Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » MonDec22, 2014 5:41:34 PM

Na een beetje rond te hebben gekeken (en gevraagd) hier, mijn eigen Wie-is-Wie.

Ik ben Paul, een 24-jarige student uit Eindhoven. Sinds september dit jaar heb ik een AX 1.1i uit 1995, mijn eerste auto. Naast mijn studie drum ik veel, en zonder eigen auto was het niet meer te doen om naar de verschillende repetities en optredens op en neer te komen. Het doel: voor zo weinig mogelijk geld een jaar lang, totdat ik ben afgestudeerd, zo veilig en betrouwbaar mogelijk rondrijden. Ik heb mezelf 500 euro gegeven om een auto te kopen, en 300 euro voor het onderhoud voor een jaar ten doel gesteld - inclusief APK. Dat betekent een kleine, lichte auto waar ik zelf aan kan sleutelen.

Hier in de buurt werd deze AX aangeboden bij een handelaar: 85.000 km gelopen en APK t/m oktober 2015.
Op vrijdagmiddag met de bassist (heeft zelf meerdere oude Citroëns, waaronder 2 BX'en) er naartoe gegaan, hij heeft 'm even aan de tand gevoeld tijdens de proefrit en onderweg een tussenstop gemaakt bij zijn garagehouder die er nog even naar heeft gekeken. De auto had geen onderhoudsboekje en de onderhoudsgeschiendenis was onbekend bij de verkoper.

Mechanisch/motorisch e.e.a. gecontroleerd: accu uit 2011 (ANWB vervangen), geen speling in de wiellagers, geen noemenswaardige speling in het stuur, uitlaat lekt niet en zit vast, pot ziet er redelijk nieuw uit, auto remt recht, blijft recht rijden, geen witte of donkere rook uit de uitlaat. Koppeling grijpt goed aan,
Distributieriem was onbekend wanneer die was vervangen, maar op het oog zag die er goed uit: rubber leek niet kort, geen rafels of scheuren, en stond nog goed op spanning.

Directe minpunten: achterbanden uit 2003 (voor 2009), barst in het linker knipperlicht voor, en de standaard roestplekken: beide kanten achter de koplampen, achterbak gaatje (doorgerot) bij het linker achterwiel, gat van +/- 5 cm in de rechter dorpel voor (doch geen probleem volgens de APK volgens de garagehouder).
En daarnaast dus dat de onderhoudsgeschiedenis onbekend is.

Voor 525 euro de knoop doorgehakt en de auto gekocht met het idee dat dit wel een jaar zou rijden, en aan het eind van de middag reed ik rond in mijn eerste eigen auto!

De enige foto tot nu toe:
Image


Inmiddels heb ik zo'n 5000 km gereden, met ongeveer 1:17 gemiddeld (60-40 stad en N-weg/snelweg). En ook al wat klein onderhoud gedaan:
- Relais achterruitverwarming geplaatst (ontbrak)
- Olie + filter vervangen
- Zicht: voorruit goed schoongemaakt, nieuwe ruitenwisser, dodehoekspiegel.

En wat nog aandacht verdiend:
- Nieuwe spie voor de versnellingspook
- 2 nieuwe banden
- Bougies controleren, evt. vervangen
- Luchtfilter controleren, evt. vervangen
- Stelknop koplampen repareren (beide kanten kapot)

En 'extraatjes':
- Nieuwe antennekabel (nu geen bereik op de radio)
- Thermometer plaatsen om de buitentemperatuur te meten
- Bekerhouder (suggesties?)

22-12
De laatste twee weken merk ik dat het verbruik met zo'n 10% is toegenomen. Na een korte check blijken de remmen voor iets aan te lopen. Komende week dus nakijken en schoonmaken, dankzij de tip van AlexanderB.
Last edited by PaulM on MonDec22, 2014 6:34:16 PM, edited 1 time in total.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Jurjenz » MonDec22, 2014 5:52:26 PM

Ziet er netjes uit! :D

en nogmaals welkom.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Fruit » MonDec22, 2014 5:59:52 PM

Meer verbruik kan ook door kouder weer komen.
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » MonDec22, 2014 6:30:45 PM

Fruit wrote:Meer verbruik kan ook door kouder weer komen.

