Eerste auto: Citroën AX 1.1

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby JoranVC » SunJan03, 2016 7:27:19 PM

Hallo,
Mijn naam is Joran, ik ben 18 jaar en ben afkomstig van Aalst.
De droom van elke tiener is natuurlijk een eigen auto hebben, en die droom had ik natuurlijk ook.
Daarom was ik op zoek naar een Citroën AX, nog meer specifieker een 1.1l 3-deurs.
Daarom begon mijn zoektocht, maar die zoektocht heeft niet lang moeten duren.
Mijn grootvader had een nieuwe auto gekocht, en daarom had hij zijn oude auto niet meer nodig.
Dit was het moment dat ik mijn kans kon wagen, en had hem daarom voorgesteld dat ik hem €100 ging geven voor de auto (de schrootwaarde, aangezien hij toch vanzin was om hem bij de ijzerhandelaar af te zetten).
Eergisteren kreeg ik de leuke verrassing te horen dat ik de auto kreeg als nieuwjaarscadeau van hem.
Ik ben vandaag dus een kijkje gaan nemen, en het gaat om een bordeaux Citroën AX, 1.1l 3-deurs.
Het bouwjaar is 1991, en hij heeft momenteel 140.000 km op de teller staan.
Hij heeft nog geen 2 jaar een nieuwe alternator.
Wat ik ook niet wist is dat de auto centrale vergrendeling had, elektrische ruiten en een glazen dak (wat voor mij al veel luxe betekend in een auto van bijna 25 jaar oud).
De auto was zonder problemen door de keuring, alleen moest er wel gelet worden op corrosie.
Links is er een gaatje ingeroest, net voor de wielkast, onder de deur.
Ook zijn er zowel links als rechts onder de motorkap gaatjes in geroest (Ik denk dat dit ook onderdeel is van de wielkast?).
Op de rechterkant is ooit al eens een nieuw plaatje op gelast, maar ik denk dat dit niet goed roestvrij gemaakt was, aangezien er terug roest is.
Ook is het dak in minder goede staat, maar dat is op te lossen met een nieuwe vernislaag.
De olie peilstok is vanboven helemaal weggerot, maar hij sluit wel nog goed af.
Wat ik allemaal nog zou willen veranderen aan de auto:
Achterbank eruit, verlagingsveren, een andere einddemper met een diepere brul, kuipzetels, racegordels (3-punts of 4-punts?), motorkap zwart spuiten of wrappen, wielkast-verbreders en verbreedde stalen velgen.
Wat is het grote verschil tussen 3-punts en 4-punts racegordels?
Zitten 3-punts gordels strakker dan 4-punts gordels?
Hebben jullie eventuele tips voor een newbie?
Ik kan zelf wel enkele dingen doen op school aangezien ik de richting auto-technieken volg op school.
Alvast bedankt! :)
JoranVC
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: WedDec30, 2015 10:54:50 AM
Location: Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Rock's » SunJan03, 2016 8:22:04 PM

welkom ... leuk kado :D
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Browny » SunJan03, 2016 9:16:25 PM

Welkom bij de club. Verschil is wijze van bevestigen van de schoudergordels.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby j0achim » WedJan06, 2016 12:56:50 AM

Gefeliciteerd! Beste eerste auto die er is! En foto's zijn we hier gek op.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby JoranVC » WedJan06, 2016 7:56:23 PM

Bedankt :)
Zodra ik hem ga afhalen post ik hier z.s.m een fotootje (Normaalgezien aankomende zaterdag)
De twee gaten in het spatbord zou ik misschien proberen repareren met kneedbaar staal, en nadien dit tectyleren.
Ik weet dat nog altijd de beste oplossing lassen is, maar ik beschik zelf enkel een lasapparaat met elektrodes.
Laten lassen is ook niet echt een optie, aangezien de garages in de buurt waar ik prijs heb gevraagd niet echt meevallen qua prijs.
Is er iemand hier die zelf al ervaring heeft met het gebruiken van kneedbaar staal?
Ik heb al gehoord dat het kan gebruikt worden om gaten of scheuren in een carter te dichten, dus ik denk wel dat het in een spatbord ook wel zal houden?
Graag jullie mening hierover! :)
JoranVC
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: WedDec30, 2015 10:54:50 AM
Location: Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Nico » WedJan06, 2016 8:09:47 PM

Ik heb zelf geen ervaring met kneedbaar staal, maar het lijkt me dat dit meer geschikt is voor kleinere gaten in dikker staal. Het spatbord is dun en de oppervlakte is waarschijnlijk vrij groot. Daar lijkt me kneedbaar staal minder geschikt voor. Mischien kun je wel een plaatje blik zo goed mogelijk op maat maken en dat met kneedbaar staal er in maken. Het belangrijkste is dat je het goed roestvrij maakt en conserveert. Controleer ook even de wielkasten achter, in de kofferbak en ook achter de achterlichten. Daar wil het ook wel roesten.
Als de blanke lak van je dak is gebladderd dan is dat lastig weer netjes te krijgen denk ik. Je zou de blanke lak er dan helemaal af moeten schuren en dan opnieuw spuiten, anders krijg je het nooit mooi glad. Om dat door een spuiter te laten doen is erg kostbaar.
Veel plezier met de auto!
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby JoranVC » ThuJan07, 2016 6:52:16 AM

Het zijn niet echt grote gaten die erin geroest zijn, en het is eigenlijk ook niet echt in de carrosserie, als ik hem (eindelijk! :D) heb, zal ik een fotootje posten voor de verduidelijking :)
Rechtsonder de deur van de bestuurder is er ook een gaatje, misschien dat ik dat repareer met een glasvezelmatje en plamuur.
Met het dak weet ik nog niet wat ik ga doen, ofwel opschuren en opnieuw spuiten, ofwel laat ik het wrappen (vriend van me zijn vader heeft een stickerbedrijf die gespecialiseerd is in wrappen, en hij wil het voor mij doen voor enkel de kosten van de wrapfolie).
Het enige wat ik nu nog moet doen is mijn praktijk rij-examen afleggen, en dan mag ik eindelijk met de auto (alleen) op de baan :)
JoranVC
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: WedDec30, 2015 10:54:50 AM
Location: Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby JoranVC » MonJan11, 2016 5:51:29 PM

Update:
Gisteren was het zo ver! :)
Eindelijk de AX gaan ophalen samen met mijn vader.
In het naar huis rijden (met m'n vader aan het stuur) merkte hij op dat de auto vanzelf naar links trekt, dus waarschijnlijk moet hij uitgelijnd worden. Ook moet je de koppeling redelijk ver uit laten vooraleer deze aangrijpt, en de remmen hebben waarschijnlijk ook hun beste tijd al gehad. De gaten die erin zitten zijn uiteindelijk toch groter dan ik dacht, dus ga ik ipv het kneedbare staal toch maar een plaatje inlassen. Ofwel koop ik zelf een halfautomaat, en las ik het er thuis in, ofwel neem ik de auto mee naar school, waar ik dan direct de remmen kan vervangen, de koppeling kan nakijken (ga deze waarschijnlijk ook direct vervangen), de wielen uitlijnen en ook de plaatjes inlassen. Ook ga ik waarschijnlijk de vernislaag op het dak er zachtjes afschuren en gewoon een primer over zetten, en nadien het dak plastidippen of wrappen. Voor de rest heeft de auto nog een goede poetsbeurt nodig aangezien er onder de mat van de bestuurder een grote hoop (letterlijk een hoopje) zand lag, hoe het erin is geraakt weet ik zelf ook niet :P Ik heb nog niet echt foto's gemaakt, maar heb er wel al eentje:
Image
Ook moet ik de lampjes in het dashboard eens vervangen, maar daar heb ik reeds een tutorial op gevonden op het forum hier :)
Ik probeer zsm mogelijk nog meer foto's te uploaden, maar aangezien mijn ''slimme telefoon'' weeral eens stuk is zal het pas voor woensdag zijn.
JoranVC
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: WedDec30, 2015 10:54:50 AM
Location: Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Browny » MonJan11, 2016 6:07:36 PM

Als je de bak eraf hebt zou ik gelijk de koppeling, druklager en drukgroep vervangen. Ook de keerringen uiteraard. Alles loshalen en dan terugplaatsen is veel werk en een koppelingsset kost niet zo veel.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Nico » MonJan11, 2016 6:13:19 PM

Dat de koppeling wat hoog zit is wel normaal bij een AX. Zolang hij niet slipt of trilt zou ik het laten zitten. Of je moet het natuurlijk gewoon leuk vinden om te doen ;).
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby JoranVC » MonJan11, 2016 7:53:02 PM

Dan wacht ik nog even om de versnellingsbak eraf te halen tot er echt iets mis mee is.
Dacht al dat dit ''normaal'' kon zijn, aangezien mijn broer zijn vriendin met een peugeot 106 rijd, en bij haar hetzelfde "probleem" is :)
De gaten in het spatbord zullen waarschijnlijk deze week gerepareerd worden aangezien ik uiteindelijk toch zelf maar een halfautomaat heb aangeschaft :)
JoranVC
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: WedDec30, 2015 10:54:50 AM
Location: Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Nico » MonJan11, 2016 9:53:17 PM

Het is overigens ook wel vrij normaal dat iemand die geen AX gewend is vindt dat hij slecht remt. Ik krijg ook altijd die opmerking als iemand anders er in rijdt. Ook de APK keurmeester maakt er wel eens een opmerking over, maar hij wordt altijd goedgekeurd. Je moet gewoon flink doortrappen. Maar de boel even goed nakijken en remvloeistof vervangen/doorspoelen kan natuurlijk geen kwaad. Weet je ook meteen zeker dat er geen lucht in zit.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby citrofenwick » WedJan13, 2016 12:09:56 PM

Welkom! Altijd leuk als er zich nog eens Belgisch lid aanmeldt.

Deze kleur is helaas gevoelig voor het loskomen van de blanke lak.
Met een skirtset moet dat er ongeveer zo gaan uitzien:
http://i741.photobucket.com/albums/xx59 ... qrn4vk.jpg

Succes met de werken!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby JoranVC » MonJan18, 2016 6:03:30 PM

Die skirtset staat er wel mooi op! :)
Aangezien ik onder m'n portier van de chauffeur een roestgaatje heb zou ik dit willen repareren, en nadien gewoon primer erover en een skirtset op monteren, omdat ik dan niet opnieuw moet beginnen herspuiten.
Er is momenteel al 1 gat van de 3 gerepareerd. Ik heb er een plaatje ingelast, waar ik vervolgens een paar keer met de hamer heb geklopt om zeker te zijn dat de las het gaat houden, en nadien afgewerkt met plamuur, en dan voorzien van 3 lagen primer, en 4 lagen antisteenslag lak.
Nu ik aan het andere gat wou beginnen zit ik vast. Om het gat te repareren zou de tank van de ruitensproeiers eruit moeten. Kan iemand mij zeggen hoe ik dit kan doen?
Heb zelf al geprobeerd, maar zou niet weten hoe ik het eruit zou moeten krijgen :(
Ook moeten de remschijven vooraan vervangen worden, maar ik ga meteen ook de blokken vooraan en achteraan vervangen.
Hierbij nog enkele plaatjes! :)
Image
Het gerepareerde gat :)
Image
Het (iets) kleinere gat aan de andere kant
Image
Het gat van de onderkant bekeken (Waar je de roestige schroevendraaier ziet)
Image
De schijfjes die volgens mij toch al hun beste tijd hebben gehad
JoranVC
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: WedDec30, 2015 10:54:50 AM
Location: Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Jurjenz » MonJan18, 2016 6:42:14 PM

Even uit mijn hoofd want is alweer lang geleden. Volgens mij kan je de vulhals van het reservoir losdraaien, en zo dus het reservoir loshalen.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby AlexanderB » MonJan18, 2016 7:13:38 PM

Correct, de vulhals kan je dr af draaien, dan zit het tankje (als het goed is) nog op het steun-balkje van de bumper geklikt, dus ff beetje draaien/wrikken tot ie daar vanaf komt, en dan komt ie letterlijk zo naar beneden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste auto: Citroën AX 1.1

Postby Nico » MonJan18, 2016 9:33:49 PM

Als het goed is zit er ook nog een elastiek om het steunbalkje. Het pompje (of pompjes) kun je volgens mij gewoon uit het tankje trekken (ook een beetje draaien en wrikken). Je hebt wel kans dat de rubber afdichting een beetje verdroogd is. Even goed schoon maken met warm water en in de vaseline zetten, anders gaat het lekken.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten


Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests

cron