Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » SatMar19, 2016 8:23:53 AM

Bedankt! Dan kan ik inderdaad m'n lampen zo maken zoals ik wil. Wel even een reserve setje scoren daarvoor, ik ga m'n goede Valeo's er niet aan opofferen.

In ander nieuws: witte plaat onder de AX geschoven vannacht, geen lekkage te zien. Ben ook maar naar de BX gelopen, want die heeft ook 1 dagje op die plek gestaan. Lijkt erop dat dat de schuldige is, grote plakkaat onder de wagen ter hoogte van de bak. Kleppendekselpakking is kletsnat, en vanaf de pakking loopt het naar beneden. Tijd voor een nieuw kleppendeksel!
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » SatMar26, 2016 7:55:45 PM

Zo, vandaag weer aan het klussen geweest, onder de bezielende leiding van Tim.

Nieuwe draagarmen zitten er onder, de fusees waren duidelijk op inderdaad. Wel grappig dat de draagarmen die er onderuit kwamen voorgeboorde gaatjes voor een stabi hebben. De rubbers van die armen zijn verder eigenlijk nog erg goed (het is alsof er nieuwe armen met oude fusees op gezet zijn, als een voorbereiding op een stabi die er nooit is gekomen), dus als iemand zegt "ik pers daar zelf nog fusees in" mag die persoon ze komen halen.
Bij het loshalen van het tapijt om de draagarmen te kunnen demonteren kwamen we echter wat verrassingen tegen... De isolatiemat was helemaal doorweekt!
Image
En een kolonie mieren had er z'n huis van gemaakt.

Image
En de roestplek die mij door de garagist al gemeld was. Ik kan zelf niet lassen, dus als iemand hier zegt "daar wil ik je best uithelpen" - graag!

Uiteindelijk besloten de hele isolatiemat er uit te halen en het tapijt er voorlopig even uit te laten, er zit namelijk nergens een gat waar het vocht door naar binnen kan komen. Even proefondervindelijk onderzoek doen dus: rondrijden zonder isolatie en tapijt tot ik nattigheid voel.
Image

Verder heb ik de XSi stoeltjes bij Rock's opgehaald vandaag, die zitten er nu in - heerlijk. Iets lager en meer steun dan de Volcane stoel, ideaal wat mij betreft.

Helaas kwamen we er ook achter dat de oliedruppels die de AX tóch achter blijkt te laten van de koppakking komen. Dat is dus even vervelend. Niks ernstigs voor nu, maar die moet dus wel vervangen worden. Koppensneller gezocht die mij hierbij wil begeleiden!

Ook de BX heeft vandaag wat aandacht gehad. Het kleppendeksel is vervangen, dit is een stuk frisser zo. Ik heb wel geleerd dat ik dus vloeibare pakking niet meer ga gebruiken op zo'n manier - ik had er veel teveel opgesmeerd. Nu zit alles met een dun laagje olie ertussen. Motor gestart en er kwam geen olie langs geperst. Prima dus. De lekkage onder de wagen blijkt overigens ook wederom LHM te bevatten, dus deze week nog maar eens langs de garage (in januari is er een hoop onderhoud gedaan, waaronder een O ring vervangen op dezelfde plek als waar het nu lekt).
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » SatMar26, 2016 10:45:57 PM

Koen88 wrote:Bij het loshalen van het tapijt om de draagarmen te kunnen demonteren kwamen we echter wat verrassingen tegen... De isolatiemat was helemaal doorweekt!
[...]
En de roestplek die mij door de garagist al gemeld was.

95% kans dat het raamrubber van je achter-raampje lekt aan die kant, en dat dat de oorzaak is. (Tijdelijke) oplossing is vaseline, rubbers insmeren waar ie contact maakt met het glas (en eventueel ook tussen de koets en het rubber), en dan is de boel weer een jaar a 2 jaar waterdicht.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » SunMar27, 2016 9:00:20 AM

Kan een lekkend achter raam rubber er voor zorgen dat het bij de voeten nat is dan? Het was bij de pedalen kletsnat en aan de passagiers kant ook precies bij de voeten. Gelukkig is raampjes eruit halen niet zo lastig, dus dat ga ik even doen - misschien dit weekend al wel, het is toch Pasen.
Vreemd genoeg was het juist bij de roest plek achterin kurkdroog, ook in de isolatie zat daar geen enkel spoor van vocht. De isolatie gaat deze week naar de stort, zodra de auto van binnen weer droog blijft komt er een nieuwe in.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » SunMar27, 2016 9:30:02 AM

hm, het loopt vanaf het raam naar beneden, langs de hoek van de achterbank, en dan in de voetenruimte van de achterbank (waar die roestplek zit..)

