11:11:29 PM

WTBer wrote:in je kennismaking vertel je dat je versnellingsbak een lange overbrenging heeft. wat is die overbrenging dan precies en scheelt dit veen met een normale 1.1 5 bak?

mvg guus


de 5de is 0.77:1 en eind 3.94:1 Dus 3500rpm op 120km/h

De 1.1 heeft 0.85:1 en eind 4.1 Dus 4000rpm op 120km/h

Heeft niet veel nut op een 1.1 trekt niet door op de snelweg.
ax_cx
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 102
Joined: ThuJun26, 2014 9:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby JSP » FriDec12, 2014 4:40:30 AM

WTBer wrote:in je kennismaking vertel je dat je versnellingsbak een lange overbrenging heeft. wat is die overbrenging dan precies en scheelt dit veen met een normale 1.1 5 bak?

mvg guus


Het betreft een 2CB74 is identiek aan een 2CB80 verhouding:

2CB74
1ste 12/41 3,41667
2de 21/38 1,80952
3rde 29/37 1,27586
4de 40/39 0,97500
5de 43/33 0,76744

Eindoverbrenging: 3.76

snelheidsmetervertanding: 19/18

AlexanderB wrote:Het idee is dat de motor lage toerentallen draait voor dezelfde snelheid, waardoor de auto wat stiller is op de snelweg.

de normale 5bak die op een 1.1 zit is eigenlijk precies goed voor een 1.1. :)


Daar ben ik het volledig mee eens.

Deze verhouding zit op de 1.1 meestal als ik me niet vergis.

2CA63

1ste 12/41 3,41667
2de 20/39 1,95000
3de 28/38 1,35714
4de 37/39 1,05405
5de 41/35 0,85366

Eind: 16/65 4,06250

Snelheidsmeter: 19/18

ax_cx wrote:
de 5de is 0.77:1 en eind 3.94:1 Dus 3500rpm op 120km/h

De 1.1 heeft 0.85:1 en eind 4.1 Dus 4000rpm op 120km/h

Heeft niet veel nut op een 1.1 trekt niet door op de snelweg.


Klopt ook die 5de op een 1.4 is voor zuinigheid hij komt niet vooruit in de laatste versnelling.
Last edited by JSP on TueNov17, 2015 5:35:37 PM, edited 1 time in total.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby JSP » SunDec14, 2014 3:01:01 AM

Zo andere startmotor geregeld en andere Dynamo (70A). 1Kg minder dan de vorige deze startmotor en start ook heel rap vergeleken met de vorige.

Image

Image
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby JSP » MonDec15, 2014 2:54:34 AM

Meeting van gisteren:

Image

Image

Image
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby JSP » SunDec28, 2014 1:07:49 AM

Het heeft mooi gesneeuwd en hij start gelijk met de startmotor die bijna nieuw is en dynamo die 70A is.

Image
Last edited by JSP on SatJan10, 2015 6:02:24 AM, edited 2 times in total.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby JSP » MonJan05, 2015 12:37:54 AM

Zo even AlexanderB weer op weg geholpen:

Image

En GT velgen opgehaald kan de LM velgen naar de poedercoater:

Image
Last edited by JSP on TueDec31, 2019 2:39:10 AM, edited 1 time in total.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby JSP » SatJan10, 2015 5:57:22 AM

Ruitewisser motor binnen. Die heeft het begeven gisteren.

Image

Image
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Siyu AX 1.4 TGS 1994 5drs

Postby JSP » SunJan18, 2015 12:27:06 PM

Andere motorblok gekocht wegens kleppendichtingen en +25pk ☺

Image

Image
Last edited by JSP on MonJan19, 2015 12:16:19 AM, edited 1 time in total.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby AlexanderB » SunJan18, 2015 1:44:34 PM

en wegens +25 pk :P

En moet je niet ff vertellen dat je je auto hebt laten wegen en dat ie nu minder weegt op papier --> minder wegenbelasting? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby JSP » MonJan19, 2015 12:14:42 AM

AlexanderB wrote:en wegens +25 pk :P

En moet je niet ff vertellen dat je je auto hebt laten wegen en dat ie nu minder weegt op papier --> minder wegenbelasting? :)


Dat is pas definitief wanneer ik de kentekencard binnen heb.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby Holländer » MonJan19, 2015 9:37:17 AM

Wat kost dat laten wegen? En hoe heb je gezorgt dat die minder woog? Gewoon met lege tank wegen, of rekenen ze daar gewoon een bepaald gewicht voor?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1556
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby PaulM » MonJan19, 2015 11:46:04 AM

Holländer wrote:Wat kost dat laten wegen? En hoe heb je gezorgt dat die minder woog? Gewoon met lege tank wegen, of rekenen ze daar gewoon een bepaald gewicht voor?

Met lege tank wegen werkt niet ;) Als je op RDW.nl kijkt, staat er massa ledig voertuig en massa rijklaar. Laatstgenoemde is met alle vloeistoffen etc. in het systeem. Mijn AX is 704 kg ledig en 804 kg rijklaar. Wegenbelasting wordt berekend op massa ledig voertuig.
Verschil in wegenbelasting is marginaal. De eerste klasse is 551-650 kg, tweede klasse is 651-750 en zo loopt het per 100 kg op. Meeste AX'en vallen in de tweede klasse. Voor de herkeuring zal je de auto dus structureel 55 kg lichter moeten maken, dat is niet een kwestie van achterbank eruit, keuren en bank terug erin. Volgens mij scheelt het 3 euro per maand tussen de eerste en tweede klasse. Herkeuren kost volgens mij rond de €60,-, plus dat de halve auto gestript moet zijn.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby AlexanderB » MonJan19, 2015 12:25:57 PM

Hmm, blijkbaar had JSP mazzel, want hij hoefde alleen het reservewiel en nog wat losse troep dr uit te halen om op 845 gewogen uit te komen, 745 ledig gewicht dus. Voor een benzine-AX scheelt het maar een paar euro per maand/paar tientjes per jaar, voor een diesel-AX al iets van 15 euro per maand (€180/jaar), dat tikt best aan, dus misschien dat ik de mijne ook doe? :)

En dat ie maar 27 euro hoefde te betalen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby PaulM » MonJan19, 2015 2:15:37 PM

Wellicht geluk met de keuring? Maar dan is het wel de moeite waard, had het even snel opgezocht en was uitgegaan van mijn auto (1.1i). b
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby Holländer » MonJan19, 2015 3:08:35 PM

In de duurste provincie (Zuid-Holland) scheelt 1 categorie lager €9,- in de maand. Dus €108,-/jaar. In n half jaar heb je de keuringkosten er dus uit. Maar je moet wel 55 kg kwijtraken. Dat zal lastiger zijn dan je denkt! En in hoeverre gaan ze verder keuren? Niet dat je €300,- kosten aan overige dingen hebt die uit de keuring komen :?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1556
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby JSP » MonJan19, 2015 4:05:23 PM

PaulM wrote:
Holländer wrote:Wat kost dat laten wegen? En hoe heb je gezorgt dat die minder woog? Gewoon met lege tank wegen, of rekenen ze daar gewoon een bepaald gewicht voor?

Met lege tank wegen werkt niet ;) Als je op RDW.nl kijkt, staat er massa ledig voertuig en massa rijklaar. Laatstgenoemde is met alle vloeistoffen etc. in het systeem. Mijn AX is 704 kg ledig en 804 kg rijklaar. Wegenbelasting wordt berekend op massa ledig voertuig.
Verschil in wegenbelasting is marginaal. De eerste klasse is 551-650 kg, tweede klasse is 651-750 en zo loopt het per 100 kg op. Meeste AX'en vallen in de tweede klasse. Voor de herkeuring zal je de auto dus structureel 55 kg lichter moeten maken, dat is niet een kwestie van achterbank eruit, keuren en bank terug erin. Volgens mij scheelt het 3 euro per maand tussen de eerste en tweede klasse. Herkeuren kost volgens mij rond de €60,-, plus dat de halve auto gestript moet zijn.


Zie foto het is geen 60.00 . Massa ledig betekent niet dat alle vloeistoffen vol hoeft te zijn. Achterbank eruit mag al niet meer anders krijg je op bijzonderheden 2 zitter. het scheelt 5 euro tussenin de klasse 650-750kg en 750-850kg is zo terugverdiend. Strippen mag als het niet zichtbaar is. Ze gaan niet onder de auto kijken.....

Holländer wrote:In de duurste provincie (Zuid-Holland) scheelt 1 categorie lager €9,- in de maand. Dus €108,-/jaar. In n half jaar heb je de keuringkosten er dus uit. Maar je moet wel 55 kg kwijtraken. Dat zal lastiger zijn dan je denkt! En in hoeverre gaan ze verder keuren? Niet dat je €300,- kosten aan overige dingen hebt die uit de keuring komen :?


Dat viel nog allemaal mee je vraagt alleen auto laten herwegen verder niets vragen. Ik heb eerst gewogen 780kg. Na strippen 738kg.

Image



RDW doet niet heel moeilijk erom ze willen alleen chassisnummer zien en typeplaatje de rest niets zolang je auto nog geldig APK heeft. AX is inmiddels al 18jaar oud minimaal van de meeste of die van mij al 20.5 jaar dus doen ze niet heel moelijk erover.

Het kost 27.00 (zie foto):

Image

Ik weet niet van waar ineens de speculatie vandaan komt maar, als het mij lukt dan lukt iedereen het. En zoveel heb ik niet gedaan om hem 40kg lichter te maken alexanderB weet dat inmiddels wel.

Voor de 1.1i eigenaren zal dat wel een moeilijke zijn om 50kg eraf te halen.
Last edited by JSP on TueJan20, 2015 3:53:42 AM, edited 1 time in total.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby Bossie » MonJan19, 2015 4:12:56 PM

Welke speculatie? Een groot deel van de AX-en zit al onder de 750kg grens. Mijn type 1 GT's staan voor 730kg op kenteken en m'n 5-deurs voor 704kg.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby JSP » MonJan19, 2015 4:14:25 PM

Bossie wrote:Welke speculatie? Een groot deel van de AX-en zit al onder de 750kg grens. Mijn type 1 GT's staan voor 730kg op kenteken en m'n 5-deurs voor 704kg.


Het gaat om een 1.0i of 1.1i naar 650kg krijgen dat was de speculatie....... 1.4i zal niet zo moeilijk zijn aangezien ze 768kg wegen en moet naar 750kg.

Verder zijn MK1/type 1 zeker lichter vergeleken met type2/MK2. aangezien de crashbars, ecu, injectie, brandstofpomp etc.etc. extra opties erop zitten.

Probeer en je zult het weten.......

Ik wil het hierbij laten als je vragen hebt dan zet je ze maar op pm. Anders word mijn updates onoverzichtelijk met vragen die ook door pm kunnen.
Last edited by JSP on MonJan19, 2015 4:32:26 PM, edited 2 times in total.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby Bossie » MonJan19, 2015 4:29:55 PM

Mijn type 1 GT's zijn injectie exemplaren, m'n 5-deurs is een type 2. Crashbars? Die vind je in beide types niet, daarop verschilt de koets niet.

Groot verschil zin in het type blok, een aluminium onderblok of een gietijzeren onderblok. Verschil daartussen is zo'n 30kg.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: AX 1.4 TGS 1994 5drs restauratie

Postby JSP » MonJan19, 2015 4:31:49 PM

Bossie wrote:Mijn type 1 GT's zijn injectie exemplaren, m'n 5-deurs is een type 2. Crashbars? Die vind je in beide types niet, daarop verschilt de koets niet.

Groot verschil zin in het type blok, een aluminium onderblok of een gietijzeren onderblok. Verschil daartussen is zo'n 30kg.


Dat geloof ik wel. maar kijk maar welke startmotor je hebt? Ik heb een Valeo die weegt al 1kg minder dan de Bosch startmotor. Valeo dynamo van 70A zonder de groter bracket weegt ook al 1.5kg minder Zo kan je eindeloos doorgaan hoe en wat en dat houdt nooit op.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 750
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests