Wimp - AX GTI

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Wimp - AX GTI

Postby Wimp » FriFeb06, 2015 9:47:11 AM

Na een tijdje te hebben meegelezen en ik eindelijk over mijn aanwinst kan beschikken even besloten mezelf ook maar voor te stellen.
Wim Peeters - afkomstig uit de stille kempen in België en woonachtig in onze prachtige Belgische Ardennen. 29 jaar zo waar en sinds lange tijd al de microbe gevat die leidt tot auto's en autosport. De enige remedie daartegen is zelf een wagentje kopen om aan te sleutelen en te rijden op het circuit. Verder ben ik een enorme fan van course du côte of anders gezegd heuvelklimmen. Jaarlijks loop ik er toch een paar af in België en Eschdorf in Luxemburg sla ik ook nooit over. De bedoelingen met deze GTi zijn dan ook circuitkilometers maken en af en toe eens een heuvelklimmetje meedoen. Uiteraard wel op het provinciale niveau (ASAF) gezien daar deelnemen het goedkoopste is voor een amateurcoureur :D .

Dus plaatjes bij de praatjes. Vorige week opgehaald in NL na een leuke testrit en lijkt mij hier geen onbekende wagen op het forum;

Image
Image
Image
Image
Image

Tot zo ver het exterieur

Image
Image
Image
Image


dit was dan het rommelige interieur wat wel aandacht kan gebruiken...

Image

Het motortje, er zou een chip inzitten die hem wat sneller maakt echter was er geen uitdraai van een testbank aanwezig...

Tot zo ver het goede nieuws :D , er is ook altijd slecht nieuws

Image
Image

Als je voor de wagen staat, links achter de koplamp...

Image

en in de kofferbak...

Zonder een nieuw roest-topic te willen starten hierover de vraag hoe ik dit het best kan behandelen. er moet geen rekening gehouden worden met APK of keuring gezien hij niet meer op de openbare weg komt.

Wat zijn de plannen (als de momenteel aanwezige hectische werkdruk over is);

- Scherpere nokkenas (als die nog te vinden is) - Kentcams of pipercams eens doorsnuffelen
- Vliegwiel afdraaien
- Spaghetti-uitlaatspruitstuk (dat is ook al moeilijk te vinden zo lijkt me ...)
- Chip die met de nokkenas om kan
- Accu in kofferbak installeren
- Benzinebak in koffer inbouwen (bijhorend een zwaardere benzinepomp)
- Shortshifter (trackdayparts.nl)
- Optisch (binnen- en buitenkant)
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Bossie » FriFeb06, 2015 10:19:47 AM

Kijk, een bekende GTI is weer opgedoken :) Welkom!

De beste oplossing voor de roest is uitslijpen en nieuw materiaal erin lassen.

Andere nokkenassen zijn er nog genoeg te vinden. Naast Kentcams en Catcams heeft ook Pipercams en Schrik ze in het assortiment. Waar je wel even goed naar moet kijken is welke maat de lagers in de kop zijn voor de nokkenas, hierin zijn 2 verschillende maten. Trackdayparts.nl kan de Catcams in ieder geval leveren.

Spaghetti-spruitstukken zijn ook wel te vinden. Je hoeft niet specifiek op AX te zoeken, in de Saxo en 106 zijn de TU 8-kleppers ook volop geleverd.

Chip zul je, als je het goed wilt doen, op maat moeten laten schrijven. De Ringsleutel in Bovenkarspel is hier een goed en niet te duur adres voor.

Succes met je GTI en hopelijk tot snel op een trackday.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Wimp - AX GTI

Postby theohoutman » FriFeb06, 2015 12:28:57 PM

Waarom de Accu in de kofferbak???
Doe FF relAX
User avatar
theohoutman
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 138
Joined: SunAug10, 2014 2:04:41 PM
Location: Apeldoorn

Re: Wimp - AX GTI

Postby Holländer » FriFeb06, 2015 2:57:45 PM

Lekker autootje! Ben benieuwd hoe 't eruit komt te zien! Succes met de werkzaamheden
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Wimp - AX GTI

Postby Jurjenz » SatFeb07, 2015 10:46:55 AM

Welkom op het forum!

Leuk dat de auto weer 'terug' is. Zo te zien is er nog wel wat werk aan te doen. Alles wat ook maar enigzins krokant is, eruit slijpen en nieuw plaatmateriaal erin lassen. Ik ben benieuwd naar de vorderingen en succes met de trackdays :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Wimp - AX GTI

Postby gigawebs » SatFeb07, 2015 6:26:08 PM

Inderdaad een bekende, heeft lang in een loods in Woerden gestaan als ik me niet vergis.
Veel plezier ermee!
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » SunFeb08, 2015 7:19:19 PM

Heb hem gekocht van iemand van het forum driving-fun.com. Allemaal auto- en track liefhebbers daar! Hij stond in een loods in Gouda. Diegene die hem hadden staan hadden hem gekocht puur om er wat fun mee te hebben. Motorisch hebben ze alles goed onderhouden, plaatwerk wat minder. Maar des te leuker de uitdaging voor mij.

De batterij naar de kofferbak heeft te maken met de reglementering van het heuvelklimmen al heb ik deze week ontdekt dat het niet verplicht is, dus daar kan ik misschien wel even mee wachten. Wie weet kan ik de slak van ...euh...een toekomstige turbo wel op de plek van de batterij hangen :twisted:

In ieder geval, eerste grote werk is zo goed als mogelijk alle roest een genadeslag toedienen :-)
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Bossie » MonFeb09, 2015 10:50:29 AM

Wellicht is deze circuitdag wat voor jou: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=28313

Het EPMA circuit ligt bij Malmedy. Het is niet groot, een rondje doet tussen de 700 en 800 meter, ideaal om lekker met je AX te spelen en hem goed te leren kennen.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Wimp - AX GTI

Postby q01z » TueFeb10, 2015 9:24:51 AM

leuk dat deze GTI weer terug op het forum is!

wel jammer dat de roestduivel is toegeslagen, maar dat is nou eenmaal zo bij een GTI van deze leeftijd..

veel plezier ermee en hopelijk tot op Malmedy?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » TueFeb10, 2015 10:40:38 AM

Ziet er zeer leuk uit en ga ik zeker doen echter dit jaar zal het niet gaan. Dat weekend zit ik hier http://www.ddayrace.com/la-course-2/...beetje de held uit hangen.

Heb enkele filmpjes bekeken van het circuit en de weg er naartoe, grappig om te zien hoe ik al die wegen herken in een oogopslag. Woon er ongeveer 70 kilometer vandaan maar heb hier vroeger veel wandel- en fietskilometers gemaakt.
De omgeving van Malmedy, Ovifat, Robertville, Sourbrodt enz. is echt wel een aanrader voor rond te rijden met een sportief GTi bakkie. Voor zij die willen ben je van daar snel in Duitsland. De baan naar Monschau is heerlijk scheuren :twisted:
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Rio97 » TueFeb10, 2015 11:10:53 PM

Alsnog welkom hier! En een erg leuke GTI.
Ja, aan de roest te zien is het een echte AX.

Succes er mee!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Wimp - AX GTI

Postby Bossie » WedFeb11, 2015 12:25:15 PM

Trackdayparts heeft vanaf vandaag TA Technix Spruitstukken in het assortiment.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Wimp - AX GTI

Postby q01z » WedFeb11, 2015 12:35:44 PM

Bossie wrote:Trackdayparts heeft vanaf vandaag TA Technix Spruitstukken in het assortiment.



oeww mooi spul!
https://www.trackdayparts.nl/index.php? ... _70&cat=70
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Wimp - AX GTI

Postby Fruit » WedFeb11, 2015 12:37:18 PM

Bling bling
Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 548
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Wimp - AX GTI

Postby j0achim » WedFeb11, 2015 12:45:18 PM

Die heb ik pas besteld bij Dutch racing company, omdat Trackdayparts hem niet had... Maar ziet er super uit, je kan er 3 van verslijten voordat je een supersprint kan kopen, dus prijs is ook prima.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Wimp - AX GTI

Postby Jurjenz » WedFeb11, 2015 2:21:50 PM

Image

tempting!! :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » WedFeb11, 2015 3:18:30 PM

OW dat is zeker bling bling. Die staat op men verlanglijstje voor binnen enkele dagen. Net een GoPro gekocht...
De prijs is inderdaad zeer tempting! Thx voor link bossie! Hebben ze zelfde eigenschappen/kwaliteit als supersprint of verslijten ze ook 4x sneller :P?

Haalt heatwrappen veel uit bij zo'n spruitstuk? Heb al veel voor- en tegenstanders gehoord.
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby j0achim » WedFeb11, 2015 3:43:10 PM

Ik denk dat alleen het spruitstuk al niet veel uit maakt, het moet een boede balans zijn tussen lucht invoer, en uitlaatgassen afvoer. Dus neem je een spaghetti, hoort daar eigenlijk ook gelijk een open filter bij en een open uitlaat, dus geen kat er meer tussen.
Wrappen van een spruitstuk zou de warmte moeten houden en dus ook de flow moeten bevorderen. Echter denk ik niet dat je dit zal merken, als het al werkt.
Ik denk trouwens ook niet dat het een negatieve invloed heeft. Ik wrap die van mij waarschijnlijk niet. Gewoon omdat je dan ook weer 60-70 euro aan tape kwijt bent. Die kan je beter in een olie catchcan steken denk ik. Heb je meer baat bij.
Qua gewicht scheelt het spruitstuk zeker wel veel, meer dan de helft. Dus daar kan je wel wat besparen.
Daarnaast heb ik nooit een supersprint spruitstuk gezien, dus kan er niet over oordelen, maar ik denk dat dit spruitstuk je AX overleeft.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Wimp - AX GTI

Postby citrofenwick » ThuFeb12, 2015 12:50:23 PM

Welkom! Leuk dat deze bekende GTI terug op het forum is. Ik ben met deze ooit een snel rondje nordschleife meegeweest bij 1 van de vorige eigenaren :)

Zn kentekenbroer staat hier trouwens bij mij in de schuur! Ook voor provinciale wedstrijden opgebouwd, maar dan VAS.


Persoonlijk zou ik mn budget gewoon in een 1.6 steken. Scheelt héél veel hoor, en zeker als het bergop is.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Wimp - AX GTI

Postby Bossie » ThuFeb12, 2015 12:54:09 PM

Ik weet nog een 1.6 16v te staan ;)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests

cron