Natte isolatie bij de voeten van de voorstoelen kan gewoon van natte schoenen zijn, die onder-mat duurt echt heel lang om te drogen, maar ook eventueel op andere plekken lekken om daar water te krijgen. Kachelradiator, paravaan (al dan niet via de kachelventilator), deurrubbers, deuren zelf (als de plastic binnenlaag achter de deurpanelen mist), gaatjes in de vloer, dakraam (indien aanwezig), etc..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby tim1993 » SunMar27, 2016 10:44:05 AM

We zijn weer lekker bezig geweest :jump:
Image
tim1993
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 74
Joined: ThuJul02, 2015 7:28:25 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » SunMar27, 2016 12:05:12 PM

AlexanderB wrote:hm, het loopt vanaf het raam naar beneden, langs de hoek van de achterbank, en dan in de voetenruimte van de achterbank (waar die roestplek zit..)

Die plek was aan beide kanten kurkdroog in de isolatie, dus ik gok dat het dan inderdaad vanaf de achterramen gekomen is. Ik was toch al van plan die er even uit te halen om het rubber schoon te maken, dus dan komt dat wel goed.

AlexanderB wrote:Natte isolatie bij de voeten van de voorstoelen kan gewoon van natte schoenen zijn, die onder-mat duurt echt heel lang om te drogen, maar ook eventueel op andere plekken lekken om daar water te krijgen. Kachelradiator, paravaan (al dan niet via de kachelventilator), deurrubbers, deuren zelf (als de plastic binnenlaag achter de deurpanelen mist), gaatjes in de vloer, dakraam (indien aanwezig), etc..

Het leek net alsof iemand een 10liter bak water in de auto had leeg gegooid - echt doorweekt, het water lag op de bodemplaat. De kachelradiator was een beetje lek, maar niet zo lek dat het eruit zeikte (ik hoefde nog geen halve liter bij te vullen toen ik de auto kocht, dat had de vorige eigenaar nog nooit gedaan en er lag écht wel meer dan een halve liter onder de mat) en bovendien nu weer waterdicht. Paravaan is een goede tip, die ga ik eens goed nakijken. Het lijkt niet langs de deurrubbers te komen, maar ook die hebben net als de rubbers van de achterramen gewoon een goede schoonmaakbeurt nodig dus daar ga ik snel naar kijken. Of de binnenlaag achter de deurpanelen mist durf ik niet te zeggen, maar aangezien ik nog sloten moet vervangen binnenkort kom ik daar vanzelf achter. Dakraam heeft 'ie gelukkig niet, en er zitten geen gaatjes in de vloer verder.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Jurjenz » SunMar27, 2016 5:12:46 PM

Hmm,

Toen ik destijds mijn AX kocht had ik ook ontzettend veel water bij de mat bestuurdersstoel. Bleek te komen door vergane rubbers/pluggen die in de carrosserie zitten. Zie mijn wie=wie (eerste 2 pagina's) voor de foto'tjes. Dat was bij mij de oorzaak!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » SunMar27, 2016 5:50:59 PM

Even gelezen - ik herkende het meteen. Vooral ook de prut bij de kabels aan de bestuurderskant, dus daar zal inderdaad een gaatje zitten dan. Die ga ik van de week eens even van dichtbij bekijken, en meteen kijken aan de andere kant van de wagen of daar niet nog iets zit. De raamrubbers achter gaan er ook uit, want als ik jouw foto's zo zie ben ik bang dat ik ook aan de beurt kom om te ontroesten daar en alles in het garagevet/vaseline te zetten.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » TueMar29, 2016 9:43:42 AM

Vandaag even de proef op de som genomen, en jawel: het water komt langs de kabels. Zelfde probleem als Jurjen dus, morgen maar eventjes boutjes, moertjes en rubber halen. Vandaag de verdere ritten maar in de BX doen, wat een straf.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby ookgezellig » ThuApr07, 2016 10:41:29 AM

Koen88 wrote:Even gelezen - ik herkende het meteen. Vooral ook de prut bij de kabels aan de bestuurderskant, dus daar zal inderdaad een gaatje zitten dan. Die ga ik van de week eens even van dichtbij bekijken.


Zijn er ook zwarte vertikale 'druipsporen' te zien; langs de binnenkant, achter die dikke isolatiemat? Ik ben hier ook al weken mee bezig en weet nu bijna zeker dat het water naar binnen komt door de opening die onderaan de a-stijl zit (achter het linkersvoorspatbord, onder de paravaan). Daar zit zo'n zwarte rubbersticker op die dat gat afdicht, maar die kan los zitten of verweerd en poreus zijn waardoor er water naar binnen kan sijpelen, en dat druppelt dan weer langs de binnenkant naar beneden met natte voeten tot gevolg. Zelfde verhaal voor de bijrijderskant, het gat onderaan de astijl is bij mijn helemaal open, omdat daar ook nog een kabel doorgevoerd wordt.

Ik ga dit probleem bij mijn AX komend weekeinde aanpakken, kan wel foto's posten van mijn aanpak/oplossing. Ik ga een soort afdakje maken onderaan de astijl, zodat het gat wel open blijft en kan luchten, maar dat er geen water meer door naar binnen kan....

Heb je je voorruit ook al gecontroleerd op lekken (o.a. langs de a-stijl?). Handige tip: doe dit met zeepsop (op de buitenkant spuiten met plantenspuit) en perslucht (op met een rietje blazen) langs de binnenkant. Bubbels in het sop = lekke plek in de ruitlijm.
ookgezellig
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 48
Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby JSP » ThuApr07, 2016 4:56:55 PM

Pm als je nog een las werkplaats zoekt leer ik je gelijk hoe je moet lassen :D. Ik zit in Rijen is niet zo ver van jouw.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » ThuApr07, 2016 11:30:46 PM

ookgezellig wrote:
Koen88 wrote:Even gelezen - ik herkende het meteen. Vooral ook de prut bij de kabels aan de bestuurderskant, dus daar zal inderdaad een gaatje zitten dan. Die ga ik van de week eens even van dichtbij bekijken.


Zijn er ook zwarte vertikale 'druipsporen' te zien; langs de binnenkant, achter die dikke isolatiemat? Ik ben hier ook al weken mee bezig en weet nu bijna zeker dat het water naar binnen komt door de opening die onderaan de a-stijl zit (achter het linkersvoorspatbord, onder de paravaan). Daar zit zo'n zwarte rubbersticker op die dat gat afdicht, maar die kan los zitten of verweerd en poreus zijn waardoor er water naar binnen kan sijpelen, en dat druppelt dan weer langs de binnenkant naar beneden met natte voeten tot gevolg. Zelfde verhaal voor de bijrijderskant, het gat onderaan de astijl is bij mijn helemaal open, omdat daar ook nog een kabel doorgevoerd wordt.

Ik ga dit probleem bij mijn AX komend weekeinde aanpakken, kan wel foto's posten van mijn aanpak/oplossing. Ik ga een soort afdakje maken onderaan de astijl, zodat het gat wel open blijft en kan luchten, maar dat er geen water meer door naar binnen kan....

Heb je je voorruit ook al gecontroleerd op lekken (o.a. langs de a-stijl?). Handige tip: doe dit met zeepsop (op de buitenkant spuiten met plantenspuit) en perslucht (op met een rietje blazen) langs de binnenkant. Bubbels in het sop = lekke plek in de ruitlijm.

Ik had inderdaad wat kleine druipsporen, langs de binnenkant van die isolatiemat onder de pedalen. Stukje omgebogen en de lijnen gevolgd: het houdertje van de benzineleiding/kabelboom bleek de bron van de ellende. Die zit door de carrosserie heen, in de wielkast geprikt. Dat is een gat van 9mm, met alleen aan de binnenkant een vrij los stukje rubber om het pennetje heen. Ik heb dus een korte M8 bout gehaald, een moertje, een borgmoer en een stukje rubber. Rubber in 2 vierkantjes geknipt, gaatje in het midden en de bout daar doorheen gewurmd. Vervolgens de houder uit het gat gehaald, boutje vanuit de wielkast daar doorheen gestoken en aan de binnenkant van de wagen daar het andere stukje rubber overheen gedaan, vervolgens het moertje erop en de borgmoer daar weer op. Kan geen kant op, en is nu weer waterdicht. Steekt ietsje verder uit dan de originele houder, maar onder de isolatiemat heb je er genoeg ruimte voor. Ik had enkel nog water aan de bestuurderskant en het kwam bij mij niet vanuit dat stukje van de A stijl dat jij beschrijft, gelukkig. De voorruit lijkt waterdicht, maar ik heb de truc met het sop nog niet uitgeprobeerd. Als het goed is heb ik binnenkort een compressortje, ik was al van plan om dan wat lucht er doorheen te jagen om te zien of het wel helemaal goed afsluit.

JSP wrote:Pm als je nog een las werkplaats zoekt leer ik je gelijk hoe je moet lassen :D. Ik zit in Rijen is niet zo ver van jouw.

Zodra ik weet wat er precies voor de APK moet gebeuren zal ik dat doen. Ik hoop dat 'ie er doorheen komt, maar ik vrees dat er laswerk aan zit te komen. Eerst dat maar even afwachten, als de APK meevalt doe ik eerst de koppakking denk ik en anders kom ik wat eerder langs. :D

Sinds vanochtend heeft de BX er ook weer een kwaaltje bij: met koude motor starten levert 1 tel een wit/blauwe pluim op. Ze had twee dagen stil gestaan, bij het starten een beste pluim, en meteen daarna geen problemen (ook niet met gas erbij). De hele dag gewerkt, dus veel korte ritjes, geen problemen bij het starten - gewoon netjes zoals het hoort. Ik zet de auto thuis weg, gooi alles van de BX over naar de AX zodat ik daarmee kan gaan werken vrijdag, even gegeten en toen de wagen naar de garage brengen om het LHM lekje te fiksen; ik denk dat ze 2 uur had stil gestaan in totaal. Starten, klein pluimpje. Verdraaid. De klepseals! Jammer dat dat zo'n rotklus is... De d-riem is net een jaar oud, de koppakking is nog goed, dus ik denk dat ik het zo laat tot het olieverbruik me te gortig wordt. Of iemand moet een manier weten om de klepseals te vervangen zonder de kop eraf te halen, en dat dan nog voor een redelijke prijs.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » FriApr08, 2016 10:40:05 AM

Juist - de AX is telkens van binnen kurkdroog gebleven tijdens regenbuien, tot vannacht. Juist op de plek waar ik 'm gerepareerd dacht te hebben, terwijl 'ie dus heeft stil gestaan. Eerst kwam er alleen water binnen tijdens het rijden. Misschien dat het ene lek de afvoer was van het andere?
Morgen Citroën Forum meeting, dus zaterdag gaat het er niet meer van komen het lek op te sporen, maar zondag toch maar eens gaan zoeken naar andere gaten in de carrosserie op die hoogte. De druipsporen waren nu wel duidelijker aanwezig. ookgezellig, zou jij eens een foto kunnen maken van waar jij denkt dat de lekkage bij jou vandaan komt?
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby ookgezellig » TueApr12, 2016 5:20:20 PM

Koen88 wrote: ookgezellig, zou jij eens een foto kunnen maken van waar jij denkt dat de lekkage bij jou vandaan komt?


Hier kun je het zien (niet mijn AX overigens)
Image

Je ziet onderaan de A-stijl, in het gele gedeelte, een ovaal zwart gat zitten. Dat bedoel ik. Water van de voorruit loopt langs de astijl dat gaatje binnen. (De afdekplaat van de parafaan houdt dat enigszins tegen, maar niet altijd). Als je met je vinger in het gat voelt, voel je dat daar twee plaatstukken bij elkaar komen, daar loopt volgens mij het water + vuil tusssen door naar binnen, met die zwarte druipsporen tot gevolg. Ik heb nu aan beide kanten dat gat gedicht (door een plastic kinderlepel (steel afgezaagd) vol met afdichtkit/lijm - Womi Technobond transparant - te spuiten en die met de holle kant naar binnen tegen het gat te plakken). Er kan nog een zwarte afdichtdop in het gat opzitten, maar die was bij mij poreus geworden en heb ik dus vervangen door de kinderlepeloplossing

Ik heb hele emmers water eroverheen gegooid - met en zonder parafaanafdekplaat - en alles is netjes droogebleven. Ook bij regen komt er nu geen water meer naar binnen (als de auto stilstaat). Ik moet alleen nog een keer gaan rijden met zware regen en kijken of alles dan ook droogblijft; daar heb ik wel vertrouwen in....
ookgezellig
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 48
Joined: WedOct30, 2013 3:08:52 PM

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » FriMay06, 2016 4:47:08 PM

Bedankt voor de foto en uitleg, ookgezellig! Binnenkort maar eens het spatbord eraf halen en kijken wat ik daaronder aantref.

CiFo meeting was erg gezellig, en het AXje bleek nog populair onder de aanwezigen ook. Enige AX op de meeting bovendien, en er zijn een hoop rondjes mee gereden. Het rode duiveltje is ook de nodige keren op de foto gezet - ik heb er daar een aantal van gedeeld via de Whatsapp groep van de AX Club, daar werd de AX plots herkend, van het één kwam het ander en zodoende heb ik nu contact met Nick, die de auto heeft verkocht aan Dennis, waar ik 'm van gekocht heb. Ik weet dus nu een hoop meer van de geschiedenis van dit wagentje. Erg leuk! (En stiekem is het nu dus ook een beetje mijn schuld dat Nick weer een AX voor de deur heeft staan, hahaha.)

Aangezien het meivakantie is en ik een weekje op vakantie zou gaan met de BX heb ik de AX bij de garage neergezet voor APK en eventuele reparaties. Ik werd in Tsjechië plots gebeld, vreesde voor het ergste, maar het valt eigenlijk heel erg mee. Complimenten van de keurmeester over hoe roestvrij de wagen van onderen nog is, want afgezien van de eerder gesignaleerde plekken is er geen roest te vinden: de dorpels zijn nog gaaf, en de roestplek achter de bestuurdersstoel was geen afkeur. Wel sterk aanraden om dat dit jaar te laten repareren, maar dat gaat dan ook gebeuren (volgens mij was er een clublid in Rijen met een lasapparaat ;-) Die zal ik eens een berichtje sturen binnenkort). Maar helaas tóch afkeur: de lekke uitlaat. Ik had de uitlaat al flink ingesmeerd met gungum, maar naar nu blijkt is de flens van de middenpijp naar de einddemper gescheurd - daar gaat gungum niks aan doen. Echter: nieuwe flens erop en dan komt de wagen zo door de APK. Met wat hulp van de Whatsapp groep het onderdeel online gevonden, morgen even naar de garage om te overleggen en dan gaan we dit wagentje weer lekker een jaar op de weg houden.

Het ziet er wel naar uit dat ik op zoek moet naar een andere donor voor m'n CV en elektrische ramen, als ik het goed begrepen heb van Coen+ (is ook een CiFo lid) rijdt hij namelijk nu rond in de blauwe Spot van Aad waar ik al wat onderdeeltjes van had overgenomen. Maar goed, da's meer voor de leuk dan dat het nodig is, dus ik zoek gewoon rustig verder. Alleen wel jammer van de slotenset, dan toch maar het Saxo slot passend maken voor zolang het duurt een volledige set op de kop te tikken.

Wat betreft de koppakking van de AX zit ik even in dubio: misschien dat de BX prioriteit moet krijgen. De BX heeft me namelijk perfect naar Tsjechië gebracht, daar in zuid Bohemen door de heuvels getuft en weer prima naar Nederland gereden (overigens met een zéér net verbruik van gemiddeld 1:17 en nergens meer een pluimpje te zien), maar vanaf de eerste tussenstop op de heenreis (Raststätte Ohligser Heide, net 2 uur van huis) lekt de dame olie. Voor vertrek de olie gepeild, zat rond half, maar ik had een liter olie achterin liggen dus we zijn gewoon gaan rijden. We hadden de auto geparkeerd om even te lunchen, en toen we terugkwamen bij de wagen lag er een plas onder de auto - flink, geen voorzichtige druppel maar echt een plas. Waarschijnlijk heb ik de wagen "iets" te hard gepusht met volle belading (160 op de GPS, en ze trok nog door). Eigen schuld, dikke bult. Gelukkig voor de vakantie nog even snel Wegenwacht Europa afgesloten, dus voor de zekerheid de ANWB gebeld. Anderhalf uur later stond er een aardige man van de ADAC bij de BX ("hebt der Wagen sich nog hoch? Ah Gut - und ich find dass immer so schön.") - oliepeil was ondanks het verlies nog goed, en ondanks dat alles aan de achterkant van het blok nat was kon hij nergens een lek vinden bij draaiende motor. Oftewel: ergens zweet iets flink. Het advies was dan ook om voorzichtig door te rijden, en het oliepeil in de gaten te houden. Als het verlies te groot was na de vakantie de wagen netjes bij een vertrouwde garagist neerzetten (dagwaarde van de auto is te laag voor verscheping naar Nederland, en als 'ie echt zoveel olie kwijt zou raken was de kans groot dat de reparatie langer zou duren dan de vakantie), maar hij schatte in dat het wel mee zou vallen. Zo gezegd, zo gedaan. Omdat het best hard werken is in de BX en het voor zowel mijn vriendin als mij de eerste écht lange rit was die we ermee maakten hadden we besloten om in 2 dagen te rijden. Bij vertrek na de overnachting in Dettelbach bleek dat de wagen nog altijd genoeg olie aan boord had (iets minder dan wat de ADAC man geconstateerd had, maar niet veel minder), voor de zekerheid een halve liter bij gedaan en door getuft naar Tsjechië. Bij elke tussenstop onder de wagen gekeken, en bij elke tussenstop weer geconstateerd: plasje onder de auto. Na de eerste nacht in Tsjechië weer olie gepeild, er zat nog genoeg in. In Tsjechië zelf natuurlijk rondgereden met enkel 2 personen in de wagen, maar wel erg heuvelachtig landschap, dus ik had verwacht meer olie te moeten bijvullen en heb voor de zekerheid nog een liter 10W40 gekocht. De auto heeft me echter aangenaam verrast: wel elke keer olie onder de wagen, maar niet meer dan een klein plekje. Ik heb dan ook geen olie hoeven bijvullen in Tsjechië, en heb het voor de terugreis enkel voor de zekerheid gedaan om niet voor verrassingen te komen staan. Uiteindelijk een ruime 2500km gereden, en ze heeft nog geen liter eruit gegooid (er zit nu meer in dan voor we weg gingen), maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Alle olie komt van de achterkant van het blok, maar ik kan niet zo 1,2,3 zien waar vandaan. De voorkant is volledig droog, en de motorkap isolatie ook. Ik gok dus dat de koppakking ergens is doorgeslagen naar buiten - en dan is mijn BX me toch wat liever dan de AX.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby AlexanderB » SatMay07, 2016 12:26:44 AM

Ik heb binnenkort een compleet setje CV + Elektrische ramen + alle relevante bekabeling te koop, zou fijn zijn als ik daar direct iemand blij mee kan maken.. :)

Wat was dr ookalweer met de koppakking van de AX?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » SatMay07, 2016 8:12:39 AM

Ik hou me van harte aanbevolen Alexander!
Koppakking van de AX lekt op de bekende linkerhoek dusdanig dat er altijd een lekplek onder de wagen ligt. Aangezien het ook een beetje onder de distributie kap komt (riem is nog wel droog van binnen) lijkt het me verstandig daar wel wat aan te gaan doen op korte termijn.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » MonMay09, 2016 4:02:56 PM

Uitlaat reparatiepijp besteld, zou donderdag uiterlijk binnen moeten zijn - met wat geluk tuf ik dus volgende week weer rond in m'n AX. Hard nodig, want de koppakking van de BX blijkt gaarder dan gedacht. Vanochtend na 4 dagen stilstand gestart, eerst wilde ze niet opkomen voor (na wat spelen met de hoogteregelaar wel, jeej, vervuiling) en nog voor ik de straat uit was, was de motor uit. Twee keer flink door moeten starten voordat ze aan wilde blijven, en bij die tweede keer plofte er een mooi zwart plakkaatje achter de uitlaat neer. Welke idioot gaat dan ook in een volgeladen auto van 22 jaar oud 160 rijden op de Autobahn? Maar goed... Eens zien of ik er een MLS koppakking tussen kan gooien misschien.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

Re: Koen88 - AX 1.1i Volcane en BX 14 Deauville

Postby Koen88 » ThuMay12, 2016 4:38:38 PM

Image
En weer een verse APK voor een jaar!
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.

'93 BX 14 Deauville 232dkm.

Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.
Koen88
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 100
Joined: WedJan20, 2016 11:14:16 AM
Location: Noord Brabant

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests