Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » ThuFeb04, 2016 10:49:54 PM

EDIT: yes, AX gevonden en gekocht! Zie post verderop in dit draadje.

Rare verschijning hier op het forum (*kuch kuch*) - iemand die zich niet in een AX verplaatst maar in een ander voertuig met de bekende dubbele chevron op de motorkap.

Ik ben dus Koen, nog net 27, en van kinds af aan besmet met het Citroën-virus. Helaas ook in het bezit van twee linkerhanden, die onder de bezielende leiding van het Citroën forum en wat leden van hier (met name Tim1993 en René Jongejan), en m'n schoonvader, gelukkig steeds minder onhandig worden. Mijn hele familie heeft zo ongeveer in Citroëns rondgereden, behalve mijn eigen ouders; in mijn jeugd heb ik een vloot BXen, CXen, AXen, ZXen en Xantia's aan mij voorbij zien trekken (mijn ouders hebben zich beperkt tot Nissan en Renault...). Mijn lesauto was een C3, nog van het oude bolhoed type, dus ook mijn eerste ervaring zelf achter het stuur was Citroën.
Doordat ik tijdens mijn studie eigenlijk overal kwam met het openbaar vervoer (en ook nog eens anderhalf jaar in het buitenland heb gewoond), ik voor m'n werk altijd wel een auto van de zaak kon pakken en ik geregeld met andermans auto weg kon als het nodig was, heb ik de eerste jaren na het halen van mijn rijbewijs eigenlijk nooit de aandrang of noodzaak gehad een auto aan te schaffen - ik heb doodleuk bijna 8 jaar lang rond kunnen tuffen in andere auto's, waaronder ook weer de nodige Citroëns. Toen kwam echter het punt waarop ik was afgestudeerd, geen korting meer kreeg op het OV en moest gaan werken.
Uiteraard had ik een eisenpakket. Mijn eerste auto moest geen koekblik zijn zoals de eerste auto's van de meesten van mijn vrienden, het moest iets aparts zijn, trekhaak was een must, het verbruik redelijk zuinig voor hoe groot de auto was, de auto moest licht zijn en goedkoop in de verzekering. Kleur geen bezwaar, overige opties niet van belang. Aangezien ik al van kinds af aan interesse heb in auto's moest de auto ook wel sleutelvriendelijk zijn, maar in het kader van mijn twee linkerhanden en compleet gebrek aan sleutel ervaring ook wel een écht 'instapmodel' wat dat betreft. Met de blik exclusief gericht op Citroëns was de keuze snel gemaakt: er moest een BX komen.
Ik ben met mijn budget in het achterhoofd gaan zoeken en kwam al snel een BX Deauville tegen die mij beviel. 921kg schoon aan de haak, van 1993, dus spotgoedkoop in de wegenbelasting en verzekering, trekhaak, redelijke kilometerstand voor de leeftijd (215.000) en qua verbruik zou de auto rond 1 op 14 zitten, waarmee het de zuinigste auto in jaren zou zijn bij ons thuis. Afspraak gemaakt, auto bekeken samen met m'n vriendin (weinig kaas gegeten van auto's maar wel met handige vader) en m'n beste vriend (geen kaas gegeten van auto's), proefrit gemaakt en een week later de auto ook daadwerkelijk opgehaald voor de machtige som van €750. Ik ben inderdaad zo'n vent die gewoon de eerste, de beste BX gekocht heeft die hij kon vinden.
Het is een basis auto - Deauville is dan wel een luxe Franse badplaats, maar als ze het de BX Sparta hadden genoemd had ik het ook geloofd. Mijn BX heeft geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen elektrische ramen, geen ABS, geen centrale vergrendeling - eigenlijk helemaal niks behalve een zonnedakje. Maar het leuke is: ik mis het ook niet, geen moment. Ze doet wat ze moet doen, namelijk starten en lopen, rijden en zweven. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. :lol:
Maar waarom zit ik dan op het AX forum? Nou, da's een simpele vraag om te beantwoorden. Mijn BX heeft een TU3 KDY motortje (1400cc met monopoint inspuiting) en een MA5 versnellingsbak - in principe dus niks anders dan een AX 1.4, maar dan met hydropneumatische vering. Dit forum is al meerdere malen een rots in de branding geweest, zoals bij het schoonmaken/vervangen van het injectiehuis en het uitlezen van motorstoringen.