Deels misschien, bij flinke vorst verwacht ik inderdaad wel iets verhoogd verbruik, maar 10% meer ondanks noemenswaardige temperatuursverschillen in de afgelopen tankbeurten vind ik aan de hoge kant.

@Jurjenz
Dankje! Volgens mij zou de lak opleven bij een goede boenbeurt, maar dat heeft nu geen prioriteit (excuses aan de die-hards!).
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » WedDec24, 2014 6:11:27 PM

Zo, vandaag de eerste remklauw gedaan. Kostte me wat tijd aangezien het nieuw voor me is, maar na 3 uur sleutelen zijn de bussen weer gesmeerd en loopt het wiel weer soepel (ruim 1,5 rondje tegenover 3/4 hiervoor). Overmorgen de tweede, die waarschijnlijk een stuk sneller zal gaan nu ik weet hoe het moet. Uiteindelijk toch ATE remmenvet gevonden, dus dat er maar tussen gedaan.
En aangezien de remschijf er toch af kwam, gelijk alles maar goed schoongemaakt.

Foto's (geen na-foto's, ziet er hetzelfde uit).

De rem zoals ik 'm aantrof:
Image

En de remblokjes, zien er nog dik genoeg uit (evenals de schijf :D ):
Image
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Jurjenz » WedDec24, 2014 6:40:57 PM

Goed bezig! :D De schijfrem ziet er wel ingesleten uit? Remblokken zijn inderdaad nog prima. Zal morgen wel sneller gaan nu je weet hoe het moet.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » WedDec24, 2014 8:10:59 PM

Dankje! Was ook leuk om te doen, nadat ik door had hoe het moest. Redelijk simpel klusje om mee te beginnen, zo leer ik steeds meer over mijn auto.
De schijven zijn wel iets ingesleten. Als ik het me goed herinner zijn ze 8 mm nieuw en bij 6 mm adviseert Citroën dat ze vervangen moeten worden. Ze zijn nog geen 1 mm per kant afgesleten op het oog. Ik zal morgen de andere schijf voor de zekerheid opmeten met een schuifmaat.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » ThuDec25, 2014 1:19:00 PM

Zo, de tweede kant was in iets meer dan een uurtje klaar, inclusief schoonmaken. Remschijf is nog 7.1 mm dik, blokjes zijn nog goed. Remtest gedaan, remt recht en noodstop met 60 km/h staat snel stil. Voorlopig geen omkijken meer naar als het goed is. :)

Nu ik toch bezig was gelijk de deurrubbers ingesmeerd met vaseline, waren erg droog en nu is-ie weer winterklaar.
En nog even naar de koplampen gekeken, dat wordt denk ik wel moeilijker. De rechter koplamp is onderin een stukje afgebroken, volgens mij komt er daarom soms een beetje vocht achter (probleem voor APK).
Ook zitten beide koplampen aan de onderkant niet vastgeklikt in het stelsysteem, waardoor de koplamp wiebelt - niet prettig voor andere weggebruikers. Lijkt erop dat de busjes aan beide kanten zijn afgebroken. Ook geen idee wat de lijm op de bovenste stelschroeven doet, daar durf ik nu eerlijk gezegd nog niet aan te komen.
Rechts zal sowieso een nieuwe koplamp moeten, of mag ik het afdichten met siliconenkit voor de APK? (60 euro per koplamp anders..) Stelschroeven wil ik in ieder geval z.s.m. repareren.

Links:
Image

Rechts:
Image
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Jurjenz » ThuDec25, 2014 1:39:21 PM

Hier zijn de koplampen iets goedkoper :wink:
http://www.winparts.nl/verlichting/koplamp/citroen/ax--za----bouwjaar-1986-07-1998-12/c28-394-11280.html

Mocht je deze gaan bestellen dan moet je de houdertjes een klein beetje ruimer maken (met nadruk op een beetje, en een mesje is hierbij handig) zodat het bolletje van het stelsysteem er goed in klikt. Ik had het in eerste instantie niet gedaan met als gevolg dat er stukje van het houdertje afbrak.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby AlexanderB » SatDec27, 2014 1:16:20 AM

Die lampen zijn trouwens wel populair hier, en ik denk dat ze dat door hebben, want ze waren een paar jaar terug eerst €10, toen €12, en nu €15..
Desondanks, dat is een stuk goedkoper dan 60.. :)

Hmm, lijm, die had ik nog niet gezien.. Deze lampen zien er (qua bevestigingspunten) inderdaad niet al te blij meer uit, dus misschien inderdaad tijd voor een paar nieuwe.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby theohoutman » SunDec28, 2014 11:16:55 AM

Die stelpunten zijn vaak een probleem punt bij de ax'jes. Ik adviseer om het alles ook een beetje in te vetten om meer roest te verkomen.
Doe FF relAX
User avatar
theohoutman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 138
Joined: SunAug10, 2014 2:04:41 PM
Location: Apeldoorn

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » MonDec29, 2014 12:18:37 PM

Bedankt voor de tips. Zullen dan toch 2 nieuwe in moeten inderdaad, maar €15 is een stuk beter te betalen dan de bijna €60 bij Mister-Auto. :?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » WedJan07, 2015 5:39:07 PM

De eerste ronde sneeuw hebben we overleefd! Met de dunne zomerbanden ging ik alle kanten in de woonwijken waar niet gestrooid wordt, maar dat was een leuke uitdaging. De N-wegen gingen al veel beter en snelwegen waren helemaal geen probleem (wel rustig aan doen natuurlijk).
Omdat het zo makkelijk schuift ook meteen naar een lege parkeerplaats op de universiteit te gaan en mijn vriendin geleerd over rijden/glijden in de sneeuw (en natuurlijk zelf wat op en neer gegleden!).

Twee nieuwe aandachtspunten:
1) Starten. De laatste twee keer startte ik iets te kort, waardoor de motor niet meteen aansloeg. Vervolgens startte de motor heel moeizaam starten: startmotor lang (10 sec.) inhouden, beetje gas geven en uit eindelijk kwam-ie pruttelen op gang. Paar seconden wat hoger in de toeren houden en dan is het weer oké. Ideeën wat dit kan zijn?

2) Deur van de bestuurder recht hangen. Viel me bij aankoop al op dat die niet netjes recht zit. Af en toe valt de deur ook niet in het slot, dan stuitert de deur gewoon terug open. Maar laatst op de snelweg viel het me op dat er een grote spleet zit tussen het rubber aan de deur, groot genoeg om wat lucht doorheen te krijgen (geen regen gelukkig). En natuurlijk groot genoeg om ongewenst de deur te openen.
Er zit geen speling op het scharnier. Volgens Haynes is het scharnier te stellen, maar enkel met een speciaal gereedschap. Is het een kwestie van stellen?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby AlexanderB » WedJan07, 2015 7:02:09 PM

Geen idee watvoor speciaal gereedschap dat moet zijn, maar als je dr achter komt, dan horen we 't graag, want er zijn meer AX'jes met dat probleem denk ik. :)

Omdat de boel gewoon massief gemonteerd is, en dus (met beleid) verbogen moet worden om iets kunnen veranderen aan de instelling, denk ik dat dat speciale gereedschap misschien iets van een grote tang is?

Image
zo iets? (Je kan deze krijgen met handvatten van een halve meter dr aan, als het dan nog niet lukt om die dingen te buigen dan weet ik 't ook niet meer)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Jurjenz » WedJan07, 2015 8:30:46 PM

PaulM wrote:1) Starten. De laatste twee keer startte ik iets te kort, waardoor de motor niet meteen aansloeg. Vervolgens startte de motor heel moeizaam starten: startmotor lang (10 sec.) inhouden, beetje gas geven en uit eindelijk kwam-ie pruttelen op gang. Paar seconden wat hoger in de toeren houden en dan is het weer oké. Ideeën wat dit kan zijn?


Het slecht starten, gebeurde dat alleen deze keer of heeft het probleem aangehouden?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Nico » ThuJan08, 2015 6:38:09 PM

Dat ie wat extra aanmoediging nodig heeft als hij na de eerste keer niet meteen aanslaat heb ik ook altijd. Zou ik me geen zorgen om maken. Ik denk dat er tijdens de koude start wat meer brandstof wordt ingespoten, waardoor de motor een beetje verzuipt als je een paar keer achter elkaar start..
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Nico » ThuJan08, 2015 6:41:27 PM

Als van je koplampen alleen de donkergrijze houdertjes stuk zijn hoef je geen nieuwe koplampen te kopen. Je kunt ze voor een paar euro kopen bij de dealer, bestelnummer 95 598 511
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby Wheelnut » FriJan09, 2015 1:40:26 PM

De laatste keer dat ik die montagenokjes bestelde, moesten ze heel hard zoeken wie nog zo'n zakje in voorraad had.
Blijkbaar had ik het laatste zakje in de regio... Voordat ik Saxo ging rijden... Twee jaar geleden...

Ik weet niet hoe het met voorraden daar zit, maar die nokjes komen dus niet meer nieuw binnen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » MonJan12, 2015 1:41:52 PM

Nico wrote:Dat ie wat extra aanmoediging nodig heeft als hij na de eerste keer niet meteen aanslaat heb ik ook altijd. Zou ik me geen zorgen om maken. Ik denk dat er tijdens de koude start wat meer brandstof wordt ingespoten, waardoor de motor een beetje verzuipt als je een paar keer achter elkaar start..

Denk dat dat het geweest is dan. Afgelopen keren startte het weer als een zonnetje in ieder geval :)

Nico wrote:Als van je koplampen alleen de donkergrijze houdertjes stuk zijn hoef je geen nieuwe koplampen te kopen. Je kunt ze voor een paar euro kopen bij de dealer, bestelnummer 95 598 511

Rechterkoplamp en linker knipperlicht zijn sowieso lek (gebarsten), die moeten sowieso vervangen worden. Vanavond even bestellen, voor 50 euro heb ik nieuwe koplampen en nieuwe knipperlichten, ben ik in één keer klaar.

AlexanderB wrote:Geen idee watvoor speciaal gereedschap dat moet zijn, maar als je dr achter komt, dan horen we 't graag, want er zijn meer AX'jes met dat probleem denk ik. :)

Omdat de boel gewoon massief gemonteerd is, en dus (met beleid) verbogen moet worden om iets kunnen veranderen aan de instelling, denk ik dat dat speciale gereedschap misschien iets van een grote tang is?

*plaatje*
zo iets? (Je kan deze krijgen met handvatten van een halve meter dr aan, als het dan nog niet lukt om die dingen te buigen dan weet ik 't ook niet meer)

Haynes, pagina 11-6.
To adjust the door for alignment, a special Citroen tool (No 8.1305) or a similar tool will be required. The tool is located over the hinge, and the hinge levered in the required direction to suit.

Kan het gereedschap overigens niet vinden als ik er op zoek. Een grote tang heb ik helaas niet, dus denk dat ik het voorlopig zo moet laten.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Paul AX 1.1i First 5-drs (1995)

Postby PaulM » TueJan13, 2015 11:39:00 AM

Oké, ik sta op het punt om de nieuwe koplampen te bestellen. Ik wil er gelijk een set nieuwe lampen in doen, als ik dan toch bezig ben. Maar welke? Goed licht vind ik fijn en belangrijk, maar het moet wel betaalbaar blijven (ik rijd altijd met het licht aan). Zit er nu echt veel verschil in termen van zichtbaarheid en levensduur tussen bijvoorbeeld een Philips Premium, Philips WhiteVision, Philips Longlife Ecovision of Carpoint SuperWhite Halogeen? (Overigens zegt Win-parts dat alle 3 de lampen niet in mijn auto passen?)
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests

cron