De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier...
Ik heb afgelopen zaterdag, 27 februari (op m'n verjaardag dus, leuk voor het kentekenbewijs), mijn AX opgehaald bij z'n vorige baasje. Het gaat om de Volcane van DenAX, die daarvoor in het bezit was van N2cX. Ik had al wat rondgekeken naar AXjes, maar omdat mijn BX een kale uitvoering is wilde ik eigenlijk een wat luxere of sportievere AX. Vandaar dat de Spot e.d. voor mij al afvielen. Wat leden van het forum hier hebben mij ook berichtjes gestuurd waarin auto's werden aangeprezen/aangeboden, maar het was allemaal nét niet wat ik zocht (al heb ik toch nog hard zitten twijfelen over Rocks' z'n wagen). Via via kwam ik in contact met DenAX, en "de AX gaat er binnen een paar maanden uit" bleek sneller dan verwacht. Voor mij super handig, want nu kan ik het onderhoud waar de BX om staat te schreeuwen uitvoeren zonder dat ik het risico loop niet te kunnen gaan werken omdat ik iets fout heb gedaan.
Dan nu het spannende gedeelte: foto's!
Zoals 'ie er bij stond bij DenAX op de dag van de proefrit, in de regen.
Van voren, met die Laguna lip eronder.
Tikkie vies, maar ja.
Geparkeerd na de eerste rit in mijn bezit.
Ooooooooh! (Stuur staat een tikkie scheef, uitlijning is wel goed, dus ik moet 'm er gewoon even opnieuw op zetten)
Velgjes.
Spoilertje.
Er zit wel wat werk aan de AX, maar dat is niet erg. Stap voor stap inlopen, maar eerst zorgen dat de auto eind april door de APK komt. De uitlaat is namelijk lek (ergens) en de koplampen zijn verkeerd afgesteld (ik heb al behoorlijk wat seinende tegenliggers gehad in de paar ritjes die ik in het donker heb gemaakt). Aangezien de palletjes om de lampen te verstellen al in de 0 stand staan gok ik dat de lampen niet zo denderend gemonteerd zitten (ik zie geen tiewraps zitten, gelukkig), dus ik ga er even zelf mee aan de slag en anders laat ik 'm wel bij de garage afstellen - het is de bedoeling om de komende tijd dagelijks met de AX te gaan, en dan is het wel van belang dat die koplampen zo snel mogelijk goed staan. Verder het volgende:
Spoiler is vies, bevestigingspunten zijn de lak behoorlijk kwijt en zijn aan het roesten. Dat wordt dus schuren en spuiten.
Kapotte wang, gelukkig is m'n vriendin handig met naald en draad. Er komt wel een ander Volcane interieurtje in, maar da's toekomstmuziek. Stoelen zitten nog prima, gelukkig.
Beetje slecht zichtbaar op de foto, maar de kappen bij het dashboard zijn er af. Die liggen achter in de auto. Helaas heeft iemand namelijk twee weken terug geprobeerd in te breken in de auto. Het contactslot was onklaar gemaakt, daar heeft DenAX een Saxo slot in gezet, vandaar dat de kappen er af zijn. Ook is het slot aan de bestuurderskant slecht, de deur gaat erg moeilijk van het slot (en daardoor ook lastig open). Gelukkig zat er bij de koop een volledige slotenset (afgezien van contactslot), dus zodra het wat droger is ga ik daar werk van maken.
Roest in de A stijl. Daar schijnt de auto al wat jaartjes mee rond te rijden, er komt geen vocht door naar binnen, maar dit moet natuurlijk wel aangepakt worden. Ik heb alleen nog geen idee hoe, want lassen kan ik niet.
Bekend plekje achter de linker koplamp, dat ga ik binnenkort even opschuren en in de roestomvormer zetten - uiteraard gaat dit ook gelast worden. Dit is eigenlijk het enige slechte plekje onder de motorkap, dus daar ben ik erg blij mee.
Lang leve de koppakking van de TU blokken. Dat mijn BX hier niet zweet is eigenlijk een wonder, maar dat deze wagen dit 4 jaar na een koppakking wissel al doet is dan weer het andere uiterste. Er zit verder geen mayo onder de vuldop en geen olie in het koelsysteem, dus hij zweet enkel wat olie naar buiten toe; het valt dus mee. Lekker doorrijden dus.
Verder is de lak van de motorkap niet zo denderend meer en heeft de auto een grote poetsbeurt nodig, van buiten en van binnen.
Andere puntjes van aandacht: het ruikt van binnen met de kachel aan wat naar koelvloeistof dus de kachelradiator lekt een beetje, toerenteller is er zondag mee opgehouden, lampje achter de klok is kapot en de skirtset zit los aan de bestuurderskant door een afgebroken clipje.
To do technisch:
- Olie verversen (plus filter).
- Nieuwe bougies, misschien met nieuwe bobine en kabels.
- Nieuw luchtfilter (wordt een open luchtfilter). Ik mis wat koppel, dus ik denk dat het huidige filter best aan vervanging toe is.
- Uitlaat lekkage repareren.
- Koplampen afstellen.
- Toerenteller weer aan de praat krijgen.
- Dashboardlampjes vervangen.
- Achterruitverwarming repareren (maar 3 draadjes doen het, lang leve geleidende verf).
To do comfort/uiterlijk:
- Rode type 1 motorkap monteren.
- Skirtset + grille + spoiler in de matzwarte Plastidip zetten. (Voorbumper is al een witte die rood gespoten is, skirtset is verder zacht roze aan het worden...)
- Poetsen en met cleaner behandelen (moet het wel wat warmer worden).
- Audio aanpassen. Momenteel zit er op de plek van de flessenhouders een plaat MDF met een grote speaker en een tweet - de grote speaker gaat op de plek van de originele speakers in de zijpanelen achter de voorstoelen, de tweets gaan richting de A stijl. Onder de passagiersstoel komt een underseat sub, want ik wil...
- Flessenhouders terugbouwen. Het is een raar Frans autootje, dan moet het ook raar en Frans zijn. Plus, super handige bergruimte!
- Antenne vervangen. Er zit nu een kort sprietje van 20cm op, zodra ik onder bomen door rijd begin het volume van de zender te zwabberen - dat moet dus anders.
- Gele kapjes op de koplampen. Ze zaten er op, maar DenAX heeft ze over gezet naar z'n nieuwe auto.
- Achterruitenwisser terugplaatsen.
- Interieurlampjes regelen/repareren. Licht in de kofferbak werkt niet, licht in het dashboardkastje ontbreekt.
- Slotenset vervangen.
- CV inbouwen.
- Elektrische ramen inbouwen.
De eerste stap wat betreft comfort is al gezet:
JVC radiootje met CD, MP3 en bluetooth ingebouwd. Ik moet alleen nog even een plek zien te vinden voor de microfoon van de carkit, suggesties?
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.
'93 BX 14 Deauville 232dkm.
Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.