Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » WedMay20, 2015 6:17:15 PM

hallo, nieuw in deze wereld en sinds gisteren eigenaar van een mega tjaffer
Image

Ik had hem al een poosje op mijn verlanglijstje staan als auto naast mijn mazda miata. Kunnen nu allebei mijn kinderen tenminste mee in de cabrio :D

Hij heeft nog wel wat liefde nodig maar zo houden we weer wat te klussen. Eerst maar eens zorgen dat we hem waterdicht krijgen en eigenlijk wil ik mijn hardtop nog wel ruilen tegen een stationdak.
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Rock's » WedMay20, 2015 6:42:42 PM

Hai,

Welkom ... leuk om er weer een Tjaffer rijder bij te hebben hier en wil proberen om in Juli een meeting te plannen.

Ik heb nog een extra los (station) dak liggen, helaas geen zeilen maar met vrachtwagenzeil en sjablomen valt wel wat te maken .... ook de beugel aan de achterzijde is vrij eenvoudig na te maken.

Kortom .. ik kan je helpen en mogelijk heb ik ook wel interesse in jouw hardtop aangezien ik mijn Tjaffer ook in de wintermaanden wil gaan rijden.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Jurjenz » WedMay20, 2015 7:00:58 PM

Wat een mooie welkomspost! En dat met een Tjaffer! :D :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby CitroCin » ThuMay21, 2015 6:41:46 PM

Welkom! Mooie Tjaffer!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Holländer » ThuMay21, 2015 9:54:21 PM

Welkom! Ik wist niet dat de Tjaffer ook met 1,5diesel geleverd is!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » SatMay23, 2015 1:01:25 PM

Rock's wrote:Hai,

Welkom ... leuk om er weer een Tjaffer rijder bij te hebben hier en wil proberen om in Juli een meeting te plannen.

Ik heb nog een extra los (station) dak liggen, helaas geen zeilen maar met vrachtwagenzeil en sjablomen valt wel wat te maken .... ook de beugel aan de achterzijde is vrij eenvoudig na te maken.

Kortom .. ik kan je helpen en mogelijk heb ik ook wel interesse in jouw hardtop aangezien ik mijn Tjaffer ook in de wintermaanden wil gaan rijden.


He Aad! Klinkt goed, ik hou me aanbevolen voor dat dak, we komen er samen wel uit met die hardtop.

Is het normaal op dit forum dat ik geen mail krijg als er een reply op dit topic komt?
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » SatMay23, 2015 1:02:48 PM

Holländer wrote:Welkom! Ik wist niet dat de Tjaffer ook met 1,5diesel geleverd is!


Ja zeker...alleen jammer dat die diesel niet zo makkelijk op te voeren is als de benzine uitvoering......ik zou nu liever een benzine uitvoering hebben gehad........
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Holländer » SatMay23, 2015 3:41:34 PM

Ja zeker...alleen jammer dat die diesel niet zo makkelijk op te voeren is als de benzine uitvoering......ik zou nu liever een benzine uitvoering hebben gehad........[/quote]

Een ombouwen is geen optie? Ik begreep dat Rock's net een dik benzine blok heeft ingebouwd. AlexanderB scheef: "Daarna naar Rock's gegaan en de GTI motor (van die oude blauwe van mij) in de tjaffer gebouwd.. :) Operatie geslaagd, en na 10 uurtjes klussen een testritje gemaakt door de polder.. :) Ik mis dat echt wel, lekker toeren maken, lekker vlot, het roffeltje als je het gas loslaat, enzovoort.."

Dan kun je leuk rijden. Het gaat er met een Tjaffer toch niet om dat je erg zuinig rijdt of wel? Wel als je 'm als dagelijks vervoer gebruikt natuurlijk.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » SatMay23, 2015 4:16:40 PM

probleem is dat je dan ook een nieuwe brandstoftank en dergelijke moet plaatsen... een diesel heeft normaal geen brandstofpomp in de tank....
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Rock's » SatMay23, 2015 6:47:58 PM

Tjeerdtjaffer wrote:probleem is dat je dan ook een nieuwe brandstoftank en dergelijke moet plaatsen... een diesel heeft normaal geen brandstofpomp in de tank....


Brandstoftank lijkt mij geen enkel probleem, als er al geen uitsparing voor de pomp zit dan kan je ook een AXtank er onder hangen, dan moet wel de achteras er af maar dan kan je hem meteen ombouwen naar 4 gaats (is binnen een halve dag gebeurd) en een leuke set wielen erbij zoeken. ... het omkeuren is hier volgens mij de grote uitdaging.

Geert heeft eens een poging gedaan om een AX diesel op benzine te krijgen zonder uiteindelijk resultaat.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby AlexanderB » SatMay23, 2015 10:11:57 PM

Tjeerdtjaffer wrote:alleen jammer dat die diesel niet zo makkelijk op te voeren is als de benzine uitvoering......ik zou nu liever een benzine uitvoering hebben gehad........

Ben ik overigens wel mee bezig, m'n diesel sneller maken. :)

Ik twijfel alleen of ik 'm hou, met al 't gezever over milieuzones enzo, begint me aardig de neus uit te komen. :(
Dus wie weet kan je straks een turbo 1.5D blok kopen.. ;)

Aan de andere kant, swappen naar benzine is ook geen probleem, het enige wat niet plug&play is is inderdaad de pomp in de brandstoftank, maar je kan natuurlijk ook een pomp buiten de tank monteren, das ook geen probleem. :) En het grootste voordeel, de wegenbelasting gaat omlaag op benzine.. :lol: (en 't verbruik omhoog..)

Rock's wrote:Geert heeft eens een poging gedaan om een AX diesel op benzine te krijgen zonder uiteindelijk resultaat.

Dat ligt niet aan de AX, wat mij betreft.

Rock's wrote:het omkeuren is hier volgens mij de grote uitdaging.

Omkeuren is doodsimpel, het is niet veel meer dan een soort APK-achtige keuring, waar ze vooral/alleen kijken naar de dingen die je aangepast hebt of je dat netjes gedaan hebt. Simpel als wat. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Bossie » SunMay24, 2015 9:43:43 AM

Rock's wrote:Geert heeft eens een poging gedaan om een AX diesel op benzine te krijgen zonder uiteindelijk resultaat.


Dit is al de nodige jaren geleden. Sinds een aantal jaren is het een stuk makkelijker geworden om andere motoren op kenteken te krijgen (vooral als de auto van voor 1998 is). Kijk maar naar Chris met z'n 16v (nooit in een AX geleverd) en op Rallye.nl Willem Jacobs die een 2.0 S16 blok in zijn 205 Cabrio heeft gelepeld. Beiden hebben dit op kenteken na een keuring die wel erg veel overeenkomsten vertoont met een strenge APK keuring.

Nu is dit benzine naar benzine, maar op Laro en Mercedes forums is het nodige te lezen over blokwissels waar ook van benzine naar diesel is gegaan en omgekeerd waarbij dit ook gewoon op kenteken is gekomen.

Als je het echt wilt, zou ik contact zoeken met de RDW en daar navraag doen wat de mogelijkheden zijn en waar je rekening mee moet houden.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » SunMay24, 2015 3:59:00 PM

Hmmm, ok.....en is dat eenvoudig te doen zo'n complete swap? Ga me toch eens inlezen....


Plaatjes bij het praatje:


Image

Image

Image

Image
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » SunMay24, 2015 9:30:11 PM

Meteen ook ff vraagje erin. Wat is een potig setje om te gebruiken voor een swap? En passen die veerponten en achterbrug en spul gewoon op de tjaffer? Neem aan als ik naar benzine ga dat het dashboard en kabelboom/ecu ook mee over moet?
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Rock's » SunMay24, 2015 10:39:44 PM

Qua motorblok zou je naar een 120 pk sterke 1.6 16V van een Saxo of 106 gaan maar dat is qua bedrading en koeling een flinke klus ik weet ook niet of er een motorsteun verplaatst moet worden voor deze conversie maar op gegalvaniseerd staal schijnt het niet goed te lassen.
Eenvoudiger is de 1.6 8v .. dan zit je rond de 100 pk en is redelijk plug and play.
Ik heb voor de 95 pk motor gekozen uit een AX GTI, deze was plug and play, zelfs de kabelboom was identiek ... alleen de toerenteller moet ik nog aan (laten) sluiten.

Achteras en voorpoten van een saxo, 106 of AX passen zonder problemen, je hebt alleen AX veren nodig omdat deze smaller zijn.

Eigenlijk zou je een donor saxo of 106 moeten aanschaffen ... deze zijn met een beetje goed zoeken wel te vinden voor 200/500
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby AlexanderB » SunMay24, 2015 11:06:36 PM

Tjaffers hebben allemaal trouwens al de versterkte motorsteun zoals bij een AX 1.4 en hoger. De 16V-steun past niet zonder lassen, maar andersom past de bestaande 1.4/diesel steun (met enige aanpassing met de slijptol) wel aan de 16V motor..
Qua koeling is een iets ander probleem, de beste oplossing is een grotere radiator monteren, maar daarvoor moet er een beetje gezaagd worden aan de koets..

En de kabelboom benzine --> benzine is (binnen de AX/tjaffer) identiek, die van de diesel is gegarandeerd anders (mist alle brandstofpomp-gerelateerde bedrading), dus dan moet je het een en ander aanpassen (draadjes bij trekken).

Qua vering, achteras is plug&play, voorpoten moeten de veerschalen, veren en toplagers van een AX op, de onderstel helft past wel gewoon. Stabilisatorstang van de 16V past dan weer niet, alleen de stabilisatorstang van de AX met 75 pk of diesel.. (Indien die dr niet al op zit.. :))
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » MonMay25, 2015 1:57:03 PM

Hem, als ik dan naar benzine ga dan kan ik ook maar beter iets van een megasquirt inbouwen. Dan maak ik beter een nieuwe draden boom...hmmmm....of toch maar blijven dieselen .....of deze inruilen op een benzine Tjaffer....
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby AlexanderB » MonMay25, 2015 3:18:19 PM

Hoezo zou je een megasquirt inbouwen? De standaard computer is prima en betrouwbaar.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby Tjeerdtjaffer » MonMay25, 2015 3:41:41 PM

Ik dacht bij gebrek aan oem dradenboom en ECU..... Kan er ook een turbo op :music
Tjeerdtjaffer
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 20
Joined: TueMay19, 2015 10:40:54 PM

Re: Tjeerd's 97er mega tjaffer 1.5D

Postby AlexanderB » MonMay25, 2015 4:02:18 PM

haha, dat ken ik ja.. :P

Dat is echt heel erg veel extra werk trouwens, dus vraag je eerst ff af of je met 120-140pk niet al ff genoeg hebt.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 95 guests

cron