De BX heeft zich eigenlijk al anderhalf jaar redelijk goed gehouden - de eerste dag wel een vastgelopen voorste hoogteregelaar (eigen schuld), en op een gegeven moment is m'n injectiehuis gesneuveld (achteraf gezien was dat al bij de vorige eigenaar aan het storen), maar eigenlijk maar weinig aan de hand: ze heeft met alle verhuizingen waar ze voor gebruikt is de bijnaam Het Kasteel verdiend, en ik rijd er nu dagelijks mee rond voor m'n werk naar volle tevredenheid.
En toen was het plots oktober 2015. Ik had 's ochtends met de BX nog rondgereden, had overleg op kantoor en stapte na dat overleg weer in de auto: het rode STOP lampje bleef maar branden, de kont van de auto bleef strak op de grond en ik hoorde de pomp niet aanslaan. Foute boel dus. Er was lucht in het LHM systeem gekomen. Ik heb de auto stapvoets naar de garage 200 meter verderop gereden (gelukkig Citroën specialist), die hebben haar weer in de benen gekregen. Toch vertrouwde ik het niet helemaal omdat de pomp nu niet rustig tikte maar snel ratelde als een machinegeweer bij het oppompen en remmen. Een week later was het weer foute boel: de auto kwam niet omhoog. Nu zag ik echter ook LHM onder de auto liggen. Een retourtje garage voor reparatie, LHM bleef nu weer netjes binnen, maar de pomp ratelde nog steeds als een bezetene. Volgens de hydrauliek specialist in Breda was de voorraadbol nog goed, dus waar het aan lag wist hij ook niet, maar ik kon wel weer rond rijden. Weer een week later zag ik plots kleine plasjes onder de auto - verdraaid, het zal toch niet? Olie! Maar goed, tot ik echt olie moest bijvullen was het advies: doorrijden! Tot in de kerstvakantie Tim1993 mij kwam helpen de veerbollen te vervangen: mijn motorblok was drijfnat, net zoals de versnellingsbak. Wat bleek? Geen motorolie, maar LHM! Wéér lek! Na de kerstdagen heb ik de auto stil laten staan en meteen een afspraak bij de garage gemaakt, want het leek erop dat er een leiding op knappen stond. Helaas was er pas 13 januari plek, maar ik moest in de tussentijd wel werken... :?
Wat doe je in zo'n situatie? Je leent een auto van een maat: praktisch heel januari heb ik rondgereden in Tim z'n AX. Compleet gestript, knokkelende asjes, kromme remmen, brakke lambda - maar oh oh oh wat een heerlijke kart. :music Ik had de pech dat m'n BX redelijk lang in onderhoud was (overigens: het ratelen was dus tóch de voorraadbol...), maar ergens vond ik dat niet zo erg. Het nadeel is wel dat ik nu dus hard op zoek ben naar een eigen 3-deurs AX, en dan het liefst ook een (rode) Volcane (combinatie van de 1.1i motor, bodykit, luxe dash en stoelen). Een AX erbij betekent dat ik MAG sleutelen in plaats van dat het MOET, plus: een auto zonder hydropneumatische vering is wat betrouwbaarder - dan doet 1 van de 2 het altijd wel goed. Vandaar dat ik me dus nu ook heb aangemeld hier op het forum - dat maakt de zoektocht wat makkelijker, aangezien er op de geijkte websites met name Spotjes te koop staan. Mocht iemand nog een leuke auto weten te staan... :D
Het plan is om met de ICCCR 2016 met een AX én BX te komen!

Hier nog wat fotootjes van Het Kasteel (nu op 231.000km), hopelijk binnenkort aan te vullen met plaatjes van m'n eigen AX!

Image
Zoals ze doorgaans bij ons achter geparkeerd staat.
Image
Trekhaak wordt goed gebruikt.
Image
En de TZI stoelen die ik in oktober gekocht heb.
Last edited by Koen88 on TueMar01, 2016 9:17:34 AM, edited 1 time in total.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - BX 14 Deauville (en hard op zoek naar een AX)

Postby Glen » SunFeb07, 2016 4:46:35 PM

Welkom, leuke BX heb je en leuk kenteken, ik heb GZ-TT-51 op me AX :wink:
Succes met het zoeken naar een geschikte AX, momenteel staat er wel een zwarte volcane te koop.
User avatar
Glen
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 128
Joined: TueJan31, 2012 3:48:55 PM
Location: Haarlem

Re: Koen88 - BX 14 Deauville (en hard op zoek naar een AX)

Postby JSP » SatFeb20, 2016 11:37:18 AM

Ik heb nog een AX beschikbaar voor jouw voor een mooi prijsje.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 721
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Koen88 - BX 14 Deauville (en hard op zoek naar een AX)

Postby Koen88 » SatFeb20, 2016 11:29:42 PM

Vandaag ben ik gaan kijken bij een AX... Een rode Volcane die op dit forum bekend is.

Komende zaterdag ga ik 'm ophalen, dan meer informatie en uiteraard foto's. Toch leuk, een auto voor m'n verjaardag.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - BX 14 Deauville (en hard op zoek naar een AX)

Postby j0achim » MonFeb22, 2016 3:56:57 PM

Leuk Gefeliciteerd!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 739
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » TueMar01, 2016 10:00:37 AM

De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier...

Ik heb afgelopen zaterdag, 27 februari (op m'n verjaardag dus, leuk voor het kentekenbewijs), mijn AX opgehaald bij z'n vorige baasje. Het gaat om de Volcane van DenAX, die daarvoor in het bezit was van N2cX. Ik had al wat rondgekeken naar AXjes, maar omdat mijn BX een kale uitvoering is wilde ik eigenlijk een wat luxere of sportievere AX. Vandaar dat de Spot e.d. voor mij al afvielen. Wat leden van het forum hier hebben mij ook berichtjes gestuurd waarin auto's werden aangeprezen/aangeboden, maar het was allemaal nét niet wat ik zocht (al heb ik toch nog hard zitten twijfelen over Rocks' z'n wagen). Via via kwam ik in contact met DenAX, en "de AX gaat er binnen een paar maanden uit" bleek sneller dan verwacht. Voor mij super handig, want nu kan ik het onderhoud waar de BX om staat te schreeuwen uitvoeren zonder dat ik het risico loop niet te kunnen gaan werken omdat ik iets fout heb gedaan. :roll:
Dan nu het spannende gedeelte: foto's!

Image
Zoals 'ie er bij stond bij DenAX op de dag van de proefrit, in de regen.

Image
Van voren, met die Laguna lip eronder.

Image
Tikkie vies, maar ja.

Image
Geparkeerd na de eerste rit in mijn bezit.

Image
Ooooooooh! (Stuur staat een tikkie scheef, uitlijning is wel goed, dus ik moet 'm er gewoon even opnieuw op zetten)

Image
Velgjes. :music

Image
Spoilertje.

Er zit wel wat werk aan de AX, maar dat is niet erg. Stap voor stap inlopen, maar eerst zorgen dat de auto eind april door de APK komt. De uitlaat is namelijk lek (ergens) en de koplampen zijn verkeerd afgesteld (ik heb al behoorlijk wat seinende tegenliggers gehad in de paar ritjes die ik in het donker heb gemaakt). Aangezien de palletjes om de lampen te verstellen al in de 0 stand staan gok ik dat de lampen niet zo denderend gemonteerd zitten (ik zie geen tiewraps zitten, gelukkig), dus ik ga er even zelf mee aan de slag en anders laat ik 'm wel bij de garage afstellen - het is de bedoeling om de komende tijd dagelijks met de AX te gaan, en dan is het wel van belang dat die koplampen zo snel mogelijk goed staan. Verder het volgende:

Image
Spoiler is vies, bevestigingspunten zijn de lak behoorlijk kwijt en zijn aan het roesten. Dat wordt dus schuren en spuiten.

Image
Kapotte wang, gelukkig is m'n vriendin handig met naald en draad. Er komt wel een ander Volcane interieurtje in, maar da's toekomstmuziek. Stoelen zitten nog prima, gelukkig.

Image
Beetje slecht zichtbaar op de foto, maar de kappen bij het dashboard zijn er af. Die liggen achter in de auto. Helaas heeft iemand namelijk twee weken terug geprobeerd in te breken in de auto. Het contactslot was onklaar gemaakt, daar heeft DenAX een Saxo slot in gezet, vandaar dat de kappen er af zijn. Ook is het slot aan de bestuurderskant slecht, de deur gaat erg moeilijk van het slot (en daardoor ook lastig open). Gelukkig zat er bij de koop een volledige slotenset (afgezien van contactslot), dus zodra het wat droger is ga ik daar werk van maken.

Image
Roest in de A stijl. Daar schijnt de auto al wat jaartjes mee rond te rijden, er komt geen vocht door naar binnen, maar dit moet natuurlijk wel aangepakt worden. Ik heb alleen nog geen idee hoe, want lassen kan ik niet. :lol:

Image
Bekend plekje achter de linker koplamp, dat ga ik binnenkort even opschuren en in de roestomvormer zetten - uiteraard gaat dit ook gelast worden. Dit is eigenlijk het enige slechte plekje onder de motorkap, dus daar ben ik erg blij mee.

Image
Lang leve de koppakking van de TU blokken. Dat mijn BX hier niet zweet is eigenlijk een wonder, maar dat deze wagen dit 4 jaar na een koppakking wissel al doet is dan weer het andere uiterste. Er zit verder geen mayo onder de vuldop en geen olie in het koelsysteem, dus hij zweet enkel wat olie naar buiten toe; het valt dus mee. Lekker doorrijden dus.

Verder is de lak van de motorkap niet zo denderend meer en heeft de auto een grote poetsbeurt nodig, van buiten en van binnen.
Andere puntjes van aandacht: het ruikt van binnen met de kachel aan wat naar koelvloeistof dus de kachelradiator lekt een beetje, toerenteller is er zondag mee opgehouden, lampje achter de klok is kapot en de skirtset zit los aan de bestuurderskant door een afgebroken clipje.

To do technisch:
- Olie verversen (plus filter).
- Nieuwe bougies, misschien met nieuwe bobine en kabels.
- Nieuw luchtfilter (wordt een open luchtfilter). Ik mis wat koppel, dus ik denk dat het huidige filter best aan vervanging toe is.
- Uitlaat lekkage repareren.
- Koplampen afstellen.
- Toerenteller weer aan de praat krijgen.
- Dashboardlampjes vervangen.
- Achterruitverwarming repareren (maar 3 draadjes doen het, lang leve geleidende verf).

To do comfort/uiterlijk:
- Rode type 1 motorkap monteren.
- Skirtset + grille + spoiler in de matzwarte Plastidip zetten. (Voorbumper is al een witte die rood gespoten is, skirtset is verder zacht roze aan het worden...)
- Poetsen en met cleaner behandelen (moet het wel wat warmer worden).
- Audio aanpassen. Momenteel zit er op de plek van de flessenhouders een plaat MDF met een grote speaker en een tweet - de grote speaker gaat op de plek van de originele speakers in de zijpanelen achter de voorstoelen, de tweets gaan richting de A stijl. Onder de passagiersstoel komt een underseat sub, want ik wil...
- Flessenhouders terugbouwen. Het is een raar Frans autootje, dan moet het ook raar en Frans zijn. Plus, super handige bergruimte!
- Antenne vervangen. Er zit nu een kort sprietje van 20cm op, zodra ik onder bomen door rijd begin het volume van de zender te zwabberen - dat moet dus anders.
- Gele kapjes op de koplampen. Ze zaten er op, maar DenAX heeft ze over gezet naar z'n nieuwe auto.
- Achterruitenwisser terugplaatsen.
- Interieurlampjes regelen/repareren. Licht in de kofferbak werkt niet, licht in het dashboardkastje ontbreekt.
- Slotenset vervangen.
- CV inbouwen.
- Elektrische ramen inbouwen.

De eerste stap wat betreft comfort is al gezet:
Image
JVC radiootje met CD, MP3 en bluetooth ingebouwd. Ik moet alleen nog even een plek zien te vinden voor de microfoon van de carkit, suggesties?
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » TueMar01, 2016 5:38:19 PM

Koen88 wrote:Stuur staat een tikkie scheef, uitlijning is wel goed, dus ik moet 'm er gewoon even opnieuw op zetten

Gaat je niet lukken, de vertanding op de stuurkolom is groter dan hoeveel ie scheef staat, dus dan staat ie alleen maar schever. Beste optie is om de boel ff opnieuw uit te lijnen (of beide kanten met dezelfde hoeveelheid verstellen als je zeker weet dat de rest gewoon goed is).

Koen88 wrote:Roest in de A stijl. Daar schijnt de auto al wat jaartjes mee rond te rijden, er komt geen vocht door naar binnen, maar dit moet natuurlijk wel aangepakt worden. Ik heb alleen nog geen idee hoe, want lassen kan ik niet. :lol:

dat water gaat ook niet naar binnen, dat loopt (samen met de roest) door de koets naar beneden naar de dorpel. Mijne heeft 't ook, een heel stuk van de dorpel was van binnenuit weggerot, het was alleen nog de verf/underbody coating die de boel bij elkaar hield, was van buiten niks aan te zien totdat ik perongeluk een gat dr in prikte met de krik, omdat het krikpunt ook omboog/niet goed meer vastzat.

Om de A-stijl te lassen, moet de ruit dr uit. Dichtsmeren met lijm kan ook, maar het resultaat is meestal alleen maar meer roest..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » TueMar01, 2016 5:59:47 PM

AlexanderB wrote:
Koen88 wrote:Stuur staat een tikkie scheef, uitlijning is wel goed, dus ik moet 'm er gewoon even opnieuw op zetten

Gaat je niet lukken, de vertanding op de stuurkolom is groter dan hoeveel ie scheef staat, dus dan staat ie alleen maar schever. Beste optie is om de boel ff opnieuw uit te lijnen (of beide kanten met dezelfde hoeveelheid verstellen als je zeker weet dat de rest gewoon goed is).

Dan mogen ze 'm bij de garage netjes uitlijnen. Onbegonnen werk dan om het puur op het oog te gaan doen.

AlexanderB wrote:
Koen88 wrote:Roest in de A stijl. Daar schijnt de auto al wat jaartjes mee rond te rijden, er komt geen vocht door naar binnen, maar dit moet natuurlijk wel aangepakt worden. Ik heb alleen nog geen idee hoe, want lassen kan ik niet. :lol:

dat water gaat ook niet naar binnen, dat loopt (samen met de roest) door de koets naar beneden naar de dorpel. Mijne heeft 't ook, een heel stuk van de dorpel was van binnenuit weggerot, het was alleen nog de verf/underbody coating die de boel bij elkaar hield, was van buiten niks aan te zien totdat ik perongeluk een gat dr in prikte met de krik, omdat het krikpunt ook omboog/niet goed meer vastzat.

Om de A-stijl te lassen, moet de ruit dr uit. Dichtsmeren met lijm kan ook, maar het resultaat is meestal alleen maar meer roest..

Het heeft een hele tijd vol gespoten gezeten met kit, dat is er nu uit. Krikpunt leek in orde, maar daar kom ik dus pas achter als ik ook daadwerkelijk ga krikken. Iets ander aandachtspuntje dan ik had gedacht dus, bedankt voor de tip - ik ga er snel naar kijken!
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » TueMar01, 2016 7:16:34 PM

Je kan mazzel hebben dat 't nog heel erg meevalt natuurlijk. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » TueMar01, 2016 8:26:12 PM

Ach, ik gooi 'm morgen even richting de garage omdat ik de koplampen zelf voor geen meter gesteld krijg zonder dat er dingen af gaan breken. Ze staan goed uit het lood, lichtbeeld zit véél te hoog. Het lijkt haast alsof de lamp er ondersteboven in zit, maar dat is niet zo (kan ik me met H7 nog voorstellen, maar H4 sowieso niet eigenlijk). Dan maak ik meteen een afspraak voor een pre-APK inspectie, laat ik ze meteen kijken naar de staat van de dorpel in die hoek. Het zag er nog roestvrij uit, maar ja, als jij al aangeeft dat het bij jou ook goed uit zag maar uiteindelijk vooral lak bleek... Geen trek erin dat m'n nieuwe aanwinst meteen doorgeroest blijkt. Hopelijk valt het mee.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » ThuMar03, 2016 10:06:54 PM

Oordeel van de garage: het valt héél erg mee. Gratis pre-APK checkje gehad, toch fijn. De dorpels zien er nog goed uit, dus alleen de A-stijl aanpakken. Advies van de monteur was om het nu even op te schuren, in de roestomvormer te zetten en eventueel te plamuren; mocht het dan alsnog erger worden, of heb ik deze zomer écht niks te doen, dan pas de voorruit eruit halen en alles gaan lassen.
Koplampen heeft de monteur voor me afgesteld, ze zaten er gewoon niet zo lekker in waardoor afstellen niet goed ging. Logisch dus dat het mij niet lukte, maar nu zijn ze weer in het juiste lichtbeeld om geen afkeur op te leveren en ik heb geen dagen lang mensen lopen verblinden.
Verder zit er een piepklein gaatje bij de einddemper, dus dat krijgt een Gungum behandeling binnenkort - uitlaat wordt toch binnen nu en een jaar vervangen door een "spannender" exemplaar.
Enige echte afkeur puntje zat in de fuseekogels, die hebben teveel speling. Ik merk er zelf weinig tot niks van, maar de kans dat ik het merendeel van de tijd in versleten AXjes heb gereden en daarom er van uit ga dat het normaal rijgedrag is, is groot. Hij lijkt niet zoekerig op de snelweg en ook bij scherpe bochten hoor ik geen kloenk, maar goed, als degene die de auto gaat keuren zegt dat dit het enige afkeur puntje zou zijn, wie ben ik om daar tegenin te gaan? Bovendien, bij 2 ton mag een slijtageonderdeel wel vervangen worden. Ik had eerst afgesproken dat 'ie er twee nieuwe fuseekogeltjes op zou persen, maar na wat overleg met een maat die even wat handiger is met auto's dan ik (vandaar dat ik een AX gekocht heb, moet het toch écht leren!) heb ik toch besloten om er twee nieuwe draagarmen op te zetten. Voordeel is dat dat zelf kan en ook nog eens langer mee gaat dan alleen nieuwe kogels. Ik zie nu alleen wel door de bomen het bos niet meer: zoveel merken, zoveel draagarmen, zoveel verschillende prijzen. Het liefst koop ik 1 set waar alles in zit (rubbers etc.), maar die lijken van 30 euro tot 80 euro verkrijgbaar - en ik zie het verschil niet. Iemand een idee?
Verder twijfelde de monteur of het linker achterwiel lager slecht was of dat de trommel een beetje aan liep - maar goed, dat is ook geen ramp. Even de achterkant opkrikken en het wiel ronddraaien, merk ik het vanzelf. Nieuwe trommels breken de bank niet, lagertje ook niet.
Er schijnt ook wel een stukje rot in de bodem te zitten, net achter de stoelen - ik heb het nog niet gevonden, maar goed, dat zie ik vanzelf als de auto omhoog is voor de draagarmpjes. Stukje van 30 á 40cm lang, nog geen centimeter breed - opschuren en in de tectyl zetten denk ik, of uit slijpen en een plaatje op (laten) lassen. Het is de onderkant maar, het hoeft niet netjes te zijn zolang het z'n werk maar doet en de wagen niet spontaan wegrot. :lol:
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » ThuMar03, 2016 10:20:09 PM

Fuseekogels? Eerst ff controleren of de boutjes wel van het juiste type zijn, als ze niet voorzien zijn van een glad stuk waar de kracht van de fuseekogel in de hoogterichting op komt te staan, dan drukt de fuseekogel de schroefdraad in elkaar en kan ie bewegen, met een beetje speling (niet voelbaar tijdens rijden, wel bij APK) als gevolg. :)

Image
Juist.

Image
Onjuist.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » ThuMar03, 2016 10:33:37 PM

AlexanderB wrote:(niet voelbaar tijdens rijden, wel bij APK) als gevolg. :)

Dat zou verklaren waarom ik het niet merk, terwijl je versleten fusees eigenlijk moet horen of voelen.
Ik zal ze van 't weekend eens van dichtbij gaan bekijken. Zijn die boutjes nog verkrijgbaar? Ik meen me te herinneren dat ik hier op het forum een paar keer voorbij heb zien komen dat je daar niet zo goed aan kan komen.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » ThuMar03, 2016 10:38:50 PM

Die zijn nog gewoon bij de dealer te krijgen, gelukkig. :)

Die van de type 1 (pre '92) zijn inderdaad niet meer bij de dealer te krijgen, maar als je de afmetingen weet, nog wel bij de betere ijzerwarenhandel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5960
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby tim1993 » FriMar04, 2016 9:08:28 AM

AlexanderB wrote:Die zijn nog gewoon bij de dealer te krijgen, gelukkig. :)


Onderdeelnr 3522.43(€2,30 p/s) of 6923.96(€2.23 p/s)
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Bossie » FriMar04, 2016 9:40:23 AM

Deze zitten er bij mij in

Image

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby JBo » FriMar04, 2016 9:51:59 AM

Ik heb ze inderdaad voor mijn type 1 GT bij de ijzerboer gehaald

Image

kosten 30 ct..
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » FriMar04, 2016 5:57:28 PM

Vandaag tijdens het rijden de oortjes nog maar eens goed gespitst en wat beter gelet op het rijgedrag. De fuseekogels zijn toch wel gaar, het rammelt allemaal iets teveel en op hobbelwegen lijkt de auto een beetje te zoeken naar welke kant vooruit is. Echte 'kloenk' geluiden blijven uit, maar het maakt meer geluid dan hoort. Er komen dus gewoon netjes nieuwe draagarmen onder.
Wel wat nieuws erbij, zoals dat gaat bij een Citroën. Ik reed 130 op de snelweg, iets meer dan 4000 toeren, plots begon de toerenteller te zwabberen terwijl de toeren gewoon stabiel bleven. Even later ging het motormanagement lampje branden. Toen ik bij het uitvoegen weer onder de 4000 toeren kwam ging het lampje weer uit, rest van de dag ook niet meer gezien. Zodra het wat opklaart zal ik 'm eens uitlezen, heb al een lijstje met codes van het Magneti Marelli systeem gevonden en een schakelaar voor het uitlezen heb ik klaar liggen. Ik gok bobine of lambda.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby DenAX » SatMar05, 2016 2:52:21 PM

Blij dat het allemaal meevalt qua APK etc :music Zoals ik al zei heb ik hem nooit op de brug gehad of überhaupt maar in een garage...

Koplamp was al zo nadat ik bij Nick de xenon eruit had getrokken voordat ikzelf naar huis reed voor de 1e keer met de AX :P De rest was al bekend voor je/mij bij aankoop, op de fuseekogels en de toerenteller na dan.

Veel plezier ermee in ieder geval! Ik heb mijn MkII nu al vaker gewassen dan dat ik met de AX had gedaan, dus dat hij vies was kan wel kloppen :roll:

Edit: En dat stuur krijg je idd niet rechter, heb het zelf vaak zat los gehad om het recht te krijgen. Met het sportstuur wat erin zat viel het minder op denk ik.
DenAX
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 13
Joined: FriJul10, 2015 2:33:54 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » SatMar05, 2016 8:17:57 PM

Het is gewoon precies zoals m'n schoonvader zei: het is een autootje met wat werk. Maar da's helemaal niet erg, het moet wel een hobby blijven!

Vandaag even in het vooronder geklust...

Image
Hier dus.

Image
ORGA nummer, heb ik die in ieder geval altijd bij de hand.

Image
Dat nare T stukje wat altijd weer eruit schiet en dan overal olie rondgooit. Heb het nu maar met tiewraps weer vast gezet (1 dubbele tiewrap over de "luchtbrug", en dan een dubbele tiewrap daar weer doorheen, onder het slangetje door en aantrekken die hap). Bij m'n BX zit daar een ander T stukje, knalgroen - zijn die dingen verkrijgbaar? Of wordt het, zoals iemand anders me al vertelde, gewoon een nieuwe kap kopen waar 'ie steviger in blijft zitten. Ik zag ook wel veel originele klemmetjes om slangen zitten - die worden tzt uiteraard vervangen door klemmetjes die wél dicht kunnen nadat ze een keertje open geweest zijn.

Verkondigen wij het mysterie van het ontbrekende koppel:
Image
Die was best wel aan vervanging toe.

Image
En toen kon de AX weer ademen.
Het is tijdelijk maar, dit filter - het was alleen zo hard nodig om 'm weer netjes te laten lopen dat ik het er nu in heb gedaan. Kost toch praktisch niks.

Uitlezen gaf alleen code 52, maar dat was voordat ik het luchtfilter vervangen heb. Dat zou bij mijn ECU "mengselverhouding" moeten zijn, alleen wát dan precies... Kan komen door het luchtfilter, vette bougies, kapotte lambda, dus nu het luchtfilter vervangen is wacht ik even af tot het lampje weer gaat branden. Ik gooi deze week nog even een flesje injectiereiniger het systeem in, gaan ze meestal ook niet slechter van lopen.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron